Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

tervehtiminen vapaana

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija

tervehtiminen vapaana Empty
ViestiAihe: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 18th 2009, 15:39

Eli siis tää aihe on mulle vähän epäselvä. Hihnassa emme tervehdi, mutta entä sitten kun koira olisi tarkoitus "tutustuttaa" vapaana uuten ihmiseen tai uuteen koiraan? Oletetaan että matkustamme autolla jonnekkin ja määränpäässä odottaa uusi koira/ihminen. Miten mun kuuluu tehdä että teen oikein?
voiko ne vapaana juosta suoraan autosta haistelemaan vai pitääkö mun ensin kieltää ja mennä itse tervehtimään ja sitten koirat vapaana perässä VAI?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 18th 2009, 16:31

mie oon kokeillu eri variaatioita ja päätyny siihen että menee vaan ja ei kiellä koiraa. kitiska varmaan sanoo painavan sanan jos oon ihan väärässä.
koska: meilä ainaki jos koira pääsee kiellon päälle tavallaan menemään, se ei seuraavalla kerralla tottele ollenkaa, tai ainakin on kiellon jälkeen täpinöissään koska kielto ei enää tarkoitakaan EI, vaan se tarkoittaakin KOHTA! (huomioitakoon kuitenki mistä koirasta on kyse, eli meiän koira on äärimmäinen luupää, en tiiä miten muilla uskooko ne kieltoa vai tajuavatko milloin ovat saaneet poikkeusluvan vielä kiellon jälkeen) jos on tarkoitus että koira ei saa mennä heti, vaan kohta, niin jos ei sit kiellä koiraa siiäkään tapauksessa vaan kutsuu sen luo..ja anyway koska kytkettynä ei saa tervehtiä, koiralle (pitäis) mun mielestä kielloksi riittää se että hihna on kaulassa..mut tästä ollaan meilä kyllä kaukana :face: mut sit annan koiran vaan mennä irrallaan, enkä kiellä jos aion tutustuttaa, mut otan tietenki itse myös kontaktin eli tervehin ite ja ihmiset ei huomioi ensin koiraa ja sit mua ja silleen..
ihanne tilanne ois kait se että koirat ei ole näkevinään koko ihmisiä, siihen asti kunnes minä alotan kanssakäymisen ja koirat sitten vasta alkaa haistella ihmistä,,.muuteha irrallaankaan ei sit ohiteta nätisti enää vaan koirat tekee aloitteen. mut en tiiä miten koiraa komennetaan, pitäskö sille murahtaa tyyliin "aikuset ensin" jos se lähtee päsmäröimään ite ensin? ??

hm, itteasiassa sehän oli niin, että jos haluaa ohitusharjotuksista hyötyä koiria ei päästetä enää samalla kertaa riehumaan keskenään, vaan vasta jonain toisena päivänä.
eli jos kieltää koiraa ja sitte se saakin mennä, niin se on tavallaan pieleenmennyt "ohitusharjoitus". ehkä se ei-sana pitäis jättää pois, ja opettaa koiralle esim stop, tai odota, ja sit pääsee, mutta ei ein jälkeen.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 18th 2009, 17:51

Mä yleensä teen niin, että istutan oman koiran odottamaan siks aikaa et kummallakaan ei ole remmiä. Ettei tule niitä tilanteita vahingossakaan et toinen olis viel remmissä. Ja sit suht lähekkäin omistajat et pääsee puuttuu jos jotain tulee. En sit tiedä onko tämä fiksu tapa mut näin meillä :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 18th 2009, 19:58

En ite antais autosta rynniä ensimmäisenä vieraan koiran luo. Antaisin oman koiran/koirien nähdä autosta kun käyn itse ensin tervehtimässä (varsinkin jos on epävarmuutta oman koiran tai vieraan koiran taholta toimeen tulemisesta).

Ite tein just taannoin niin (tosin vieras koira tuli meidän tontille), että käytiin ensin pieni hihnalenkki, jossa koirat sai ottaa hajut toisistaan ja vasta sitten päästettiin ne vapaana haistelemaan. Ja tein vielä alkuun erikseen molempien (siis omien) koirien kanssa, kun a) oltiin mun koirien omalla pihalla ja toisesta omasta en ollut ihan satavarma miten käyttäytyy b) kaverin koiralla tapana rähistä melkeimpä kaikille. Ajattelin et jos mun molemmat on heti siinä nuuskimassa, niin on aika stressaavaa sille kaverin koiralle, sekä ehkäpä myös kaverille. Sitten yritin parhaani mukaan (vaivihkaa 8)) seurata koirien eleitä, että jos tarvetta kieltää jostain/puuttua johonkin. Mutta toimi ihan hyvin, miten sitten lie "oikeaoppista"...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 22nd 2009, 09:03

mä en oo koskaan tervehtinyt muita koiria edes vapaana. mulla ei oo sellasta kamua, jonka kanssa koirat vois leikkiä ja temmeltää vapaana. helmiinan ja armaksen kanssa koiria olla pidetty vapaana lenkillä, mutta niin, että ne ei toistensa lähelle saa mennä.

MUTTA jos tulis tällänen tilanne, niin en sanois koiralle ei-käskyä missään nimessä, koska ei on aina ei. sama jos vapaana haluan koiraa pitää, niin ei se saa ensimmäisenä rynnätä toisen koiran luokse, joten en haluis alkaa siihenkään, että en mitään sano, vaan annan mennä vaan. varmaan laittaisin koiran odottamaan ja päästäisiin siitä pois sitten hyvän tilaisuuden tullen tai päästettäis kaikki koirat yhtäaikaa pois remmistä eikä sanottais mitään...mä en tosiaan tiedä :suspect:
Täpläkäs
En enään jaksa kuulla sanaa koira
Täpläkäs

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 52

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 22nd 2009, 21:12

Ai niin tällähän mun piti oikeesti alottaa: Mitens sitten koirat tutustuu, jos ne siis ei tutustu hihnassa, ja kuitenkin kaikki "mummot" joilla on koira, haluu tervehtiä. No niille tietenkii sanotaan, että mun koira ei tervehi hihnassa, mutta sitte mie oon ilkiee ihminen ja kun se mummo ei voi päästää piskiään vapaaksi. Sehän karkaa ja vaikka mitä!! :roll:

Käännetääs tää niin päin, että ihminen haluaa tervehtiä vieraan koiran, niin miten se tapahtuu?
Miten Kirsi on neuvonut vierasta koiraa lähestymään, jos koiran omistaja on antanut luvan tulla tervehtimään koiraa?
Ja miten koiraa tervehditään sen mielestä miellyttävästi?
Juu-u, mie oon taas ihan tyhmä kysymysten kans. :oops:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 23rd 2009, 08:24

me ollaan aina tuttujen kanssa hoidettu tutustumiset metsälenkillä niin että ollaan jonkun matkaa kuljettu omia reunoja koirat kiinni ja koirat on nuuskutellu toistensa hajuja psikoista ja sitte vaan vähin äänin päästetty irti hihnoista ja jatkettu kävelyä ihan normisti ja piskit on saanu sitte haistella toisiaan/lekkiä yms jos ovat halunneet mut yleensä ne on jatkanu omia hommiaan..
Täpläkäs
Täpläkäs

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 52

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana EmptyKesäkuu 23rd 2009, 16:35

^ Mitähän sanois. Sanoisinko, että minun mielestä on kummallista, että kun koiralle on opetettu, että ihminen määrää, ja niin pitää toki ollakin. Niin sitten kun se koira saisi tutustua koirakaveriin luvalla vapaana, niin ei ehkä välitäkään kaverista. Tietysti koiratkin on yksilöitä, vaan minä aattelen, että kaihan se koirakin koiraseuraa tarvii?

Ois kyllä parasta, kun olis tässä lähistöllä joku koira, ja sen omistaja, minkä kanssa vois lähtä mettälenkille. Kun ei noita "mummoja" viiti pyytää. Se ykskin vaan puhuu lämpimikseen, kun ei oikeesti halua meitä mukaan omiin juttuihinsa. Eikä sillä mun näkökulmasta ees oo mitään erityistä sen mäykkynsäkaa.

Tarviikin seuraavan kerran vaan ihan pokkana kysyä sitä yhtä uutta koiranaapuria tästä, että mitkä niiten aikataulut on ja käykö ne missä mettissä. Nupukka on ainkin kiinnostunut siitä toisesta koirasta ja taitaa sitäkin kiinnostaa, kun aina nätisti haistelevat, kun kohtaavat. :P
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: tervehtiminen vapaana   tervehtiminen vapaana Empty

tervehtiminen vapaana
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Vapaana olemisesta
» "näyttäytyminen" vapaana ollessa

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: