Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Täpläkäs
En enään jaksa kuulla sanaa koira
Täpläkäs

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 52

IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? Empty
ViestiAihe: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 15:23

Kaikki mielellään PEVI-vinkkien tapaiset on tervetulleita tähän aineeseen!

Minulla ollut 3-vuotiaalla uroksella tämä paha tapa puolustaa "aarteitaan" murisemalla puremalla, jos siltä otan pois. Tapa alkanut koiralla noin 5-6 kuukauden ikäsenä.

Itse vahingossa uskoin koiran varoitusmurinaa ja siitähän se alkoi. Nyt ei kunnioita edes purkkia enää. Sisällä kyllä kohtalaisesti purkkikin toimii.

Yksi jääkausi ollut ja toistakin yritin pitää. Vaan idea onkin siinä, että miten saan sen koiran tajuamaan, että kun käsken IRTI! tai muulla sitä tarkoittavalla käskyllä, se luovuttaa räyhäämättä???

Kiitän ISOSTI! :)

PS. Kirsin kurssille taas menossa... :arrow: Vaikka munhan se pitää osata kioralle näyttää kuka määrää ja koiran sitä minun käskyä totella. :o
Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 15:57

Irti käskyhän on periaatteessa temppu,,mut ite kyllä opetan irti sanan ihan ilman nameja kuten jotkut tekee näitä vaihtareita.
Eli sanon koiralle vain napakasti irti niin monta kertaa toistan sanaa irti että kun koira päästää irti tavarasta kehun koiraa hirmuisesti sanallisesti:)yleensä sanon näin heti kun se päästää lelusta ym.irti sanon koiralle hyvä poika hienosti päästit irti hyvä jätkä jne...näin mun rakit on sen oppineet ihan ilman vaihtokauppaa.
Mut jos mulle koira murisisi jostain lelusta ym.jos se pitäis saada pois niin siinä tulis vain se tahtojen taisto pomo ottaa sen mitä pitää,näin meilläkin rane vie sen mitä haluaa ja jos toinen ei anna rane tokkaa nokasta niin että toinen vingahtaa ja antaa luunsa suosiolla vanhemmalle.
mie vain menisin tilanteeseen ja ottaisin sen tavaran jos se murisee murisen vielä kovemmin takaisin ja siinä "tapeltaisiin"niin kauan henkisesti että kun koira vihdoin luovuttaa otan lelun ja sillä sipuli enkä siinä tilanteessa kehuisi koiraa PAITSI jos olisin käskyttänyt irti sanalla koiraa sit kehuisin kun se loppujen lopuksi päästäisi irti.
nami juttua ei kannata sun tilanteessa käyttää koska suuri vaara on että se saa murinasta palkan,näitä mokia on aika paljon sattunut omistajille.
mie menisin ensin tuohon tilanteeseen ilman mitään käskyjä eli otat se mikä pomolle kuuluu:)jääkausi ei tuohon auta
muut viisaat jatkakaa
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 16:31

Hah, mä en ole viisas mut jatkan kumminki ;) Noin meillä kans tuo irti opetettu, eli temppuna. Sit jos jotain tarttee saada koiralta pois ja se ei siitä luopuis niin tekisin niin, että ensin se irti-käsky, jos ei tottele niin hyi, perkele tms mikä meillä on varoitus, että kohta ei hyvä heilu. Ja sitten en alkaisi käskyä hokemaan vaan jos aarre ei suusta tipu niin päättäväisesti koirasta kiinni, toisellä kädellä vaikka niskasta ja sitten toisella kuonosta ja painat poskea sieltä kulmahampaiden takaa, niin että huuli painuu suuhun sisään, sillon koira avaa kyllä suunsa. Ja sitten vaan ravistat/otat sen koiran esineen pois siltä. Ja tän jälkeen homma on siinä, eli ei mitään tuijotteluita kehumisia tms, vaan homma päättyy siihen että saat haluamasi.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 21:48

hämmentävää, minä en edes muista miten se on opetettu..joskus olen varmaan asiaa eräällä tietyllä foorumilla ruotinut niin että se on poistunut minun aivoista.
Ainakin vetoleikin aikana, ehkä sanon irti ja kun irrottaa nii hyvä ja sitten tapahtuu jotain muuta.Esimerkiksi heitän lelun..pentuna tuli tehtyvä varmaan kaikki konstit ihan ajattelematta..paitsi en koskaan namilla palkinnut enkä vaihtanut. koira ei saa välttämättä mitään tai sit otan vaan.
mutta molemmat koirat on tiputtaneet havittelemansa esineet ihan millä sanalla tahansa, kunhan se tulee siihen sävyyn että "Murh"..En ole varma onko tämä oikein että en ole ottanut mitään sanaa siihen..Ei ota, irti..tulee kaikki luontevasti mutta joskus jotain muutakin lipsahtaa toimii yhtä hyvi.
tai jos leikitään ja haluan katkaista vetoleikin ja esim heittää, niin lakkaan vaan liikuttamasta lelua ja katson silmiin, sit koira pysähtyy kans kun huomaa että nyt ei enää. ja murahdan ihan pienesti, tai sanon jonku sanan niin koiran leuat vaan avautuu. muoks.Tämä siis sitä miten pennulle opetin alle 4 kk
Jossain välissä kun oli sukka tai kenkä tms suussa, niin kivahdin silleen puolikärttyisesti että "se ei ole sinun!" ja heitin sitä kohti jollain lapasella tms mikä sattui olemaan käden ulottuvilla, sen jälkeen ei tarvinnut enää heittää millään vaan koira uskoo vieläkin sitä "se ei ole sinun", zinaski neuvoi koiraneuvolassa mua näin.. Muoks. siis tämä se kun koira jo tietää mitä meinaan irti -asialla ikinä en ole suusta kaivanut mitään vaan yrittänyt ohjata koiraa "ilman käsiä" , tolla beaglella varsinkin on niin jumalattoman terävät pikku hampaat (vieläkin) että pentuna oikeesti hirvitti ne sen puremat ja olennainen osa minun mielestä että sitten noukin alussa muutaman kerran "aarteen" itselleni..oli ajatuksena että jos se paremmin ymmärtäisi että tarkoitan nimenomaan "se on mun", ja että kerron sille esineestä enkä siitä että se esim tulee luo. Kun senkin se on oppinut että jos sillä on lihanen luu suussa, ja se yrittää kiivetä sohvalle syömään ja sanon EI, nii se tajuaa että luu saa ollla suussa mutta se sohvalle meno vaan on kiellettyä.
:D Toki koiralle en näyttäny kipua vaan jos se puras niin käänsin kivun "vihaksi" heti ja kimeän ulinan sijaan opettelin sanomaan kuten satamajätkät enkä vikisemään..on tässäki eräänlainen roolinvaihto koiran takia :D

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Maaliskuu 18th 2009, 22:41, muokattu 2 kertaa
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 21:56

Niin muuten irti käsky on tullu myös vahingossa opetettua ku olen leikkiny koiran kanssa ja kun koira vain vetää en vedä takaisin vastaan(eli lopetan leikkivedon)ja sanon pennulle irti ja sanon niin kauan kunnes se päästää irti ja sit kehun koiraa ja sit leikit jatkuu.
mut en mie kyl irti sanaa opettaisi koiralle heittämällä jollain ym.kyllä se opetus pitää olla hyvää:)eri asia jos koira syö jotain ulkona eikä päästä irti vaan juoksee karkuun niin sit nakkaan purkilla perään,mut tässä koiran pitää jo tietää mitä sana irti tarkoittaa!
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 21:57

Nii siis tarkotitko sitä se ei ole sinun- juttua, vai tuota heitän lelun. siis tarkoitin että heitän lelun jonnekin niin koira saa hakea..tavallaan kun irrotti niin sitten leikki jatkuu siitä, siten että irti oli "hyvä juttu", ja sit heitetään lelua.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 22:01

joo ny menin jo sekasi,,en mie tiiä mitä tuos tarkoitin:)luin vähän väärin:)joo ee mittään oot tehny ihan oikein,,,mun pitää varmaan hakea nuo rillit taas laatikosta ku silmissä rivit hyppii affraid
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 22:06

Nii..tässä kun innostuu kirjottamaan, niin tämä kielioppikin vähän tahtoo olla mitä on..
pitää varmaan katsoa vähän sanamuotoja, tosiaan jokuhan voi luulla että kun koira irroittaa, niin heitän sitä lelulla :lol:
Täpläkäs
Täpläkäs

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 18th 2009, 23:36

Kiitos tosi paljo avuista teille kaikille :D En oo viel ehtin lukee. Huomen selitän tän meijän tilanteen vähä tarkempaa:
Siis että kaikki oli ensin ihan hyvin eikä mitään murinoita ja hyökkiä ja sitt kerrasta alko tää koiran huuto tavaroista. En käyttänyt mitään herkkuja ollenkaan, kun niistä se rähinä sit myöhemmin vast kovenikii :twisted: :shock: Siis ett otti äkkiä herkun ja äkkiä takas aarteen luo. Mie en siis ehtin ottaakaan "aarretta",ennenkö koira toli jo takas! Eikä tää ongelma herkuilla tosiaankaa poistu 😢

Ja siis varsinki sellasista tavaroista, jotka se tietää, että on kielletty, tai ei niin hyvä juttu tai että joutuu luovuttaa. NII PERKELE EI koiran mielestä :twisted: ja tuun silmille ja puren tosissaan.

Oon roikottanut koiraa niskasta ja yht´aikaa kerran otin selkänahastakii kii, ja sitt se huus, ett sitä sattuu ja irrotti. Mutt toi on liian raakaa eikä reiluu koiraa kohtaa. Oman näköhäikän takia, mikään "huuli hampaanväliin"-juttu ei onnistu. On muuteskii salaman nopeita noi puolustus/+hyökkäystempaukset.

Yritän nyt opettaa, ettei kaikkeen kosketa, sillä "näytä" tempulla. Sitä varten opetan, ett jos multa tippuu jotain lattialle, enkä neä sitä, niin koira menis näyttääsen.

No tosshan se tuli jo ;)
Ja kaikk ootte viisaampii kun mie, tai ainki minust tuntuu siltä. ❤ Mie kun oon ihan kusessa tän ongelmankaa 😢
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyMaaliskuu 19th 2009, 19:51

Mä oon tehnyt niin, että jos haluun esim lelun tai jonkun muun ottaa koiralta ilman irtikäskyä, niin menen ja otan. Jos se ei anna suosiolla, kuten esim agissa kun eka leikitään vetoleikkiä ja sit mun pitäis saada lelu ilman irti-käskyä pois, niin otan alaleuasta kevyesti kiinni ja tungen peukalon kumahampaitten taakse suuhun (yleensä taitaa mennä vielä siihen kielen alle). Sillon koira avaa suunsa, eikä sitä ainakaan satu. Mutta en sit tiiä, jos on kyse äkäsestä koirasta, niin saattaa olla sormet vaarassa. Tosin siinä kulmahampaitten takana ei oo koiralla hampaita, joten vaikka löis suunsa kiinni, niin eipähä peukalo kärsi :lol: Tollai mä avaan suun niiltä sillonkin, jos pitää esim tabletteja laittaa kurkkuun.

Eli toplla tavalla saa sen suun auki ja otettua sieltä sen mitä tarvii ns ystävällisesti (ei tavii alkaa oikeesti taistelemaan), mutta päättäväisesti (eli koira kuitenkin mielestään häviää taiston). Irti-käskyn opettamista en muista....se on vaan jotenkin tullut opetettua.
Täpläkäs
Täpläkäs

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyToukokuu 2nd 2009, 12:50

^ Kiitos Everlasting´illekin vielä vinkistä. :) Täytyypä kokeilla, vaikka sitten puremisen uhalla.
Onko teillä ihmisillä itellänne muutes jäykkäkouristusrokotukset voimassa? Mulla ei vissiin ees oo. :oops: Tänään aamulenkillä tuo taas alkoi ton "perkele tää on mun"-murinan... Että samassa pisteessä edelleenkiin, hävettää... :silent:
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyToukokuu 2nd 2009, 20:44

Heitän minäkin kysymyksen. Puhuttiin kaverin kanssa tuosta vetoleikistä... Hän murisee välillä koiralleen kun vetävät niin kuin koiratkin tekevät. Minä en taas noi tee kun murisen vain jos komennan ja tästä hänelle sanoinkin. Mites, kumpi on oikein vain kumpikin vai ei kumpikaan :D
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyToukokuu 2nd 2009, 21:09

kyllä mä mölisen mun koiran kanssa välillä kun leikitään en usko että siitä mitään haittaa on. ja silti käytän komennuksessakin murahdusta mutta se tulee ihan eri tyylillä :P
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyToukokuu 2nd 2009, 21:34

niin, muriseehan ne koiratkin leikkiessään eri äänellä vaik sit se komennus ärähdys on ihan eri maata:)
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyToukokuu 2nd 2009, 21:41

Eli turhaa varon :D
Täpläkäs
Täpläkäs

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyToukokuu 7th 2009, 12:55

Kun tähän asiaan nyt liittyy:
Jos joku on halukas kertomaan, vaikka yksityisviestillä mulle, jos jollain on myös fyysistä häikkää = sairauksia, vammoja, joita koira käyttää hyväkseen?

Oon niin väsynyt välillä tohon uhitteluun. HUOH. Millä hemmetillä ton saa tajuumaan, että vaikk "Äiskä" eli mie en fyysisesti ihan täysillä käy, ;) niin muhun voi kuitenkin luottaa ja "perkele, MINÄ olen se johtaja, joka määrää!!!" Onko silleen, että jos koira puree, vaikka siinä, kun puolustaa "aarrettaan", niin annatte purra?? Mitä sitten jos veri lentääkin? Minua ainakin sattuu ja kiva eli ei, sitten paikkailla niitä haavojaan. 😢

Tuntuu, että tuo oma äänenkäyttökin, sen heikkous siis, on koiralle ihan sama. :twisted: Hänen mielestä, ei siis tarvii totella, kun ei tarvii. RÄYH! Mie kun en sen mielestä murise ja räyhää ehkä yhtään vakuuttavasti? Juu ja mistä saisin sellasen purkin, mikä ei hajois täysillä heitosta ja sellanen, mitä tuo "kunnioittais"?

Jääkausi onnistuis kyllä, mutta se, että lähden pois kotoa, niin koira jää jonneen rappuun häröilemään, kun salamana luikahtaa ovenraosta. No en sitt käy missään pariin viikkoon. No problem´ou :cheers: lol! Ennenkö koira uskoo ei tai ettei ainakaan aina mun mukaan pääse.
Olipa vähän aiheen vierestä, mutta kaikki alkoi koiran murinasta mulle...
Täpläkäs
Täpläkäs

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? EmptyHelmikuu 25th 2010, 16:46

Jatkanpa tänne. Taas tänään oli kunnon rähinät räkärätistä ulkoa tietysti. Sain napattua koiran tiputtamasta paperista ja heitettyä sen pois.
Vaan miksi taas. En edes muistanut kuin toi kioran häyhäys ja uhittelu mulle nostaa mun omat kierrokset. IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? 129457 IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? 225686

Eilen kun puhuin veljeni kanssa tuntitolkulla puhelimessa ihmissuhteista, nousi siinä esiin koiratkin ja se etten kunnolla halttaa tota Nupukkaa. No veli sit siihen: Etkö muista, että sanoi minulle sillion 2006, että mun pitää ottaa valmiiksi koulutettu koira (en sitte tiiä millainen se olisi) taikka sitten opaskoira.

Olin sanonut, etten halua mitään koulutettua koiraa, enkä varsinkaan saa mitään opaskoiraa. Koska, kun koira tulee ihan pentuna, se silti tottuu hyväksymään ainakin osan minussa olevaa vammaa. Olkoonkin, että alkaa sitte ryppyillä. Koska minulle täysin vieraat koirat ovat joskus pelänneet minua, enkä löydä muuta selitystä, kun että ne pelkäävät näkyvää vaammaani. Siinähän sitte olisi minulle valmiiksi koulutettua koiraa arvioitu, vaihdettu ja puljattu. IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? 297573 eli ei hyvä ei.

Nytpä teidän viimeistään sitten joskus IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? 293708 mitkä ovat asioita, joihin ihan pikkupentuna pitää puuttua.

Laitan silti toivoni vielä Nupukkaan, kun en voi sitä muuhunkaan elämänalueeseen kohdistaa IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? 698852 Jos vielä jaksan vaikka PEVI tyyliin tai sitä sovelletusti (kirsin tapa) treenata. Niin jos käänne edes parempaan tapahtuisi. IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? 80032
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?   IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen? Empty

IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Pysähtymisen opettaminen koiralle
» Agissa kontaktin opettaminen
» Koiran opettaminen pyörän vierelle.
» Missä pidätte koiraa irti?
» Kun teillä on koirat irti miten käyttäydytte

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: