|
| Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Täpläkäs En enään jaksa kuulla sanaa koira
Viestien lukumäärä : 2060 Join date : 09.02.2009 Ikä : 52 Paikkakunta : Tampere
| Aihe: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 13th 2009, 16:44 | |
| Ei varmastikaan ole tätä mun koiralla, mutta kun itse siitä niin ajattelen. Oikaiskaa :) Tiedän että mun koira yrittää ja osin onnistuukin komentamaan minua. Tarkoittaa, että kun vikisee, vinkuu, hyppii haukkukomentaa, niin saatan olemuksellani kuitenkin kiinnittää homiota koiraan. Tätä tapahtuu suunilleen vaan ainoastaan jos olen lähdössä ilman koiraa pois kotoonta ja koira tietää jäävänsä yksin. Olen pitänyt koiraa nyt makuuhuoneessa ainakin välillä, koska se luikahtaa niin salamana rappukäytävään ja siitähän se "huomiointi-show" vasta alkaakin. Nyt koira on keksinyt alkaa jo hyvissä ajoin 5 minuuttia ennen lähtöäni ton vouhkaamisen... :x :o Tänään näin sitten kyseisen käytöksen ehkä? en voi olla varma, koska muulloin olen lähtenyt pois. Kun nyt kävi niin, että olin lähdössä väärään aikaan. Jättämässä koiraa vapaasti kokok kaksiooni. No vouhkausta kesti senkin jälkeen, kun en lähtenytkään muutaman minuutin. Sitten koiralle tuli jano, ja se joi. Sitten se vaan lopun tunnin verran ihmetteli ja vahti minua. Ja uudelleen lähössä otti uudet kierrokset... Tressaako koira tilannetta? Onko se sille haitallista? Kun se tapahtuu melko usein arkipäivisin, että joudun lähtä ilman koiraa. Voiko jatkuvasta tressistä olla koiralle haittaa, ja jos niin mitä= Menossa Koirakoulu KITIn uudelleen koulutukseen, nou hätä sen puoleen :lol: | |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 13th 2009, 21:25 | |
| Kyllähän sillä stressi on tuollaisesta kun se ny luulee ettet sie ilman häntä pärjää missään...mie ku lähen kotoa pois ja vaikka kaikki koirat on ensin lähdössä mukaan niin sanon koirille vain ei tule ja sit ne jää tölläämään perään ja painuvat kai nukkumaan tai sit pipanat alkaa tekemään ilkeyttä keskenään hah. | |
| | | Täpläkäs En enään jaksa kuulla sanaa koira
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 13th 2009, 22:38 | |
| Mikäs luku mun pitää kerrata Pertin Koiran korjauskirjasta? Vai miten toi koira ymmätää, että mie olen sille se "Hurjan rohkee johtaja" (eikä ton varmaan ees tarviis olla hipsukoissa ton määrittelyn :oops:) Ja sitä myödensitten senkin, ettei tarvii sen itte räyhää ja voi olla ihan easysti, vaikka tulis karhun kokonen koira vastaaan? En nyt kuitenkaan ihan suden suuhun uskalla kävellä :roll: No ohjeita maksusta =kurssia odotellen... ;) Jos tänne saa vastata muutkin kuin Kirsi, niin laittakaa, ei Kirsi ylirasitu vastailusta. On ehkä? muutakin elämää... | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 13th 2009, 23:05 | |
| no ei täs kehtaa kauheesti neuvoa ku oot kuitenki menossa jo kirsille :) pahimmassa tapauksessa sotketaan sinun pää vielä pahemmin. mut mie en varo varsinaisesti että katonko tai huomaanko, koska en keskity koiraan. katon että sillä on vettä, ovet on kiinni (säpissä, heh) huolehdin että on kaikki mukana ja hups sinne ne jää sitte. monesti ne ei yritä edes mukaan, mut jos yrittää niin sanon ei tule ja sinne ne jää pällistelemään. nii sen kuuluu varmaa olla. eri asia on sit taas se kun olen ottamassa ne mukaan, siitä tekis mieli laittaa oma kysymys että mitenkähän se nyt oikee menee ku molemmat huutaa niiku palosireeni ku remmit otetaan esiin :D
Mut toisaalta taas jos toinen koira ei oo paikalla niin osataan niin sievästi lähteä ulos. |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 14th 2009, 08:19 | |
| Mistähän mä luin siitä, että kun koira tarkkailee sitä uloslähtöä/yksin jättämistä koko ajan...? Varmaan netistä. Mut jos Kirsille oot menossa niin en suosittele tekemään mitään ennen sitä ;) Mut luin että koiran voi ns totuttaa siihen että se ei seuraa ihan joka paikkaan sen pelossa että se jätettäisiin yksin tms. Meillä on paha paikka yleensä se, että jos otan kengät esiin tai takin päälle. Silloin koirat alkaa pyörimään ympyrää, yks alkaa vikisee ja toinen hyökkimään toisen päälle. Siinä jutussa oli, että alottaa ensin sillä, että istuu sohvalla, ja jos koira yleensä heräilee siihen että sohvalta liikutaan niin alottaa vain vaihtamalla ensin asentoa ja tai jalan paikkaa tms. Sitten jatkaa siitä pikkuhiljaa että nousee ylös sohvalta ja laskeutuu takasin... kunnes pääsee eteiseen asti ilman että koira siitä sen enempää kiinnostuu. Eteisessä sitten takki päälle ja takasin sohvalle istumaan, takki takasin eteiseen jne... ja näitä pieniä vaiheita jatkaa aina niin pitkää että koira ei huomioi sitä että liikutaan tai pistetään takkia päälle. Vaihe vaiheelta aina menee ja loppujen lopuksi se johtaa siihen että voi jo avaimet ottaa käteen ilman että koirat siitä on moksiskaan.
Hidastahan toi on, mut toi vois auttaa ainakin meillä, koska koirat (varsinkin vanhin) seuraa ihan joka paikkaan, vaikka murahtaisit sille 100 kertaa päivässä että painuu helvettiin. |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 14th 2009, 10:24 | |
| jaa tarkemmin ku muistelee nii pitihän munki harjoitella beaglen kanssa yksinjääntiä..ku olin ilmeisesti jotenki kertonu sille etten pärjää. Aito kiinnostuksen puute koiran miettimisiä kohtaan on ihan hyvä lähtökohta..lähin monta kertaa ulos ja tulin takasi..jos tulin pian takasin nähdäkseni minne se menee ku oon pois, marssin suoraan keittiöön kengät jalassa ja join lasin vettä, lompsin takas ulos ja jos koira tuli eteen se jäi jalkoihin ja murahdin ja jatkoin matkaa. eli ramppasin pyykkituvalla. yritin miettiä aidot välit ettei koira opi että tuun heti takas, mutta oon silti sopivan vähän aikaa että nään mitä siellä alkaa tapahtua, joka kerta se reagoi vähemmän. ja psyyi paremmin pois jaloista. tuota vaivihkaa takkipäälle en oo uskaltanu kokeilla, ku hirvittää mitä jos koira käsittää sen niin että meinaan lähteä ulos, mutta sitte en uskallakkaan. mie myös jysäytän purkin seinään ja karjasen jos se tulee yhtään laittamaan yhdenkään tassun minun päälle uloslähtiessä. en tiiä oonko liian kova sit mutta pakko mikä pakko, tuo on nii hyvin näyttäny mihin se kykenee, eli äänivallin murtamiseen ja syö oveen naarmut jos annan sen yhtään säädellä menemisiä. "haavoittuvaisin" vaihe lienee kenkien laitto, se vois yrittää siihen nuolemaan naamaa ja härkkimään mut ny se ei sitä tee. hyvää oppia olen saanu mun ukolta ja isältä,, niitten lähtötyyli on sellanen että jumalauta jos joku menee siihen eteen nii lentää seinään, ja välinpitämättömyys on oikeasti täydellistä. ovi vaan menee kiinni ja auto hurauttaa pihasta..tai jos eväät on tekemättä niin tietenki voi enne lähtöä komentaa mut tekeen sille eväät. (siis isä, ei ukko sentään komenna tekemään eväät) ukolle olin joskus loukkaantunu, että eikö oikeasti voi heitä sanoa ovestalähtiessä, että ehtisi vaikka hieman KOMMUNIKOIMAAN että millon tuut takas yms.. se lähti oikeesti 2 päivän reissulle siten, että paiskas vaan oven kiini mun nokan eestä eikä pariin tuntiin ennen lähtöä ollu näkevinään. pakkasi tavarat sivulleen vilkuilematta. ja jos kysyin että ottiko sillä joku pattii ku sellanen äkkilähtö, nii EI, mistä mä sellasen kuvitelman oon saanu! Ja aivan leppoisa. mun veli on kans, se ku lähtee töihin yms on hermona vähäsen, nii se keskittyy lähtöön tosiaan nii että ei se heitä sano..että en tiiä pitäskö vaan aatella että sillonku toinen ei keskity nii se ei keskity "alamaisiin" vaan sillä on homma hoidettavana ja pois tieltä risut ja männiköt. eli siitä opin paljon miten ihmisen tulee tehdä sillonku se oikeesti ei välitä pskaakaan vaan ei kertakaikkiaan noteeraa ollenkaan. ja luonnistuuhan tuo iteltäki, riippuen mikä on lähtö en miekään lähe ukolle heiheitä sit sanomaan toiseen päähän kämppää jos on totiset paikat ja mennä pitää. |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 14th 2009, 12:53 | |
| on kyllä outo toi sun ukkos. ite olisin kyllä vetäny sellasen shown ettei tosikaa jos mun ukko pakkais ja lähtis tosta mitään sanomatta, ja tulis vielä takasi! 8) mut mä oonki mä.
se on jotenkin vaikee olla "huomioimatta" koiria kun on lähössä. Kaikki valmistelut mitä siihen liittyy, liittyy koiriin: onko niillä vettä, onko kengät nostettu pois, onko luut lattialla ettei revi tapettia, onko...onko... Osaakohan koira astia ajatukset? En mä niitä huomioi kun ulos lähden ovesta, mutta siis tuntuu, että ne tajuaa mun ajatukset silti :lol: |
| | | Täpläkäs En enään jaksa kuulla sanaa koira
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen Toukokuu 15th 2009, 21:48 | |
| Nii onhan tässä monta mutkaa matkassa. Ollaan Kirsillä jo sen verran käyty, että jääkausi purettiin (ei varmaan onnistunu koko jääkau ja si) sitten oltiin jo hihnakävelyissä ja ohituksessa, mutta mun lepsumisen myötä on tultu takapakkia ja PALJON... :x Nykyään menee silleen, että koira kattelee tyyliin nyt toi häärää tuolla eteisessä, onkohan se miten, minne ja ilman häntäkö lähössä. Sitten kun huomaa, että ei se hitto pyydä häntä mukaan niin tulee siihen vinkuhaukkumaan että huomaisin :oops: Ovesta on vaikee mennä (mulla toi liikkuminen) mutta oon siinäkin kyllä harjaantunut pujahtamaan pienestä välistä. Pitäis vissiin lihottaa tota koiraa, ettei se mahtus yhtä pienestä raosta luikkii :pirat: Ja vielä tärkeenä asiana koiran käytöksessä on sekin, että "hän ei tota akkaa tottele, ei kiinnosta oma lenkille lähtö, en tuu luo..." Ihme koira, kaikki muut lähtee lenkille mielellään paiktsi toi. Kysymys on varmaan siitä, että koira on ylitressaantunut ulkoilusta mun knanssa, koska en osaa turvata sitä koiraa siis riitävästi. Ärsyttää itteään kun oon näin "vajaa". :evil: Itse en kyllä näe koirassa mitään hälyttävää tressi-ilmiötä (läähätystä levottomuutta, jos ei sitten yli rauhallisuutta lasketa tressioireeksi, nukkuu paljon.) Onneksi kohta on kesäkuu ;) | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen | |
| |
| | | | Koiran tressikäytös tai tressin ilmeneminen | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |