| Pennun kasvatus | |
|
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 21st 2009, 10:48 | |
| Hienoa kuulla että tulevat uroksen hyvin toimeen :) Meillä kans kaks urosta ja mietin tuleeko jossain vaiheessa kun pentu alkaa "miehistyä", rähinöitä, tietysti jotain pientä mutta olisi kamalaa jos alkaisivat kunnolla ottamaan yhteen. Kovasti vahvistetaan venhemman ylempiarvoisuutta pennun silmissä,toisaalta vanhemmalla helposti nousee päähän liikaa ja saa olla itse tosi tarkka... :suspect: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 21st 2009, 14:45 | |
| sama on meillä, nuorempi on kokoajan vanhemman selässä ja niskassa :D meillä kakara on vasta 5kk joten se vielä sallitaan, mutta odotan kyllä jo itse että herra miehistyy ja saa pienen egon palautuksen ku herra kuvittelee itsesään vähän liikoja :D mutta siinä huomaat että ne kokeilee toisiaan kokoajan :D ei leikki ole leikkiä vaan mittelöä :roll: |
|
| |
koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 24th 2009, 11:34 | |
| Kun pentua aletaan opettamaan ja ulkoiluttajia on 2, niin miten toimia sitten opetustilanteessa? Onko pennulle selkeämpää että on yksi ihminen joka kouluttaa vai onko ihan sama kumpi milloinkin sen kanssa oppitunnille lähtee?? | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 24th 2009, 12:12 | |
| Meillä on ihan sama eli se jolla on hihna se käskyttää.. Tavoitteena kuitenkin se, että koira osaisi totella myös molempia.. Tietty menetelmät on etukäteen "sovittuja" jo eli kumpikin pitää samaa linjaa. :) |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 16:33 | |
| Miten olette toimineet kun vanhempaa pitäis purkittaa, pentua kantaa jne? Saako jostain ostettua kolmannen käden... |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 17:17 | |
| ottaisin pennun ennemmin mukaan vain sellaisille remmilenkille missä sitä ei tarvii kantaa tai sit jos metässä niin molemmat maassa ohite.tai sit istuttaa sivummalle puskaan jolloin voi tarvittaessa kieltää molempia :4100: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 17:32 | |
| Minkä ikäisenä pentua voi lähtee ulkoiluttaan niin että se näkee toisia koiria, eli treenaan ohituksia? Meilläpäin ku ei liiku muita koiria ja pitää sit ajaa keskustaan ja käydä siel lenkki. Ja miten kannattaa noi lenkit muutenki tehä ku on aikune koira ja pentu, että kuinka paljo viedä yhdessä ja erikseen? |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 18:05 | |
| Me ollaan ihan ekoista päivistä kuljettu kaikkialla normaalisti. Jos on ollut tosi rankka ja hektinen päivä niin sitten seuraavana lepäilty. Varsinaisissa ohitustreeneissä oltiin ekan kerran kai 10vk:sena..? Silloin lähinnä pysyttiin vain kauempana purkituksista. Jos aikuinen ei ole ihan varma käytökseltää niin ite varmaan alkuun menisin ilman aikuista koiraa ekat kerrat. Tosin jos aikuinen on hyvä käytöksinen ja rauhallinen niin ottaisin mukaan samantien näyttämään mallia. Mut katsotaan mitä nuo kokeneemmat ehdottelee.. :) |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 18:53 | |
| jep, ihan 7 viikkosesta me ollaan käyty ns.normi lenkeillä että ei olla vältelty mitään vaan jos on koira tullut vastaan niin sitten vaan opetellaan että ei on ei. mutta itse olen käynyt hyvin pitkälle metässä missä saa olla vapaana ja juosta sen verran ku jaksaa.ajaltaan pitkiä mutta matkalta lyhyitä lenkkejä...ei tarvii kantaa :4100: mutta tosissaan ihan normi elämää pennun kanssa kannattaa elää...tietenkin mitä enemmän menet sen kanssa kahestaan lenkille niin enemmän kiintyy sinuun, mutta muista myös viedä yhessä! |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 19:08 | |
| Meilläki pennut ovat heti mukana kuten olette varmaan päikyistä lukeneet,,metässä kannellaan kun on tarvista ja lyhyet lenkit mut tökötän aina jossain puskassa joten pentu saa riehua sen mitä jaksaa,,ja välillä nukkua | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 19:39 | |
| No ehkei oo viisasta ottaa vilmaa mukaa sit noihi lenkkeihi missä tulee muita vastaan, koska se kumminki väistää ja karvat pystys. Ei oo pennulle hyvää esimerkkiä :D Harmi ku viiviä ei oo enää, se ois ollu rauhallisuuden perikuva Mites sitte ku vanhempaa täytyy vaalia enemmän ni jos tä vanhempi tekeeki jotai mustasukkaisuudesta ni saaks silloin kieltää jos pentu ei oo mitää kerta tehny? Vilmalla on vähä liikaa tota puolustusviettiä :\ |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 20:40 | |
| siis esim.millaisessa tilanteessa? jos vanhempi täytyy komentaa nuorempaa niin yleensä sillä on kyllä siihen syy...joskus se on vaan turhaa brassailua mutta se tulee tod näk enemmän silloin ku kakara saa vähän ikää lisää... turhasta kieltäisin, mutta sun täytyy oppii lukee koiraa todella hyvin että et nosta kakaran asemaa. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 21:21 | |
| Prassailuna toi on sitä tehnyki, silloin ku vanhus viä eli ja ku tulin kotio jostain ni sit se kävi heti sen päälle eli sitä huomioo haki. Noo, kyl se siitä suttaantuu ku sais ny sen penikan enste :) |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 7th 2010, 23:45 | |
| Voiko penikka saada paskahalvauksen jos vanhempaa pitää lenkillä purkittaa? |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 8th 2010, 07:01 | |
| voi jos on herkkä pentu,,mut ei kannata kiinnittää siihen mitään huomioo,,tai sitten on käytävä erikseen lenkillä jos on liian herkkä pentu | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 8th 2010, 11:48 | |
| Mites sitten, jos lähes kaikki kulmakunnan koirat on mahdottomia remmirähjääjiä tai kohti kiskojia, ja itsellä pehmeä, aika arka pentu (siis oikeasti myös arka, ei vain epävarma)? Mä pelkään, että nuo vastaantulevat on vähän liian kova pala pennulle, vaikkeivat tietysti päälle pääsisikään. Olisko näissä tapauksissa kuitenkin parempi harjoitella vähemmän koirallisella alueella? |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 8th 2010, 15:37 | |
| Siinähän sie luot turvaa pennulle että me mennään kaikista ohi ja jos joku koira ny yrittää tulla päälle häädät pois!jos välttelet niin tulee pennusta huonolla tuurilla vieläkin arempi,,ja ikinä ei sellaisia paikkoja ole missä ei joku koira jossain räyhäisi,eli väistämättä tulevat eteen vaikka välttelisit niitä pentu aikana | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 8th 2010, 21:49 | |
| Tämä on ihan puhdasta mutua, mutta itsestäni tuntuu, että pienen pennun kanssa on ollut tähänasti kaikkein helpoin kohdata vaikeat ja pelottavat tilanteet (pentu tosin ei ole sieltä arimmasta päästä). Eli jotenkin tuo nyytti luotti/turvasi ihan täysillä heti alkuun, toisin kuin esim. 6kk liki pullossakasvaneet hoitolaiset joiden kanssa sai tehdä pitkään töitä vaikkei kellään ollut tietääkseni huonoja kokemuksia muista koirista. Jotenkin nyytti vaan haki mallia mun reaktioista ihan luonnostaan. Meillä pentu kammoili jossain välissä haukkuvia koiria eli kulki häntä koipien välissä ja oli ihan kuin lyötynä vieressä, mut kun aikansa joutui kuuntelemaan pitkin päivää niitä rähinöitä niin se meni sitten ohi. :)
Tintti: Ainiin jos pentu ei ole vielä jaloissa niin nythän sulla on hyvää aikaa vielä hioa sen aikuisen kanssa ohitukset paraatikuntoon. Hyvällä säkällä sulla on pennun tullessa mallikelpoinen esimerkki joka näyttää rauhallista mallia ohituksissa yms! :) |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 9th 2010, 09:32 | |
| Alkaa päivät käydä vähiin että täytyy yötä päivää varmaan odotella vastaan tulevia koiria :D Kävin eilen lenkillä serkun kans ku sillä oli 6kk shar pei hoidos ni vilma käyttäyty kyl tosi hienosti,"ei vois vähempää kiinnostaa, riehu keskenäs":D Mutta ei vetäny ees hihnas ja autoista ei välittäny pätkääkään, mut ku se tekee sitä että vaikkei missää oiskaa mitää ni pistää karvat pystyyn ja on ku jossain ois joku uhka ni onko se pennulle hyvää esimerkkiä? Ja sit ku se ottaa viä sen että se alkaa sitä suojelee kumminki :suspect: |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 9th 2010, 16:34 | |
| Vaikea sanoa, riippuu kai mitä se loppupeleissä on. Onko koira sitten saanut millaisen lausunnon luonnetestistä..? Meillä koirat ovat välillä mörköilleet milloin mitäkin esim. roskiksia ja lumikökköjä yms mut en ole siihen kauheasti kiinnittänyt huomiota. Joskus käyty taputtamassa mörköä. Viimeksi kun oli kaksi koiraa talossa niin vanhempi uros kävi kusemassa mörköjen päälle jos nuorempi kammosi jotain.. :D |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 9th 2010, 16:53 | |
| No toihan on kova ja ei se mua tarvi mihinkää, jos jotai sattuu ni se tekee ite mitä parhaaks näkee eikä multa kysy et pitäskö jotai tehä ja oon todennu ettei se ees luota muhun. Se on nii jästi! Ja jos tolle jotain "mörköä" käy näyttääs et ei oo mikää paha kato ny ni ei se muhun luota et tulis haistelee ees sitä kohtaa mihin taputan ja sit se ite totee että jaa, ei täs mitää kato mä hoidin homman :171: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 12th 2010, 08:50 | |
| Miten siihen pitää puuttua ku aikune koira ärähtää pennulle ja pentu huutaaa ku jalka ois irti ja juoksee omaan petiinsä ja jatkaa huutamista ku palosireeni? Vilma on meinaa pikkase äkäne tolle pennulle, se määrää sitä niin ettei se uskalla ees leikkiä ku tä tulee heti häntä pystys ja kaulakaarella paikalle. Jos mä annan vilman sitä jatkuvasti pöllyyttään ni eiks luotto pennun kas oo vähä koetuksella ku tuo ärisee eikä mami tuu pelastaan mua vaan seisoo vieres? ja sitte vilma on mulle ku mikäki voittaja |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 12th 2010, 11:20 | |
| | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 12th 2010, 17:26 | |
| Kauanko suurin piirtein menee että aikune koira hyväksyy pennun? Näyttäis siltä että vilma ei ikinä antais ton penskan repiä itteensä mistää kohtaa eikä leikit voi sujua ku lelusta tulee heti tappelu et tä on muuten mun painu sä p**seeseen. Rajat se kyllä opettaa muttei yhtään rakkautta koiramaisella tavalla |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Helmikuu 12th 2010, 18:30 | |
| Meillä edellinen uros ei ikinä osoittanut hellyyttä pennulle. Halipusittelu vain ei ole kaikkien aikuisten juttu. Isoin myönnytys oli, että se sai olla osa laumaa joka myös suojeli sitä. Nukkua, leikkiä yksinään ja syödä herran jättämät jämät kupista. Ainiin ja juosta rinnalla metsässä. Tähän meni noin kuukausi muistaakseni, tosin pentu oli tullessaan jo 6-7kk sekin saattoi vaikuttaa. Ainakin pentu vaikutti tuohon osaan ihan tyytyväiseltä. :)
Mun korviin sun aikuinen koira käyttäytyy ihan loogisesti. Käsittääkseni viimeinen virhe mitä voit tehdä on mennä hyysäämään pentua jos aikuinen koira ojentaa sitä. Harvoin koirat tekevät sitä ilman syytä ja todennäköisemmin jos hyysäät pentua kun aikuinen kertoo sille pelisääntöjä saat aikuisen tulemaan vain kahta pahemmin sen päälle. Useimmilla pennuilla on tapana ylireagoi varmuuden vuoksi eli tuon kiljumisen tarkoituksena on kertoa, että uskoin ihan oikeasti enkä tee sitä enää koskaan jos olen oikein ymmärtänyt. Kauanko pentu sitten teillä on ollut..? |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus | |
| |
|
| |
| Pennun kasvatus | |
|