|
| koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 14th 2009, 15:28 | |
| Ite nyt tässä päällimäisenä tarvisin apua, mutta uskosin tän auttavan kaikkia, joilla sama ongelma. Eli kyse nyt siis siitä, että meillä vanhin koira järsii kaiken puusta, muovista ja kankaasta tehdyt "jutut". Esimerkiks kengät, pyyhkeet, paidat, pikkuhousut (kyllä :roll: ), sukat, peilien reunukset (puusta), säilytysrasiat, pyykkikoppa (muovinen), harjat (muoviset osat)... Ja kaikki muoviset ja puiset se järsii täysin välittämättä siitä, että sen ikenet menee verille. Mitä enemmän rikki ja mitä enemmän ikenet verillä, sen parempi. Ja tää tapahtuu just tasan silloin ku kukaan ei oo näkemässä. Esim silloin kun ollaan töissä, toisessa huoneessa ja ovi kiinni, jne. Silloin kun sillä on mahdollisuus niin että kukaan ei sitä saa kiinni. Eikä koskaan meidän läsnäollessa. Ja kaikki muoviset lelut pitää pistää paskaks. Luultiin, että ei aktivoitu sitä tarpeeks tai lenkit ei olleet tarpeeks pitkiä. Lenkitettiin pidempään, pidemmän matkaa. Hankittiin sille luu, joka annetaan aina silloin kun ollaan poissa (sitä luuta se syö joskus mut tosi harvoin). Kirsiltä hankittiin pari aktivointilelua. Mut mikään ei yksinkertasesti auta. Tyhjiä vessapaperirulliakin laitettiin sille, mut niitä se ei jyrsi. Kaikki mikä on kovaa, niin paskaks vaan. Hah ja peiliin viritin kaks purkkia, mut ei se niitä alas vedä kun jyrsii peilin reunoja, mut ei niitä naruja vedä. Koira on viettänyt yksinolonsa kahden muun koiran kanssa eteisessä ja keittiössä, mut ei siitä tullut mitään, kun se repi kaiken lattiasta siihen asti mihin ylsi. Nyt se on viettänyt n kuukauden vessassa aina kun ollaan poissa. Siellä ollaan nostettu kaikki ylimääränen pois... paitsi se jättimäinen peili, jossa on puiset reunat. Ja joskus kun sen tassut on likaset niin se uittaa itteesä vesikupissa ja näkee missä se on pyörinyt... ja välillä niitä tassunjälkiä on siinä ovessa, lavuaarissa, vessanpöntössä... tietääpähä missä se on ollu. Tulipa pitkä teksti. Mut mikähän sillä on? Mietin, että oisko sen ikenissä jotain, että sen on pakko järsiä kaikki (järsii ikenet verille)? Onko se turhautunut (sen pitää rikkoo jokainen pallo mitä se saa suuhunsa, oltiin paikalla tai ei)? Protestoiko se sitä vastaan, että me lähdetään (johtajuusongelma - tekee tuhojaan kun ollaan poissa)? Vai onko sen hermot vaan mennyt (kirsi testasi huonohermoiseksi, mutta toisaalta se on tota aina tehnyt) |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 14th 2009, 15:34 | |
| Koiraa näkemättä toki on aika mahdoton mitään lähteä arvailemaan, mutta ikä sopisi enemmän nuoren koiran protestiksi kuin mihinkään kipuun? Oletteko häkkiä koiralle miettineet yksin oloajaksi? Tiedän, että tästä ollaan montaa mieltä, itekin sinnittelin Ronin tuhoamisten kanssa pitkään, mutta raja tuli vastaan, kun seinässä oleva televisio oli pudotettu, siinä tuli konkreettisesti vastaan se, että tuhoava koira on vaaraksi myös itselleen ja muille, ei pelkästään kalusteille. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 14th 2009, 15:36 | |
| TOSIN nyt kun näin jälkiviisaana mietin, niin olihan Ronilla tuhoamisen aikaan sitä allergiaoireilua, ennen kun ruokavalio saatiin kutakuinkin toimivaksi. Sen jälkeen kaikki häiriökäyttäytyminen selvästi väheni. Joten tämä vaan siks, että tosissaan myös nuorilla koirilla ei pidä unohtaa niitä muitakaan syitä... |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 14th 2009, 15:42 | |
| koira on nyt 1,5 vuotta... mutta se on tehnyt sitä AINA. Niin kauan ku vaa jaksan muistaa. Eikä se oo missään vaiheessa vähentynyt. Tasasta vauhtia koko ajan. Tosin nyt kun pistettiin se sinne vessaan, niin hetkeks rauhottu, mut sit kekkas, että voi jee kun se peilin reuna on puusta ja että sitä pyykkikopan reunaa voi järsiä enemmänki ja vielä pyykkiäkin sieltä vetää ja pistää paskaks!
Oon tosiaan sitä häkkiä miettinyt. Mut mihkähä sen häkin sit sijottas. Vessaan se kyl mahtus, mut jos se innostuu haukkumaan niin se kaikuu jokaiseen naapuriin. Olohuoneeseenkin vois laittaa mut sit taas jos siitä tuntuu idiootilta että se on "isossa huoneessa pienessä häkissä"... tai sitten jos laittas makuuhuoneeseen. Paljonkoha tollaset häkit maksais? Mut sit taas tosiaan tuntuu, että se häkki on vaan ongelman kiertämistä eikä sen ratkasemista. |
| | | koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 14th 2009, 19:26 | |
| Noita häkkejä saa käytettynä esim keltainen pörssi, huutonetti | |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 15th 2009, 08:40 | |
| Onkohan tän kokonen häkki ihan sopiva sheltille, jonka säkäkorkeus on 40cm?
Häkin koko 120 x 76 x 82 cm
Yritin huuto.netistä katella mahdollisimman isoa häkkiä... ja tää oli reippaasti isoin. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 15th 2009, 18:43 | |
| Tuon kokoisessa häkissä sheltti mahtuu vaikka juoksemaan :D Onhan se tietysti koiralle luksusta kun on tilaa, mutta pienempikin käy sheltille mainiosti. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 15th 2009, 22:05 | |
| Se joutuu siellä olemaan kuitenkin sen 7-9h joten haluan, että sillä on kuitenkin hyvät oltavat... |
| | | koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 15th 2009, 22:09 | |
| Aika pitkä aika olla häkissä, minun mielestä. Ei sinulla olisi mahdollista portilla sulkea johonkin tiettyyn huoneeseen, jossa kuitenkin pystyisi liikkumaan? Meillä on ollut aikoinaan portti keittiön ovesta, etteivät koirat sinne päässeet kanin takia, kun emme olleet kotona | |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 16th 2009, 00:03 | |
| noh mie oon sitä mieltä että se on koiralle sopivan kokonen kun pystyy makaan rennosti/seisoon/istuun..ja että sinne mahtuu vesikuppi yms. ja koirat nyt nukkuu päivisin kun ollaan poissa kotoa, tai ainakin niitten pitäs.. eli ei se häkki oo mitään remuumista varten ni ei sen super iso tarvii olla..
meillä corgi teini viettää yöt häkissä 8-12h riippuen siitä onko viikonloppu vai arki.. ja joutus ole siellä myös työpäivisin jos ei osais muuten olla..
empä tunne tuosta syyllisyyttä koska harrastetaan niin paljon kaikenlaista että ei koirat oikeesti kotona ollessa muuta tee kun nukkuu..
häkki on kai jotain 70x40 tai jotain en tiiä yhtään.. semmonen että se mahtuu siellä hyvin makoilee |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 17th 2009, 20:09 | |
| pakko se on häkkiin laittaa koska muuten se vetää kaiken kämpästä minkä irti saa... kirjaimellisesti lattiasta alkaen. Joten häkki nyt tässä tilanteessa on ainut vaihtoehto, kun en keksi, että mistä tuo johtus ja miten sen muuten sais estettyä/korjattua. Kokeilen nyt niin että lisään vielä enemmän sen kanssa liikuntaa (nythän on koko viikonlopun vetäny rallia melkein taukoomatta)... ja aamusin oon nyt muutaman viikon tehnyt niin, että heti kun herään annan ruoan ja vien sen 45min lenkin, ja vasta sen jälkeen alan valmistautua töihin. Ennen tein niin että vedin sen lenkin vasta sitten kun olin pukenut työvaatteet päälleni, yms. Se jotenkin auttaa niitä että saa sen puol tuntia rauhottua kotona ennen ku mä lähden. Eikä suoraan niin että lähden heti lenkin jälkeen. Vähän on tuhoomiset vähentyny. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 17th 2009, 21:15 | |
| Viisaammat ohoi!
Tulipa tästä koirien tuhoamisesta keskustelu iskan kanssa, ja siitä voiko koiraa komentaa jos tehnyt tuhoja yksin ollessa. Meidän entinen koira oli kuulema syönyt kerran mun siskon kengät. Iska oli tullu kotiin ja koira luimistellu, kunnes iska ne kengät älys. Oli kuulema roppassu kengällä persuuksille eikä ollu toista kertaa kenkiin koskenu. Sitten mun siskon poika kertoi, ku heidän amstaffi oli eka kerran jääny yksin ilman häkkiä ja pistäny sit ranttaliks urakalla. Jirka oli tullu kotiin ja koira luimistellen vastaan. Eli eli, sanotaan, et koiraa ei voi rangaista, koska se elää tässä hetkessä eikä tiedä enää et tuhoamisesta komennat. Tai näin minä tyyliin iskalle sanoin. Se heitti mulle sit kysymyksen, että miksi se meidän koira ei enää koskenu kenkiin ja oli luimuna kun kotiin menivät?
Ja olihan tuo mun Elli kans tiputtanu pöydältä lautasen ku olin Rullan kanssa lenkillä. Mummo löytyi sit omasta kopastaan piilosta ku tulin kotiin. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 17th 2009, 21:52 | |
| Ei voi komentaa. Sitä en tiiä mitä koira tajuaa, että se on tehny. mutta jos et tiiä millo se on tehny nii ei munmielestä voi komentaa.
Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Toukokuu 23rd 2010, 17:02, muokattu 1 kertaa |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 17th 2009, 22:07 | |
| Turo ja aki söi kaikkea varsinkin puuta kun olivat kipeinä:( turokin oikein jyystämällä jyysti kaikki rikki koska purki kivun muualle,ja aki teki samoin mut ei niin usein ku turo. Mut ku koiralla on heikot hermot niin se voi purkaa "pahanolon"syömällä jotain mikä eteen sattuu,,vähän ku sijaistoimintoa.. | |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 18th 2009, 08:51 | |
| Ja puutahan se Timi vetää. Ulkonakin kun tänä aamuna oltiin niin se yritti vetää juuret puusta irti ja vielä ärhenteli Titon helvettiin siitä, että sen puu. Ja kun se vetää kaiken niin, että sille tulee ikeniin haavoja. Mistä tietää, että koira on kipee? Ja mistä tosiaan tietää, että se johtuu vaan sen hermoista?
... se tekee sitä aina kun selän kääntää/se on toisessa huoneessa.
Kun en haluais sitä häkkiin laittaa, koska se on mun mielestä vaan ongelman kiertämistä eikä ratkasemista. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 18th 2009, 10:33 | |
| ei mistään muusta ku vie lekuriin joka koira kertoo kivun eritavalla,turohan söi meiltä kiikusta jalan,puuportaikon kulmat ym.kaikki mikä oli pirun kovaa puuta! | |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 18th 2009, 12:18 | |
| ok pitääki varaa sille sit aika ens viikolle. mistä sitä yleensä lähtis ees ettimään sitä kipua, jos sitä nyt edes on...? vai tietääköhän sit ell jos jotain on?
edit: Löysin googlettamalla tälläsen jutun, että miten koira käyttäytyy kun siihen sattuu, jne. • syrjään vetäytyminen • liikkumishaluttomuus • alakuloisuus • läähättäminen • ruokahaluttomuus • aggressiivisuus
Timi läähättää miltei koko ajan, jos se on vähänkin juossut. Onhan se iso sheltti (13kg, 43cm) ja sillä on paljon sitä karvaa. Luulin että sillä on kuuma. Kerran otin sen suihkuun mukaan ja kun kuumassa suihkussa kävin ja se siellä suihkuhuoneessa oli (ei suihkussa) niin se alko totta kai läähättämään, mut samalla sen hengitys alko vinkumaan ja rohisemaan (hah olen eläinrääkkääjä)... päästin sen sit kyl heti pois. Muuten se ei yski tms ja jaksaa liikkua. ei aristele mahaansa eikä linkuta. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 18th 2009, 13:46 | |
| Turo ei tehny noista mitään tosin usein koirat muuttuu ärhäkkäämmäksi kuten aki teki,,ja turo ku on kipeä se muuttuu vietikkäämmäksi on ku viulun kieli,mut tosiaan joka koira näyttää kivun eritavalla ei ole samaa kavaa,tiedän koiria jotka on menny lekuriin ja siellä todettu vaikka mitä mut koira on vain ollu oma itsensä koko ajan | |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Toukokuu 18th 2009, 14:13 | |
| helvetti en tiiä yhtää enää mistää mitää. toiset sanoo että se on IKÄVÄÄ (mikä taas ei käy mun järkeen koska jos sillä ikävää olis se nukkuis makuuhuoneessa yöt kun haluaa lähellä mitä se taas ei tee) ja toiset että se on stressaantunut. yhdestä päästä kuuluu että sillä on tylsää ja joku ei osaa vastata. tässä on itekin sekasin. sen tiedän, että kun timi on kipeenä ollut (ne ripulit, vatsakivut, yms) niin se on aina hakenut multa läheisyyttä, rapsutuksia, hyvää asentoa ja tunkenut väkisin päätä syliin korvat loimussa. toisaalta sen käytös on saattanut tosta muuttua ihan toiseenkin suuntaan: eläinlääkäriin kun ollaan päästy sit vaivaa hoitamaan niin timi muuttuu ihan siaks ja yrittää sisälläkin jopa merkkailla ja häntä pystyssä kulkee.
Nyt sille on tullut sellasia kausia kun se titolle ärhentelee ja hyökkii sitä päin jokaisessa mahdollisessa tilanteessa, ja kun jättää sen titon kanssa, niin se antaa titolle kyytiä niin et titon perskarvat on joka paikassa. sama on äitin kaverin koiralle (napero, 6kk) se joskus anto kyytiä kun mä en ollut paikalla. kun mä tulin sit hakemaan timiä niin timi oli ku enkeli ja se oli taas normaali.
mut sit kun sen jättää niin se alkaa hyökkimään toisia päin, puolustaa omaansa, rikkoo kaiken minkä suuhunsa saa, järsii ikenet verille, hyppii ovia vasten, haukkuu, jne.
se muuttuu ihan täysin kun mä jätän sen yksin. silloin sille tulee hirvee tarve puolustaa itteesä eikä se kestä toisia ihmisiä (ellei oo täysin tuttuja) tai koiria (edes tutut) lähellänsä.
muuten ton koiran kanssa ei mitään ongelmaa ole. toi yksinjääminen on sellanen, että mikään meidän tekemä ei ole siihen vaikuttanut millään tavalla (johtajuuden kuntoon laittaminen, luottamus, yms...)
EDIT: soitin ell ja sanoivat siellä että kuulostaa siltä että koira on ahdistunut. Neuvoi ostamaan DAP nimistä "rauhottavaa" ja kokeilla sitä. Jos ei auta niin koiralta pallit pois... voishan noita tietty kokeilla. Ei se jätkä niillä palleilla mitään tee. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Elokuu 28th 2009, 10:26 | |
| Eikös tuo kuulosta ihan eroahdistukselta: - Lainaus :
- se muuttuu ihan täysin kun mä jätän sen yksin. silloin sille tulee hirvee tarve puolustaa itteesä eikä se kestä toisia ihmisiä (ellei oo täysin tuttuja) tai koiria (edes tutut) lähellänsä.
Tuli tuossa mieleen tuosta lenkkeilyn määrästä, kun sanoit, että ei auta vaikka kuinka paljon juostaan niin ei rauhoitu. Koiran kunto kasvaa mitä enemmän sitä juoksutetaan. Kohta ei enää riitä pitkätkään lenkit "väsyttämään" koiraa. Silloin tilalle pitää tuoda aivojumppaa, nenän käyttöä tms. aktivointia. Mielestäni koiruutta ei väsytetä lenkeillä, vaan juurikin aivotyöskentelyllä. Oletkos kokeillut naksutinkoulutusta tai muuta yhteistä aktiviteettiä, esim. uuden asian / tempun opettamista? Aivojumppaa ja koulutusta koiruudelle, ehkäpä sitä kautta myös koira oppisi rauhoittumaan. Oletko koettanut itse rauhoittaa koiraa? Esim. painamalla sen maahan kyljelleen ja odottamaan niin kauan että koira rauhoittuu? Toisekseen, en vertaisi kahden koiran kiputiloja toisiinsa, ne ovat kuitenkin yksilöitä ja ilmaisevat tuntemuksiaan varmasti eri tavalla. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Elokuu 28th 2009, 13:40 | |
| - Niinakkii kirjoitti:
- Eikös tuo kuulosta ihan eroahdistukselta:
- Lainaus :
- se muuttuu ihan täysin kun mä jätän sen yksin. silloin sille tulee hirvee tarve puolustaa itteesä eikä se kestä toisia ihmisiä (ellei oo täysin tuttuja) tai koiria (edes tutut) lähellänsä.
Tuli tuossa mieleen tuosta lenkkeilyn määrästä, kun sanoit, että ei auta vaikka kuinka paljon juostaan niin ei rauhoitu. Koiran kunto kasvaa mitä enemmän sitä juoksutetaan. Kohta ei enää riitä pitkätkään lenkit "väsyttämään" koiraa. Silloin tilalle pitää tuoda aivojumppaa, nenän käyttöä tms. aktivointia. Mielestäni koiruutta ei väsytetä lenkeillä, vaan juurikin aivotyöskentelyllä. Oletkos kokeillut naksutinkoulutusta tai muuta yhteistä aktiviteettiä, esim. uuden asian / tempun opettamista? Aivojumppaa ja koulutusta koiruudelle, ehkäpä sitä kautta myös koira oppisi rauhoittumaan. Oletko koettanut itse rauhoittaa koiraa? Esim. painamalla sen maahan kyljelleen ja odottamaan niin kauan että koira rauhoittuu? Toisekseen, en vertaisi kahden koiran kiputiloja toisiinsa, ne ovat kuitenkin yksilöitä ja ilmaisevat tuntemuksiaan varmasti eri tavalla. Krhm. Missä vaiheessa pevi-metodiin on tullut naksutinkoulutus??? |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Elokuu 28th 2009, 13:44 | |
| Koiran KOULUTUKSESSA naksutin on hyvä väline!!en sitä tosin itse ole ikinä käyttänyt mutta sen mitä olen ihmisten kokemuksia kuullut niin mainio väline. ainu mitä ei kannata tehdä on toi että koira painetaan maahan ja rauhoitetaan | |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Elokuu 28th 2009, 13:47 | |
| Naksutin koulutuksella voi tarjota koiralleen virikkeitä niin, että koiran täytyy itse hoksata mistä saa palkan. Sillä ei ole mitään tekemistä pevi-metodin kanssa, mutta sen avulla voit tarjota mm. aivojumppaa koirallesi. Tämä tapa "touhuta" koiran kanssa voi parantaa myös teidän keskinäistä yhteistyötä sekä koiran halua touhuta sinun kanssa. Naksutin koulutuksella voi koiralle opettaa ihan hömppä asioita, kuten esim. alustalla tassun koskettamista. Meillä ainakin koira kuluttaa näissä virikehetkissä tuhottomasti energiaa ja on todella tyytyväinen päivän päätteeksi. Miksi sillä pitäisi ollakaan mitään tekemistä pevi-metodin kanssa? Kai nyt aivojumppaa saa koiralle tarjota, kuuluipa se tai ei tähän koulukuntaan?? |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Elokuu 28th 2009, 13:51 | |
| - kitiska kirjoitti:
- ainu mitä ei kannata tehdä on toi että koira painetaan maahan ja rauhoitetaan
Meillä ainakin ko. tavalla, kun pennusta asti on opetettu rauhoittumaan noin, onnistuu kynsien leikkuu ja tassukarvojen trimmaus todella helposti. Koira nukkuu molempien toimitusten ajan, eikä millään tavalla koe tilannetta stressaavaksi. Vai mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla? Toki aikuisen koiran kanssa voi olla hankalaa jos rauhoittuminen on jo ennestään hankalaa. |
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" Elokuu 28th 2009, 14:16 | |
| mulla itselläni on kunnon adhd-koira ja jos mä menisin sen painamaan maahan ku se hötkyily alkaa ja pitäisin siinä kunnes rauhottuu ni koirahan varmaan näkisi sen jotenkin väkisin alistamisena (ns kävisin käsiksi), ei se ymmärrä että sitä yritetään rauhoittaa ja ainakin mun koira ahdistuis siitä vielä enemmän jos yrittäisin väkisin sitä rauhottaa joka taas huonontais meidän suhdetta.. ei mun tarvii sitä kynsienleikkuussa tai missään mitenkään rauhotella, se tietää kun sakset tulee esiin että jaaha noniin ny se taas tulee räpläämään ja se on siinä automaattisesti ihan paikallaan ja jos rimpuilee ni mä ärähän enkä fyysisesti pakottamalla pidä sitä paikoillaan |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" | |
| |
| | | | koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa" | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |