Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? Empty
ViestiAihe: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 14th 2009, 08:56

miten on muuttuuko luonne tai se kuinka kovakoira on korjauksen myötä?
perttihän siis on testaillut meidän koiruudet maksin erittäin kovaksi ja rinon kovahkoksi..

ja mä olen usein miettinyt sitä että onko maksi oikeesti muuttunut niin paljon siitä kun korjausta on alettu tehdä ja kun ollaan tähän päivään päädytty..

monet ihmiset jotka eivät ole maksia pomon pallilla nähneet pitävät sitä kilttinä ja lutuisena ja hyvä käytöksisenä ja kun niille kertoo mikä se oikeasti on miehiään ni kukaan ei usko..

mua ny oikeastaan tässä mietityttää se että melkein jokaiselta kenen kanssa puhun asiasta ja näkee mun koirat saan kuulla että rino on se vahvempi persoona joka pitäs nostaa ylemmäs..

voiko iso egoinen koira siis tulla egonsa kanssa alas ja muuttua ihan toiseksi? pertin mukaan kuitenkin maksi on se vahvempi ja rino heikompi, noh hän onkin ainoa joka oikeasti tietää mun lisäksi mikä maksi on miehiään :roll:

mä nyt yritän tässä pohtia asiaa, koska rino kiusaa meidän poissa ollessa maksia ja saada siihen ratkaisua , jos suosinkin väärää koiraa? jos rino onkin oikeasti se vahvempi?

ja mitä tarkalleen sillä kovuudella tarkoitetaan pevi-metodissa? onko se sitä kuinka dominoiva koira on? kuinka hyvin palautuu? kuinka hyvin kestää yllättävät tilanteet? vai mitä?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 14th 2009, 11:22

koira ei muutu korjauksen myötä, mutta eikö maksi olekkin leikattu, sehän vaikuttaa kun hormooni taso laskee niin koirasta tulee ns.mutantti, ei kumpaakaan suku puolta ja uroksilla se äijä äijä meininki loppuu.
kova koira on just sellanen että ei pienestä hätkähdä, eli jos jotain yllättävää tapahtuu niin se ei muista sitä niin pitkään kuin taas pehmyt koira. pehmyt koirakin voi olla dominoiva eli kova ei sitä takoita.
Ettei maksi olisi kipeä?mulla meinaan Lilli anto Veetin tehä ihan mitä vaan ku se oli kipeenä niin tiesi ns. jäävänsä sen jalkoihin. eikä edes alkanut painiin ku tiesi että siitä on vain haittaa.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: pohtii pohtii   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 14th 2009, 12:43

emmä usko että on kipeä, päin vaston on terveempi ku ikinä kun hieroja sai sen kuntoon.. selässä silä on jumeja ollu..
ja joskus sen takia ollu kärtty yms. ruoka masituu, uloste on normi ei oo fleku yms. eli kaikki on normaalisti.. ja tekemisen into on kohdillaan :)

leikattukkin se on jo kauan enennen kuin rino tuli eli 6kksena ja kun rino tuli oli leikkauksesta kulunut jo 1,5v
nyt leikkauksesta on päälle 2v.

noh maksi ei kyllä muistele ikäviä ;) ja on myös jonninverran dominoiva, se ei tule enää esille samalla tavalla kuin ennen ei siis koira porukassakaan enää halua päsmäröidä mitä teki ennen korjausta jatkuvasti..
sillä on pitkä pinna ei ole hermostunu kelleen ikinä, välttelee ongelmia nykyään tehokkaasti, ei siis halua rähinöidä eikä muutakaan.. maksi ei komenna rinoa ollenkaan mistään, noh ehkä saattaa luusta yms. murahtaa kun ruoka on niin tärkeetä sille.. mutta ei siitäkään aina

rino taas muistaa ikäviä mutta ei niin paljon että menoa haittais, toiset asiat mitkä on sattunu jo kasvattajalla vaikuttavat edelleen mutta muut ei muistu mieleen enää hetken päästä ja emmä nyt ehkä sanois rinoa niin kovin dominoivaksi, mutta kyllä se yrittää jos vaan mahdollisuus on..

rino on päivästä yks saanu tehdä mitä vain eli ei se oo nyt yhtäkkiä tullu..

aikasemminki oli sitä ongelmaa että rino saattaa kiusata maksia ja maksa vaan istuu ja on sen näkönen että kuolen kohta..

ja oli myös sitä että kun pojat on kahden kotona n.2-3 tunnin päästä mun lähdöstä alkaa rino kiusata maksia ja komentaa haukkumalla leikkimään ja pyörii ympärillä ja sitten maksi ahdistuu menee pöydän yms alle ja alkaa ulvoa :/

nyt mulla on sitte taas maksi töissä mukana ja kiusaaja rino saa olla yksinään kotona, kiusakkoo itteään siellä keskenään..

ja tässä on nyt vielä sekin että rinolla on varvas murtunut ja sillä on virtaa LIIKAA ja tää loppuu varmaan taas kun tassu tulee kuntoon... voisko olla niin että rino yrittää nyt esittää maksille että on kv ajätkä vaikka kulkee vaan kolmella jalalla?
heh unohdin aikasempaan postiin laittaa tän aika olennaisen pointin... kivut nyt muuttaa koiraa mut ja tuli sitte vasta mieleen et voihan se kai olla näinkin päin?

alan olee aka neuvoton, miten maksin sais komentaa rinoa? ei visiin mitenkään..
pertti sano mulle että mitäs olet kasvattanu maksin niin hyvin että se on antanu sulle kaikki kasvatus vastuun rinon suhteen ja siitä johtuu kai sekin ettei komenna sitä silloinkaan ku oon poiss, ei oo hänen hommia..
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 14th 2009, 14:49

onko se ipana minkä ikänen?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 14th 2009, 16:47

meilläkin kaikista nuorin kiusaa kahta vanhempaa eikä vanhemmat koirat tee mitään. se kiusaa omaa ikäistäänkin, mutta sekin "alistuu" tälle meidän koiralle (uffe heittää sen oman ikäsensä maahan ja tämä jää maahan makaamaan "puolikuolleena" kunnes uffe irrottaa hampaansa niskasta)... mietin itekin tota joskus ja sit avasin suuni ja kysyin asiasta, niin sainkin tietää, että uffe on niin pehmee että ne antaa sen tehdä ihan mitä vaan kun nää toiset kenen kanssa se "leikkii" ja joita se härnää on taas kovempi luontosia...

ja tajusin just kun sina tossa sanoi että voi olla sekä pehmee että dominoiva... niin jos uffe onkin dominoiva oikeesti? ja sit se dominoi meitä -> me ei huomata sitä + annetaan helposti anteeks "kun se ny on pehmee ja lutunen" -> uffe ei meihin luota!
...tai sit se yrittää vaan pönkittää sitä egoansa retuuttamalla muita... :roll:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 15th 2009, 08:41

rino on 9kk

ja mun ja sen väleissä ei oo mun mielestä ongelmaa,
se tottelee ja käyttäytyy nii kuin koiran kuuluu käyttäytyä..
omasta mielestäni luottaa muhun, tulee mun kanssa paikkoihin jotka stä selväsi jännittää yms. mihin ei sitten taas miehen kanssa mene..

ja nyt kun seurasin oikeen tarkasti eilen ni kyllä se ipana taitaa olla aika dominoiva kuitenkin.. näköjään kaikkia muita paitsi mua kohtaan ja siks en oo ajatellu sitä dominoivana..

kiusaaja on tänäänkin yksin kotona ja maksi mulla töissä..

mun suurin pelko on se että tässä nyt kuitenkin suosin väärää koiraa ja itse aiheutan sen kiusaamisen :roll:
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 15th 2009, 09:24

en usko koska rino on vasta noin nuori, se voi olla että maksi kattoo sen vielä niin junnuksi että ei ole tarvetta päteä
oletko sä itse kieltänyt maksi joskus jos on möyhentänyt kakaraa?
tämäkin voi vaikuttaa jos olet ns. kieltänyt vanhempaa kasvattamasta koiraa ja junnu on vaan mielissään ku mamma pelastaa minut kaikelta ja maksi oppi siihen että no sä sitten hoidat tilanteen.
ja jos kuitenkin käy niin että rino olisikin kovempi kuin maksi niin ei se ainakaan sitä paikkaa vielä ota koska on vasta 9kk, joten anna koirat keskenään selvittää välinsä, kuitenki katsoen että ei mene veri tappeluksi, jolloin tietenkin väliin. tai jos maksi hakee sulta turvaa niin sitten ärähdä kakara pois. mutta ei tarvii murehtia(ainakaan vielä) että pitäiskö toinen nostaa ylenmäksi.
toki en ele nähnyt koirai niin vaikeeta näin koneen välityksellä puhua, mutta näin siis itse tekisin :D
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 15th 2009, 09:49

emmä oo ikinä kieltäny maksia möyhimästä, päin vastoin joskus kun leikki menee vähän överiks oon antanu maksin pyörittellä vaan ja jos siltä on näyttämy et nyt on liikaa vauhtia ni komentanu rinoa vaikka se olis ollu maksi ketä on rallin alottanu..
:roll:

ja rino on meillä aina väärässä oli asia mikä hyvänsä

nooh kyllä tää varmaan tästä kun se tassu tulee kuntoon :)
jotain turhan päivästä pätemisen tarvetta tuntuu olevan ilmassa, noh turhautuu siinä itse kukin jos yhtäkkiä pitäs vaan levätä ;)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyHeinäkuu 17th 2009, 18:14

Meillähän on kans tuo Puawo, joka ei koskaan komenna ketään ja luimistelee ja näyttää säälittävältä ku toiset sitä härkkii. Silti se on porukan pomo ku on niin paljon muita vanhempi ja omalla hiljaisella tavallaan pomottavaa sorttia. Sen pomotus vaan ei oo niin kovin näkyvää. Se on semmosta hiljaista välinpitämättömyyttä. Mä oon miettiny ihan samaa juttua välillä, kun toi ei puolustaudu. Mut toisaalta Paawo siinä näyttää että sitä ei tippaakaan kiinnosta kun menee pois tilanteista ja näyttää siinä samalla keskaria mennessään :lol: Se painelee aina jonnekin suojaan tai sit mun luo ja sillon ärähdän nuoremmat pois. Mut itseasiassa se on nyt ihan näinä päivinä alkanut komentaa tota rauhaa. Tosin rauha ny ei oo siitä millänskää, vaan saa vaan lisää potkua. Sit jos en jaksa katella sitä sähellystä ni komennan aina nuorempaa lopettamaan.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? EmptyLokakuu 15th 2009, 15:08

Mun mielestä toi koiran kovuus on ominaisuus, jota harva koiran omistaja itse ymmärtää. Luonnetestin kovuudellahan tarkoitetaan vain ja ainoastaan koiran kykyä unohtaa ikävät ominaisuudet.

Aika moni sekoittaa jääräpäisyyden kovuuteen: "se on niin kova eikä kuuntele eikä tottele". Tämähän on taas ihan eri asia.

Myös koiran viettitila vaikuttaa siihen miltä koiran kovuus vaikuttaa, vahvan viettitilan ollessa päällä koira ei välitä epämukavista asioista, joita normaalitilassa kavahtaisi.

Taisteluviettisellä koiralla saa maa kaatua päälle, jos se tietää saavansa patukan palkaksi. Mun ahneet sikapossut ottaa vaikka selkäänsä, (ei kirjaimellesti) jos pääsevät varastamaan ruokaa, ruokavietti on niillä niin korkea.

Koiran korjauksen jälkeen koira saattaa vaikuttaa pehmeämmmältä just ton jääräpäisyyden häviämisen takia. Nyt koiralla on johtaja, jota kannattaa kuunnella.

Esim kaverille tuli aikuinen mustaterrieri uros, sitä oli koulittu varsin kovalla kädellä aiemmmin. Ja sillä oli suunnattomat vietit, jahtasi kaikkea polkupyöristä auton valoihin.

Ens alkuun ainut mikä herätti sen saalishurmiosta, oli napakka lämäisy nahkaremmillä takapuoleen. Ei siis lyönti-lyönti, mutta se ikävä ääni mikä nahkaremmistä lähtee. Oltuaan uudessa kodissaan määrätietoisen koulinnan alla puolisen vuotta, koiralle riitti keskustelusävyyn kerrottu "Ei".

Eli koiralta kaivettiin laumavietti esille, halusi miellyttää johtajaa, kuunteli ja totteli, joten vaikutti varsin pehmeältä, vaikka koiran luonnehan ei mihinkään ollut muuttunut.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?   voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä? Empty

voiko koiran "luonne/kovuus" muuttua korjauksen myötä?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» koiran tuhoamiset "kaikki paskaks mikä ei ole omaa"
» Koiran "komentaminen",kun se on sairas?
» Kuuden koiran laumajärjestys/yhden koiran egoilu?
» Voiko purevaakoiraa kouluttaa
» "Ei tule luokse"-pähkinä purtavaksi

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: