| Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte | |
|
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 13:29 | |
| On ne munkin rakit lähteny jänisten ym.perään ja ollu kauanki pois kyllähän se säikyttää mutta silti pidän rakkeja irti,,en ajattele lenkille lähtiessä että tuleeko kaaos vai meneekö se ihan ok:)TIETTY jos mulla olis metsäkoira joka oikeasti on niin riistaviettinen että ku irti pääsee niin se lähtee ku nakki haulikosta ettimään jänistä niin sitä en kyl irti päästäis riskilläkään:) | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 13:47 | |
| Pakko sanoa et pidän yhtäaikaa näitä vapaana enää tosi harvoin.. Molemmat lähtee heti juoksemaan ihan tajutonta rallia niin pitkälle ettei niitä enää näy :( Yksistään pidän sit paljon vapaana, samoin lenkillä niin et ovat vuorotellen :) En oo luottanu niihin sen jälkeen kun pari kertaa ovat lähtenee juoksemaan junaradan suuntaan ja pelkään et jäävät junan alle, jos huomaavat hepat radan toisella puolella... Pitäs jossain muualla harjotella pikkusen ensin ja uudelleen ruveta pitää vapaana. Tai odottaa et saan tehtyy niille yhdessä häädön tai jotain muuta vastaavaa. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 13:50 | |
| mun elukka on pari kertaa lähteny metsästä KOTIIN taakse katsomatta...paineli sellasta ravia et oksat pois häntä koipien välissä. Mut silti vaan sitkeesti mennään metsään ja annan olla irti. Pari kertaa pupun perään lähteny, mut tullu kyl takas :) |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 13:50 | |
| Vaan ei minunkaan koiria välillä näy ku koko lauma lähtee juoksemaan,,varsinki ku on elmo mukana niin vetävät hirveetä pillurallia,,välillä vaan lellun kanssa ohjataan etteivät ny tielle juokse:) Sitä pitää vain luottaa koiriin muuten se ei onnistu:) joelle ja kukalle vois olla häädöstä apua ja tee molemmille yhtä aikaa jos ne karkaa laumana,,,meikän porokoirille ja mantalle on häätö plus miinus nolla joten olen joutunu muuten olemaan kusipää niitä kohtaan lenkillä että kans sitten uskovat vaikkakin viiveellä mutta tulevat ku sit on oikeasti pakko | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 14:01 | |
| pidinhän mäkin lilliä aina irti vaikka tiesin että melkein joka lenkki karkaa :pplay: Ja helmi sun kannattaa opettaa (ellet ole jo opettanut) niilläkäsy "tänne päin" tmv.niin ei tarvii aina ns.luokse pyytää vaan tietää että ei mene kauemmas :bounce: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 15:22 | |
| - kitiska kirjoitti:
- Vaan ei minunkaan koiria välillä näy ku koko lauma lähtee juoksemaan,,varsinki ku on elmo mukana niin vetävät hirveetä pillurallia,,välillä vaan lellun kanssa ohjataan etteivät ny tielle juokse:)
hah kyllä se härde taitaa olla nykyään joka sitä pillurallia johtaa tai elmo ja härde yhessä. on mulla ihania koiria joku kerta ne vie koko sun lauman tielle ja siinähän sit ollaan :shock: mutta joo kyllä noilta korvat hävii välillä kun ne lähtee kahestaan rallia vetää jos molemmat on irti. mä vaan pistän silmät kii ja toivon ettei ne juokse tielle |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 15:27 | |
| sun pitää ostaa itselles se paimen niin pysyy elmuska ja härdelli mettän puolella :pplay: niin sit saat sen oman "veetin" sinne päsmäröimään ja pysyy karkurit silmien alla :594: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 15:31 | |
| joo mä ostan oman bitchin :411: hah mä ostan nartun ja annan sille nimeks Horo |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 15:34 | |
| voi jee sit se on hirvee jako rasia ja sun "akka joka piti pistää ukot ruotuun" ei olekkaan ihan sitä ku piti :*aplodit*: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 15:43 | |
| joo mut kato sit poijjaat ei malttais lähteä sen luota mihinkään ku toosa vaan kiinnostaa :*aplodit*: |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 19:53 | |
| Tai sit se on sua bitchimpi ja viimestään toosallaan houkuttelee muutki litomaan.. Nimimerkillä Kukka salee tekee niin Joo huutelen kyllä "tänne päin" ja mitä iloisimmalla äänellä, mutta niille se tuntuu olevan aivan kakin hailee mitä tai miten mä niille kiljun Joo nimenomaan haluaisin tehdä niille häädön yhdessä, kun ei ne erikseen mihkään lähe (myös ohitukset onnistuu yksittäin ihan ok, varsinki Joen kanssa, Kukka ei mee luo, mut jälkihajuille haluais). Tai no Kukka saattaa vetää rallia mun ympärillä, mut kauas se ei taatusti lähe ja tollon uskoo ku vedän "purkkiraivarit" ja tulee sit luokse ihan nätisti. Haluun vaan tehä sen yhteishäädön niille sit ku Kukka on hiukkasen vanhempi (kuukauden tai kahden päästä varmaanki) ja silleen et on joku messissä kattomassa selän taakse :) |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 11th 2009, 20:11 | |
| Häädön voi jo tehdä sillä on ollu juoksut:) | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 12th 2009, 02:02 | |
| - kitiska kirjoitti:
- TIETTY jos mulla olis metsäkoira joka oikeasti on niin riistaviettinen että ku irti pääsee niin se lähtee ku nakki haulikosta ettimään jänistä niin sitä en kyl irti päästäis riskilläkään:)
Huh! Toi oli kiva kuulla oikeasti! Etten olekaan ylireagoiva noiden viettien suhteen. Elliä en pidä irti. Kerran on ollut pienessä saaressa irti josta tiesin ettei siellä ole louhikoita eikä lähellä toista saarta. Noi louhikot ja tietty autot pelottaa. En pelkää sitä että tulis ongelmia vastaan tulevien koirien kanssa. Edellisessä kodissa karkaili paljon ja oli yksi syy minkä takia vaihtoi kotia minulle. Valehtelin, kaksi kertaa ollu irti. Eka kerran Kotkanpolulla. Kaverilla oli omat koirat mukana ja hän sanoi että ei usko Ellin lähtevän ku muita. Hetken meni hyvin ja sillon lähti. Ei auttanu vaikka huuteli, vislaili, haukutti toisia koiria puuh! Se vain ilmestyi hajuineen näkökenttään onneksi jonkun hetken päästä. Sillon meinas kyllä pumppu pettää ja päätin että enää en riskiä ota. Vietit vie. Rullaa olen pitänyt ns luotettavilla paikoilla irti, jossa ei vilkasta autotietä lähellä ja minimaalinen mahdollisuus että tulis muita koiria vastaan. Ei mene yleensä paria kymmentä metriä kauemmas. Pupuja ei oo tullu vastaan tai kissoja, että ne on vielä sellainen ylläripylläri juttu´mulle sit ku tapahtuu... samoin ku muut koirat. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 12th 2009, 07:24 | |
| No Waltan kanssa vapaat lenkit sujuu tasan niin kauan hyvin kunnes se saa pupusta vainun ja mä en huomaa sitä. Silloin piski lähtee ku ammus eikä paljon huutelut auta. (eli en ehdi ajoissa kieltään) No onneks se kauimmillaan on ollu hukassa noin 1,5min ja sit se tulee takaisin ihan niin kuin ei mitään olis tapahtunutkaan. Verikoirakuola vaaan poskilla roikkuen.... Just taas tänään kävi niin. Siis en sitä hirveesti meillä päin voi pitää vapaana ku noita pupuja on täällä Rusalla enemmän kun laki sallii. Muuten jos ollaan vapaana se saa olla aika rauhassa niin että pysyy näköetäisyydellä. Huutelen vaan sitä aina välillä luo. Ja käytän myös käskyä "tännepäin" kun sen pitää tulla mun suuntaan mutta ei tarvi tulla iholle kiinni. Odota käsky on se ku pitää pysähtyä ja odottaa ku mamma jaksaa raahautua perässä. Sen kyllä tiedän ja siihen luotan siten että varmasti takaisin tulee, (joskus) jos ei auton alle jää. Kyllä se sen verran laumasidonnainen on. JOs ollaa vieraalla paikalla niin ei edes pupujen perään niin helposti lähde. JOka ilta tehdään "natsi lenkki" ilman hihnaa pienen puiston ympäri jossa vilisee kaneja. Sillon sen pitää pysyä melkein vierellä korkeintaan 2m päässä ja saa tehdä pissat mutta ei haahuilla yhtään muualle (mulla tietty koko ajan purkki kädessä jos edes vilkaisee pupuihin päin niin läsähtää).
Jos vapaalla lenkillä tulee koiria vastaan ja nään ne ajoissa, Niin otan waltan hetkeks kiinni tai käsken viereen niin ettei saa mennä moikkaan. Kerran tampereella kyllä kävi niin että en huomannu toista koiraa ennen ku ihmettelin että missä toi haahuilee ja siellä se oli jo lipsuttamassa toisen persettä. No lähti kyllä se toinen ihminen koiransa kanssa vähin äänin pois kun menin räksyttää waltalle ja repiin se sieltä pois... ELi sii summa summaarum en luota ettei se lähtis toisen koiran luo tai kanin perään mut yritän ohjata sitä niin ettei sellaista pääsisi tapahtumaan. Ihmisiä se ei ole ainakaan vielä menny vapaana moikkaan.... |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 12th 2009, 14:10 | |
| Joo, mut näyttäs meillä lattia siltä et ensimmäiset oli "harjotusjuoksut" mitä kyllä epäiltiinki jo tossa aikasemmin... Kukan toosa on aivan turvonnu ja tänää löyty taas pari tippaa verta lattialta. Joen käytös sen mukasta. Eli saa ny nähä mitä toi oikeen touhuaa, tulehdukselta ei vaikuta. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 17th 2009, 20:52 | |
| - kitiska kirjoitti:
- NYT älä säikähdä yhdestä jutusta!!jos alat nyt epäröimään koira karkaa uudestaan,,mullaki vanhat koirat varsinkin karkasi joka päivä ties minne mut AINA silti pidin koirat irti ja yritin sillon vain opetella luottamaan niin ettei karkaisi!!päättäväisesti vain koira irti epäonnistumisia tulee AINA kun on koirasta kyse
Aloin siis heti Kirsin ohjeen mukaan pitää Sannia uudelleen irti. Golfkentällähän se on ollut turvallista. Ja kun se siellä pysyi näkösällä, päätin jästipäänä kaivaa verta nenästäni ja viedä sen vielä iltapimeellä pupuja vilisevälle saarelle (eihän siellä sais pitää, mutta kun se on autojen suhteen turvallinen paikka)tietäen oikeastaan ennalta että hatkat se ottaa. Ja niinhän se pupun perässä otti kun pääsi vauhtiin ennen kuin kerkisin huomata. Mutta nyt olin ihan viilipyttynä ja annoin sen rauhassa karata, lopetin huutelun aika pian. Tuli takas 10min päästä etsiin mut ja ottamaan haukut vastaan. Jatkettiin sitten edelleen hetken päästä vapaana, mutta kun huomasin, että vaikka tyttö oli rinnalla, korvat oli turhan pystyssä kaikelle ja sit päätin että rentoudutaan molemmat loppulenkki remmissä. Toisaalta nyt kun taudin ja pakkasen takia typy joutui olemaan useamman päivän pelkillä pissalenkeillä siinä on aivan liikaa energiaa, että nyt uskaltaisin pitää vapaana. korvat on päästä ihan totaalisesti kadonneet "sairaslomalla", se jopa melkein vetää. Kunhan lauantaina päästään metsään rhodesialaisten kanssa riehumaan energiat pois niin uskallan taas vapauttaa tytön normilenkillekin. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 17th 2009, 21:40 | |
| ^ Toi on dogon kanssa vaan vähän paskempi jos se karkaa toisen koiran luo. Tai ainakin nuo urokset tuntuu omalla reviirillään (siis pari km kotiovelta.. :roll: ) olemaan kovin aggressiivisia. Mullahan tosiaan kävi kerran niin, että tuo päätyi tappelemaan sakun kanssa ja siitä minä sitten repimään koiraa irti ja sepäs ei dogon kanssa ole niin helposti tehty.. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 19th 2009, 19:26 | |
| Oon pitänyt aika huoletta vapaana. Meillä siis tällä hetkellä vain yksi koira, mut jos hoitolainen on tervejärkisen oloinen niin annan mennä jos tuntuu osaavan luoksekutsun. Poikkeuksena tässä eräät murkkuikäiset urokset jotka lähtivät narttujen hajujen perään. Riistaviettistä narttua olen pitänyt vapaana koska inhosi märkää ja rakasti sohvaa. :D Itse teen yleensä niin, että vaihdan suuntaa nevadaan jos joku haahuaa liian kaukana. Tästä on seurannut se, että koirat tuntuu oppineen sen maagisen rajan jonka sisällä pysyvät ja jäävät tarkkailemaan jos jään jälkeen. Jos tullaan risteykseen tms niin annan myös tuon ODOTA kehoituksen ja kun olen itse risteyksessä niin sittan vapautan jatkamaan matkaa jos ketään ei näy. Jos koiria tai ihmisiä tulee vastaan otan aina kiinni ihan kohteliaisuudesta ja siltä varalta, että joudun häätämään. Tuolloin ihan vain luoksekutsu, käskytys johonkin reunaan tai jos tosi ahdas paikka niin annetaan yleensä toiselle etuajo-oikeus ja väistetään hieman pois polulta helpottaakseni toisen ohitusta.
Itse yleensä puutun ehkä turhankin herkästikin jos lenkillä tulee ongelmia. Esimerkiksi jos penikka kerjää verta nenästä eikä usko millään toisen koiran asiallista ojennusta niin olen sitten itse mennyt käskemään pois. Vastaavasti viimeksi murkku ei uskonut penikan alistumista/lopetuspyyntöä niin kävin komentamassa pois yhdessä murkun omistajan kanssa. Tosin tilanne olisi varmaan eri jos koirat olisivat samaa laumaa tai molemmat omia. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 19th 2009, 20:24 | |
| [quote="Micke"]^ Toi on dogon kanssa vaan vähän paskempi jos se karkaa toisen koiran luo. Tai ainakin nuo urokset tuntuu omalla reviirillään (siis pari km kotiovelta.. :roll: ) olemaan kovin aggressiivisia.
Olen ollut tosi tarkkana ajan ja paikan suhteen kun olen päästänyt irti. Pikkujouluaikaan yöllä pimeässä vesisateessa metsässä ei juuri ketään liiku...
Ja ainakaan vielä Sannista ei ole agressiivisuutta löytynyt tipan vertaa. Ei edes sille dogourokselle, joka olisi tosissaan halunnut tehdä siitä rukkaset, haukku oli ainut mitä tytöstä irtosi, ei edes kunnon vihairvistystä. Ja leikkimään olisi pitänyt senkin kanssa siltikin päästä, päästään vialla kai koko tyttö... ;) Myös aggressiivisesti provoaviin narttuihin ollaan remmissä törmäilty ja ainut reaktio on pystyyn nousseet karvat alaselässä. Ja ne se nostaa pystyyn aina kun on jotain uutta ja ihmeellistä.
Eikä se muutenkaan näe eikä kuule muita koiria (tai yhtikäs mitään muutakaan) silloin kun ajaa kania. Ja kun ei saa kiinni ja väsyy, lähtee vikkelästi etsimään mattea ja ottamaan haukut.
Mutta joo, tarkkana olen aina kaikki kauhutarinat dogoista selkeänä mielessä (vaikka tää oma enemmän kultsilta vaikuttaakin) |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 20th 2009, 23:25 | |
| Meillä vapaanaolo on ollut nyt vaikeampaa pimeellä. Armas pysyy ensin periaatteessa sellasella etäisyydellä, millä annan ollakin valosalla. Mutta kun on pimee, niin yhtäkkiä se katoaakin mun silmistä. Ja vaikka etäisyyttä olis kuinka vähän, niin sitten se ei meinaa vastata kutsuun vaan uhittelee pimeydestä että lällällää kun et nää mua et voi mulle mitään... En varmana tuu... Onneksi huomenna on talvipäivän seisaus niin alkaa taas päivä pitenemään... :*aplodit*: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 21st 2009, 09:09 | |
| - Lainaus :
- uhittelee pimeydestä että lällällää kun et nää mua et voi mulle mitään... En varmana tuu...
Laita sille heijastinliivit ja itselle otsalamppu niin pääset näyttämään että hähhähhää, niinhän sä luulet |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Joulukuu 21st 2009, 09:59 | |
| Sillä on heijastinliivit ja mulla taskulamppu mutta silti se katoaa multa... :268: |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Tammikuu 1st 2010, 12:08 | |
| - J.E kirjoitti:
- Misu ei lähde 10-20m kauemmas, paitsi jos pudottaa kepin ja kysyn 100m päässä, että minne keppi jäi... Odottamaan pitää jäädä, muuten ei lähde hakemaan.
Just ku Urho. :) ...tosin toi 100 m kuulostaa liian pitkältä matkalta... :-D Metsässä on muutaman kerran (tosi harvoin) nähty muita koiria. Urho ei ole lähtenyt, tuskin vilkaisee. Jos ovat tulleet hyvin läheltä, olen epävarmuuksissani komentanut Urhon viereeni istumaan ja odottamaan että vieraat koirat pääsee turvallisesti ohi. :) En siis ota fyysisesti kiinni. Urho ei ole enää aikoihin karannut edes jänisten tai kissojen perään - kissa oli viedä mukanaan mutta uskoi kun kielsin. Rusakot, ne isot, on kiinnostavia mutta ei lähde vaikka mieli tekisi, ainakaan jos ehdin kieltää. Jos leikitään, Urhoa ei kiinnosta mikään muu. Ihmisten aikaan en pidä Urhoa kadun varsilla tai vilkkaissa ihmisten puistoissa vapaana koska en jaksa kuunnella ja katsella paheksuntaa. Enkä itse asiassa ihan täysin luota ettei Urho reagoisi ikävästi suoraan ja yllättäen vastaantuleviin koiriin. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Tammikuu 15th 2010, 21:38 | |
| Meidän lenkki"poluilla" ku ei muita hurttia kulje, luulee varmaan niin omaksi reviirikseenkin että vois tulla probleema toisen koiran tulles vastaan :D JOs auto tulee vastaan kutsun sivulle ja silloinki se on vähä että tuunko vai enkö tuu ja siihen ku lisää voimasanan ni tulee viimeistään :D Ku lähti nuorempana aina autojen perään juokseen ja sit tuli niin voittajana takasi että "jes mä ajoin sen pois" Seis-käskyä käytän jos tullaa johonki risteykseen ku välimatkaa pitää vähä liikaaki joskus ja maahan-käsky toimii kas ihan hyvin, tosin ei pysy sit kauaa paikallaan. Tarvis uskaltaa luottaa tohon enemmän :\ |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte Tammikuu 17th 2010, 00:56 | |
| Kaduilla ja ihmisten ilmoilla koirani kulkevat kytkettyinä. Umpimetsässä kaikki irrallaan kuitenkin kontaktissa,kutsun luokse ja palkkaan jokaista vuorotellen. Toki jos luupää urokseni aloittaa sikailun joutuu se hetkeksi hihnaan jotta voin asentaa sen nuppipalikat paikoilleen,tämä tepsiikin yleensä hyvin...nooh toisinaan tarvitaan uusinta asennus :byee1: Riskipaikoissa joissa herkästi voi tapahtua jotain yllättävää,kytken koirat.Kaksi koiristani ovat aika hektisiä, teräviä ja nopeita eikä ihan aina meinaa omat refleksit pysyä koirien mukana vaikka tarkkaan niiden elekieltä pyrin seuraamaankin. Tällä systeemillä olen välttänyt erittäin hyvin ikävät kohtaamiset meidän osalta. (koputtaa puuta) Toki toisinpäin että omani ovat olleet kytkettyinä on sattunu kurjiakin tilanteita kun irtokoira on pöllähtäny ns.puskista (ihan kirjaimellisesti), ne tilanteethan tapahtuvat yleensä sekunneissa ja vaikka koirani olen aina kyennyt pitämään, vie lauman "asennus" ja rauhoittaminen hetkisen. Irtokoirat ovat selvinneet naarmuitta mutta itse olen loukkaantunut useamman kerran mm.sormimurtuma,selän nitkahduksia ,käsissä revähdyksiä jne. Ja toki sauhu nousee emännän korvista vaikka ulkoisesti pyrin näyttämäänkin tyyneltä :019: Usein käy vielä niin ettei irtokoiran omistajalla ole mitään hajua tapahtuneesta kun sitä ei edes näy tai parhaimillaan ne luikkivat koiran kanssa yhdessä livohkaan |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte | |
| |
|
| |
| Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte | |
|