Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Luonnetesti

Siirry alas 
2 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

Luonnetesti - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 18th 2010, 12:30

Luonnetesti on tähän asti paras keino saada ulkopuolinen, ammattimainen arvio koiran luonteesta. Mutta edelleenkään, se ei ole täysin aukoton. Tuomarit ovat vain ihmisiä, arvosteluhaitari on erittäin laaja.

Esim osa tuomareista vaatii, että koira lähtee leikkimään kepillä tuomarin kanssa. Osa antaa taistelutahdosta hyvät pisteet, vaikka koira ei koskisikaan keppiin, jos se muuten koko radalla osoittaa halua vastustaa vaikeuksia.

Esim lapsiperheessä elävää koiraa on voitu systemaattisesti kieltää ottamasta suuhunsa mitään leluja ja leikkimästä. Kahden vuoden systemaattisen koulutuksen ja mahdollisesti turpaan antamisen jälkeen tälläinen koira ei tosiaankaan leiki. Myöskin pidättyväinen koira, jolla on puutteita toimintakyvyssä (eli rohkeudessa) ei tasan tarkkaan leiki vieraan ihmisen kanssa, mutta ei kyllä omistajankaan kanssa, jos omistaja ei osaa leikkiä, vaan tunkee keppiä hampaisiin. (Saalis juoksee karkuun, pois päin koirasta).

Loppupisteet eivät kerro oikeastaan paljonkaan koirasta, paitsi jos ne ovat reilusti yli 200 tai reippaasti alle 75. Se mistä pisteet muodostuvat, on paljon tärkeämpää.

Esim olen nähnyt LT:ssa koiran, jolla loppupisteet 160:n luokkaa, kuulostaisi ideaalilta koti/harrastuskoiralta. Paitsi jos näki testin. Koira oli pehmeä, ei unohtanut, eikä antanut anteeksi. Hyökkäys osion jälkeen koira yritti esim tynnyrikujalla päästä puremaan tuomaria.

Cheriehän kävi tossa keväällä LT:ssa, loppupisteinä kunnialliset 140 pistettä, ja tuomarit olivat erittäin ihastuneita koiraan. Ei mikään suojelukoira, mutta äärimmäisen mukava, ja arkielämässä varma koira. Oikeastaan suurin ylläri mulle tuli temperamentissa, Cheriehän on vilkas, eli ideaali. No kun Cherie köpöttölee Hämeenlinnan keskustan liepeillä uuden omistajansa kanssa irti tai flexissä, kukaan ei usko jos koiraa sanotaan vilkkaaksi, tuumailevat että rauhallinen koirahan on sitten vissiin kuollut. Mutta kun Cheriellä on emäntä joka hallitsee homman, ja Cheriellä ei ole hirveitä viettejä, ei sen temperamenttia huomaa. Cherie huomaa asiat, mutta sen rekisteröinti on hiuksen hienoa, ja sillä ei ole tarvetta puuttua millään lailla arkiasioihin, kuten vastaantuleviin koiriin/ihmisiin.

Eeh, luonnetestistä mä voisin paasata raamatun verran, olen jällleen Tuusulan LT:ssä nyt elokuun lopussa hommissa.

Ilahduttavaa on muutama seurakoira kasvattaja (esim cavalier) jotka tuovat kaikki koiransa testiin. Seurakoirahan nimen omaisesti on koira, jonka luonteella on merkitystä, elämän joka ikinen päivä. Tosin seurakoiralle toivottavat luonteen piirteet ovat varsin erilaisia kuin poliisi sakemannille.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 19th 2010, 10:23

Murmeli kirjoitti:

Eeh, luonnetestistä mä voisin paasata raamatun verran, olen jällleen Tuusulan LT:ssä nyt elokuun lopussa hommissa.

Jaah? Hih, no olisitko 4.9? Me päästiin testiin!!!! dad1
Nyt jänskättää puppy
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 19th 2010, 11:31

Kiva kun sait paikan, ne on aina kortilla :)

Ja joo, olen näillä näkymillä myös 4. ja 5. syyskuuta testissä. Mä hillun siellä keltainen huomio liivi päällä, tarkastan rokotukset/otan rekkarit ja tarkastan sirut ennen testiä.

Ja tarkista että koissulla on varmasti kaikki paprut kunnossa. Et uskoisi kuinka usein papereissa on jotain epäselvää. Esim sirua ei ole varmennettu.

Kerran yks hoffi kasvattaja oli houkutellut ja ilmoittanut pentueensa, kaks peruutti, huomasivat viime tipassa ennen testiä että rokotukset on vanhentuneet.

Kevään testissä meillä testi vähän venyi, sekä lauantaina että sunnuntaina oli harjoitusarvostelija. No onneksi niitäkin on, LT paikkoja rajoittaa rajallinen tuomari määrä.

Benkku ja Tarja kiertävät koko kesä kauden kaikki viikonloput ja muutamia arki-iltojakin testaamassa. Benkun piti jo tänä vuonna lopettaa, mutta ei se sitten malttanut. Onneksi, kun noita uusia LT tuomareita tulee varsin harvakseltaan.

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 19th 2010, 13:24

Sä taisit olla lukemassa myös Joen sirua.. Tai ainakin joku joka on täällä käyny :yöt2:

Tuo Benkku oli juurikin tuo tuomari, joka luki koiraa hyvin paljon testin edetessä. Ainakin meidän kohdalla luki.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 19th 2010, 14:12

Murmeli kirjoitti:

****Kiva kun sait paikan, ne on aina kortilla :)*****
****...Et uskoisi kuinka usein papereissa on jotain epäselvää. Esim sirua ei ole varmennettu***
***...huomasivat viime tipassa ennen testiä että rokotukset on vanhentuneet.****

Ensinnäkin anteeks et editoin sun tekstiä noin paljon, mut noi on niinku viitteeks mistä ite puhun, järjestyksessä ylhäältä alas:
Oli se testipaikan saaminen kyl aika järkkyy puuhaa, lomalla, la aamuna heräsin klo 6:55 ja heti 7:00 aloin soittelee, kokoajan oli linjat varattuna :( No klo 7:45 joku vihdoin vastas ja olin varma et kaikki oli jo menny, mut ei, sain paikan ja olin onnellinen..Koiruuskin oli..pääsi meinaan pitkälle ja aikaiselle aamulenkille :)
Mitä toi sirun varmentaminen käytännössä tarkottaa? Elukkalekurit on kyl kattoneet et toimii jne, mut toi varmentaminen oli ihan uus sana..?
Koiruus täyttää lokakuun vikana 3vee, joten sen rokotteet ei kaiketi sit ainakaan ole vanhentuneet.. siis ainakaan vielä 4.9 :)

Nii.. ja mä oon se joka on ihan pihalla ja ...niin ...no ton beauceron uroon kanssa :D
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 19th 2010, 19:15

Kannattaa tarkistaa kaikki ennen luonnetestiä.. Ja vaikka pariin kertaan. Ite luulin tarkistaneeni kaikki systeemit, mutta rekisteriotteen olin saanu väärän Kennelliitosta viha1
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 20th 2010, 11:39

No siis noita sirunumerotarrojahan saa useampia kappaleita. Mulla on toinen rekkarissa, toinen rokotustodistuksessa, ja kummatkin ell:n leiman/allekirjoituksen kanssa.

Jos on vain rokotustodistuksessa, (tai passejahan ne nykyään on) siinä pitää olla koiran virallinen nimi ja rotu, pelkkä kutsumanimi ei riitä. Ja ell varmennuksen (leima/allekirjoitus) kera.

Osalla on sirutarra ainoastaan passissa, ei rekkarissa, mutta rokotukset saattaa olla myös rekkarissa, niinpä ei tule otettua passia mukaan.

Joo, mä taisin Joenkin lukea. Mä olen pari kolme vuotta ollut useimmissa näissä Tuusulan järjestämissä LT:ssä lukemassa siruja. Benkku ja Tarja ovat mukavia, ja siellä on muutenkin kiva työporukka. Joten päivä menee leppoisassa ja rennossa fiiliksessä.

Vain yks koira kerran repi mun takin, kun koitin lähestyä sitä, katsoakseni sirun. Yks koira näytti autosta tullessaan selllaiselta, että pakitin alta pois, ja iskin sirun lukijan omistajille, ja pyysin heitä ottamaan lukeman. Sen koiran testi sitten loppuikin kelkkaan, tuomareiden ikävä toteamus oli, että tolle koiralle paras paikka on 2 metriä multaa yläpuolella.

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 31st 2010, 09:43

Huooooh! Kylläpä oli hyvä et otettiin tää asia puheeks, kävin meinaan tuolla elukkalääkärissä kyselemässä ja meitin paperit oli 'vanhaa aikaa', lekuri sit korjas ja lätki leimoja ja allekirjoituksia sinne tänne.. no, nyt on sitten päivitetty versio♥️, eikä muuten hetkeäkään liian aikasin, sillä koehan on lauantaina!!

Jospa vielä saisin ne ilmotukset tuolta postista wats
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptyElokuu 31st 2010, 09:46

Hempu kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa kaikki ennen luonnetestiä.. Ja vaikka pariin kertaan. Ite luulin tarkistaneeni kaikki systeemit, mutta rekisteriotteen olin saanu väärän Kennelliitosta viha1

Siis eks se oo ihan toi rekisteritodistus, minkä sain sillon kaupan yhteydessä?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 12:08

Joo, mut mulla oli se sillon saatu hukkunu postiin kun kävin kuvauttamassa lonkat. Eli oli pakko hakee uus...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 13:53

Okei, huh! Pelästyin et loppu viikko menis sitten niitä anellessa ja juostessa.
Nyt on siis ainakin rokotustodistukset päivitetty, rekkari tallessa, videokamera tuossa pöydällä, tiedote tuli eilen postissa, taskunauhuri kotona (kasetti ja patterit tarkistamatta).. mitäs sitten vielä tarvii mukaan..?
Ah, niin sen hassun pikku sivuseikan - koiran!!!

vaonu
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 13:56

Mihin menette testiin?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 14:07

Tuusulaan lauantai aamuna ----iiiik!----
Avaudun varmaan ma-ti aikana tänne tuloksista ja omaan päikkyyn sitten isommin :)
Jos menee oikeen mallikkaasti, niin laitan videopätkää, jos menee mallikkaasti munilleen, en :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 14:08

Ei muuta kun tsemppiä, hyvin se menee isos1 ylös
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 14:21

Pelottaa, ja kun mua pelottaa on koirakin kankeempi, saas nyt nähdä..täytyy varmaan hommaa rentouttava kankkunen hekoheko
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 1st 2010, 14:50

Eikä mitään rentoutumista, testi menee paremmin kun olet hermostunut ylös
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 2nd 2010, 09:36

Ai kun hyvä että nyt on paperit kunnossa :) Nää muuttuvat määräykset on kummia, ei kukaan muu kuin toimihenkilöt pysy niitten perässä (eikä aina työntekijätkään).

Viime LT:ssa mun piti tuomareilta varmistaa, että onko mitään ikärajaa minkä ikäinen saa tuoda koiran LT:n. Tarja kysyi heti minkä ikäinen, mä sanoin teini, n 14 v, ei siis 8 v. No sitten se kuulemma riippuu koirasta. Koira oli bordercollie, ja ei kun nuori neiti koirinensa areenalle. Kaverin likka, samanikäinen ei ollut saanut lupaa viedä valkkaria testiin. Ymmärrän kyllä, suht kookas uros. Harmi vaan, kun se koira on täysin likan koira, ei pelaa pätkääkään äidin kanssa.

No tervetuloa testiin, näillä näkymin olen taasen tarkistamassa paprut/sirut. Tai ainakaan mulle ei ole muuta ilmoitettu.

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 6th 2010, 12:54

Kiitos valtaisan ihanasta kokemuksesta, jännityskin sitten lopulta katosi :)
Mulle tuli ihan yllärinä etten saa komentaa koiraa missään vaiheessa (ellei tuomari toisin sano)..No kyl mä sen tietty ymmärsinkin, koiraahan siinä testattiin eikä 'meitä' :)
Ainut mitä jäin hämmästelemään oli kun koira ei alkanu ärisee yksin ollessa..??? se meinaan ei halua ketään vierasta lähelleen köytettynä vaik kaupan ulkopuolelle ja nyt se olis vaikka lähteny tän tuomarin matkaan :D Hassu koira :D

Tuomioksi tuli: Laukaisuvarma, hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin, pikkasen pehmeä, keskittymiskykyongelmia (häiritsevän vilkas, jokapaikan sähläri), normaalihermoinen, taistelunhaluinen, Puolustushalua oli jokseenkin, ittensä puolustaminen oli aika kehnoa, toimintakykyä pienesti,

Plussaa 122, miinusta 30, eli +92 jäi ..

Mut yhä hieman vastustan tota ittensä puolustamista koska oon nähnyt sen aikasemmin.. Toisaalta tuomarit sano et koska koira on vielä niin nuori ja kokemusta puuttuu niin todennäköisesti se vaikuttaa tulokseenkin.. esim hyökkäys kohdassa se ei oikein tiennyt mitä tehdä, mut Tuomari sanoi arviossa et jos siinä olis pieni räsähdys tapahtunu niin se olis ollu päällä ku ohjus ja Benkku sanoi "Sielt tulee sit" Olen siis ihan tyytyväinen oppimaani ja kokemukseen..♥
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 7th 2010, 17:53

Toi LT ei kerro koko totuutta. Kaupan edessä voi olla koiralle tuttu ja turvallinen paikka. Sun koirallahan nimenomaan toimintakyky oli pieni. Silloin se toimii omalla alueellaan ihan eri lailla, kuin vieraalla testipaikalla. Sitä paitsi, Tarja ja Benkku kumpikaan ei pelkää koiria pätkääkään. Ne on niin rennon rauhallisen itsevarmoja. Niinkuin LT tuomarin pitää olla. Yllättävän monelle koiralle se lähestyvän ihmisen aavistuksenomainenkin arkailu/epäröinti antaa pontta rähähdykselle.

Kyllä mullakin koirat esmerkiksi omalle pihalle tunkeutujaan vois roiskasta kiinni, mutta LT:ssa ei Remppala eikä Cherie kumpikaan isommasti puolustanut. Siinä ne oli sivulla, eivätkä pakittaneet, mutta ei kyllä aktiivista puolustusyritystäkään löytynyt. Ja kummallakin oli myös se toimintakyky pieni. Omaa tuttua reviiriä kyllä puolustetaan, vieraalla paikalla vaatii äärimmäisen tilanteen, ennen kuin ne lähtis puolustukseen.

Ja toi toimintakyky pieni, muista että se on aina toimintakykyä. Toimintakyvytön koira ei pysty edes lähtemään karkuun. Se kusee alleen, tai sulkee silmänsä tai turvautuu sijaistoimintaan.

Mulla jäi sun koirasta kiva, positiivinen kuva. Mutta tolla häiritsevän vilkas temperamentillä voin kuvitella kuinka rasittavaa arki sen kanssa välillä on. Ole ihan iloinen että sillä ei ole enempää terävyyttä tai puolustushalua. Noin vilkkaan koiran kanssa ennakointi on älyttömän vaikeaa.

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 9th 2010, 13:18

Niin ja toi hömelö oli oikeasti tulossa hakuun :)
Siinä autolla huitasin vahingossa metsään päin niin johan tuo oli menossa hakemaan uhreja (tai varmaan niitä palkkoja..)

"Noin vilkkaan koiran kanssa ennakointi on älyttömän vaikeaa."
Heh, älä, oon tainu päikyssäkin siitä joskus itkeä kun se ei tee mitään niitä 'varottavia liikkeitä' (ei nosta häntää, niskoja, jne) kun se päättää ykskaks ampasta toisen koiran kimppuun..voi siis sanoa et lenkit sen kanssa on usein puhdasta helvettiä! Siks pyrinkin välttämään yleisiä koiranulkoiluaikoja :)

Toi ittensäpuolustusjuttu ei ole ikinä toiminut missään, ei omalla eikä vieraalla reviirillä yhtä rauhallisesti/mitäänsanomattomasti ku lt:ssä.. Se on varottanu jopa lasten kavereita tulemasta lähelle jos se on ollu yksin, vaikkapa kaupan ulkopuolella.. se ei hyökkää tai varsinaisesti räjähdä.. se näyttää eka hampaansa ja yrittää väistää, sit se murahtaa kovempaa..onneks en tiedä mitä sen jälkeen tapahtuis, enkä toivottavasti koskaan opi tietämäänkään.

Mä tykkään siitä vaik siitä olis sanottu mitä tahansa ja teen kaikkeni et voin pitää sen mahdollisimman pitkään mun vieressä♥
Ja kiva et sullekin jäi kivahyvä kuva tosta mun virtapiiristä :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 EmptySyyskuu 9th 2010, 16:12

Eeh, mustiksilla tyypillisesti ainoa varoitus ele on kun korvat nousee, mutta näepä siinä joku Cherien isot, raskaat, alaskiinnittyneet luppakorvat, kun ne nousee sentin verran. Ja ryhti nousee aavistuksen.

Mutta kaikki koirat varoittaa ensin, joillakin se merkki vaan on äärimmäisen pieni ja huomaamaton. Ja noin vilkkaalla koiralla tuskin kerkeät huomaamaan varoitusmerkkiä, kun se jo sinkoaa toimintaan.

Toi LT on tosiaan siinä mielessä jännä paikka, kun ei se kerro koko totuutta. Koko testihän on koiran rassaamista, mörköjä tulee eteen koko ajan. Normaali arjessa, kun koira ei ole kasaantuvan paineen alaisena, se toimii eri tavalla.

Jos noi LT:n eri osa-alueet otettaisiin jokainen eri päivänä, tulos olisi monella koiralla varmasti hyvin erilainen.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Luonnetesti   Luonnetesti - Sivu 2 Empty

Luonnetesti
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 2Siirry sivulle : Edellinen  1, 2

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: