|
| kokemuksia naksuttimesta? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 2nd 2010, 21:05 | |
| Onko kenelläkään kokemusta naksuttimen käytöstä koiran kanssa? Tai jos on muuten ideoita mitä meille juuri nyt tapahtui/on tapahtumassa, kommentoikaa kiitos. Eli tarkoituksenani ei ole ollut ryhtyä naksutinkouluttajaksi vaan juuri niin kuin asiaan perehtyneet kieltävät, käyttää sitä vain apuvälineenä sheipatessa jotain liikettä tms. koiran kanssa kun se mahdollistaa oikea-aikaisen "palkkauksen". Aloin tämän siis sattumalta mukaani tarttuneen naksuttimen kanssa nyt kovina pakkaspäivinä aikaa tappaakseni. Muutamia kertoja päivässä tein parina päivänä lyhyitä sarjoja naksaus + nami. Tänään testasin toimiiko, eli ottaako koira kontaktin äänen kuultuaan - no, ottihan se eli väline-ehdollistumisen pitäisi olla mennyt perille. Päätin sitten huvikseni ottaa sen mukaan lenkille ja testata vieläkö Sanni reagoi siihen kun päästään puistoon jossa on paljon kivoja hajuja tms. En tiedä mikä minuun meni, mutta päätin testata sitä jo matkalla. Sannihan kävelee aina mun edessä remmin verran, minkä pituinen remmi sitten kullakin hetkellä sattuu olemaan. Tyttö ei kuitenkaan juuri koskaan (paitsi jos purkaa pahaa stressiä tai näkee pupun) vedä. Ei sillä remmillä nyt aina ihan hiiri voisi narua hypätä (kuten peetsa neuvoo) mutta hyvin hiiri voisi nuorallakävellä ilman pelkoa vedosta. Tein siis niin, että sitten kun tyttö poikkeuksellisesti syystä tai toisesta kävelikin juuri rinnallani, naksautin. ja palkkasin hetken päästä. seuraava pari metriä pidemmästä pysymisestä rinnalla naks. jne. Ehdin tehdä tuota 3-4 kertaa, ennen kuin tajusin, että nyt on jotain hassusti: Koirani käveli 2 metriä mun takana!! Oikein mielistellen korvat takana, häntä alhaalla ja silmät vähän sirrillään ja koko ajan 1-3 m mun perässä ja aina kun käännyin katsomaan alkoin häntä vispata ihan hullulla tavalla! Ja tämä jatkui paria ihan pientä poikkeusta lukuunottamatta koko remmilenkin (yht. noin tunti) ajan enkä siis todellakaan naksauttanut sen kävellessä takana. (en edes löydä yhtään hymiötä joka kuvaisi kuinka hölmistynyt olin ja olen) Puistossa oli muiden koirien kanssa ihan normisti, ehkä tavallista enemmän halusi tulla mun luo, namia kai hakemaan kun oli ihan mielistelyilmeellä. Ja myös sen lyhyen pätkän, jonka käveltiin vapaana ihan kävelytiellä tyttö pysyi mun takana, mutta sitä se usein vapaana tekee ainakin jonkin aikaa. Mitähän tässä siis oikein tapahtui??? Ja minähän en siis tosiaan tiedä yhtään, mitä tai miten Sannia on opetettu/koulutettu sen aikaisemmassa elämässä... Ja mitenhän tän voi korjata? Tosiaan, vaikka Cesarin ideaali onkin juurikin takana kävelevä koira, minä en sitä erityisesti halua. Haluan nähdä koirastani ainakin korvat, jotta pysyn kärryillä millä mielentilalla se milloinkin on, eli sen pitäisi olla rinnallani, ei takanani. Se on kuitenkin koira, vaistoilla varustettu eläin, enkä minä ole mikään koirakuiskaaja, joten en ikinä (tai ainakaan pitkään aikaan) tule luottamaan siihen niin paljoa, että antaisin kuljeskella takana. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 2nd 2010, 21:51 | |
| voi olla että se on ollu epävarman hölmönä koko tilanteesta ku aikasemmin olet kieltäny ja nyt sitten yhtä äkkiä palkkaatkin asioista,,koiralla meni senssit sekasi | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 2nd 2010, 23:07 | |
| Veikkaan että olet antanu palkan niin, että olet "työntänyt" palkalla koiraa taaksepäin. -> vertaa seuraamisen opettamisessa yleisin ja helpoin virhe, palkka tulee ohjaajan oikeasta kädestä jolloin koira alkaa edistää.
Palkan olisi siis teidän tilanteessa hyvä tulla vasemmasta taskusta ja sinun "reiden etupuolelta", ei reiden sivusta.
Vaikea kirjoittaa mitä ajan takaa, helpompi olis näyttää. :matsi: |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 2nd 2010, 23:22 | |
| Tuokin voi olla syy että olet palkannut koiraa taakse,,mut jos se on epävarmana heilutellut häntään kun olet sitä katsonut niin enemmän tulee mieleen ettei koira ny oikein tajunnu mitä ajat takaa,,jos alkaisin itse palkkamaan yhtäkkiä meikän koiria niin niillä menis varmaan pasmat ihan sekaisin ny on tullu akka hulluksi kun mennään koiran ohi niin tästä saa palkkaa,,,(kun yleensä me vain kävellään puhumatta mittään)joko ne muuttuis suoraan monstereiksi tai sitten oisivat ku maansa myyneitä ja kattelis meikää ootko ihan tosissasi,, | |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 09:39 | |
| kirsi: ei tapahtunut mitään mistä olen aikaisemmin kieltänyt.
eli ei ollut koiria mailla halmeilla, vaan ihan vaan käveltiin ja kun se jäi siihen rinnalle niin naksautin. mutta varmaan tosiaan tyyppi on pihalla kuin lintulauta, joten jätänpä nämä leikit pois. en kyllä halua ottaa riskiä että tuokin stressaa typyä!
ja tarkemmin kun mietin, se paikka siinä rinnalla on se, jossa se yleensä ollaan silloin kun se toinen koira ohitetaan kun mä haluan olla koirien välissä.
ja joo, taisin kyllä tosiaan palkata taaksepäin... eli ihan liian tarkkaa hommaa tällaiselle hömelölle, täytyypä unohtaa koko juttu. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 09:51 | |
| Älä nyt heti hävitä naksutinta: minusta se on ihan kiva ja hyödyllinen koulutuksessa, varsinkin hömppätehtävissä. Olen opettanut koiralle noutokapulaan tarttumisen naksun avulla ja sitten jotain hömppäjuttuja, kuten että se asettelee levyn päälle taka- tai etujalkansa. Minusta on tärkeää opettaa koiralle naksun kanssa touhutessa käskysana, eli esim. "seuraa" tuossa helistimen kuvaamassa tapauksessa. Muuten en lopputulosta oikein ymmärrä koiran kannalta: se saattaa saada joskus makupaloja siitä että kulkee vieressäsi mutta sen ei ole periaatteessa pakko koska se ei ole käskyn alla.
Mikäli haluat että koira kävelee lenkillä vieressäsi, "makupalaton" vaihtoehto on se että lyhennät hihnan niin että sen on pakko kävellä vierelläsi kun se ei hihnaakaan saa kerran kiristää. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 10:48 | |
| Okkei ymmärsin väärin,,ja naksu on hyvä ku lähdet kouluttamaan koiraa tosiaan älä hävitä sitä:) | |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 11:15 | |
| - Jaava kirjoitti:
Mikäli haluat että koira kävelee lenkillä vieressäsi, "makupalaton" vaihtoehto on se että lyhennät hihnan niin että sen on pakko kävellä vierelläsi kun se ei hihnaakaan saa kerran kiristää. Tästä tuli mieleeni se yks "Yhdessä" käsky mistä oli puhetta Pertin luennolla ja täälläkin jossain mainittu.. En osaa opettaa käskyä ku koira ainakin menee ihan hämilleen, kun sanoin "yhdessä" ja kehuin se lähti heti juoksemaan taas..ja alkoi käyttäyttyä vähän niiku aloittajan koira..häntä heiluu, mielistelee, ei tiiä miten päin olisi Eli onko tämä "yhdessä" käsky periaatteessa sama asia kuin "seuraa" käsky, ja kannattaako sitä opettaa koiralle.. tämä olisi siis sitä varten että mulla voisi olla useampi koira lenkillä mukana, ja kun tulee ohitustilanne ne tulisivat minun "suojiin" ..tai tilanteissa joissa ei ole paljoa tilaa ja pitää ohittaa joku kapea kohta tms.. olenko käsittäny tämä n yhdessäkäskyn tarkoituksen oikein ja miten sen kanssa pitäis toimia, kannattaako se opettaa vaikkapa naksuttimella vai jätänkö pois koko käskyn? |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 13:09 | |
| ei se mun mielestä oo sama ku seuraa käsky.. meillä yhdessä tarkottaa sitä että jos koirat on vapaana niin sillon pitää kulkea lähellä eikä lähteä hortoilemaan puskaan tai edelle juoksentelemaan. esim tienylitykset vapaana tai ihmisten ohitukset vapaana mut ei ne silti kulje kyljessä kiinni ja tuijota mua. hihnassa en oo käyttäny "yhdessä". meillä oli tuo sama ku emilillä että heti kun kehu kun koira oli lähellä niin koira innostu siitä ja lähti eteenpäin. sit vaan sanoin että "ei" ja kun koira pysähtyy niin sitten taas sanon "yhdessä". näin tais perttiki siel luennolla sanoa. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 14:54 | |
| Meillä seuraa on vain tokossa ja sit kans seurataan,,sit lähelle ja taakse on ne että sit saa hengata mut ollaan vain mutsin lähellä,eli vapaata menoa siinä mielessä ei tartte olla tiukan käskyn alla, | |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 16:39 | |
| Ok, eli se on siis ihan oikein että ku koira menee sitten liian kauaksi, voin murahtaa tai kieltää..ja sitten uusi käsky.okei Meillähän heti tuli kierre että käsken, kehun, koira luikkaa, kiellän, kehun, koira luikkaa, käsken uudelleen, kehun, luikkaa, luikkaa, kiellän, käsken, kehun, luikkaa heh hehe.. tuli yhtäkkiä tarvetta purkille vaikka en tuohon koiraan oo monestikaan tarvinu. mietin vielä onko tämä välttämätön käsky meillä. Toinen ihana juttu, on se "oikea ja vasen"..se ei mee kaaliin ei sitte millään. Eemeli haluaa aina kävellä keskellä tietä. |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 3rd 2010, 22:04 | |
| Kiitos vinkeistä!
jaava viitsisitkö neuvoa tuota noutokapulaan opetusta, vaikka yksärillä jos et halua palstalla. juurikin haluaisin opettaa tuomaan sitä tai jotain muutakin tavaraa, nythän ei "osaa" noutaa edes frisbeetä.
tuo yhdessä käsky oli mainio! ei mene tosiaan sekaisin tottisseuraamiseen (jos nyt koskaan sinne asti päästään). ja mietinkin että tuntui niin hassulta kun ei "puhunut" mitään että mistä se koira tietää sitten milloin tulla siihen kävelemään kun ei sitä tosiaan ole tarkoitus käyttää kun kapeilla jalkakäytävillä, vapaana hankalissa paikoissa jne.
voisiko joku kertoa miten sen opetus menee, muuten vaan ja klikkerillä kun sitä ei peetsan kirjasta löytynyt.
mutta taisi opetus mennä taas jotenkin pieleen. yritin että aina kun tyttö tuli rinnalle niin että näin pään niin jatkaa kävelyä, sanoa "yhdessä" ja klikata ja sit palkata edestäpäin. mutta, mutta, mutta... kun tuo tuli siihen vissiin tasan 3 kertaa koko lenkillä! eli taas roikkui siellä mun takana! sekä remmissä että vapaana! (kyllä olisi koirakuskaaja ylpeä meistä ;) ) mikä ihme menee pieleen?
sitten vähän OT:ina jos siis ihmettelette, miksen anna koirani kulkea takana: melko alussa lenkkiä ihmettelin mitä sillä seläntakana tapahtuu. käännyin ja näin juuri kuinka noin 10v tyttö työnsi kättä Sannin päähän ja Sanni hyökkäsi. tyttö oli ilmeisesti tullut kulman takaa ja nähnyt söpön koiran, jota päätti paijata päästä. ja sannihan pelkää tai ainakin tosi vahvasti vierastaa lapsia. me ollaan tehty vähän siedätysharjoituksia tuttujen eri ikäisten lasten kanssa, mutta niille on aina opetettu miten sanni pitää kohdata (odottaa että se tulee luo, pitää kättä paikallaan jos se haluaa haistaa ja jos se jää lähelle niin hitaasti koskettaa EIKÄ päähän edestäpäin) ja minä olen silmä kovana valvonut vieressä, joten ne on mennyt ihan hyvin vaikkei typy nyt ihan rentona olekaan. ja siis mitä tarkoitan tuolla että sanni hyökkäsi: se siis hypähtää eteenpäin ja tekee päällään sellaisen käärmemäisen liikkeen lapsen kättä kohden. en ole nähnyt tai kuullut hampaita (tämä on siis tapahtunut jo kerran aikaisemmin samanlaisessa tilanteessa samanlaisen pikkutytön kanssa) eikä lapsi ole sanonut sen purreen eikä edes näyttänyt siltä että koira näykkäsi (uskoisin että noilla leuoilla myös näykkäisy sattuu niin että sen huomaa lapsesta). ja häntä sannilla on pelosta melkein vatsanahassa kiinni. myös eläinlääkärillä se on tehnyt kuulemma näin vierasta hoitajaa kohtaan mun poissaollessa eikä silloinkaan ollut hammas näkynyt tai osunut eikä ääntäkään kuulunut (mikä on vähän pelottavaa, olisi helpompi jos se varoittaisi murisemalla että ota se käsi hiiteen mun naamalta). tähänkin otan mielellään vinkkiä vastaan. |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 8th 2010, 13:10 | |
| nyt alkaa mennä tuo rinnalla kulkeminen hyvin, tyttö näyttää kovin ylpeältä itsestään :) kun sen saisi vielä tekemään sen vain käskystä, sillä mulla ei riitä namit siihen että se vain koko ajan kulkee siinä. nyt "suoritus" vähän hajoaa kun liitän siihen käskyn "yhdessä" kun se sitten alkaa vaan katsoa mua. mutta kotona sisällä ei suostu kyllä opettelemaan mitään. Ei tarjoa muuta kuin istumista makaamista ja piippaamista.... ja kun yritin "ladata apukepin" (käytin ihan vaan pitkävartista sivellintä) niin se menee suorastaan paniikkiin parin kerran jälkeen (eli kun on haistanut sitä ja klikkaan + palkkaan) ja alkaa vaan kiertää sitä epäluuloisesti mahdollisimman kaukaa. Vähän niinkuin ulkonakin kun alkuun jäi häntä koipien välissä ja korvat luimussa sinne kauas mun taakse. Ihan kuin naksuttimessa olisi jotain vähän pelottavaa , hullua! tosin kun eilen lopetin harjoittelun siksi, ettei oma kärsivällisyys riitä, käväisi mielessä, että olisikohan edellinen omistaja käyttänyt joskus naksutinta ja mennyt hermot koiraan.... |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 8th 2010, 16:17 | |
| Meillä olis kans tarkoitus ruveta naksuttelemaan. Sais ton jalkavammasen kanssa puuhata sisällä enemmän ja sais virtoja pois tälläisellä aivojumpalla... Muutamia kysymyksiä nyt ois kuitenkin aloituksesta... eli siis aloitetaan ehdollistamalla koira naksun ääneen helpoilla jutuilla esim. istu ja kun pylly osumassa/osuu maahan naks ja palkka samanaikaisesti... mutta eikö loppupeleissä ole tarkoitus palkita koira pelkällä naksulla? milloin sitten tietää koiran ehdollistuneen niin että voi käyttää vain pelkkää naksutinta palkkana? tietämätön vastausta odottaen... |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 8th 2010, 16:42 | |
| se ehdollistaminen naksaukseen tehdään ihan vaan ehdollistamalla ääneen eli klikkaus ja heti perään nami suuhun. tätä toistetaan parina päivänä joitain sarjoja. siinä ei siis komenneta yhtään mitään vaan "ladataan" naksutin eli saadaan koira ymmärtämään naksuttimen ja palkan yhteyden.
tuon ehdollistumisen onnistumisen voi testata sitten siten, että kun koira katselee muualle/puuhaa muuta, naksauttaa ja katsoo ottaako koira kontaktia. jos ottaa, ehdollistuminen on tapahtunut (ja muista palkata).
ja aina palkitaan kun on naksautettu! aina! aina! kyse naksutinkoulutuksessa on vaan siitä, että aikaa naksautuksen ja namin välillä voi pidentää eli pystyy naksauttamaan juuri oikealla jonkin suorituksen hetkellä ja koira tietää että oikein meni ja palkka tulee kohtapuoliin.
ei siis ole missään vaiheessa tarkoitus naksauttaa ilman palkkaa, mutta kun liike tms. alkaa sujua, voi palkkaamiskertoja oikeasta suorituksesta harventaa ja kun liike on aina käskystä oikea, voi alkaa siirtymään satunnaiseen palkitsemiseen (naksaus ja palkka) ihan niinkuin kaikessa muussakin koultuksessa.
mutta näitä perusperiaatteita varten suosittelen lukemaan joko egdtveldin naksutinkoulutusta koirallesi tai esa k viitalan klikkerikirjan (oon just saanut molemmat luettua kun lainasin kirjastosta) joista saa selvän kuvan jutun juonesta. omalta kannaltani ainoa ongelma on, etten voi kysyä kirjalta, mikä mulla menee pieleen ;) |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 8th 2010, 17:18 | |
| Kiitos vastauksesta... mä olen ymmärtänyt sit ihan jotain muuta, eli olen ymmärtänyt et naksutinta voi itsessään siis käyttää palkkiona koiralle. Kyllä me ruvetaan nyt treenaamaan..Olen kuullu naksusta tosi hyviä juttuja... Siskon tuttu oli kouluttanut bullinsa parissa viikossa kävelemään rappuset takaperin ylöspäin. Ehkä se ei kuitenkaan meillä tavoitteena mutta kaikenlaista voi halutessaan ilmeisesti opettaa. :*aplodit*: |
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? Helmikuu 8th 2010, 17:20 | |
| lisäten vielä että kiitos kirja vinkeistä... onneksi kirjasto löytyy tien toiselta puolelta..sinne mars! |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: kokemuksia naksuttimesta? | |
| |
| | | | kokemuksia naksuttimesta? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |