|
| Irtokoirien häätö | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 19:53 | |
| Hei,
Mitä olette mieltä, onko ok häätää irtokoira purkilla? Meillä kävi lenkillä äsken sellainen tilanne, että kävelin ulkoilureitillä koirien kanssa, kun metsästä ryntäsi uros sakemanni karvat pystyssä perään. Omistaja puhui puhelimeen ja yritti kutsua koiraan ilman mitään tehoa. Vanhempi koirani käy takuuvarmasti irtokoiraan kiinni, joten hätäpäissäni otin purkin käteen ja ravistin oikein kunnolla, koska pelkkä karjuminen ei auttanut.
Saku hämmentyi aikalailla häädöstä ja lähti hiekkatietä toiseen suuntaan kunnes istui tienlaitaan. En halunnut jäädä seuraamaan tilannetta, joten jatkoin matkaa. Jäi vaan kaivelemaan jälkikäteen, että onko purkki vähän liian raju ventovieraan koiran karkoitukseen? |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 20:07 | |
| kannattaa kokeilla myös heittää reilusti purkilla päin näköä samalla/ karkuun juoksevan koiran perään kun karjuu, lisäksi ei ole haitaksi jos mukana ois useampi purkki jos koira ei lähekään heti....häädön rajuus voi olla tietenki mitooitettu tarpeen mukaan, eli tavallinen häntää viuhtova fleksikoira lähtee lyhyellä ärähdyksellä ja purkin ravistuksella+ mahdollinen jalan töimistys ja yleinen uhkaavana kahelina esiintyminen hetkeksi, sana "häivy" on hyvä... murisevaan täysin kimppuun käyvään koiraan koko arsenaali, suurin mahdollisin uhkaavuus, henkinen valmuis:) Joo, ei siis ole liiottelua heittää vierasta koiraa purkilla. |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 20:13 | |
| Ok, eli ei ollut ylimitoitettu tuo raivokohtaus :) Tässä se kulminoituu koko ongelma mun koirien kanssa, sitä on niin kiltti ettei edes päälle tulevaa koiraa raaski loukata, ettei tulis toisille koiranomistajille paha mieli :lol:
Vanhempi koira jäi heti suosiolla mun selän taakse ja odotti että hoidan tilanteen, pentu jäi pontevana pönöttämään perskarvat pystyssä, mutta siirtyi kyllä sivuun kun ärähdin sen muualle siitä pätemästä. Loput ohitukset meni ihan ok, eli ei onneksi jäänyt omille koirille mitenkään päälle se tilanne. |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 20:37 | |
| ja eihän purkki satu eikä purkki ole vaarallinen, eihän se ole mikään oikea ase jolla tulee vahinkoa kenenkään koiralle. Omistajat sitä monesti säikähtääkin, mutta sama se sille, koira on täysin ehjä! :) |
| | | koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 22:03 | |
| [quote="Heppu"]Ok, eli ei ollut ylimitoitettu tuo raivokohtaus :) Tässä se kulminoituu koko ongelma mun koirien kanssa, sitä on niin kiltti ettei edes päälle tulevaa koiraa raaski loukata, ettei tulis toisille koiranomistajille paha mieli :lol:
Ihan sama ongelma on täällä :twisted: :lol: | |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 22:34 | |
| mulla taas ihan päinvastanen ongelma :lol: mä laitan kaikki volat heti täysille ja jokainen solu on mukana karjumassa, purkit lentelee jne.. :twisted: joskus vois ehkä hillitä mutta toisaalta ennemmin kaikki heti täysillä jos sattuukin olemaan joku luupää häädettävänä |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 17th 2009, 22:38 | |
| joo siis meillehän tässä just taannoin yks ukko rupes karjumaan että mun koiraahan ette visko millään perkele ku häädettiin sen sakemanni joka juoksi meiän luo. ois kyllä varmaa lähteny karjasullaki mutta heitin sitte purkin ku sillä päällä olin :lol: kyllähän siitä joku saattaa suuttua mutta antaa suuttua, harvoin sitä ihmistä/koiraa toiste näkee :P |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 18th 2009, 07:19 | |
| Jatkan tähän samaan toisella kysymyksellä, vaikka ei varsinaisesti liity tähän.
Onko koiralla kertaheitossa luotto mennyt, jos pääsee sattumaan tappelutilanne koirien ollessa irti? Meillä kävi taannoin tilanne, että urokseni joka on aina tullut kaikkien narttujen kanssa toimeen, räjähtikin puolitutun nartun ärähtämisestä niin, että syttyi hirveä huuto, ja pentukin tietenkin ryntäsi soppaan mukaan rähjäämään. Mitään vammoja ei kenellekään tullut onneksi, mutta neljän koiran erottamisessa meni hetki.
Syytän itseäni nyt tapahtuneesta, kun ei tuollaista saisi koskaan päästää tapahtumaan, varsinkin kun nuorempikin on vasta 8kk ja mietin, että mitä jos tuo jää nyt urokselle jotenkin päälle. Tällä hetkellä en siis luota koiraan ollenkaan, koska tuollaista ei ole koskaan käynyt. Ilmeisesti suojelee nuorempaa niin paljon, ettei toisten koirien kanssa vapaanaoloa kannata enää harkita. Tuli mieleen myös, että onko se jostain kipeä, koska tähän asti sitä on nartut saaneet retuuttaa miten päin vaan.
Ottaa todella paljon päähän tuo tilanne, kysymys siis kuuluu että tuollaiset tilanteet jossa koirat ovat irti ja tulee tappelu, niin johtaako nämä myös luottamuksen menettämiseen? Millä tuota voisi yrittää korjata? Onneksi nyt sentään se irtokoiran häätö sattui eilen, mikä toivottavasti lisäsi mun uskottavuutta. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 18th 2009, 07:25 | |
| Aina ku omistaja on paikalla myös koiratappelut vaikuttaa omistajan ja koiran väliin!!olipa se alkanut syy ihan mikä hyvänsä.mut jos koirat tappelee ilman omistajan läsnäoloa se ei vaikuta jälkeenpäin omistajan ja koiran suhteeseen. Meillä myös noi ranen kukkoilut muille koirille on varsinkin mun läsnäollessa ihan tota prassailua äiti mä oon kova ja prassailua meidän laumalle mää oon vielä kova kattokaa ny!!ja meidän pitää yrittää pitää lauman muista koirista huolta eli niin ettei oman toisen koiran tartteis pennusta huolehtia laumassa,mut ainahan sattuu jotain sille ei voi mitään | |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 18th 2009, 07:32 | |
| Sehän se, nyt on vaan todella epäonnistunut olo, ja mietityttää jättääkö nuo koirien käytökseen jotain jälkiä. Ja kun vanhemman koiran kanssa on väännetty kättä kohta neljä vuotta, ja nyt käy tällainen kun kaikki on muuten suht ok, tuntuu vaan ettei luota enää itseensäkään laumanjohtajana, ja senhän se koira varmasti aistii.
Onko mitään erityistä mitä voi tehdä korjatakseen suhdetta tuollaisen jälkeen? |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 18th 2009, 08:25 | |
| meillähän kävi niin kun annoin veetin nätisti antaa uunolle lättyyn ku se sitä kerjäämällä kerjäsi, niin veetille jäi se päälle, eli sit oli kokoajan brassailemassa ja käymässä uunon päälle, sit vaan aina kielsin sitä, tarvittaessa purkilla yms. niin pikku hiljaa oli et ai se ei ollutkaan pysyvää...minä antaisin ajan vaan kulua ja jos tulee tilanteita niin jo heti kärkeen huomauttaa ett perkele tuo ei sovi ja homma jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, jos alat liikaa empimään ja miettimään niin koirathan vaistoo sen ja voi olla että on isompi kaaos edessä, eli takaisin normi elämään, jo tapaatte joitakin niin sitten tapaatte ja tiedät vain lukea koiria himpun paremmin ;) |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 18th 2009, 10:45 | |
| Hmmmm.. Oon ite miettinyt tuota samaa, lähikamuihin kuuluu mukava pariskunta jolla on aivan ihana keskiaasianpaimenkoira (myöhemmin keskari) narttu. Koira on muuten tosi ihana mutta..heh.. ylisuojeleva.. Murisee ja haukkuu koiralleni kun tämä yrittää tulla minun luo, vaikken ihan keskarin luona olisikaan. Pelkään tuon vaikuttavan minun ja koirani väleihin. Olen usein kyllä kannustanut koiraani tulemaan ja onpa tuo tullutkin vaikkakin hiukka arasti sitten kurkkinut että vieläkö se keskari uhittelee.. Uskallanko huutaa/purkittaa/ravistaa/tehdä mitään? Vai saanko koiran vielä itseni kimppuun? Aiemmin keskari reagoi aika nopeasti purkkiin (kun komensin omaani) pistämällä hännän piiloon ja poistuen takavasemmalle.. tästä hetkestä en tiedä.. Keskari on kyllä aika arka ja näyttää kuitenkin alistuvan omistajalleen aika nopeastikin, mutta minä en ole se omistaja.. |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 20th 2009, 13:33 | |
| - zinazkii kirjoitti:
- meillähän kävi niin kun annoin veetin nätisti antaa uunolle lättyyn ku se sitä kerjäämällä kerjäsi, niin veetille jäi se päälle, eli sit oli kokoajan brassailemassa ja käymässä uunon päälle, sit vaan aina kielsin sitä, tarvittaessa purkilla yms. niin pikku hiljaa oli et ai se ei ollutkaan pysyvää...
Meillähän Santtu on sellainen kiusaaja. Eli jos se huomaa että toinen on nuorempi/alistuvampi jne, se rupeaa aina brassailemaan ja rehentelemään. Olen niissä tilanteissa kieltänyt sitä (purkki joskus mukana), eli ilmeisesti olen tehnyt oikein? Joskus on kuitenkin käynyt niin, että se toinen koira on sen jälkeen ruvennut brassailemaan Santulle (kun Santtu on mun kiellon vuoksi jo lähtenyt pois tilanteesta). Olen silloin asettunut Santun puolelle ja ärähtänyt toisen koiran pois. Ei kai mulla ole vaihtoehtojakaan? On nimittäin joskus tullut sitten merkitseviä katseita toisen koiran omistajalta... |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 20th 2009, 13:40 | |
| Niin ja mä olen kyllä häätänyt irtokoirat reippaasti purkilla. Kummallakin kerralla niiden omistajilta on tullut epätyytyväisiä kommentteja, mutta myös kummallakin kerralla ne koirat on hämmentyneet häädöstä niin paljon, että omistajat ovat saaneet karanneet koiransa kiinni (mikä on hyvä juttu kun vieressä on autotie...). Tekisi mieli sanoa vaan että "Ole hyvä" ennen kuin lähtee paikalta ;) |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 20th 2009, 13:54 | |
| laumanvartioita on turha purkittaa ym.ne tulee läpi ja huonolla tuurilla sun päälle siinä ei auta muuta ku yrittää pysyä hengissä sekä ite että suojella omaansa henkeen ja vereen,,,jos laumanvartija tulis mun päälle ei siinä muuta voi ku yrittää vain taistella vastaan ja päästäisin omat koirat IRTI koska silloin niillä on parempi mahis päästä vähemmillä vammoilla ku pääsevät ketterämmin karkuun ku laumarit on kömpelömpiä ja hiukkasen hitaampia.,,tosin ranen länkisääret ny saa kuka tahansa koira kiinni:( | |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Elokuu 21st 2009, 10:49 | |
| Ok.. Me pysytään sitten etäämmällä :( Kiitos kuitenkin vastauksesta :) |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:09 | |
| Voi kun olisi jostain tällaisen aiheen löytänyt vaikkapa 3,5 vuotta sitten! Sain eilen Kitiskalta kuulla että kultsupoitsuni luotto minua kohtaan on aika tasan Nolla. Eikähän se mikään ihme ole, sen kimppuun on kotipihalla ja lenkillä hypännyt yks jos toinenkin koira kuluneen vajaan neljän vuoden kuluessa. Eikä mulla ole käynyt mielessäkään että irtokoiran poistaminen tilanteesta on mun tehtäväni. No näin jälkiviisaana voi sitten vain miettiä että miten on mahdollista ettei ole tullut moinen mieleen, ihan jo jos laumajärjestystä ajattelee. Minunhan se pitää koiraa suojella eikä jättää sitä oman onnensa nojaan. Eipä vaan tullut. Olen kyllä niin isosti pahoillani koirani ja itseni ja perheeni puolesta että näin idioottimaisen mokan vuoksi on meidän väleissä niin paha puute. Ensimmäinen koira kyseessä, joten kaikki kasvatukseen liittyvä on imuroitu kirjoista ja keskustelupalstoilta. En muista missään ikinä lukeneeni että kun irtokoira tulee koiraasi kohti, ärähdä se toissaviikonloppuun siitä tilanteesta. Eilisillan jälkeen olen yrittänyt muistella kaiken mitä koirien kohtaamisesta olen lukenut, ja avainkohdat ovat kutakuinkin - päästä oma koirasi irti jotta kohtaaminen on tasaväkinen, mielellään irti hihnasta ja jos vain ehdit niin riisu pantakin ettei kukaan kuristu - älä mene väliin ettet saa hampaasta Ja näin on tehty ja tässähän ollaan. Voi...!!! Minä oon aina ajatellut että irtokoiran tilanteesta poistaminen on omistajansa vastuulla (ja niinhän se varmaan onkin) ja jos ei se onnistu niin peukut pystyyn että oma koira voittaa mahdollisen tappelun. Voi jos olis tajunnut ja vaikka uskaltanut ihan itse ajatellakin. Mä olen läksyttänyt ja haukkunut pystyyn sen irtokoiran omistajan vaikka olisi pitänyt kohdistaa rähinä siihen koiraan... No jatkossapa tiedän. Mummelien Fifit flexeissään eivät varmasti jatkossa siksakkaa meidän puolelle tietä. Mutta sitten on erityisesti tuo yksi naapuruston hurtta jota pelkään. Mitenhän sen kanssa jatkossa toimitaan, kyllähän se pelko mussa tuoksahtaa enkä ihan äkkiä ole valmis sille ärisemään. Se on hakkaamalla koulutettu joten en menisi vannomaan että kupolissaan on kaikki palikat aakkosjärjestyksessä. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:14 | |
| Jos on koira kenet tiedät että on löyty ym.niin ÄLÄ mene ainakaan nostamaan käsiä ylös päin se tulee päälle,mutta kyllä yleensä jos VIERAS ihminen häätää koiran ku koiran niin kyllä ne lähtee,,mut pahimpia häädettäviä on LABBIKSET ja rotikat!! | |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:17 | |
| Allekirjottaisin kyllä sen, että jos on älyttömän hankala häädettävä niin parempi melkeen olla häätämättä tai saa koiran päälleen. Ronia on tasan kaks kertaa koitettu häätää ja rotuna kun on dogo argentino niin ylläri, läpi on mennyt häädöistä kuin vettä vaan. Toisella kertaa kyseessä oli siis pelkkä ihminen, mitä kohti se meni, ei ollut edes menossa luo vaan ohi. No, mies sitten mekasti siihen malliin että jos tuo koira ei mua tottelis niin olisi todella saanut sen varmaan vielä käteensä roikkumaan. |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:19 | |
| voi älä syyllistä itteäsi liikaa :4100: mullekkin kävi koirien kanssa muutaman kerran niin että irtokoira pääsi luokse enkä tehnyt mitään mutta nyt ollaan jo hyvin voiton puolella ja nykyään on turha kenenkään koiran yrittää hihnassa tai vapaana, purkki tulee ohtaan saman tien ja vaikka kakskin jos vaaditaan. :byee1:
tuon mäkin olen huomannu että labbikset on ihan kauheita häätää, ei ne tajua mitään!!! |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:19 | |
| Kyllä mie häädän mieluummin ...koira saa purra minua kuin koiria,,en koskaan ajattele vaan taistelen viimeiseen hengen vetoon asti.,,,kun itensä on helppo korjata parantaa fyysiset haavat mut parannappa sit koiralauman psyykkiset vauriot,,joo olis kaikki kuusi entisiä työkoiria seuraavan vuoden ajan | |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:22 | |
| noin mäkin olen ajatellu ja miettiny että onkohan mun päässä vikaa, mutta sitä mieltä mäkin olen että purkoon ennemmin mua. Roikun vaikka hännässä kiinni..sen tiedän että jos kenai saisi KUNNOLLA selkään toiselta niin siitä ei varmaan enää koiraa tulisi, enkä luottoa saisi ikinä takasin kun on niin pehmee. |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:28 | |
| joo mäki sain tuta ton että labbikset ei niin vaan lähe prkl vaikka kuinka karju ja heitti purkilla ja juoksi kohti niin ei mitään reaktiota |
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:29 | |
| Siis niin häädän minäkin, mm. nuo edellä mainitut rotikat ja labukat on toistaiseksi ainakin poikkeuksetta häipyneet paikalta. Mutta tarkoitin tolla lähinnä sitä, että jos suunnilleen jalat tutisee jo lähtötilanteessa ja on dogo vastassa niin siinä voi käydä huonosti. Tossa ekassa tilanteessa omistajalla oli koira mukana, Roni oli jo käskystä pysähtynyt, mutta kun mies sille rupes mekastamaan niin eihän ton ego sitä kestänyt. Koira sai olla rauhassa mutta sanotaanko että omistajalle olis voinut käydä oikeesti hassusti. Dogolla kun tuo puruvoima on melkoinen niin jos se olis sitä napannut nii olis ollu nauru kaukana. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö Tammikuu 7th 2010, 15:42 | |
| Niin joo jos on hirveen epävarma itsestään niin sit on hankalaa häätää koira kuin koira,ainut koira missä MIE miettisin mut silti vaikka varmaan tappaisin vaikka itseni olis kaukkarin ym.laumanvartijan häätö,,jos sellainen tulee päälle,,niin kyllä siinä jää muut koirat toiseksi,,,,no tos tilanteessa kyl jos sellaisen näkisin tulevan vastaan päästäisin omat koirat irti sen takia koska jo tietäisi että ne sentään pääsee omine kinttuine karkuun jos tarvista,, | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Irtokoirien häätö | |
| |
| | | | Irtokoirien häätö | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |