| Pennun kasvatus | |
|
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Heinäkuu 26th 2009, 23:36 | |
| Pitää puuttua kieltämällä | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 10:20 | |
| Ihanaa, täälläkin on pentu ketju! Tulee varmasti tarpeeseen meillekin sillä pentutestin mukaan saattanee olla isona tiukkakin paketti. Talossa on siis nyt 8vk sipukka poika "Rosta".. Saa nähdä mitä tästä tulee.. Saako muuten pentujen kanssa tulla noihin ohitusharjoituksiin katselemaan ja ihmettelemään muita koiria esim. ennen ohitusten alkua tai miksei ihan ohittamaankin jos pennulla vain virta riittää..? Olisi kiva opetella hengaamaan joidenkin varmojen koirien tuntumassa rennosti kun ei tarvitsisi miettiä tulevatko moikkaamaan tms.. :) |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 10:58 | |
| tule vaan kyllähän pennun kanssa voi tehdä ohituksia,koska onhan lenkilläkin vastaantulevia koiria:),,sit pitää vain kattoo että pentua ei panna ohituksessa ekana vaan viimeisenä("varjellaan"purkki tykitykseltä) | |
|
| |
koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 12:39 | |
| Mikä on sipukka poika rodultaan??? | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 12:47 | |
| Hienoa! Tullaan ehkä jo tänään käväisemään näytillä, mut voi olla ettei tuo vielä jaksa kävellä varsinaista lenkkiä.. mut varmasti parin viikon päästä alkaa olla jo virtaa enempikin.. :) Minkälaista pantaa pennulla muuten kannattaisi käyttää..? Meillä on nyt tuollainen perussolkipanta, mut en oikein itse osaa tehdä sen kanssa mitään.. Tämä siis hihnakävelyä silmällä pitäen, nyt vasta kulkee jalan vieressä, mut varmaan pian alkaa kiinnostaa muutkin asiat enempi tai rohkeutta tulee lisää kulkea edellä tms.. Ups! Sorruin itsestäänselvyyteen.. Sipukka eli virallisemmin Schipperke tai tutummalta lempinimeltään Laivakoira tai toisinaan Schipperkele.. ;) http://www.schipperkeclub.fi/11 |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 13:42 | |
| Laivakoira tai toisinaan Schipperkele.. Tuohan sointuu hyvin, itse kunkin koira voisi toisinaan saada tuon loppupäätteen; harmaalappalaisprkle. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 16:24 | |
| jos vetää niin säädettävä puolikuristus panta on hyvä :D mutta jos tyyliin kököttää vaan jaloissa niin ihan sama mikä sillä on päässä, mutta sillä ei sitten nyitä jos vetää ;) |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 17:32 | |
| Schipperkele Onko mulla sit ranskanberkele |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 17:46 | |
| Mä niin toivon ettei alkaisi vetää, mut luulen että eiköhän sitä jossain välissä koiteta.. ;) Pitänee käydä etsimässä löytyisikö jostain noin pientä puolikurkkaria meille.. Ehkä jostain chihujen tarvikeliikkeestä.. :D |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 18:28 | |
| mul on kaksi tosi tosi snadia puolikurkkaria kävisköhän jompi kumpi,,tosin toinen on vaaleenpunainen hah | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 19:52 | |
| Vaaleanpunainen on just Cool noin äijälle! Pitää koettaa sopisko ne.. :D |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 5th 2009, 19:53 | |
| hah hah no tule kokeileen:)saat halvalla hah | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 9th 2009, 14:25 | |
| Otetaampa tänne kysymystä vaihteeksi aiheeseen liittyen.. Nämä olisi tottakai pitänyt miettiä jo aiemmin, mutta.. :D
Eli jos pentu on menossa naapurin pihaan niin pitäisikö yrittää luoksekutsua, kieltoa vai nöyrästi vain hakea pois kunnes osaa esim. luoksetulon..? Vai jotain ihan muuta.. :D
Entä kun tuo hammastelee niin kannattaisiko ensisijaisesti kieltää vai olla huomioimatta vai kenties sanoa irti..? Nyt ollaan kielletty ja tarvittaessa tehostettua niskasta pitämällä jos ei muuten irtoa. Vastaavasti kehuttu kun on nätisti tai nuolee.. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 9th 2009, 14:59 | |
| koiraahan ei periaatteessa pitäis kehua siitä kun se on nätisti.Ja jos on just kieltäny koiraa, ja tehostanut niskasta nipistämällä, niin sitä ei senjälkeen kehuta että "hyvä kun lopetit". koska sen täytyy totella kieltoa, sitä ei siitä kiitellä. jos se tottelee käskyä niin sitte kehutaan esim tänne tai paikka.. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 9th 2009, 15:26 | |
|
Viimeinen muokkaaja, SiriusAng pvm Elokuu 9th 2009, 15:56, muokattu 1 kertaa |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 9th 2009, 15:32 | |
| siinä on sekin puoli, että jos kehun sanominen ei ajoitu siihen hetkeen, kun koira tottelee jotain käskyä tai aikoo totella esim luoksetulokäskyä, niin saatat huomaamattasi kehua sitä jostain mitä se suunnittelee..ja kun ei tiedä mitä koira ajattelee, sitä ei saa tyhjään kehua. vaan pitää olla ajoitus oikein, koiran pitää tietää mistä sitä kehutaan. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 9th 2009, 16:03 | |
| Tosi hyvä pointti eli yhtä hyvin olen saattanut palkita siitä kun juuri suunnittelee hammastelevansa! |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 9th 2009, 16:07 | |
| |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 10th 2009, 08:45 | |
| meillä on kotona kanssa yks tollanen kalamies joka kalsatelee kupistaan milloin mitäkin... varsinkin jos kupin pohjassa on kuvio :roll: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 10th 2009, 09:34 | |
| - Lainaus :
- Eli jos pentu on menossa naapurin pihaan niin pitäisikö yrittää luoksekutsua, kieltoa vai nöyrästi vain hakea pois kunnes osaa esim. luoksetulon..? Vai jotain ihan muuta..
Minä tekisin varmaan niin että kieltäisin, kävisin tarvittaessa pölläyttämässä pentua naapurin pihalla, sitten kävelisin pois.. Nyt vois olettaa että pentu lähtisi seuraamaan mutta mitä jos ei lähtisikään eikä vielä osaa tulla luokse, niin mitäs sitten? Kai ne pennut lähtee seuraamaan kun vähän maiskauttaa ja iloisesti höpöttää jotain? Ainakin naapureille kannattaa sanoa ettei missään nimessä huomioi sitä jos karkaa niiden pihalle. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 10th 2009, 10:50 | |
| Mä en tiedä.. Oon tähän asti joko houkutellut pois leikillä (tosin ties vaikka ottaisi sen vaan palkintona pihaan menosta) tai hakenut nöyrästi.. Kokeilin kerran kieltää "tosi kiukkuisena" kun meni sinne, mut ei lotkauttanut korvaansakkaan.. Tosin meillä on kieltokin vielä opettelun alla.. :D
Mut tosiaan leikillä tai houkuttelulla tulee 50/50 pois tai jos kävelen todella kauas, mut näyttäisi siltä, että alkaa olla sen verran rohkea ettei enää niin hätiköi vaan käy ensin hoitamassa tutkimusmatkansa ja sitten vasta tulee kun kerkiää.. Lisäksi tuo naapurin piha on meidän parvekkeen alla joten saattaa pitää sitä vähän "pesän" osanakin joten ei niin panikoi tuolla alueella. Testasin myös piiloon menemistä, mut silloin jää lähinnä rauhassa odottamaan aloilleen kun lopulta hoksaa mun kadonneen.
Onko tuossa pölläytyksessä se riski, että alkaa vältellä lähestymistä..? Tai siis jos kiellän ja nappaan niskasta niin lähtee karkuun kun seuraavan kerran kiellän..? Entä onko parempi kieltää vai käskeä pois..? Ihanne tietty varmaan olisi jos ehtisi kieltää menemästä jos ajoissa huomaa, että on menossa sinne.. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 10th 2009, 11:25 | |
| - Lainaus :
- sitten kävelisin pois.. Nyt vois olettaa että pentu lähtisi seuraamaan mutta mitä jos ei lähtisikään eikä vielä osaa tulla luokse, niin mitäs sitten?
..lisäisin tähän että kiellon jälkeen jos pentu uskoi niin toista heti kutsu ja kehua ku tulee..pennulle pitäis myös nyt opettaa se ei-sana, ja tehdä selkeät jutut myös luoksetulon opettamiseksi. ja en ole ikinä havainnu piiloon menemistä hyödylliseksi. hmm. kuulostaa siltä että menee niin monivaiheisiksi jutuiksi että mitä jos ihan kävisit kirsillä pentutunnilla niin oppisit kaikki nuo jutut kerralla, sirius :) siihehän ei mee ku 1tunti hyvässä lykyssä ku on kaikkii kyssäreihin vastaus. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 10th 2009, 12:00 | |
| Jups, mennään kun keritään! :D
Tuossa tilanteessa halusin ensisijaisesti vain nähdä miten se reagoi ja käyttäytyy "yksin" ollessaan. Meillä piiloon meneminen on toiminut mielestäni hyvin mm. metsässä eli kun tarpeeksi mutkittelee ja hämyttää/piiloutuu niin oppivat pitämään silmällä mun liikkeitä eivätkä ryntäile päättöminä liian kauas. Samassa yhteydessä jos on varoitettu katoamisesta esim. Tänne tai Mennään käskyllä niin ovat alkaneet reagoida niihin välittömästi. Samalla tuntuu, että myös korvat ovat alkaneet pysyä päässä kun joutuvat kuuntelemaan/tarkkailemaan mitä seuraavaksi tapahtuu. Tosin näissä kaikissa tapauksissa kyseessä aikuiset koirat, en tiedä miten pennuilla asiat menevät.. Enkä tietenkään väitä, että pelkästään piiloon menemällä voisi opettaa varman luoksetulon tms, mut mielestäni se vain on tukenut hyvin asioiden oppimista meillä.. :)
Kielto toimii tällä hetkellä puremistilanteissa melko hyvin ja räyhäämisessä hyvin. Tosin kokeilee kyllä ajoittain mitäs-jos-tätä-tai-tänään eli en tiedä onko puremiskielto mennyt kunnolla perille jos aihe ei jää kerrasta sikseen..? Itse olen ajatellut, etteivät pennut opi asioita hetkessä vaan vaaditaan paljon toistoja, mut varmaa tietoa minulla ei ole pennun oppimisesta.. :D |
|
| |
koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus Elokuu 19th 2009, 17:43 | |
| Sara haukkui tänään isolle kivelle, jota sitten mentiin yhdessä katsomaan :D Onko tää nyt sitä mörköikää???? | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Pentu ja aikuinen Elokuu 21st 2009, 10:38 | |
| Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, että laumassamme on kahden ihmisen lisäksi kaksi koiraa: 8 kuukauden ja 3 vuoden ikäiset saku-urokset. Täytyy sanoa, että on ollut vähintäänkin mielenkiintoista seurata kaverusten toimintaa ja käyttäytymistä ja sitä kuinka laumasuhteet ovat parin kuukauden sisällä, minkä laumamme on kasassa ollut, vahvistuneet.
Yksi asia minua kuitenkin kummastuttaa ja pohdinkin onko kyseessä "oire" jostain vai kuuluuko kyseinen käytös asiaan? Eli kun lenkillä vapautamme koirat juoksentelemaan, 99,9% kerroista alkaa heti kärkeen kauhea rähinä. Näyttäisi siltä, että nuorempi menee samantien provoamaan vanhempaa haukkumalla ja näykkimällä selästä jolloin vanhempi selättää juniorin ja yleensä makaa hetken sen päällä. Luulisi että tämä junnu jossain vaiheessa odottaisi edes muutaman päivän ennen uutta rähinää mutta ei...
Sisällä koirat eivät rähise eivätkä hihnassa kävellessä. Lenkin alussa, koirien ollessa hihnoissa, nuorempi haluaisi selvästi aloittaa perinteiset "leikit" mutta tätä emme ole sallineet "hihnassa ei hilluta" -periaatteen vuoksi, eikä ongelmia ole ollut.
Niin ja koirathan ovat kuin paita ja peppu eli tulevat mielestäni erittäin hyvin toimeen. |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Pennun kasvatus | |
| |
|
| |
| Pennun kasvatus | |
|