|
| Miten otan koiran vastaan? | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 11th 2010, 10:11 | |
| Ollaan lenkillä, ja koira juoksentelee ja haistelee vapaana. Sitten kun minusta tuntuu, että tyyppi on mennyt liian kauaksi, piiloudun tai muutan suuntaa tms. Millä tyylillä otan veijarin vastaan, kun tulee luokseni? Iloisesti kiitellen vai noteeraanko ollenkaan? Meinaan, että kehuskeleeko lauman johtajakoira "eksyjää", joka on hiippaillut omille teilleen. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 11th 2010, 10:13 | |
| jos oot piiloon mennyt niin mä olisin vähän niinku vihanen, sanoisin esim.että missäs oot ollut, mutta jättäisin asian sikseen...tai sit antaisin tulla omia aikojaan ilman toruja/kiitoksia. |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 11th 2010, 16:32 | |
| jos olisit koirallesi vihainen sen löytäessä sinut, mikä syy sillä olisi tulevaisuudessa enään "etsiä" sinua? |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 11th 2010, 16:45 | |
| kyllähän koiralaumassakin toiset koirat "on vihasia" sille joka on lähteny liian kauas ja antaa turpaan kun se on tulossa takas päin :4100: kai se on se laumaan kuulumisen halu? |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 11th 2010, 18:16 | |
| Jos koira karkaa käsistä eikä usko sinua,,ei tosiaan avomielin oteta koiraa vastaan se on vähän ku laumahäätö sama asia!!eri asia sit jos koiran kanssa leikitään jotain piilosta ym..sit se on temppu ja koiraa opetetaan etsimään omistaja tai ihminen(vähä ku hakua)Tällölin koiran täytyy etsiä omistajaa,,ei muuten vaan kyllä koiran pitää itse pitää huoli että pysyy laumassa mukana! niin meilläki lauma käy toisen kimppuun jos se jää haahuilemaan,ei ne avosylin karkulaista vastaanota :4100: | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 00:15 | |
| En ainakaan ite olis aloittajan tilanteessa vihainen koiralle. Aloittaja menee piiloon, koska koira on irronnut liian kauas -> koira juoksentelee itsekseen, kunnes se hoksaa, että jotain puuttuu -> koira huolestuu ja alkaa etsiä emäntäänsä -> etsittyään hetken, fiksu koira saa emännästä vainun ja menee innossaan jälleen näkemisen riemusta tämän luokse -> aloittaja sättii koiran - vielä pahempi, jos tähän lisätään "pieksäminen". Mikä on syy, jonka nojalla koiralle voisi tilanteessa olla vihainen? Syy, jonka koirakin ymmärtäisi? Koiralle täytyy tehdä alunperin selväksi mikä on sen sallittu irtautumisraja, irtautumisrajan ylityksestä voi tulla satikutia (itse heitän koiran jalkoihin tällöin purkin), mutta koira ei mielestäni saa saada satikutia omistajan luokse/lähelle tulemisesta. Jos koira kokee omistajan lähelle tulemisen negatiivisena, sillä ei ole mitään mielenkiintoa tulla luokse/lähelle -> on jopa kannattavampaa pysyä aina vaan kauempana, koska oli miten kaukana vaan niin aina kun on mennyt omistajan luokse tulee turpaan.... |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 07:10 | |
| Näytät koiralle että se raja meni jo ohi ja menet piiloon ja olet vihainen koska se ylitti sen rajan minkä halusit koiralle pitää,,sen jälkeen koirat ovat aina lähempänä laumaa kun sille suutahtaa hitto missä huitelet,,mut jos menet vain piiloon niin koira vain hakee sut piilosta pois,,jee ala tulla tyhmä akka ja koira jatkaa taas jonkin ajan päästä matkaansa samalla tavalla,,tai voi pysyä lähempänä vain sen takia ettet sinä taas hänen mielestään "tyhmä"omistaja eksy metsään puun taa eli koira silloin paimentaa ja vahtii sinua,,kuin että jos kiellät niin sinä osoitat koiralle sen että hitto et huitele joten koira seuraa sinun lähellä juuri sen takia miksi sitä alun pitäen halusit kieltää,koirat ajattelee asiat vähän eri tavalla kuin me sun pitäis tulla laumakurssille kattoon että ei toisen koiran tartte kovin kaukana huidella muista ja jos yrittää tulla takaisin laumaan se saa turpaan!! | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 07:16 | |
| siis joo en mä nyt koiraa pieksisi tai antaisi turpaan tossa tilanteessa, lähinnä Kirsi varmaan tarkoitti että koira lauma antaa karkurille/irtaantujalle pienen pöllytyksen... Totta siis tuokin että täytyyhän koiralle eka tehdä selväksi että mikä on "liian kauas", mutta tuntien aloittajan, niin en edes tähän siksi puuttunut... |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 07:18 | |
| siis ei sitä pieksetä vaan ärähdetään että hittoako siellä lorvit ja lauma tosiaan pöläyttää haahuilijan(mie vain käytän sanaa turpaan) ja tosiaan aloittajan tuntien teet juuri näin etkä kehu koiraa | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 10:24 | |
| Ja tässä on muistattava se että ETTE sano koiralle TÄNNE sanaa kun menette piilloon ja suututte koiralle,,muutenhan koira ei halua tulla teidän luokse!mieluummin kiellät vaikka menemästä enään askeltakaan eteenpäin ja jos ei kuuntele niin sitten menette piiloon. ja kyllä koirat tulee mun luokse ihan yhtä iloisina vaikka olen näin tehnyt se on vain ihmisten omaa mielikuvaa että koira ei ikinä enään haluaisi tulla omistajan luokseen,, | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 12:10 | |
| mut on monta luoksetuloa pilattu sillä et kutsutaan luokse ja koira ei tule ja kun lopulta saa koiran kiinni, purkaa kaiken kertyneen turhautumisen koiraan ja pöllyttää sen kun se tulee luokse.. johdonmukaisuus kaiken a ja o:) ja pitää pitää luoksetulokäsky kuitenkin erillään, että jos koira sitä uskoo ni sitä ei pöllytetä vaan kehutaan.. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 13:35 | |
| Jep jos kutsut koiran luokse ja annat sit koiralle turpaan siitä kun se tuli niin varmaan et saa koiraa ikinä enään tulemaan ainakaan iloisesti luokse Nytki ku oltiin lenkil metässä niin kyllä sai manta,uuno ja elmo kunnolla selkään muulta laumalta ku huitelivat pitkin kyliä,,ja sit meni meilläki pinna joten annoin mantalle ja uunolle lähdöt ja eipä sen jälkeen enään huidelleet vaan pysy siinä lähellä hengaillen | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 15:23 | |
| Joo, viime talvena näin hyvän esimerkin kuinka "vahvistetaan" koiran luoksetuloa.
Olin fillaroimassa, kun naapurin koira syöksyi rähisten luokse. Stoppasin ja pidin fillarin välissämme, se kun tuppaa tulemaan punttiin kiinni.
Omistaja ensin huusi vihaisesti koiraa luokseen, koira ei noteeraa mitenkään. Seuraavaksi omistaja turvautui lirkutteluun, ja sai koiran kiinni. Sitten koiraa hapetettiinkin kunnolla.
Katselin monttu auki ja huokaisin. Ja tuokin ihminen kuuluu olevan kokenut harrastaja.
Remppalahan tuppaa huinailemaan helpolla liian kauaksi. Sitä tässä olen työstänyt pari viimeistä vuotta, ja nyt alkaa työ kantaa hedelmää. Remppalahan tykkää juosta kuin päätön kana. Mutta kutsusta kääntyy ja palaa luokse.
Ja nykyään kun kerran tai kaksi kutsun, neiti taas jo itse muistaa mikä oli sopiva etäisyys, jä pysähtyy siihen odottamaan. Jos ei mene parin kehotuksen jälkeen jakeluun, remmi kutsuu ja vapaus loppui siihen. |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 15:57 | |
| meillä ei ainakaan tarvii aina edes olla pitkää matkaa siihen että ne tekee toisilleen sitä missä hitossa kävit läksytystä...esim äsken koda meni jostain kaiteen alta toiselle puolelle ojaa, komensin sen sieltä pois niin kenai kävi takajalkoihin kiinni kun koda kömpi takas lauman luo ja ärisi niin perkeleesti että sinne kaiteen alle EI MENNÄ :matsi: ja lenkeillähän se ärisee kodalle myös jos se jää jälkeen laumasta(ajokoiraa kun on niin haahuilee) käy niskaan ja takajalkoihin kiinni myllyttää hetken |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 16:15 | |
| tää menee taas vähän ohi aiheen, mut kuinka paljon koiran pitää antaa myllyttää toista jos se jää laumasta, mua välillä ottaa pattiin kun etenemisestä ei tuu mitään kun nita leikkii jotain poliisia ja käy kaikkia pyörittämässä jatkuvasti, ollaan aika usein irti ja olis kiva vaan kävellä.. kun mun mielestä saa haahuilla vähän kauempanakin, ei tartte joka viidestä metristä käydä pöllyttämäs.. välillä se vaan ettii tietty syytä aloittaa leikin mut välillä mietin et voinko vaan kieltää sitä puuttumasta jos oon ite sitä mieltä et toinen on vielä hyvän matkan päässä... Nitalla kyl muutenkin on kamala tarve yrittää laskea ton kääpiön egoa, myllyttää sitä alkulenkistä aina kun vaan ehtii, väsyneenä on molemmat tietty rauhallisemmin:) |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 16:17 | |
| Rajansa kaikeilla,kyllä mieki välillä puutun ku varsinkin hulda ois pöllyttämässä kaikki ja aika herkästi,,olen vain lopettanu huldan lähtemisen,,plus monesti tulee näitä kimppa häätöjä niin ollaan puututtu koska muuten ei esim.elmo pääsis ikinä takas laumaan ku muut on edessä | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 16:41 | |
| mä annan kenain tehä korkeintaan muutaman kerran koska se kiehuu sit koko ajan ja kiusaa jos sen antaa riekkua miten vaan. joissakin tilanteissa se on oiva apu kun koda haahuilee! Kentsu kerran pyöräyttää sen hangessa niin pysyy taas (ainakin hetken) laumassa :*aplodit*: koda on siitä jännä että se ei paljoa häätele, mutta eihän tuo niin laumaviettinen olekkaan..sellanen taivaanrannan maalari ajokoiran retku :882: |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 21:39 | |
| meillä rino (welsh corgi cardigan) on se joka hoitaa häätö hommat.. maksi(norjanharmaamix) ei ole ikinä tehnyt niin.. ansa ehkä haluaisi tehdä niin mutta ei ihan kantti vielä riitä (kodin vaihtaja bordercollie) |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 22:21 | |
| Miten kauaksi laumasta koira saa luontevasti ja luvan kanssa erkaantua? 10-20-30 metriä? Meidän laumassa on vaan me kaksi ja nyt luulen, että olen antanut Montyn huidella ihan liian pitkälle. Viime kesänä ihan tarkoituksella kannustin ja opetin noutajan noutamaan "riistaa" yli sadan metrin päästä, joten itseluottamusta riittänee. Voi kökkö! Vielä, miten olette opettaneet koiralle rajan, että nyt yhtään kauemmaksi et mene. Tai onkohan näillä sivuistoille jossain käsitelty tämmöisiä, koordinaatit sinne? |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 12th 2010, 22:30 | |
| Ainiin sie harrastat metsästystä,,silloin sinun pitää antaa koiralle vapautta mennä itsestäsi kauemmaksi,jos meinaat sitä mejää harrastaa jatkossakin!koiran pitää uskaltaa lähteä sinusta irti,,mutta tämänkin jotkut opettaa ihan käskynä tai siis siihen että kun koira tietää että ollaan töissä saa irrota mutta ku ollaan lenkillä niin sit ei lähdetä huiteleen,,voihan se sana olla vaikka lähellä ym. Onhan mun huskykin ihan erilainen kuin muut(eli pahempi ku porokoirat)lähtemään itsenäiseen"työhön"eli se ei ole niin laumasta riippuvainen koira kuin esim.sakut ovat,sitten ei auta muuta ku kärsiä kun itse otin tollaisen koiran,,ja jossain lappareissakin on itsenäisiä koiria joita ei lauma niin paljon kiinnosta niin ne lähtee pidemmälle,,sille ei hirveesti voi tehdä mitään,,koiraa et saa liimattua itseesi kiinni vaikka miten häädät,,,ja usein näille koirille on häätökin plus miinus nolla,mantaa ei häätö kiinnosta yhtään,,mut porokoiriin pystyy vielä häädöllä vaikuttamaan,,, elikkäs tulipa pitkä "saarna"mut toivottavasti pääasia tuli selväksi :rock: | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 13th 2010, 07:00 | |
| - Lainaus :
- Viime kesänä ihan tarkoituksella kannustin ja opetin noutajan noutamaan "riistaa" yli sadan metrin päästä, joten itseluottamusta riittänee. Voi kökkö!
Vielä, miten olette opettaneet koiralle rajan, että nyt yhtään kauemmaksi et mene. Pistänpä kauhani tähän soppaan. Ensinnäkin, hienoa että harrastat noutajasi kanssa metsästystä, ei missään nimessä kannata katua sitä että olet opettanut sitä noutamaan riistaa kaukaa! Opettaisin sille käskyn, joka tarkoittaa että "voit etsiä riistaa" ja silloin se saa lähteä kauemmas, mutta pysyisin itse tuolloin valppaana antamaan käskyjä tarvittaessa (pysäyttäminen, luokse tuleminen ja ohjaaminen). Muussa tapauksessa määrittelisin itse kulkiessani sen kuinka kauas koira saa mennä (murahtamalla kun se on menossa liian kauas). Minun (metsästys)koira saa lähteä hakuun vain käskystä, mutta jos me käpötellään metsässä enkä halua että se hakee, niin minun pitää joko pitää se käskyn alla takana tai sitten murahdella tasaisin väliajoin että kauemmas et mene. Vaatiihan se itseltä vähän ajatusta, koska sen kanssa ei voi kävellä metsässä "muuten vaan" ja antaa koiran "juosta". Se nimittäin juoksee tasan tarkkaan metsästääkseen. Jos sen sijaan käpötellään pyöräteillä niin se pysyy tien varrella. Paitsi nykyään joudun näissäkin olemaan valppaana, sillä se on alkanut varmistaa kaikki kuusi- ja pihlaja-aidat sen jälkeen kun löydettiin fasaaneita. Nämä on vaan niitä iloja mitä metsästyskoiran omistamisesta tulee :268: P.S. Olisi kiva kuulla miten olet opettanut noutamaan noin kaukaa - ensi kesän treenejä suunnitellessa! |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 13th 2010, 07:02 | |
| Tossapa se jaava sen selittikin selvällä suomenkielellä :378: | |
| | | Täpläkäs En enään jaksa kuulla sanaa koira
Viestien lukumäärä : 2060 Join date : 09.02.2009 Ikä : 52 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 13th 2010, 11:56 | |
| Mitens mie sitte toteuttaisin tätä "älä huomioi koiraa, kun se tulee, eikä ole uskonut tuloaan ennen mitä sille käsketään?" Nupukkahan voi mennä ihan minne sitä huvittaa, vaikka surman suuhun, kun on niin tollo. Ja ei se silleen tuu mun luokse, kun lällättelee. Lähtis varmaan ihan kenen muun mukaan vaan. Ja nää mun omat kyvyt tai siis paremmin kyvyttömyyden, kun en ehkä tosiaankaan näe, missä se koira menee. Juu ja tää äänen käyttökin on mulla heikkoa. Että milläpä sitä koiraa hallitsisin. Niin ja ei minuun mitään yhteyttä olla otettu, noista Opas-piireistä. hö. | |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Tammikuu 18th 2010, 20:39 | |
| Jaavalle terveisiä. Labbiksen saa helpolla hyvinkin kauas. Lintu, vaikkapa oikeaa riistaa, viedään 100 metrin päähän metsään ja sit käskyllä koira hakemaan. Niin yksinkertaista se on! Ongelmat alkavat vasta sitten, kun se lintu pitäisi tuoda samaa suoraa tietä mulle kauniisti käteen, eikä sitä edes sylkäistä eteen jalkoihin. Sama juttu vedessä, lapukat ui hyvin. Mutta arvatkaas, viitsiikö tuoda riistan, jos pomo ei ole pomo. Monty rupesi palauttamaan vasta, kun Kitin avulla jeppe saatiin "alamaiseksi". |
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? Marraskuu 19th 2010, 15:32 | |
| tähän vanhaan ketjuun pakko laittaa omat "tyylit"
elikkäs meillä on käytössä komennot "ei sinne" ja "odota", toi "ei sinne" käsky on tullu vähän itestään, kun tosiaan asutaan vanhalla maatilalla ja esim navetan takana on vielä vanhoja piikkilankoja, joten meillä on piha alueella muutamia paikkoja, mihin ei koirien tartte mennä. ite opetin ton "ei sinne" jutun ihan vaan sillei, et jos otus oli menossa väärään paikkaan, läpsäsin kädet yhteen tai tömistin jalalla maata ja karjasin "ei sinne" aika nopeesti meillä molemmat tajus vetästä uparit tässä kohtaa. en siis tolla käskyllä vaadi koiraa luokse, vaan häädän sen pois jostaki, mihin se ny ei vaan saa mennä. enää ei tartte karjua, normi ääni riittää (no Jaskalle joutu aina kyl välillä korottaan ääntänsä...), aluks karjasin ja pidin metakkaa, että homma menee kerrasta perille.
"odota" on sitten taas niihin tilanteisiin, kun ollaan vapaana kävelyllä ja koira meinaa lähtee liian kauas. sillon kuuluu stopata ja odottaa, et mie ehin lähelle ja sitte "saa mennä" käskyllä ns. vapautus. tätä on opeteltu ihan vaan yrityksen ja erehdyksen kautta, eli "odota" on sanottu tarpeeks painokkaasti ja alkuun siihen lisättiin sitten "paikka", kun koira tajus pysähtyä ja kattoo, et mitä se akka taas siellä karjuu. nykysin riittää toi pelkkä odota. ja tietty rapsut palkaks, kun on tehty oikein.
näitten käyttö on meillä vähän levinny, eli jos ollaan vaikka kylässä, niin ihan yhtä hyvin toi "ei sinne"-komento toimii muuallakin ja on mun mielestä semmonen asia, minkä opetan tulevillekkin koirille. se kun on semmonen ylesipätevä käsky meillä, eli perus ajatuksen "olet menossa luvattomaan/vaaralliseen paikkaan, nyt on aika muuttaa suuntaa", luokse ei tarvii tulla, se on sitte asia erikseen.
meillä kun koira(t) elää ihan pellossa, eikä harrasteta mitään lajeja, niin meillä ei kiinnitetä paljonka huomioo tohon, että kuinka pitkälle koira saa irtautua. pellolla saa mennä, kuhan pysyy näkyvissä ja mettäteillä pitää pysytellä lähempänä. jos koira(t) meinaa lähtä liian pitkälle, niin tiellä se on "odota" ja pellolla yleensä luokse kutsu. nääki menee välillä sekasin, tilanteesta tosiaan riippuen. |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Miten otan koiran vastaan? | |
| |
| | | | Miten otan koiran vastaan? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |