Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Agissa kontaktin opettaminen

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

Agissa kontaktin opettaminen Empty
ViestiAihe: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 16:37

Tapoja on monia,,itse teen juoksutekniikalla,en käytä tarkettia ym.juttuja hidastamassa koiran vauhtia,vaan noi kontaktit hiotaan niin monta kertaa että koiralle asiat menee selkäytimeen asti ettei kontaktilta hypitä pois.
Eli opetan koko ajan liikkeessä ja sanalla odota alas asti ja palkka.
En ole oikein tajunnu noita tekniikoita missä koira istuu eli pysähtyy kokonaan kontaktille samoin toi että on nami kontaktin päässä maassa odottamassa jonkun päällä,,,Radat ovat nykyään teknisempiä ja rankempia kuin ennen eli koira pitää saada hyvin haltuun kontakteilta seuraavalle esteelle,,olen kuullut että se olis peruste näihin pysäytyksiin,,mutta esim.pertti opettaa vieläkin juoksulla ja hänen luonaan käy huiput opissa ja silti hyvin heillä menee noi kisat ilman pysäytyksiäkin.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 16:53

emmi opettaa targeteilla ja sille on monet jo pitkällä kisanneet tullu opettelee uudestaan kontakteja kun ovat mun käsittääkseni juuri tuolla juoksutekniikalla opetelleet ja sit ku koira alkaa irtoomaan ohjaajasta ja mennään jo täysillä ni tuleeki ongelmia. mut varmaankin joillekin toimii joillekin ei.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 17:08

Totta toinen toimii toisille toisille ei,,,,monet taas ei luovu siitä juoksusta mistään hinnasta,,plus että kaikkihan riippuu ihan koirasta minkä luonteinen koira on:) jep tiiän että emmi on alkanu kouluttaan targeteilla mutta kouluttaa myös juoksulla niitä jotka ei tarkettia halua..mut nykyaikana suurin osa kouluttajista käyttää sitä tai sitten sitä että koira pysäytetään kokonaan kontaktille,,mikä on minusta kaikkein hölmöin tapa,toi targetti vielä ny menee jotenkin mun aivoihin,,,että joillekkin koirille siitä on apua
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 17:12

Mikä on targetti?
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 17:36

mä en varmaankaan oo paras vaihtoehto selittämään sitä mut voin yrittää Agissa kontaktin opettaminen 7837 eli esim puomin alastuloon puomin päähän maahan laitetaan joku kohde, alusta (esim säilytysrasian kansi) jonka päällä on nami ja koiralle opetetaan joku käskysana (esim. ota, pinta) ja koira pysähtyy targetille ottamaan namin niin että vähintään sen takajalat on vielä kontaktilla. ja koira saa lähteä siitä vasta kun sanon "tule". tottakai targetista tulee päästä eroon, eihän kisoissa ruveta mitään nameja heittelemään targeteille mutta tarkotuksena kai että koira hidastaa puomin päässä eikä loikkaa hirveessä vauhdissa kontaktin yli niinkun mun veijari tekis kyllä muuten!!! Agissa kontaktin opettaminen 7837
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 17:46

Ok, kiitos selityksestä. Mä oon aina ite (siis joskus kun olen aiemmin aikun kanssa leikkinyt esteiden kanssa) vaan palkannut sen kontaktilla kädestä. En oo ees tajunnut että niitä vaihtoehtoja on noinkin paljon :230:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 12th 2009, 20:51

me ei käytetä targettia, mutta muuten pysäytän sen ihan samaan tapaan kontaktille kuin mitä targetin kanssa on tarkoitus. Meillä se itse targetti vaan ei toiminut, kun Paawo juoksi siihen hirveellä vauhdilla ja löi nenän nakkeihin ja heitti persuksen menosuuntaan :P Siks me jätettiin targetti pois ja nyt vaan ohjaan sen siihen kontaktille ja annan käskyn, jolla se sit pysähtyy siihen (tosin muju on niin pöljä, että se aina istuu, vaikka ei tosiaan olis tarvis). Käskystä sit saa lähteä liikkeelle taas. En tiiä sit miten toi homma myöhemmin toimii ja onko se kuin "fiksu" tapa. Enkä oikeestaan edes tiedä, että miten toi homma sit tulevaisuudessa jatkuu.....että jos en anna käskyä pysähtyä kontaktille, niin eihän se koira sillon pysähdy, vaan jatkaa rataa suoraan...vai kuin? Mut me tehdään nyt ton kaa noin, kun se tuntuis toimivan. Tässä sit ammentelen tietoa lisää jos vaikka joskus hankin uuden koiran. Sittenhän sen kanssa voi tehä toisin jos toi ei ookaan mun mielestä se toimivin juttu. Tässä kun itekin vielä opettelen vasta...
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 13th 2009, 06:42

Lainaus :
koira pysähtyy targetille ottamaan namin niin että vähintään sen takajalat on vielä kontaktilla.
Meitä ollaan opetettu niin, että targetti on maassa jonkin matkan päässä kontaktilta, koira pysäytetään käskysanalla niin että sillä on takajalat kontaktilla, sitten se saa luvasta mennä ottamaan makupalan. Aluksi tosi nopeasti vapautus heti kun takajalat on oikealla kohdalla, sitten kun oppii jujun niin voi vähän pidentää aikaa.

Eli ei noin että pysähtyy oikeaan kohtaan suoraan syömään.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 13th 2009, 11:20

ai no meitä taas on opetettu noin ku kirjotin. mut kuulostaa järkevältä tuo teidänkin tapa! et koira pysähtyy ensin ja sit saa mennä ottaa namin koska ku rupesin oikein ajattelemaan niin sitten kun meillä ei ole targettia niin koira ihmettelee että missäs helkkarissa se nami on eikä pysähdykkään, kun teillä taas pysähtyy siihen käskyyn eikä namiin. tai emmää tiiä, ehkä mä en oo vaan ymmärtäny miks tehdään niinku tehdään ja mä vaan teen Agissa kontaktin opettaminen 7837
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen EmptyMarraskuu 17th 2009, 13:52

Meille olis varmaan ollu sopivampi tapa toi, että pysähtyy ennen targettia kontaktille....ei olis tullut sitä ongelmaa, että lyö nenän namiin ja heittää persuksen menosuuntaan :)
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Agissa kontaktin opettaminen   Agissa kontaktin opettaminen Empty

Agissa kontaktin opettaminen
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Pysähtymisen opettaminen koiralle
» IRTI!/luovu! ymv -käskyn opettaminen?
» Koiran opettaminen pyörän vierelle.

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: