|
| kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? Helmikuu 20th 2010, 10:04 | |
| Aloitan tälle oman aiheen, koska tämä yleisellä tasolla saattaa kiinnostaa useampia kodinvaihtajien omistajia kuin mun päikky ;) Ja toivon paljon yleistä keskustelua aiheesta, en vain omista "ongelmistani".
Sannin entinen omistaja etsi minut käsiinsä (FB ja Eniro, muuta ei tarvitakaan nykyään...)kun sai selville, että mulla on tätä lapsiin liittyvää ongelmaa ja kasvattaja ei ole kertonut mulle todellista syytä, miksi he luopuivat tytöstä. (pidän siis yhteyttä sannin sisarusten omistajiin)
Sanni oli todellakin purrut lasta päähän (se kai on se kohta, joka isolle koiralle eteen sattuu). Paikalla oli ollut lapsi ja sen äiti, ei siis kumpikaan koiran omistajista, joten kukaanhan ei tiedä totuutta ja sen vuoksi tämän yksittäistapauksen takia päätöstä ei tehty vaan taustalla oli isompi muutos. Kun omistaja tuli raskaaksi, alkoi Sanni suhtautua tähän hyvin suojelevasti. Kun vauva tuli, se ulottui myös siihen. Ja meni yli: Sanni alkoi suhtautua heille kotiin tuleviin ihmisiin melkein aggressiivisesti eikä kukaan saanut mennä vauvaa lähelle jos ei oma väki ollut vieressä. Ja erityisesti tämä jostain syystä koski lapsia, myös sellaisia, jotka se oli tuntenut pennusta ja leikkinyt niiden kanssa, enää ei ollut asiaa koskea Sanniin, hyvä jos tulla kylään. Ja heillä kävi paljon lapsia (ostamassa/katsomassa heidän kasvattamia kaneja) joita kohtaan Sanni oli erityisen negatiivinen ja näykkäisi useampaakin. Eli tämä yhdistettynä tuohon kotona sattuneeseen isompaan puremiseen sai heidät pelkäämään, että jotain pahaa tapahtuu ja päättämään antaa Sanni pois.
Kasvattaja oli ehdottanut koiran eristämistä lapsista, johon he eivät halunneet suostua ja ilmeisesti siksi sitten meni sukset täysin ristiin kasvattajan kanssa. Minullehan kasvattaja sanoi tytön suhtautuvan varauksellisesti lapsiin, puremisesta ei kertonut mitään, mikä on minusta kyllä vähän edesvastuutonta kun kyse on tällaisesta koirasta! Ei silti, ei se olisi minun päätöstäni varmaankaan muuttanut, sillä en voi itse saada lapsia enkä tämän ikäisenä enää edes adoptoida ja lähipiirini lapset ovat jo vähintään teinejä. (Enemmän päätökseeni olisi vaikuttanut se tieto, ettei koiraa ole pentuna sosiaalistettu muiden koirien kanssa....)
Mutta tilanne ja pulma on kuitenkin tämä: Asun vilkkaasti asutulla alueella (vieressä ala-aste...kääk!..), liikun koiran kanssa julkisissa kulkuneuvoissa ym. Mitähän tässä pitäisi tehdä? Käyttää alkuperäistä ajatustani ja siedättää koira "uudelleen" lapsiin vai onko tämä sellainen piirre/käytös jolle ei voi enää tehdä mitään? Pitääkö vaan pysyä tarkasti erossa lapsista ja hankkia varmuuden vuoksi se kuonokoppa vaikeiden tilanteiden varalle? |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? Helmikuu 20th 2010, 10:17 | |
| siis selkeestihän sanni on tuolla edellisessä perheessä ollut pomo joka on suojellut laumaansa, kasvattanut lapsia yms. Nyt varmaan oleellisinta olisi kysyä että mitä vanhat omistajat on tehnyt tässä tilanteessa, jos kerran ennen on ollut komentava ja paimentava ja nyt varauksellinen... itse en vaatisi koiralta sitä että olisi kaikkien lasten kaveri mutta sen että sietää niitä, ja turvaahan se voi hakea sulta eli luotto! :4100: |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? Helmikuu 21st 2010, 19:10 | |
| kuulemma ovat kieltäneet. kuten arvaattekin, on hiukan vaikea saada kertomaan mitä oikeasti ovat tehneet. yritin ehdottaa, että on varmaan tullut kiskaistua kovasti remmistä samalla, sehän on vaan luonnollista... mutta en saanut siihenkään oikein vastausta. ainoa mistä kertoivat suoraan huutaneensa oli se lapsen purutapaus. no, ei sinänsä varmaan mitn auttanut kun vahinko oli jo sattunut, mutta ihan inhimillinen reaktio kyllä. joo, ei oo tarvetta saada sannia tykkäämään kaikista lapsista mutta sietämään pakollisissa tilanteissa. joo, toi luotto... se kun olisi kaiken a ja o! mutta millä ihmeellä sitä saisi aikaiseksi? sitten muihin tapoihin: tyttö on kuulemma ollut tosi kova varastamaan ruokaa. jännä juttu sinänsä, mutta mulla ei ikinä ota mitn ilman lupaa vaikka on oikeasti ollut kovinkin nälissään kun jouduin sitä paastottamaan vatsataudeissa. se tietää kyllä, missä sen herkut ja ruoka on, käy joskus haistamassa muttei sen enempää. joko en kiinnitä huomiota tai ärähdän sen pois. ja pöydän tai keittiön luon sillä ei ole mitään asiaa norkoamaan jos syödään/teen ruokaa eikä siis IKINÄ saa mitään muuten kuin kupista tai palkkana jostain tempusta, jopa geelilelun saadakseen pitää vähän tehdä töitä (vitsi mä oon natsi...). silti mietin, että koskahan mahtaa alkaa varastella mulla... onko muilla kokemuksia, neuvoja? lisäksi tyttö oli tuhonnut aika reippaasti kaikkea mahdollista aina kun jäi yksin. sinänsä enemmän sääntö kuin poikkeus pentu/nuorille dogoille ja joillekin jää valitettavasti ikuikseksi pahaksi tavaksi. sanni ei kuitenkaan ole tuhonnut mulla yhtään mitään. jos olen alle tunnin pois, se kuorsaa niin syvästi ettei edes herää ovelle vastaan. ja kun pyrin jättämään sitä 2-4tunniksi yksin useamman kerran viikossa, mihinkään ei ole koskettu ja vastaan tulee iloinen mutta haukotteleva ja venyttelevä koira eli taitaa siis pääosin nukkua. edellisessä kodissa tosin oli taidettu jostain jo huomauttaa aktivoinnin puutteesta koska epäili "hyvätapaisuuden" johtuvan siitä kun lenkkeillään ja tehdään niin paljon. silti rupesi jännittämään ihan sikana, että mitähän mahtaa tapahtua kun mun joskus täytyy mennä töihin... eli olisi ollut parempi olla sittenkin tietämättä sannin aiemmasta käytöksestä mitään, nyt mä vähän koko ajan jännitän milloin se rupeaa tekemään noita juttuja... |
| Aihe: Vs: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? Helmikuu 21st 2010, 20:06 | |
| tuhoominen ja ruoan varastelu on sellasia että voi viitaa myös siihe johtajuuteen :4100: |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? Helmikuu 21st 2010, 21:27 | |
| no sittenhän mulla on johtajuus kunnossa kun ei mulla varasta tai tuhoa, oon ollut tarpeeks natsi ;)
noooot... sen verran toi välillä apinoi esim. lenkillä että tuskin mikään JumaloitavaRouvaYliPomo olen ;) |
| | | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? Helmikuu 22nd 2010, 20:29 | |
| Meillä kans on molemmat koirat varastaneet edellisessä kodissa mut ei meillä, joten tuskimpa alkaa varastelemaan :) Tuo Airis myös tuhosi paikkoja, meillä se loppui. Ronihan sitä kyllä varmaan tekis yhä, ellei turvallisuussyistä asustais häkissä yksinollessa.
Tohon aggressioon, Airishan suhtautui aggressiivisesti miehiin aiemmin (pahoinpitelytausta), mut se kyllä meni ohi. eipä se enää niihin reagoi kun naaman nuolemisella pääsääntöisesti. Toki jos on jotenkin "oudosti" käyttäytyvä mies, narkki tms niin se kyl yhä vierastaa, mut ei samanlailla osoita agressiota. |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? | |
| |
| | | | kodinvaihtajat: mitä koirassa voi yrittää muuttaa ja mitkä piirteet/käytös pysyy? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |