| koiran kanssa leikkiminen | |
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vierailija Vierailija
| Aihe: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 14:15 | |
| tyhmältä kuulostava kysymys, mutta laitanpa tämä silti tähän (saa siirtää jos tästä on jo aihe)...eli miten ja mitä leikitte koiranne kanssa?
Kuuluuko minun aina aloittaa ja lopettaa leikki, vai voinko joskus esim jättää koiralle kepin jota olen juuri heitellyt sille? Voinko suostua koiran leikkiin kutsuun? kasvattaako tämä koiran egoa? Tähän asti olen aina ominut kepin/pallon tms. lopuksi itselleni "varmuuden vuoksi" |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 14:22 | |
| Kakspiippunen juttu,,,periaatteessa häviät joka kerta,esim.kun revit koiran kanssa lelua niin jos sanot irti,olet ite komentanu lelun suusta pois(kun et jaksa enään vetää) ja koira uskoo sinua(eli hyvin koulutettu siihen)ainut oikea tapa on tämä sinun pitää vetää NIIN KAUAN lelua että koira ITSE luovuttaa,,ja harva siihen kykenee jos on hirvee vetopommi koira:) jos koirasta tehdään harrastuskoiraa esim.suojeluun niin koiralle jätetään lelut voitoksi ja kyllähän se egoa kasvattaa mutta niin on tarkoituskin siinä lajissa.ja yleensä niillä on vain se tietty vetolelu jolla sitä leikkiä leikitään. mut tärkeintä on että sinä aloitat leikin,,sillä pääset jo pitkälle! Paitti en ny oo varma saa joku korjata mut kunnon kisakoirilla tietääkseni tehdään myös niin että koira saa tehdä leikistä aloitteen mut täs pitäis sitten tehdä niin että myös isäntä voittaa kisan:) Ite en rakkien kanssa leiki muuta ku silloin ku olen agissa tai tokossa | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 14:30 | |
| no mä en ole varsinaisesti vetoleikkejä ikinä leikkiny ku oon ymmärtäny et ne just kasvattaa egoa (kiitos ei)...mutta niin oon tehny että alotan ja lopetan aina ite. En oikeen ole muuta edes leikkiny ku heitelly keppiä tai palloa ku en tiedä mitä muuta vois leikkiä eikä varmaaan tarviikkaan (eihän ne koiratkaan mitään leegoja keskenään kasaile...) näillä mennään siis varmaan jatkossakin hyvä tietää tuo irti juttu, tota mä olen nimittäin kanssa pähkäilly et tuntuu aika tyhmältä sanoa se irti sana. Yleensä ku oon keppiä heitelly ja menny hakemaan sen kepin niin ne oikeen väistää ja antaa mun ottaa sen, mutta joskus harvoin ne ei väistäkkään ja siinä olen miettiny että vedänkö niin kauan että irti lähtee keppi tai kädet vai sanonko sen lälläri sanan. :230: niin mä olen tehny että jos vetämällä sen kepin otan ni roikun vaikka henkeni pitimiks siinä kepissä kiinni, mutta minä sen kepin otan vaikka väkisin jos mieli tekkee |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 14:53 | |
| Sulla on hyvä haba:)mulla ei voimat riitä turon kanssa vetämiseen se vie käden irti :4100: Pallo leikeissä niin no sie lopetat leikin pallo menee vain taskuun ja kiva loppuu siihen,,mut jos ihan pilkun viilaajia ollaan niin kyllähän se koira omalla tavallaan senkin erän voittaa sehän käskystä luovuttaa pallon sulle:)muuten me ei sitä pois siltä saataisiin,,kun katotaan koira laumaa niin toinen koirahan vain hakee sen pallon väkisin suusta ja vie sen,,sit tulee joko tappelu tai ei tule,,ei ne anna käskyjä,,korkeintaan korkeampi arvoinen koira voi murista että perkele jos et luovuta palloa suusta niin syön sinut :4100: | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 17:34 | |
| Mä oon tota vetoleikkiä ny leikkiny, mut mä kyl pidän siitä niin kauan kii että se luovuttaa :D Mut toi onki sellane tapaus ettei se kuitenkaa luovuta että vaik tekisin sitä satakertaa ni se yrittää et mä luovutan. Ostin meinaa hienon lelun ny, mut ei oikee leiki sillä :D Sellane berran ketunhäntä, paitti toi on harmaa. Näytti niin hauskalta et oli pakko ostaa eikä toi ees retuuta sit Nii ois kas kiva tietää et mitä kaikkea koiran kas voi leikkiä? Mitä jos jotain takaa ajo leikkiä ite ei tietenkää koiraa saa kiinni mut eiks ne sellasta tee keskenäänki? Eihän palloa kai sais heittää ku sen kolme kertaa ja sit 10min tauko ja sit jatkaa, päteekö sama minkä tahansa heittelyyn? |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 20:34 | |
| mä olen pyrkinyt siihen että pikkupiskit saa olla oikeesti röyhkeäkin lekkiessään mun kanssa.. saa sikailla ja pitääkin.. siis puhun nyt noista kahdesta paimenesta joiden kanssa harrastellaan "verenmaku" suussa eli ihan tosissaan.. ne saa voittaa ja ryöstää ja sikailla kun lekitään yhdessä mutta leikki loppuu kuitenkin aina niin että olen sen voittanut..
maksin kanssa taas minä voitan aina ja revin niin kauan että maksi luovuttaa mulle lelun.. se on niin erillainen kun nuo muuta että asiassa kuin asiassa oltava tarkka TYLSÄÄ.. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 20:46 | |
| Kun koiran kanssa vetää lelua niin se ei ole voitto jos lopetat leikin ja koira vain sitten päästää lelusta irti,,,tai että et revi sen kanssa enään samalla tavalla vaan hiljennät tahtia ja koira päästää irti,,kattokaas kun kaksi koiraa vetää lelua mitä ne tekee ja kun toinen voittaa mitä yleensä toinen tekee??? NO voihan ja pitäähän koiran kanssa leikkiä mutta mie olen yhdistänyt leikit aina tohon harrastamiseen! | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 21:21 | |
| No entäs onks se itelle voitto jos koiran ote lipsahtaa? Ja onks toi vetoleikki ok treenatessa? |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 21:43 | |
| jep mut koirahan yrittää heti hanakasti kiinni uudestaan eli jos olisit toinen koira niin matsi jatkuisi silti:) niin mieki ku treenaan leikin koiran kanssa ja silloin koira saakin olla "sika"koska muuten ei koiran kanssa vaan treenaus suju! | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 23:30 | |
| En oo ikin kuullukkaan... siis millä tavalla koira muka voittaa leikin, jos sille sanoo irti?? |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 23:34 | |
| Pertin kirjassa on kerrottu noista asioista,,kannattaa lukasta :4100: | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 27th 2010, 23:36 | |
| No en oo lähiaikoina lukemas, et jos joku vois tänne vähän valasta tietämätöntä. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 07:03 | |
| Siis sen takia kannattaa lukea koska stoori on pitkä,,perustuu näihin ihan perusasioihin,kuka määrää kuka ei. | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 10:35 | |
| liittyen alkuperäiseen kysymykseen leikeistä mitä ja miten leikitte koiran kanssa?
eli kaipaisin uusia leikkejä koiran aktivointiin ja yhteistoiminnan kehittämiseen. Siis ei mitään tekemistä vetoleikkien kanssa, niitä en leiki Sannin kanssa lainkaan. ulkona meillä on toki kaikenlaista leikkiä ja puuhaa, mutta näillä pakkasilla ulkonaoleminen on pakko rajata ihan vaan lenkkeilyyn. Sisälle siis pitäisi keksiä puuhaa (ainut lapsi syndrooma ;) ).
Tällä hetkellä me leikitään sisällä lähinnä piilotettujen namien etsintää, koira odottaa eteisessä kun piilottelen niitä ja sitten kutsun etsimään. Sitten sillä on noita kongeja/geelilelu ym. jotka se saa kun minä kutsun sen leikkimään ja annan lelun sille (ja otan pois kun leikki on loppu), mutta niillähän se leikkii kuitenkin itsekseen. Samoin käy "pulmapelien" kanssa.
Eli vinkkejä yhteisiksi leikeiksi kaivataan. Ja tietysti jos niillä voisi opettaakin jotain, josta on tulevaisuudessa hyötyä, olisi vielä parempi.... (sitten joskus olisi haaveissa rallytoko ja raunio) |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 10:57 | |
| Menin nyt sekasin. Siis sen olen käsittäny että koira voittaa AINA sen erän kun a) ihminen luovuttaa b) ihminen häviää eli ei jaksa enää vetää c) ihminen käyttää käskyjä d) ihminen esim puristaa koiraa leuasta ja sen ote irtoaa e) kun lelu heitetään ja lelu jää koiralle ja ihminen leikkii ettei ihmistä kiinnosta enää. f) jos ihminen ei eläydy enää vetämiseen ja koira siksi luovuttaa.
Eli mikä on sit se tapa millä voitan vetoleikin..kun jos vain pidän lelusta kiinni ja koira luovuttaa?
Mulla tuo sakunarttu aina ite luovuttaa..eli en sano mitään, enkä löysää lelusta, mut se silti vaan irrottaa ja jää odottamaan että tapahtuuko jotain..enkä halua senkanssa mitään leikkiäkään ku ei ole koulutuksen aika vielä, se on niin nuori. Irtikäskyä yritin opettaa mutta ei se oppinut.joten en leiki tätä leikkiä sit enää. Mut mitä mie senkanssa leikin..en mitään kait?
ja kun meidän poikakoirat leikki vetoleikkiä, niin en nyt enää tiedä miten sekään päätty..se pääty siihen että tavallaan alempi koira voitti voimalla,(tavallaan olin näkevinäni että se ois jotenki ärähtäny ja tempassu kerralla toiselta ku toinen liukastu tai säikähti) piti lelun, ja pomokoira jäi haukkumaan viereen ja komentamaan. En muista mitä sitten tapahtui.. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 12:37 | |
| Revit koiran kanssa niin kauan että koira oikeasti sulle luvuttaa eikä enään halua tulla "saaliiseen"kiinni vaan lähtee nöyränä pois tilanteesta!sillä sanoinkin että mulla ei turon kanssa riittäis poveri se vetäis vaikka 24h,,, | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 12:41 | |
| mites lumipallot joita olen heitelly hankeen joita koira ei oo löytäny ku on lähteny perään? |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 12:44 | |
| Se riippuu koirasta jos alan heitteleen lumipalloja vaikka turolle se käy kuumaan ja VAATII lisää meinaa tulla näpeille ym.eli komentaa heitä lisää,,ja niin noi muutkin kyllä kyttää ja oottaa heitä heitä ny mut niillä ei kilahda,,mut hei älkää ajatelko noin vaikeesti,,se on jo hyvä merkki että koira on HALLINNASSA tilanteissa missä on tarvista just vaikka vetoleikit ym.että koira päästää irti kun käsketään,,olkaa tyytyäisiä:) Jos lähetään ihan 100 tekemään koiramaailman juttuja niin meillä olis tosi tosi tylsää elämää koiran kanssa joten joissain asioissa pitää ajatella kuten ihminen:) | |
|
| |
JonnaH Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
Viestien lukumäärä : 561 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Tammikuu 28th 2010, 13:00 | |
| Ja koirat ei aattele joka asiaa niin kauhian vaikeesti ja jos ite aattelee joka kohtaa tarkasti niin enempi haittaa ku hyötyä. Mie teen kaikki yleensä fiilis pohjalta ja nadyan kans toimii ku pysyy varpaillaan ku välillä menee niin ja välillä näin... :3100: | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Helmikuu 6th 2010, 15:25 | |
| Onpahan monimutkaista! Okei, ei palloa eikä keppiä, liian monta liikkuvaa osaa... Meillä ei sisällä leikitä joten ulkona lenkkien aikana pitäisi jotain keksiä. Näin talvella "etsitään hiirtä" lumikasoista, minä potkin lumen alle ja koira loikkii sinne missä lumi liikahtaa. Olisikohan tässä joku missä alfuus hukkuu...? Onko vinkkejä mitä sitten tehtäisiin kun tuo lumi joskus sulaa? |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Helmikuu 6th 2010, 17:27 | |
| eihän koirankorjauskirjassakaan näitä vetoleikkejä kielletä, siinähän on ihan kappalekin, kuinka sen avulla voi opettaa koiralle sienestystä (siinä siis meille tekemistä ensi syksylle ja sitä ennen keväällä nakkiruutua).
ja palloa voi sen mukaan heitellä, mutta kolmen kerran jälkeen 10 min tauko, että sen laukaisema stressihormonin taso laskee. peetsa kuitenkin juuri tässä kirjassaan totesi, että nämä leikit on hyvä tapa aina opettaa jotain hyödyllistä.
mutta joo, siis todella tästä huomaa kuinka tieto lisää tuskaa, ennen koirat oli vaan koiria ja niiden kanssa tehtiin mitä nyt sattui huvittamaan ja syötettiinkin ihan mitä sattui olemaan... ;)
itsellä on just ollut näiden leikkien kanssa paljon pohtimista kun tuon stressitaso ei saisi nousta (ärsyttää vatsaa tällä hetkellä) joten lenkit on ollut vaan remmikävelyä ja vapaana nuuskimista, silloinkin hyvin lähellä mua (ettei vaan syö mitään epämääräistä...) eikä missään nimessä riehuntaa rakkaiden koirakamujen kanssa, ihan liian stressaavaa. joten ei siis mikään ihme, ettei tyttöä edes kiinnostanut enää lähteä lenkille!
nyt sivupersoonani aarrehullu klonkku on taas palannut ja lenkit maistuu. eli joitain kertoja heitän solmua ja vetelen sitä kunhan sanni ensin kiinnostuu siitä. siihen taas vaadiattan että ensin juttelen solmulle ja silittelen sitä, piilottelen sitä sannilta ja juoksen sen kanssa karkuun. ja etsin sitä myös heiton jälkeen kilpaa sen kanssa ja jahtaan kun vie sen. tarkoitus siis olisi että sanni joskus vielä oppisi noutamaan ja vetämään.... sitten klonkku löytää aina herkkuja ja yleensä juuri silloin kun sanni on lähtenyt haahuilemaan omaan suuntaansa. tulee kiire paikalle kun se huomaa klonkun nuuskivan puskanjuurta ja ehkä jopa yrittävän piilottaa siltä jotain löytämäänsä. välillä jopa tuupin sannia pois että saisin pitää kaikki itse ;) ja sitten kun klonkku väsyyy se oikein pyytää sannia etsimään piiloista aarteita. eli joo, mulla tosiaan on avohoitopotilaan maine täälläpäin, mutta pääasia että meillä on taas hauskaa osan aikaa lenkistä, loppuosa voidaankin sitten taas mennä natsikurissa.
mutta minä tosiaan kaipailisin sisälle noita aktivoivia yhteisiä leikkejä (alkaa piilot loppua kesken) siltä varalta että tulee taas huippupakkaset. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Helmikuu 6th 2010, 18:12 | |
| Jep leikit käy hyvin sinne koulutukseen!!ja pitääki leikkiä :4100: | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen Maaliskuu 12th 2010, 22:31 | |
| Kaipa tää leikistä menee, ainakin meillä... :) ollaan leikitty Jätä-leikkiä, ihan suoraan kopsattu se Koiran ja Isännän käytöskoulu -ohjelmasta (Koirani vai Minä). Elukka tuntuu tykkäävän :D ja minä myös. Eli otetaan jotain vaikka herkku nappuloita, koira istumaan, laitan yhden namin maahan, koira katsoo herkkua, sanon jätä. Koiran ottaessa katsekontaktin muhun annan sille toisen namin ja korjaan herkun pois lattialta. Voi kuulostaa tylsälle, mut tää tykkää :) Toinen työnalla oleva on lelujen laitto takaisin koppaan käskystä...edistys ollut hieman heikkoa toistaiseksi Lisäks lumikylpyilyjä ulkosalla, keppejä, palloa... |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: koiran kanssa leikkiminen | |
| |
|
| |
| koiran kanssa leikkiminen | |
|