Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Koira rähähti lapselle!

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija

Koira rähähti lapselle! Empty
ViestiAihe: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyMarraskuu 30th 2010, 14:46

Siis mää en ala.. Tilanne: koira makoilee omassa kopassaa parvekkeen oven vieressä, lapsi (9kk) innoissaa koputtelemassa parvekeoven ikkunaa. Itse puran vaunuista kauppakasseja parin metrin päässä. Yhtäkkiä kuuluu hirveä rähähdys(samankuuloista kun aikoinaan toinen koira yritti omaltani ottaa luuta)ja lapsi alkaa itkemään. Minä tietenki sydärin saaneena koiran kimppuun joka kusi sitten jokapaikan alituessaan. Lähellä oli etten tappanu koko piskiä!! tappelu
Lapsi saattoi napata koiraa turkista, en tosiaan nähnyt tilannetta. Lapselle ei käynyt kuinkaan, ei edes kuolaa missään kohin. Ja itki vaan hetken.

Luotto meni tuohon koiraan, aivan kun en tuntisi sitä enää.

Mitä mä nyt teen? Itse oon sitä mieltä että koiran nyt täytyy lapselta sietää aika paljonki. Mitä nyt syönnit yms saa olla rauhassa. Pitääkö koira tuota "omaa paikkaansa" valtakuntanaan? Nyt en oo antanu sen mennä sinne ja vinkuu hiljalleen tuolla eteisessä.
Koiralla ei ollu luita tai mitään "puolustettavaa" lähelläkään. Se ei kuitenkaan edes murissu vaan heti "komensi" lasta. En nähnyt oliko jotain jäykistelyä sitten tilanteessa..
Pitäis varmaan käyttää tuo tuffe lekurilla ettei olis mitään kipua sitten. Jos nyt lähtisin sitä sinne viemään niin pöydälle jäisikin!

Sekavaa tekstiä kun olen niin järkyttynyt..

Mikä on koiralta sallittua ja mikä ei?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 14:20

Tähän ei ole kukaan vielä kirjottanu mitään. Mulla ei itsellä ole lapsia joten en ole paras tätä miettimään, mutta..

Ajattelen niin että koiralla pitää olla paikka jossa se saa olla rauhassa aina kun haluaa. Yksi lepopaikka riittää, esim. häkki, ja koira saa valita lepääkö siellä (=rauhassa) vai jossain muualla jossa sen kuuluu väistää ihmisiä ja lapsia.

Liputan sisähäkin puolesta, meillä semmonen on ja meinaan myös tulevat koirat häkkiä makuupaikkana opettaa pitämään. Koira voi pelätä että lapsi kaatuu päälle tai hosuu jos lapsi touhuaa siinä vieressä. Ymmärsin että tuo "koppa" on sellainen missä ei ole seiniä ja kattoa, vai onko? Häkki suojaa koiraa joka puolelta. Lisäksi häkin rajat on niin selkeät että ne on varmaan lapsellekin helppo opettaa: tuonne ei mennä eikä sinne laiteta sormia eikä sitä paukuteta jne.

Eli voi olla että tässä on kyse niin yksinkertaisesta asiasta kun koiran tarpeesta saada oma ja turvallinen lepopaikka.
JonnaH
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
JonnaH

Viestien lukumäärä : 561

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 14:44

Meillä jos koira rähähtää niin saa lähöt riippuen toki siitä onko kohde kuopus piälle 1w vai esikoinen 11w jälkimmäinen saa ite pitää puolesa ja jos se tyhmii koiran kans niin luotan omiini niin paljon et jos ne jotain pojalle rähjää on sen varmasti ansainnut. Jos pienemmälle rähähtäs niin avot! Noi ny antaa molemmat tytön tehä vähä liikaakin mitä vaan et mua jo säälittää koirat... Lapsille opetetaan meillä että mikä on koiran paikka ja kun koira on siellä niin sinne ei mennä. Hyvin tietää jo pieninkin että ku koira tietyssä paikassa nukkuu niin jos sinne menee saa lapsi lähöt äiteeltä... Mun mielestä koiralla pitää olla se oma paikka missä saa aina olla rauhassa ja lapset oppii sen nopeesti yllätävän pienenä... Ja jos miun koira rähähtäs omalta paikaltaan niin en varmaan kauheesti panikois ennemmin murahtasin koiralle ehkäja nostasin tytön pois...en tiä ku ei noi sano penskoille mitään. Riippus tilanteesta ja miten se koira rähjää. Mut en hyväksys mitään muuta pään aukomista koirilta lapsille ellei sit oo kipee koira ja siks reagoi huonosti...tai jos lapsi työntäs tikkuja silmiin heh...
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 16:16

Kiitti vastauksista:) Ehkäpä mä ylireagoin tilanteessa, mut säikähin tosissani. Jännä homma et kun tuo koira on nyt "häädetty" pysymään eteisessä niin se vinkuu siellä melkeen koko ajan säälittävää yninää, sellasta et just ja just kuulee sen. ja puhkuu ja poksuu joka äänelle mitä ulkoa kuuluu, et on tosi epävarma olo sillä tuolla. Häkin perskuta just möin pois.. Jos lapsi menee koiran luo niin menen perässä katsomaan ettei just satu mitään, mutta nyt kun en huomannut niin koira päätti komentaa.. itse saan vääntää koiran solmuun eikä tee elettäkään. Mut niin, sainpahan ainakin muistutuksen että pitää olla tosi tarkkana. Ihan makuukoppa koiralla on vain.
Harmiko tuota tilaa ei voi portilla aidata.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 16:59

Laitoin nyt kompostiaitaa tuohon "esteeksi". Eiköhän se jotenki pystyssä pysy. Olkoon tuffe omassa yksiössään:)
Voi olla että kohta muutetaan neliöön(jos nyt vaan saadaan se) jossa kodinhoitohuone niin olkoon se sitten koiran turvapaikka.
JonnaH
JonnaH

Viestien lukumäärä : 561

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 19:20

Koirille on usein myös juuri liikkumaan lähtenyt lapsi sellainen mikä ilmentää epävarmuutta ja ne ei tiedä miten siihen pitäisi suhtautua...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 20:22

Vahvasti samaa mieltä ku edelliset. Musta koiralla pitää olla oma paikka jossa on lupa olla rauhassa. Kompostikehikko kuulostaa hyvältä! Ite sain muksuna näpeilleni meidän cockerilta muutamankin kerran, ku en uskonu... Ja koira saa "kouluttaa" liian riehuvia muksuja.
Mutta, koiran pitää myös väistää, jos tilaa on. Ja toi ryömimis/konttaamisikä on just se hetki ku ne tavat katsotaan koiran ja lapsen välillä. Ja 3-4 vuotiaat lapset on tilastollisesti ne, jotka saa eniten puremia, koska saavat "ideoita"...
Liian paljon on kauheita tapahtumia kun koira on todella purrut lasta. Hyvin harvoin oman perheen jäsentä kuitenkaan. Ja jos ajattelee niiden rähähdysten määrää suhteessa vaurioihin, eniten on ollut vain ääntä. Joskus kuolaa. Siis meinaan vaan et usein unohtuu se, mitä koira sais aikaseks jos oikeasti haluais/kokis tarvetta satuttaa.
En ole äiti, mutta siskon tytöt, nyt 8 ja 10, on opettaneet paljon. Ja oppineet ite. Ja toki kavereilla on kans paljon muksuja joiden kanssa oltu. Omat koirat on/oli fyysisesti kyvykkäitä tekemään pahaakin jälkeä, mutta muutamaa rävähdystä lukuunottamatta mitään ei o ollu. Ja uskonpa et juuri siks, että olen huolehtinut koiran mahdollisuudesta rauhottua omassa tilassaan. Ja nyt koputan puuta ku...
Niin, ja jos pientäkä epäilyä kipukoirasta, se on sit oma juttunsa.
Varmasti tilanne pelästytti, ja nyt sit tarkkailet vähä intensiivisemmin. Kun koira ei ensin murahtanut, sekin puhuu musta hämmennyksen puolesta. Eihän 100%:sta luottoa voi olla. Kaikilla voi kilahtaa. Niin meillä ihmisilläkin. Mut jos et uskalla yhtään luottaa, on aika ankeeta elämää. vold
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 21:12

No oon jo hieman rauhoittunut tosiaan ja miettinyt asiaa:) Koiralla olkoon tuo oma kopperonsa niinkun tähänkin asti. Kunhan se ei ajattele että se on hänen valtakuntansa, meinaan ettei sen takia ärähtänyt että kuvitteli olevansa hänen reviiriään jonne muilla ei ole asiaa vai hoenko nyt samaa asiaa,mutta eri sanoin? joku8 Kyllä kai mä tohon luotan, mutta tiedän nyt ettei ole ns. lapsivarma, ainakaan tuon ikäisen kanssa.
Kyllä mä taidan tilata ajan ell.
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 21:34

Tuli vaan mieleen, ettei lapsi olisi kaatunut siten että osui koiraan ja ainakin meillä tuo matami "ojentaa" lapsia näykkäsemällä/ärähtämällä kun häiritsevät hänen unta hänen paikalla
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 22:14

Uskon että jonkisortin kontakti on ollut kyseessä, sillä lapsi on saanut konttailla koiran maakuupaikan ohi ilman että toinen on korviaan lotkattanut, korkeintaa nuoleskellut kun toinen on kömynnyt sinnepäin/ohitse. Lasta ei tuo koira kiinnosta enää alkuhuuman(kun pääsi itse liikkeelle)jälkeen. Onhan se saattanut kaatua koirana päälle/nykässy turkista/koskenut kipeään paikkaan ja toinen säikähtänyt unisena..
Yleensä aina olen katsonut tilannetta niin että koira on minut huomannut ettei nyt vaan kuitenkaan olisi käyttänyt tilaisuutta hyväkseen kun en katsonu.. Noh, oli miten oli, valppaana oltava.

Eli mun pitää nyt ymmärtää että koira tarvii oman paikan missä olla AINA rauhassa lapselta? Tai paikka minne paeta jos haluaa rauhaa. Tämä ok. Ja että koiran käytös oli lähestulkoon normaalia? oikeasti?
Itse kyllä meen ja teen nukku koira tai ei, sillä ei ole siihen sanavaltaa eikä ole ollutkaan mitään ongelmaa sen suhteen.(ja ainahan se herää kun sitä lähestyy)

Kuhan se Elina saa sen Pevi-maisterin arvon niin ollaan jo oven takana:) (mekun ei olla käyty kellään peviläisellä vielä.) Helppo mennä sinne lapsenki kanssa ku tuttuja asuu siellä päin.
koirarakas
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 1st 2010, 22:25

Meillä on koirilla oma sohva ja punkka joissa nukkuvat ja niihin ei lapset mene...Matamikin tykkää lapsista, mutta ei kestä silloin kun nukkuu (hänen kauneusunia ei saa häiritä). Tosin tilanne verrattuna siihen mitä se oli ennen Kirsillä käyntiä, on tilanne mennyt paljon paljon parempaan suuntaan ylös
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! EmptyJoulukuu 2nd 2010, 09:28

en nyt ota kantaa tohon lapsi asiaan, kun itellä ei ole, eikä lähipiirissäkä, ni en aiheesta mittään tiijjä... sen verta tungen lusikkani soppaan, että meidän neitillä on aina ollu oma paikka ja siihen ei ole asiaa kellään ihmisellä, jos toinen tahtoo olla rauhassa. häkkiä meillä ei ole käytetty (varmaan muuten ihan kätevä tollein muksujen kannalta), mutta on ollu koppa ja viltti ja tällä hetkellä on täkki. peti on semmosessa paikassa, että se ei häiritte meijän liikkumista kämpässä ja jos koira nyt tarttee esim ottaa reissuun mukaan, kun se petillänsä on, ni sitte se huudetaan mukaan, ei mennä siihe petille. eihän se aina siinä petissä nuku, ku tykkää olla samassa huoneessa meidän kanssa, mutta jos se loikoo keskellä lattiaa, ni sillon sen velvollisuus on väistää, jos me ihmiset liikutaan ja se on tiellä.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Koira rähähti lapselle!   Koira rähähti lapselle! Empty

Koira rähähti lapselle!
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Jos koira puree,,,
» Kolmas koira??!
» Paukkuarka koira
» Yli rakastunut koira
» koira puree

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: