|
| Missä menee raja? | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Maaliskuu 4th 2010, 14:19 | |
| Viettien nostosta vähän samoilla aalloilla teidän kanssa,,ja sit siitä kun nykyään on niin vietikkäitä koiria jo itsessään että niillä hajoo pää,,ne vain piippaa ja pyörii mut tää on sitten ihan oma pohdita juttu,, joo jokaiselle löytyy varmaan se laji mistä tykkää,,onneksi sakut käy ihan tokoon kun siitä tykkeen eikä siinä kroppa niin paljon rasitu ku pk puolella. | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Maaliskuu 4th 2010, 14:47 | |
| Juu tuosta viettiasiasta samaa mieltä. Omani on juuri tuollainen piippaava ja pyörivä :569: jonka kanssa lasketaan aina viettiä ennen kuin kentälle mennään, toimiihan tuokin hyvin lämmittelynä kun pitää sen verta koiraa juoksuttaa, että unohtaa tuon treeni tilanteen ennen kuin menee treenaamaan. |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Maaliskuu 4th 2010, 14:55 | |
| en ole ikinä ymmärtänyt miksi koira pitää ajaa sellaseen tilaan ja samalla vaatia siltä oppimista? sen nyt tyhmempikin ymmärtää että ei siitä hyvää tule.. aivan totaalisen älytöntä.. ensin opetellaan rauhassa perusta ja sen jälkeen katotaan tarviiko sitä "vietikkyttä" siihen lisää vai ei ja jos tarvii sitä saa siihen hommaan lisää rakennettua kyllä :*aplodit*: |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Maaliskuu 8th 2010, 07:17 | |
| Meilläkin tuo lämmittely ennen ja jälkeen reenien on iso iso asia. Taakanveto on senverran raskasta ja lihaksia kuormittavaa, että täytyy pitää huoli, ettei verryttelemättömällä koiralla lähe painoja vetämään. Ja ensin aina useampi veto tyhjällä kärryllä, ja sitten vasta painoa lisää perään. Marallakin koko homma on pelkkää hauskaa, ja lihaskunnon kehitystä&ylläpitoa. :411: Ihme kyllä, tuntuu nauttivan hommasta. Toivon kovasti, että johtuu siitä, että tehdään yhdessä jotain, saa paljon kehuja ja positiivista palautetta tekemisestään. + toki pääsee purkamaan ylimääräisiä paineita pois. Mara on tosissaan kehittynyt hirveesti jo näin lyhyessä ajassa, ja opinpa minäkin kokoajan uutta. Vaikkei olis vedettykään paljoa, on poika treenien jälkeen aina tosi väsynyt. Jo se henkinen kuormitus kaikista niistä muista koirista, ja käytöksen "hallinnasta" on varmaan äärimmäisen raskasta. (Mara osaa siis myös suurimmilta osin olla hiljaa siellä, vaan lähikontakti toisten kanssa saa kiekumaan) :cheers: |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Maaliskuu 9th 2010, 22:46 | |
| No en kyllä koe pk-puolen esteitä; hyppy ja A mitenkään koiria rikkoviksi esteiksi... enkä myöskään agi-puolen esteitä ja nykyisiä ratoja koe koiria rikkoviksi - samoilla linjoilla sussejamaksin kanssa, että näiden hyppyjen ei pitäis olla ongelma jos osaa opettaa koiralleen kunnollisen hyppyteniikan.
PK-puolihan on lähinnä helpottunut tässä vuosien myötä, kun tikkaat, seinät, ym. on jääneet pois.
Ja pakko sanoa myös, että vaikka suurinosa tämänpäivän sakuista on romuja ja/tai sekoja, niin kyllä niistä sopivan tarkalla seulalla löytää myös terveitä ja hyväpäisiä yksilöitä.
Itse olen tyytyväinen tämäpäivän harrastusantimiin ja lajien sääntöihin; sopivan "tiukkaa" niin että lajeissa, lajien harrastajapiireissä jne. laatu säilyy. |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 12:04 | |
| Mä luulen, että lajissa ku lajissa on just se, että ihmiset kehittyy ja vaikeusastetta pitää lisätä, koksa muuten tosiaan kaikki olisivat jotain valioita. Samahan se on ihmisurheilussa, että maailmanennätykset vaan paranee ja enää ei pärjää samoilla taidoilla/eväillä ku ennenvanhaan. Taso nousee koko ajan, koska kyseessä on kilpailu. Kehitys kehittyy ihan kaikessa. Ymmärrän kyllä ton mitä Kirsi ajat takaa. Mä ajattelen sen niin, että en mä ennen vanhaankaan, ku radat oli helpompia, olis mastiffin kaa agiin lähtenyt kuitenkaan. Nyt kun laji ja ohjaajat ym on kehittyneet, niin siellä ei pärjää rakenteensa puolesta enää sakukaan. Ehkä saku ei ole tänä päivänä enää agilitykoira. Silon kun laji vasta keksittiin, niin siellä olis voinu pärjätä mastiffinki kanssa. Onhan se tavallaan perseestä, että näin käy, mutta kaikki koirat ei sovellu kaikkeen, eivätkä pysy kaiken kehityksen matkassa. Eihän munkaan ruumiinrakenne sovi pikajuoksuun jos pitäis ihan huipulle päästä, mutta maratoonille voisin olla ihan sopiva rakenteeni puolesta, hah. Siis sitä ajan takaa, että HUIPPUurheilussa pitää olla rakennekin kohdillaan ja väärällä rakenteella varustetut, ihmiset ja koirat, vaan rikkovat itsensä liian vaativissa suorituksissa. Sillon pitää tyytyä matalampaan tasoon tai vaihtaa lajia/rotua. Urheilu on kilpailua. Sarjat vaan eritasoisille jutuille. Sitten voi itse päättää, että kuinka pitkälle haluaa koiransa kanssa mennä ja haluaako riskeerata koiran terveyttä. Nimittäin ihan sama on ihmisten urheilussa, että huipulla myös loukkaantumiset ja kulumat ym urheiluvammat ovat herkemmässä kuin ihan vaan harrastetasolla. Kun taso vaan nousee, niin seuraavaksi tuleekin doping aineet, ha. Ihmisen kunnianhimoisuudella ei ole rajaa |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 12:07 | |
| - rilli kirjoitti:
- mielestäni myös ennen minkään tahansa lajin harrastusta aloitteleville olisi hyvä puhua lämmittelystä ja lihashuollosta ennen ja jälkeen treenien. tuntuu että monille harrastajille tämä tulee ajankohtaiseksi vasta kun koira on jo rikki . todella usein esim. Pk-kentällä näkee että koirat otetaan autosta, ehkä pissatetaan ja sitten hommiin! ei ihme että koirat eivät selviä esim tuosta A-esteestä kun lihakset eivät ole vielä heränneet. toisaalta ei voi olettaa että ensimmäistä koiraansa treenaava osaisi ja tietäisi miten koiraa verytellä ja venytellä että olisi kunnossa-
Heh, tunsin piston sydämessäni....... koiraa tosin lämmittelen enempi ku mitä itse ennen urheilusuoritusta. Ja sit taas ihminen, joka ei itse juurikaan urheile, ei välttämättä oikeasti edes tajua lämmittelyn tärkeyttä. |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 14:12 | |
| - SiriusAng kirjoitti:
- Itse uskon, että kaikille koirille tekee hyvää tehdä jotain, joten sen takia kaipaisin siihen tasavertaisia mahdollisuuksia päästä kokeilemaan eri lajeja
Menee ehkä ohi aloitusaiheen, mutta tämä lause kiinnitti huomioni. Itse en tykkää kisata (en missään... en itse/koiran/hevosen/tms.). Olen ottanut itselleni rodun, jonka kanssa saa/voi/pitää ja haluan harrastaa. Ongelma on kuitenkin usein, että pääsee harrastamaan se pitää ottaa niin vakavasti ja selvästi haluta kilpailemaan (mitä meidän käymällä pentukurssillakin jo todettiin). Miksi ei voi harrastaa tokoa/jälkeä/suojelua/agia/mitä vaan... ihan siitä ilosta, että koira saa tekemistä ja itse saa viettää hauskaa aikaa koiran kanssa? Ei tähtää mihinkään muuhun kun koiralle luontaiseen hauskanpitoon. P.s. jos jossain voi näin harrastaa... antakaa vinkkiä! |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 14:24 | |
| on joitan agi porukoita missä voi vain pitää ns.hauskaa mutta kun kysyntä on kova niin ne ottavat sit mielellään vain kisaan lähteviä,,tietty noihin yksityiskouluihin pääsee kuka vaan kun vain maksaa miehän ny järkkään tota tokoa ensi kuussa joka su joten tule sinne jos pääset,,olen nipo mutta silti kaikilla pitää olla hauskaa ei tartte olla kisaan tähtäävä | |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 15:25 | |
| Ainakin hakua ja jälkeä voi harrastaa koirankujeella. Ollaan itse sielä juuri sen takia ettei ole kisapakkoa tai painostusta.. :D |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 18:01 | |
| mua taasen himoittaisi toi rally-toko, juuri sen "vapaamman" tekemisen takia. ei vaan tosiaan löydy millään mistään tilaa ryhmiin, taitaa olla paljon muitakin, jotka ei jaksa hinkata viimeisenpäälle |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 20:18 | |
| Rally-Toko vaikuttaa kyllä tosi hauskalta. Kiti vois alkaa pitää meille sitä.. ;)) |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 9th 2010, 22:50 | |
| en tiiä mitä on rally toko??jos siihen tarvitaan jotain agi esteitä niin ei onnistu ku ei ole tiloja säilyttää | |
| Aihe: Rally-toko Huhtikuu 10th 2010, 09:17 | |
| Rally-toko on super-kivaa! Suoritettiin juuri peruskurssi ja tarkoituksena on jatkaa. Rally-tokossa suoritetaan radalla erilaisia tehtäviä: seuraamista, istumista, käännöksiä, pujottelua, pysähtymistä, askelia eteen, taakse ja sivulle, estehyppyjä, maahan menoja, paikalla oloa jne. Osa liikkeistä on aivan samoja kun virallisessa tokossa, mutta säännöt eivät ole niin ryppyotsaisen tiukkoja. Rally-toko on kehitetty tavallisia koiranomistajia ajatellen ja sen päätavoitteena on saada koira käyttäytymään hyvin kotona, yleisillä paikoilla sekä muiden koirien läheisyydessä. Lisää tietoa löytyy www.rally-toko.fi. Sieltä löytyy myös tehtäväkyltit. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 10th 2010, 10:17 | |
| Tuo ei varmaan onnistu jos ja kun on haaveena kisailla tokossa omien kanssa eikö ne mene sekaisin kun välillä saa lipsua ja taas sitten välillä ei saa lipsua,,meillä ainaki noi liikkeet on hiottu vimpan päälle alusta pitäen oikein en ehkä uskaltais ottaa riskiä omien kans että lähtisin vaatimustasoa laskemaan vaikka onkin erilajista kyse mut liikkeet samat | |
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 10th 2010, 11:16 | |
| En mä usko, että vaatimus tasoa tarvii laskea. Yksi puolituttu harrastaa molempia. Käytännössä vaatii yhtälailla rallyssä "oikeat" liikkeet jos käyttää samaa käskysanaa. Ero on lähinnä siinnä, että rallyssä on ns. kaikkea ylimääräistä. :) |
| Aihe: Rally-toko Huhtikuu 10th 2010, 12:55 | |
| Juuri näin, ei vaatimustasoa tarvitse laskea. Liikkeet voi tehdä niin tarkasti ja tunnollisesti kuin haluaa. Mekin treenataan sekä rallyä että tokoa eli tavoitteena on aina että, esim. perusasento on juuri oikein eikä sinne päin, kun taas rallyssa 45 asteen kulma on sallittua. Rallyssä tehtäviä/asentoja/liikkeitä on vain enemmän kuin tokossa. Tiedän koirakkoja jotka kilpailevat rallyssä, tokossa ja pk:ssa. Kaikissa niissähän on eri säännöt. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Missä menee raja? Huhtikuu 10th 2010, 12:59 | |
| | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Missä menee raja? | |
| |
| | | | Missä menee raja? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |