|
| Koiran opettaminen pyörän vierelle. | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 10:19 | |
| Eli miten käytännössä koira kannattaa opettaa turvallisesti kulkemaan pyörän vieressä? Tietysti pitää olla ensin koira hallinnassa ettei se kimpoile toisten koirien/hajujen yms perään, muuten ollaan pyörän ja koiran kanssa ojassa. Mut siis, meillä Milo ei ole välittänyt pätkääkään pyöristä,rulliksista yms, KUNNES... :D Eilen illalla ajattelin kun Milon ja isännän kans mentii lenkille että otan pyörän mukaan ja pyöräilen niiden vieressä. Milohan veti kauheet kierrokset kun kiipesin satulaan. Alko ihan järjetön huuto ja yritti päästä "iholle".. Noh, Timo nyppäili hihnasta ja kielsi vetämästä ja keskittymästä pyörään ja aikamme purkiteltiin, Timo hihnan toisessa päässä ja mie pyörän selästä. Loppumatka menikin hyvin, ei häirinny enää vaikka pyöräilin vieressä ja pyöräilijöitäkin meni ohi eikä se niihin kiinnittäny huomioo niinku ei oo ennenkää tehny. Sama juttu kun Timo laitto rullaluistimet.. Jätkä pyrki luistimien kimppuun, toimittiin samanlailla, kiellettiin,purkitettiin ja nyppästiin jos veti ja loppu pienen totuttelun jälkeen. Mut ongelma onkin se et sit kun koiran pitäs osata oikeesti KULKEA NÄTISTI pyörän vierellä.. Jos koira vetää pakit, lähtee toiseen suuntaan tai muuta nii sehän on vaarallista :D |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 10:38 | |
| kannattanee ehkä ihan eka kulkee just noin, että koira on toisella ja totuttautua siihen fillariin/luikkareihin... liekkö jotenki juontaa juurensa sinne sakujen puolustus/vahti viettiin, mutta meijän saku sai kans hepulin jos me ite esim seistiin tuolilla, juuriki ajettiin fillarilla, tai tehtiin jotakin, mitä se ei ihan heti tajunnu, että mikä tuo juttu on... no me kun asuttiin maalla, niin sittenhän me kiipeiltiin ukon kanssa halkopinoilla, työnnettiin toisiamme kottikärryissä, ajeltiin fiukella pitkin pihaa ja mitä nyt ikinä keksittiin tehä, että pikkujätkä tottu ylipäätään siihen, että noi ihmiset voi näyttää välillä tosi oudoilta, mutta ne on silti ne samat ihmiset....
ei tosiaan mitään käsitystä, miks se noin tekee, mutta meijän saku teki kans... mutta nyt noi lansut taas ei hepuloi, saattavat hetken kattoo pää kenossa, mut se reagointi jää siihen, ja se olennainen ero on juuriki se, että noilta lansuilta puuttuu se puolustus vietti... ja tosiaan, se meitin sakukin reagoi nimenomaan, jos me ite esim ajettiin sillä pyörällä, muut sai kyllä huristella... |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 10:43 | |
| No sitä mieki mietin, joteki et se on paha juttu ku mamma on tollasen härvelin päällä :D ja pakko yrittää tunkee se nokka pinnojen väliin. Noh välillä talutin vieressä, välillä olin pyörän päällä ja ajoin vierellä,välillä menin vähän edemmäs, välillä jäin taakse. Jumaliste mikä huuto tuli jos erehdyin ajaan edemmäs, kauhee veto ja huuto ku henkee vietäs.. Kyl se sit rauhottui ja oli ihan puhki lenkin jälkeen. Tänää meinattii taas iltalenkki vetää pyörän/rulliksien kanssa. Sama juttu uimisen suhteen muuten! Heti jos joku tuttu menee uimaan nii kauhee tuska! Milo ui heti perään ja pyörii ympärillä ikäänkuin paimentaen rantaan.. :D Otti mun kaveria sormesta hellästi kii ja oli kuljettamassa rantaan :D Ei se malta poistuu ees rannalle jos joku on vedessä, vaan vetää ympyrää siin Eli rauhallisesti edetään ja kun sujuu hyvin nii voisin vaivihkaa ottaa timolta sen hihnan? :D |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 10:49 | |
| heh, ei muuta, ku vesipelastureeneihin, ku tulee homa jo ihan omasta takaa |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 12:26 | |
| Haha! :D Jospa ei, oon miettiny ennemmin jälkee.. Mut tosiaan nyt on harjotuksen alla tuo pyörän kans kulkeminen ku tavoitteena ois ens kesänä vähä juoksuttaa pyörällä/rulliksilla.. Nii ja selkäreppu pitäs hommaa ja harjotella todella pienellä painolla ku jätkä vasta 1v. :) |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 12:30 | |
| meillä taas vili pelkää pyörää ku kuolemaa ! mun pitäis se varmaa opettaa eka vaa et talutan sit pyörää ja sillai et tottuis.. mut en tiiä et uskallanks sen kans kyl lähtee jos se näkee jäniksen tai liian egon koiran niin moro, mä lähen mukana :D |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 12:44 | |
| Nii ku täs pitää kuiteki ottaa noi vietitki huomioon... Milo on siitä helppo että se ei lähde rusakoiden,lintujen yms elukoiden perään .. Ainoo on noi koiraohitukset, jos nyt hyppäisin pyörän selkään ja tulis koira vastaan nii MORJESTA! Molemmat niin emäntä ku koira puskassa pyörän kanssa ja iha solmussa. Eli hittolainen, pitää reenaa ton pyörän kans samaa rataa.. välillä taluttaa ja välillä polkee ja isäntä vie koiraa, sit ku alkaa tottuu nii ottaa vaivihkaa se hihna omaan käteen.. ja ohitukset ku sais menee nappiin nii sit ois jo hyvä! :D |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 14:40 | |
| lähet vaan kuten minäkin teen,en opeta siinä se oppii ku ajetaan että missä kohti juostaan:)menin parhaillaan 4 koiran kanssa fillarilla ja niistä 2 ei ollu ikinä ollu rinnalla,,ja ei mitään ongelmia vauhtiin ku pääsee niin ne hoksaa idean | |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 14:45 | |
| Kääk.. mua vaan pelottaa et toi jää alle ku toski jos timo ei ois ollu nii ois ollu jo pinnojen välissä .. ku enhän mä voi hihnalla paljo siin ohjailla ? :DD |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 15:08 | |
| no eikä jää siinä se oppii parempi olla menemättä hei mulla on idiootteja koiria ollu kaikki ja joka ikisen kanssa oon vain lähteny en oo ikinä opettanu menemään fillarin kanssa:)enkä edes tietäis miten opettaa,, eli mää teen tosiaan näin,,kun lähen pihasta TYÖNNÄN pyörää vähän matkaa että pääsen tieltä pois ja jos koira siinä yrittää kiilta työnnän pyörällä päälle,,ja sit vain nousen selkään ku olen pyörätiellä ja sit siinähän ne vain juoksee,,eipä siinä muita poppakonsteja ole:) | |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 15:23 | |
| Okei :D Aika hurja, tai sit mä vaan mietin liikaa etten rikkois tota (päätä tai kroppaa).. Vois kokeilla tietty tos tänää tai huomenna illalla, riippuen onko tänää rullis vai pyöräreeni ;) |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 16:24 | |
| voithaa vai eka treenaa sillai et myöhää illalla ettei tulis kauheesti koirii vastaa ja sit miten mä esim treenasin vilin kans ku aattelin et lähen sen kans vetää pulkkaa tms rekee nii et kävin sen kans juoksulenkeil.. sehä meni iha ylikierroksil ja sit ku tuli koira vastaa nii sehä oli iha menos nii tölkitin vaa ja jatkoin matkaa.. sillai oon nyt koettanu treenaa. |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 16:28 | |
| Joo, tota juoksuu/hölkkää itseasias pitäs reenaa enemmän Jos lenkillä lähden hölkkään nii toi menee iha kierroksille :D Kieli ulkona,kuola valuen alkaa säntäillä ja tulee jalkoihin pyöriin ja pomppii ku mikäki antilooppi.. Siks täs vähä on noit pyöräilyjä yms mietitty et saa ton energian purettua :D Käydäänhä me tietty irtiololenkkejä pellolla myös, saa siel kirmaa mut silti sitä vaan riittää jostain |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 16:30 | |
| tol on just sama ongelma, siks mä eka koetan silt se nyt kunnol treenaa veke et voisin sit huoletta vetää sil rekee et mun ei tarviis olla iha paniikis koko ajan et jos tulee koira nii hitto se syöksyy luo. :) saapi nähdä mitä tulee |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 16:33 | |
| IHANAA! En ole asian kans yksin.. :D Tää ny ei liity mitenkää asiaan mut ÄRSYTTI ku kävin lenkillä kioskin kautta.. Jätkä odotti nätisti, makas kioskin vieres koiraparkissa. MUTTA, heti ku näki mun tulevan nii kauhee hepuli, onneks oli vaa puolkurkkari eikä kokokurkkaria, ois meinaa tukehtunu.. ja taas oli pomppujuhlat. Hetken aikaa ku lähdettii käveleen nii jakso juosta mun ympärillä hepulijeejee juoksuaan, sit rauhottu.. Onkohan toi ihan kilipää Koita tollaselle sit opettaa juoksua vierellä |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 16:43 | |
| piru menee sekasi AINA ku ollaan fillarilla alkaa räyhään muille koirille,mutta joka kerta mää pukkaan koiraa ja sit seuraavat koirat mennään hienosti ohi:)mut koskaan se ei kävelylenkillä räyhää:) mut silti otin pirunkin mukaan 4 koiran jengiin ärähdin vain turpa kiinni ja sit vain mentiin,,ei pidä ajatella liikaa,,:)jos mää miettisin oikeestaan yhtään mitään en varmaan edes uskaltais noita sekoja pitää irti hah hah porolla noi vietit nousee heti se kuumenee aikaslailla ku vauhtia tulee,,mut hitto kuumensi agilityssa samalla tavalla:)
Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Heinäkuu 26th 2011, 23:12, muokattu 2 kertaa | |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 16:48 | |
| Hahah! :D Ei hitto Kirsi.. Joo pitäs varmaa itekki opetella vähä rentoutuun ton kanssa.. |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 17:03 | |
| hah ! harjotus tekee mestarin ;) |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 22:14 | |
| Kyllä mäkin olen noi opettanut ihan vain silleen, että lähetään pihasta pyörän kanssa ja "siperia opettaa". Ekalla kerralla olen työntänyt pyörää ihan hetken ja sitten ruvennut polkemaan. Koska noi ei vedä hihnassa, ne on siinä mielessä helppoja. Mut itse asiassa useimmiten menen niin että noi on vapaana. Kävelylenkeiltä tuttu "lähellä"-käsky on kätevä myös pyöräillessä niinä hetkinä kun koiran on oltava siinä ihan pyörän vieressä. Pari ekaa kertaa kumpikin on koettanut työntää nenää pinnojen väliin --> sitä ei kumpikaan ole kokeillut sen ekan kerran jälkeen enää Näillä on voimakas paimennusvietti, joten niiden eka reaktio on ollut tyyliin lahkeesta kiinni kun eivät muuten pystyneet kontrolloimaan mun omituista liikettä. Siihen riitti kunnon ärähdys (ja saattoi mun jalka osua nenäänkin, vaikka se oli vahinko, se varmaan tehosti hyvin mun ärähdystä, joten liiallinen paimennus loppui siihen yhteen kertaan). Noi on oppinut tosi helposti sen, että kun on hihna kiinni, jolkotellaan vain siinä pyörän vieressä. (Ihan niin kuin normi lenkilläkin hihnassa on enemmän rajoitteita kuin vapaana.) Ja kun ovat vapaana, saavat vaihdella pyörän toiselta puolelta toiselle ja haistella miten mielivät, mutta tekevät sen puolelta toiselle vaihtelun pyörän takaa. Eli pyörän edestä eivät mene. Tämän opetin yksinkertaisesti näyttämällä, että jos eivät väistä pyörää, pyörä tulee päin. Eli etupyörä "tössähti" koiraan hyvin hiljaisella vauhdilla, mikä ei satu mutta saa ainakin nuo väistämään etupyörää jatkossa. Mä oikeesti uskon, että kun ei mieti liikaa vaan menee vain ja tarvittaessa korjaa koiran toimintaa jos siihen on tarve, niin pyöräily sujuu kuin itsestään |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 22:18 | |
| - kitiska kirjoitti:
- piru menee sekasi AINA ku ollaan fillarilla alkaa räyhään muille koirille,mutta joka kerta mää pukkaan koiraa ja sit seuraavat koirat mennään hienosti ohi:)mut koskaan se ei kävelylenkillä räyhää:)
mut silti otin pirunkin mukaan 4 koiran jengiin ärähdin turpa kiinni ja sit vain mentiin,,ei pidä ajatella liikaa,,:)jos mää miettisin oikeestaan yhtään mitään en varmaan edes uskaltais noita sekoja pitää irti hah hah Juuri näin! Tätä siis tarkoitin tolla yllä olevalla tekstilläni. Kyllä se pyöräily vissiin kuumentaa helposti ns. helponkin koiran (mulla siis helppoja, ja kuumuvat kyllä nähdessään mun ottavan pyörän esille), mutta kun ei liika mieti vaan menee vain ja oikoo matkalla väärät tavat, niin kohta se jo sujuukin kuin vettä vaan |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 26th 2011, 22:32 | |
| - Lainaus :
- Mä oikeesti uskon, että kun ei mieti liikaa vaan menee vain ja tarvittaessa korjaa koiran toimintaa jos siihen on tarve, niin pyöräily sujuu kuin itsestään
pyörän selkään ja eteenpäin turhia murehtimatta että mitä jos käy niin ja näin. Tarvittaessa napauttaa. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 28th 2011, 09:32 | |
| Juu en mäkään oo opettanu mitenkään, koirat ja hevoset saaneet heti jujusta kiinni. Ei se koira montaa kertaa halua pyörän alle jäädä;-). Oon oikeastaan huomannu, että jos samantien lähtee polkemaan ni ne ei ala ajattelemaan muuta -> vauhtia vaan lisää heh! Mun rakki ohittaa koirat paremmin fillarin kanssa ku kävellen, menee vaan jotenkin ylpeenä ohi "hei, kattokaa meil o tälläne jopo"! |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 29th 2011, 09:39 | |
| Joo pitää tänää illalla testaa.. toissailtana poika rullaluisteli isännän kanssa.. Koitti vissii paimentaa kun näykki välillä pohkeista ja luistimista, ei tarttenu ku karjasta että EI nii taas mentii iha ok.. Ei vaan kauheesti viel uskalla juoksuttaa asfaltilla kun jätkä on keskenkasvunen.. Pienii matkoja nii tottuupahan :) |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 29th 2011, 16:54 | |
| Mäkin vaan yks päivä lähin Maran kans pyöräilee. Ei se ollu ikinä kokenu vastaavaa, eikä mielestäni ees kulkenu pyörän vieressä, kun joku muu ajo. Jumatsuikka, meni makeesti. Yritti vähän pöristä sit vastaantuleville koirille, ja tulla pyörän eteen, ja ku satuin taluttaa just siinä, ni runttasin pyörän sen päälle. Oppipahan olee uhoomatta. Edelleen jos vauhissa tekee samaa, eli yrittää päästä toisen luo, (ohitetaan aina niin, että mara mun varjopuolella toiseen koiraan nähden) ni ohjaan kylmästi pyörää sen päälle. Ei se oo niin tyhmä, että alle jää, ja tajuaa, että niin ei saa tehdä. Joskus potkasen (en kovaa, elkää pelätkö ) persiille, ku alkaa kiinnostuu toisista liikaa, ja sit muistuu jätkälle taas mieleen, mikä oli jutun juju. Ainoo ongelma on se, että joskus alkaa ihan yhtäkkii vetää taaksepäin, ku mennään jonku jumalaisen hajun ohi Toi kyrsii, ku itte säikähtää, ja koira meinaa kuristua! Aina se jatkaa matkaa heti, mut ne nopeet vedot taaksepäin on silti aika ikäviä |
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. Heinäkuu 29th 2011, 17:02 | |
| äh, nyt rupes tää aihe kiinnostaan itteeki sen verta, että seuraavan kerran, kun on viileempi päivä, tarttee kyl lähtee testiin ton meijän lansun kans... nykysin ku varsinki tuntuu, ettei se saa tarpeeks semmosta ihan kunnon liikunta, ku mettä reisutki on lyhentyny, ku kakru on mukana eikä se jaksa vielä niin kauaa... ja vanhus ny on vanhus, sille riittäs, ku pääsee joskus kuselle... ja jösehän ois ihan otettu, ku pääsee joskus ihan vaan mamman kans kaksin tekeen jotakin (ja jos vaikka tulis ihan niinkus itekki liikuttua edes inan enempi...) |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Koiran opettaminen pyörän vierelle. | |
| |
| | | | Koiran opettaminen pyörän vierelle. | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |