|
| Vapaana olemisesta | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 16:49 | |
| Moi! Meillä on 2-vuotias sekarotuinen uros, jota ei uskalla pitää vapaana, koska ei korvia ja jahtaa eläimiä ym. Kysyisin, että onko Kiti sinusta apua siihen? Koirassa mm. rottista, seefferiä, bokseria, karhukoiraa ja saksanseisojaa. Vai onko peli menetetty, koska koirassa kuitenkin "metsästysverta"? Hyppii myös kotiin tulevia vieraita vasten, elikkäs ongelmakoira kysessä, tosin kiltti sellainen. Poitsu varmaan varkaankin päästäis sisälle. Hihnassa myös vetää, ei onneksi ihan kokoajan, vaan hajujen ym. perässä. Kauhea energiapakkaus on, joten olisi aivan mahtavaa, jos voisi joskus vielä lähteä metsään kävelylle koira vapaana. Oma vikahan tämä kuitenkin on, olisi pitänyt enemmän pitää pentuna irti ja luoksetuloa enemmän harjoitella. Ensimmäinen koira meillä, joten ei tajuttu tarpeeksi kouluttaa. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 17:05 | |
| no itse voin sanoa että riippuu hirveesti kuinka vahva vietti on, itselläni oli saku-nöffi-kaukkari-saksanseisoja-ajokoira mix ja kirsin avulla saatiin se kuitenkin niin hyvin hanskaan että se oli päivittäin metsässä vapaana, tokihan oli päiviä jolloin koira kokeilee rajojaan ja lähti vähäksi aikaan livokkaan mutta ei koskaan enää niinkuin ennen, eli ku remmin otti irti niin voi sanoa hei hei ja sen näki seuraavan kerran 30min päästä. |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vietistä Huhtikuu 21st 2010, 17:18 | |
| Eli kävelyllä jos ollaan, niin hullaantuu ihan täysin jos vaikka pupu menee. Rupeaa hihnassa vetämään.
Kerran laskin sen vapaana nurmikentälle ja potkin palloa. Hyvin meni, kunnes sai jäniksen jäljen. Alkoi pyöri kuono maata viistäen ja ei enää kuunnellut mitään, sitten jostain ampaisi pupu ja koira tietysti perään! Itse sitten lähdin juoksemaan samaan suuntaan, minne kaksikko katosi. (Tiedän, ei saisi näin tehdä, mutta ei koira kyllä mun perään lähtöa huomannut, pelkän pupun vaan.) Huolissani olin, koska lähellä autoteitä, onneksi oli yö. Noh 5 min. kuluttua poitsu palasi ja kehuin luoksetulosta. Silloin en vielä ollut kuullukkaan koko häädöistä tms. Sen jälkeen on remmissä pysynyt, paitsi koirapuistossa. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 17:57 | |
| Jos sulla on mahista niin tule käymään testaan koira ja katotaan mikä mättää:)plus että onko vietti hallittavissa vai ei | |
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 19:18 | |
| Minulla on seisoja ja niiden kanssa metsästäminen perustuu siihen että ajamisen pitäisi olla hallittavissa. Lintuja ne ei saa ajaa, vaan ne opetetaan pysähtymään linnun siivittäessä. Jänistä saa ajaa mutta tarvittaessa ohjaajan pitäisi pystyä kutsumaan koira luokse myös jänisajosta. Eli seisojapuoliskon koirasta pitäisi olla koulutettava pakkaus. Tosin tuo karhukoirapuoli sitten.. Nehän metsästää itsenäisesti toisin kuin seisojat, eli se voi vaikeuttaa tehtävää. Tämmönen maallikon mutuarvio täältä :757: |
| Aihe: Roduista Huhtikuu 21st 2010, 19:41 | |
| Eli hieman tarkemmin tästä meijän poitsusta, tai roduista. Emo puoliks rotikka ja isä puoliks saksanseisoja, molemmissa myös seefferiä, sitten jonkin verran bokserii, karhukoiraa, samojediä, australianpaimekoiraa. Elikkä ainakin prosentuaalisesti on eniten noita rottista, seefferiä ja seisojaa. :) En tiedä, että kuinka paljon sit noita muita rotuja on vanhemmissa, ei varmaan ihan älyttömästi. Tommonen 40kg höseltäjä, kaikkienkaveri jääräpää. Olis ihana koira, mutta sitten nämä sen "pienet" ongelmat/taipumukset. :) No mutta onneks ei oo vihanen.
Kiti: voitais tullakkin, mutta siihen tosin menee valitettavasti hetki aikaa, kun opiskelen, niin ei heti oo tommosii varallisuuksia, mutta varmasti tullaan!
Olisko jotain vinkkejä, miten vois täällä himassa treenailla, esim toi vetäminen/hyppiminen? |
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 20:14 | |
| mulla on 50% kultainennoutaja (käyttöpuolen emä) 50% suomenajokoira. Ennen kuin mentiin kirsille niin ei voinut pitää melkein ollenkaan vapaana, samantien kun hihna otettiin irti ni soon moro, mäihällä näki tunnin päästä jos jakso huutaa tarpeeks kovaa...nyt sitä voi pitää irti eikä lähde enää kauas ja pysähtyy joskus jopa odottamaan minua, mutta kyllä siitä vielä hieman huomaa että ajokoira on vahvana kun jälkiä hakee, kuitenkin muutos on niin suuri että voin luottaa siihen sen irti ollessa. |
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 20:25 | |
| Omakohtaisesti suosittelen syömään puuroa yhden kuukauden ja Kirsille vaan Mä nyt tietty kävin paimenkoiran kanssa, mutta se on päässy viettipäämääräänsä parin pupun ja yhden peuran kanssa ennen Kirsiä. Luonnollisesti siis vahingossa. Edelleen saattaa ottaa hajuja, mutta ollaan saatu katkastua homma jo siinä vaiheessa ku nenä meinaa ruveta käymään liian ahkerasti. Aikasemmin kun tuon päästi hihnasta, lähti toi aivan saman tein ja takasin saiki sit odotella. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 21st 2010, 20:36 | |
| Niin ja maksut on aina sovittavissa jos tarvista | |
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta Huhtikuu 24th 2010, 12:12 | |
| Tietenkin tapauskohtasta, mut kannattaa ainakin yrittää! Itse löisin vetoa onnistumisen puolesta.. :D Kavereilla on tällä hetkellä esim. käyttölinjaisia irlanninsettereitä, mäyräkoira ja labbis joita voi hyvin pitää vapaana eli vaikka viettejä löytyy kaikilta niin useimmat(?) metsästyskoiratkin pystyvät niitä säätelemään. Ja kuten Jaavakin aiemmin sanoi niin monien rotujen kohdalla metsästys perustuu koiran ja ihmisen yhteistyölle. Ainoat tuttavapiirin koirat joiden tiedän "lähtevän täysin lapasesta" ovat norjanharmaita, näitä tosin ei ole koulutettu tulemaan luokse vaan ovat aina käyttäneet pienestäpitäen tutka/kepsi/ymspantoja. :) |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Vapaana olemisesta | |
| |
| | | | Vapaana olemisesta | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |