Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Pysähtymisen opettaminen koiralle

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija

Pysähtymisen opettaminen koiralle Empty
ViestiAihe: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 12:22

Meillä on usein sellasia tilanteita tuolla ulkona että koirat on vapaana ja elmo esim vähän edellä musta. Sit tulee joku vastaan, pyöräilijät pahimpia kun tulee niin kovaa. Miten saa koiralle opetettua, että jos se on liikkeessä, niin saisi sen pysähtymään ja odottamaan siinä paikallaan kun pyöräilijä menee ohi? Oon huomannu et härski pysähtyy siihen paikkaan missä on kun huudan "odota!". Elmolle jos huudan odota ni se yleensä lähtee juoksemaan mua kohti tai muuten vaan pyörii siinä mutta ei lähde kauemmaks :roll:
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 12:38

Mä opetin sen aikoinaan Arekselle siten että kun se oli oppinut vierell kävelyn, niin sitten tuli käsky Seiso! (Sulla toimisi tuo odota varmaan yhtä hyvin). Samalla mä kumarruin siten että kämmenelläni painoin kevyesti sen rintaa jolloin Ares tunsi käden, yrittäessään ottaa askelta eteen, ja pysähtyi samantien. Kun se oppi tuon niin siirryin tekemmään niin että näytin sille kämmentä "kasvojen edessä" käskyllä säestettynä, enkä enää kumartunut. Sitten me treenattiin tätä viikon ajan (välillä kämmen rinnassa, välillä kasvojen edessä) muutaman kerran aina kävelyn aikana ja Ares oppi että jos me kävellään ja sanon ko käskyn niin se pysähtyy.

Pikkuhiljaa mä sitten rupesin tekemään niin että pyysin sen luokseni, nostin käden pystyyn ja sanoin käskyn. Tuon se osasi jo yhdistää itse automaattisesti, kun vieressä kävellen oli treenattu jo pidempään.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 13:44

Härdelle opetin että ku se pysähty näytin käsimerkin että odota ja jos lähti tulemaan luo murahdin ja sanoin odota ja kehuin KOKO ajan ku se pysy paikalla ja sit annoin sille namin palkaksi!!näin teen kaikkien kanssa,,
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 15:24

Tuo käsimerkki on oiva apuväline, koska periaatteessahan koira oppii tottelemaan pelkkää käsimerkkiä. Tai ainakin ystävän koira. Se menee esimerkiksi seisomaan ja makuulle käden liikkeen mukaan. Itselläni on etusormi pystyssä kun käsken istumaan. Täytyy vaan alkaa miettiä muita merkkejä joita koirille opetta.
Kuinka moni muu on opettanut koirilleen käsimerkkejä käskyjen yhteydessä ja millaisia käytätte :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 16:20

Edellinen koirani ymmärsi vain kösimerkkejä...:-) Ei ollut kuuro mutta kielelliset komennot olivat ihan sille käsittämättömiä... Oli erittäin tottelevainen ja hyvin käyttäytyvä koira. :-) Urholle olen opettanut pysähtymisen vaikka juoksusta, eli "seis" ja käsi eteen luontevaan estoasentoon. Urho tosin on tehnyt siitä oman tulkintansa ja lötsähtää maahan makaamaan - mutta ei se minua haittaa koska kyse meillä ei ole pilkuntarkasta toiminnasta vaan ihan turvallisuudesta.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 16:36

ok täytyy alkaa harjoitella. kirsi missä vaiheessa annoit namin? jos koira ei kuitenkaan ole ihan siinä käden ulottuvilla, vaan odottaa kauempana :roll:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 19:57

Eli ku menin härden luo ja se odotti mua paikoillaan sai namin(eli odota on sellainen että koira saa siinä vähän hengata ei tartte jököttää todellakin paikoillaan kuten sanalla paikka.)
meil on mun tietääkseni muistitikkuja jossain,,kiki toi 1 mutta se hävis ku pieru saharaan heti samana iltana ku pussukan aukaisin:( en tiiä onko nico vieny vai??
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 20:00

Koira odottaa käskyn alla, mutta sä voit mennä koiraa kohti, palkata ja vapauttaa käskyn alta, vapaa/mennään eli miten ite haluat...tai siis näin ite tekisin. Tosin meillä paikka on se ehdoton josta saa liikkua vain vapaa sanalla ja odota on sellainen et kun olen kohdalla niin matka jatkuu ilman sen kummempia höpinöitä :D .

Peetsan luennon jälkeen kokeilin opettaa "yhdessä" käskyä, en ole jaksanu sitä hieroa, mutta tänään kokeilin taas kun tehtiin kaverin kanssa + muksu rattaissa pitkä lenkki. Cheri oli irti (Romeo EI), kun tuli ihmisiä vastaan niin pyysin lähemmäs (tässäkin riippui oliko kuinka kaukana käytänkö tänne käskyä vai pyydänkö vaan et tuus lähemmäs ja sanoin yhdessä (en vaadi tässä mitään tokoseuraamista, vaan lähellä kulkemista), jos mun mielestä erkani likaa niin murahdin ja toistin yhdessä käskyn. Kehuin kun pysyi siinä ja vapaa käskyllä vapautin (eli sai lähteä vähän kauemaksi kuin sen about metrin musta).

No Kirsi ehtikin tähän väliin :D Oli muuten 4 giganen tikku, et olis mahtunut aika paljon kuvia. Katon onko mulla niitä vielä...
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 5th 2009, 20:04

elmolle kans opetin sen luennon jälkeen "yhdessä" mut se on niin dorka et mun pitää hokee sitä kunnes sanon vapaa, sillä on lyhyt muisti :lol: ja kiellän siis kun se lähtee ilman lupaa siitä viereltä. mutta se on tosi kätevä ohituksissa esim. mutta tuo odota/seis ois hyvä sellasissa yllättävissä tilanteissa missä koiraa ei kerkii ottaa vierelle
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 11th 2009, 15:45

Mä opetin joskus ihan huvikseen Kekelle käsimerkit 8)

Se osas (ei olla pitkään aikaan treenattu niin en tiedä muistaako vielä) käskyt: Istu, paikka, maahan ja tänne käsimerkeillä. Opetus oli tosi helppoa kun aluksi sanoi ja näytin samalla käsimerkin. Sit se osaskin pelkät käsimerkit tosi nopeasti.

Tuli muuten aika hieno fiilis kun esitin sen miehelle ja Keke varmaan ekaa kertaa elämässä seurasi herkeämättä tosi keskittyneesti ja totteli upeasti 👅

Meillä on nyt vanha pappa ja koska herra ei kuule mitään niin sille olen opettanut "tänne" käskyn. Muuta sille on turha edes yrittää opettaa kun ei sitä kiinnosta. Voi miten helppo ja mukava elämä kun ei kuule käskyjä niin ei voi komentaa ☀
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle EmptyHeinäkuu 11th 2009, 20:30

Eh. Mä opetin tuon vähän mutkan kautta.. eli meillä on myös tuo "odota" joka kuuluu mm. liikennevalojen kohdalla, autosta lähtiessä, siellä ja täällä. Pablo oppi nopeasti ihan arjen seassa, että odota tarkoittaa about pienellä alueella pysymistä. Eli odota oli tavallaan vain ilmoitus, että nyt en jatka matkaa etkä sinäkään. Jos hihna kiristyi niin käskin pakittamaan hieman. Ja sitten lähdin kävelemään itse ensin ja ohitettuni koiran sanoin "mennään".

Tuon lisäksi oltiin opeteltu "paikka"-käsky niin, että käskin istumaan ja paikalleen (pelkkä istu tai paikka olisi riittänyt yhtä hyvin, mutta pari mutkaa lisää tarvitaan aina.. ;)). Käsimerkkinä itselläni oli kaksi sormea. Paikka käskyn kohdalla tein niin, että sanoin paikka ja astuin askeleen taaksepäin ja eteen ja palkkasin. Sitten pari askelta ja pari kymmentä jne jne aikaa ja matkaa pidentäen. Kaartaen, koiran yli kävellen, yli juosten, pois juosten, luokse juosten jne.. Jossain välissä tehtiin niin, että kävelin eteenpäin ja käskin istumaan ja palkkasin namulla jos istui ja kun hain. Lopuksi vain kun hain.. mut jostain syystä tämä koko juttu unohtui sitten..

Jotenkin tästä sekameteli sopasta jäi sitten "pablo odota" kun halusin koiran pysähtyvän odottamaan minua. Kun koiruus odotti nätisti niin kävelin luokse ja palkkasin namilla. Jos lähti haahuumaan luokseni kävelin koiran kanssa siihen paikkaan missä olin sen pysäyttänyt ja käskin istumaan ja palkkasin uudelleen. Pikkuhiljaa laiskana rakkina oppi, ettei nami tule aikaisemmin vaikka tulisi luokse. Jos odota meni kuuroille korville niin rähähdin ja toistin odota/istu käskyn.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Pysähtymisen opettaminen koiralle   Pysähtymisen opettaminen koiralle Empty

Pysähtymisen opettaminen koiralle
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Agissa kontaktin opettaminen
» Koiran opettaminen pyörän vierelle.
» IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?
» Jääkausi toisen koiralle
» Koiralle puhumisesta

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: