Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Noutoesineenä tölkki

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija

Noutoesineenä tölkki Empty
ViestiAihe: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyJoulukuu 14th 2009, 19:06

Miten opettaisitte koiran pitämään suussaan tyhjää tölkkiä niin, että se tulee suusta ihan saman mallisena ulos kuin suuhun meneekin?

Koirani osaa noutaa jo hyvin, mutta ajattelin pakkaspäivien ratoksi hieman ottaa uudenlaisia esineitä ja tehtäviä. Noudossa ajoittain on nimittäin meillä ongelmana saaliin pureksiminen ja ihanteena olisi varma mutta tiukahko ote. Tölkin kohdalla käy niin että ottaa tiukan otteen => rousk => tölkki on keskeltä rutussa. Sitten tuppaa vielä siinä pureskelemaan. Otin useita toistoja niin että luvasta ottaa tölkin kädestä suuhun ja kun on hyvä ote niin käsky irti ja palkka. Pureskelu väheni mutta se ensimmäinen ote oli jokaisen tölkin kohdalla rousk eikä tölkki enää automaattiin kelpaa. Tämä tulee kalliiksi :roll:
Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyJoulukuu 14th 2009, 19:11

Tota kannattaako ottaa jokin muu käyttöön harjoittelu kappaleeksi varsinkin jos joudut käyttämään purkkia joskus koiralle,,menee siitä kokoaan teho:)joku joskus harjoitteli kanamunilla:)oli kuulemma jopa onnistunut työssään!!ÄLKÄÄ KYSYKÖ MITEN SE sen oli opettanu :569:
Toi on varmaan sama juttu ku ettei koira saa nykertää noutokapulaa ym(siis sama periaate)..ehkäpä noi viisaammat osaa kertoo siihen kikkoja mie kyllä osaan tehdä vain omalle koiralle sen ettei pure mutte en osaa sitä silleen kertoa että tekstistä joku sen tajuasi:)
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyJoulukuu 14th 2009, 19:21

Mietin kyllä tuota tölkin tuplakäyttötarkoitusta ja sen mahdollisia seurauksia. Mut hitsi kun se olis tähän harjoitukseen niin hyvä! Kananmunasta olen itsekin kuullut, mut olen syöttäny koiralle kokonaisia raakoja kananmunia joten se taitaisi ottaa sen rikkoontumisen vaan palkintona.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyJoulukuu 14th 2009, 19:58

Entä jokin muu kevyttä muovia oleva tavara esim.pieni limupullo tai mehu tai maitotölkki,,siinä on haastetta ettei riko tai kuolaa mäsäksi:)
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyTammikuu 26th 2010, 17:16

Nii ja jotku vissiin rautaputkella harjottelee ku ei oo nii kiva purra.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyHeinäkuu 4th 2011, 14:48

Ootko Jaava päässy eroon tosta pureskelusta? Ja jos niin miten?

Mulla ollu samaa ongelmaa. Unnalla se vaan johtu siitä että se piti noutoa leikkinä, otti huonosti damista kiinni, alko korjailee sen asentoo ja alko pyörittelee damia suussa ja pureksii sitä matkalla mun luo. Sama toistui linnulla. Mä ostin pirun painavan ja liukaspintaisen damin ja leikkasin siitä sen heittonarun pois et jos se haluu sen tuoda mun luo yhellä kannolla niin pitää ottaa heti pitävä ote ja pitää leuat tiukasti damissa eikä louskutella muuten tipahtaa maahan ja sit jää palkka saamatta. Nyt tulee ainakin dami nätisti käteen.

Juttelin Vakkerin Timon kanssa asiasta. Timo on tunnettu kanakoirakouluttaja, mikäli et kaveria tunne. Vetää Erä-Vahti nimistä metsästyskoirakoulutus firmaa. Hänen lääke ongelmaan on että tehdään nouto niin lyhyeksi ja luovutus niin nopeasti ettei jouda pureksimaan ja palkitaan siitä. Sit pikkuhiljaa pidennetään ensin toista(luovutus tai noutomatka) ja sen jälkeen toista niin että ei kerkeä pureksimaan. Nyt oon tehny lyhyellä matkalla ja nopealla luovutuksella ja kohta rupeen pidentää matkaa niin saa nähä miten käy. Tää on varmaan ihan toimiva tapa jos on koira mikä ei kestä kieltoja/paineita kovin hyvin. Mulla vaan saattaa tulla ongelmaks se että Unna ei kestä toistoja vaan tylsistyy ja alkaa keksiä omia variaatioita. Et saa nähä miten käy.
Tää ei kyl sit toimi jos on koira joka kiertelee tuodessa damia eikä taho luovuttaa sitä(pitäis mielummin itellään). Nopea luovutus vaan lisää sen halua pitää tiukasti kiinni kun se kuvittelee et sä varastat sen siltä. Mut sul ei ilmeisesti tätä ongelmaa oo.

Mäkin oon kuullu ton tölkkihomman(tyhjänä ja täytenä) sekä kananmunahomman. Tyhjä tölkki oli Unnan mielestä mukava leikkikalu. Ei toiminu. Raaka kanamuna tuli pari ekaa kertaa nätisti käteen mut piru kun meni tippumaan niin sieltähän paljastu herkullista tavaraa sisältä niin sen jälkeen tippu kaikki munat. Ei toiminu.
Täysi tölkki päästää kuulemma mukavasti sisällön pihalle mistä koira ei tykkää ja sen jälkeen pitäis tulla nätisti käteen ehjänä. Tota en viittiny ees testata kun toi mun on sen verran herkkis et ois varmasti luovuttanu koko noutopuuhan toisten tehtäväks jos tölkki poksahtais sen suuhun. Mut jollain kovemmalla koiralla saattaa toimiakin. Tiedän ainakin yhden koiran jolta on pureskelu saatu tuolla konstilla pois.

Sit on niitä erikoisdameja mihin saa inhottavan kirpeetä nestettä ruiskuttaa sisälle mikä koiran leukojen käydessä pitäis pursuta sen suuhun ja maistua koiran mielestä hyvinkin ikävälle. En oo oman kanssa kokeillu.

Yks mahollisuus on hommata kaukopanta, opettaa sen toiminta koiralle. Eli että jos hölmöilee niin piippaa, ruiskuttaa, värisee tai jotain muuta. Sit vaan noutoa treenaamaan ja aina kun leuka käy niin painetaan saman tien nappia eikä palkaa luovutuksen jälkeen heru. Jos tulee nätisti niin sit palkitaan koiraa niin pirusti. Sit kun alkaa sujua niin sama pitäs saada aikaan ilman pantaa. Jos ei toimi niin opetus ei oo menny perille ja pitää jatkaa pannan kanssa.

Sit oon kuullu tavasta että noutoesine käydään koiran kanssa hakemassa niin että mennään koiran kanssa esineelle ja kävellään sen kanssa sinne mistä nouto käsky kävi niin että toisella kädellä kannatellaan koiran päätä leuan alta jolloin koiran ei kuuluis tehdä mieli pureskella. Sit kun alkaa toimimaan niin pikkuhiljaa lyhennetään sitä matkaa kuinka paljon mennään vastaan niin että ollaan tilanteessa jossa ei mennä vastaan enää yhtään ja esine tulee nätisti käteen. En oo kokeillu.

Sit on tietysti toi pakkonouto. Sitä ei kannata ite alkaa opettaa jos ei oo jo kokenu siinä. Ja vaikka ois kokenutkin niin nouto ei toimi ainakaan palkkana enää sen jälkeen. Ite haluan pitää linnun noudon koiralle palkkana hyvin tehdystä työstä vaikka vähän jäytäiskin tai joskus tipahtais kunhan on lihat ehjänä kun lintu tulee käteen. Se onnistuu vain jos nouto on koiran mielestä hauskaa ja pakkonoudon opettaminen tappaa noudosta kyllä kaiken hauskuuden. Ainakin jos se tehdään niin kuin se on alunperin tarkoitettu. Tosin jos on taitava opettaja niin tulos on takuuvarma, mutta ite en tätä kyllä suosittele enkä varsinkaan lähtis ite tekemään. Eikä Suomessa montaa oo kenen antaisin tämän koiralleni opettaa.

Täs oli muutama mitä mä oon saanu ongittua kun hain tapaa päästä tosta eroon. Eli keinot on monet kun vaan löytää sen mikä omalle koiralle toimii.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyHeinäkuu 4th 2011, 19:26

Meidän noutokoulutuksen tarina oli tuskallisen pitkä. Kun koira oli vuoden vanha ja sille oli yritetty asiaa opettaa, se nouti jotenkin: tiputteli, piti huonosti, pureskeli ja piti koko asiaa mitättömänä leikkinä. Sitten tajusin että sille ei vaan ole koskaan opetettu asiaa kunnolla, löysin hyvän tavan ja aloitin alusta. Opettamiseen meni muistaakseni siitä joku puolisen vuotta, koska hakemista oli asiassa jos toisessakin.

Tuon kokemuksen perusteella suurimmat virheet oli syvemmällä mitä ensi alkuun olisin ajatellut. Eli yhtenä ongelmana oli ylipäätään esineen suussa pitäminen, toisena ongelmana siihen rauhallisesti tarttuminen ja kolmantena sen luovuttaminen. Tässä tavassa (jotkut kutsuu sitä koulutusnoudoksi) opetetaan koira ensin pitämään esinettä suussa istuen (autetaan käsillä, alkuun ihan lyhyitä pätkiä), sitten seisten ja sitten kävellen. Tässä vaiheessa ei käytetä makupaloja, vaan pitäminen on tavallaan pakko ja palkka on vain kehu. Kun nämä onnistuvat sisällä, lähdetään pihalle: metsään, soille, kahlaamaan, ja kaikkialla pitää esineen pysyä suussa. Meillä koira kestää sen että sillä on kurkkari ja kun meinaa pureskelu alkaa, ärähdän ja huomautan pannasta. Tämä vaihe oli kaikista pisin: me vaan opetettiin sille kantaminen idioottivarmaksi.

Toinen vaihe oli sitten nouto-käsky ja se että se toteutetaan rauhassa. Tälle koiralle tarttumista ei voinut opettaa esinettä heilutellen, koska välittömästi se pistää plörinäksi ja leuat käy. Siinä kohtaa käytin naksutinta ja opetin sen vaan aluksi koskemaan nokalla esineeseen, sitten laittamaan leuat ympärille ja lopulta nostamaan. Tällä tavalla koira ajatteli ja nouto-käsky assosioitui hieman rauhallisempaan mielentilaan. Sitten harjoiteltiin pitkään niin ettei mitään heitetty vaan aina vietiin. Tämäkin sen vuoksi että noutosuorituksesta eliminoitaisiin kaikki kiihdyttävä niin kauan että toiminta on varmaa.

Koirasta tuli vesitöissä varma, hihnassa kantamisessa varma (myös tölkki menee) mutta kuivalla maalla luovutuksessa saattaa leuat käydä. Luulen että johtuu tuosta menneisyydestä ja meidän turhautumisesta, koska vesitöitä harjoiteltiin vasta sitten kun nouto oli ok eikä tarvinnut turhautua kun tiesi paremmin mitä on tekemässä. Kuitenkin ihan tyytyväinen olen siihen nähden miten vaikeaksi tilanne olisi voinut kehittyä jos hommaa ei olisi tajuttu aloittaa alusta. Pidän tuosta koulutusnoudosta ja aion myös pennulle opettaa samalla tekniikalla, toki kaikkien koirien kohdalla pitää sitten vaan varioida koiran ja ongelmien mukaan. Ja tiedän Vakkerin, oikein pätevä kouluttaja jolta olemme saaneet paljon apua noutokoulutukseen!
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki EmptyLokakuu 4th 2011, 10:45

mä en tajuu näistä jutuista yhtään mitään, mutta mulle tuli idea tohon kanamunaan liittyen. Eikös sen siällön saa sieltä pois. Että on vaan tyhjä kuori, jota koira kantaa. Ei sitten saa palkkaa vahingossa. Tuli vaan mieleen, että pentuna kun pääsiäiskoristemunia tehtiin, niin nehän puhallettiin tyhjäksi ensin nauru
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Noutoesineenä tölkki   Noutoesineenä tölkki Empty

Noutoesineenä tölkki
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Purkki/tölkki

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: