|
| Luonnetesti | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 10:17 | |
| Meillä on parin viikon (reilu) päästä Joen kanssa luonnetesti. Onko täällä kellään kokemuksia luonnetestissä käymisestä korjaamisen jälkeen? |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 12:02 | |
| Korjaamisen jälkeen? Eipä ole mut on tullu mieleen, että tuolla Järvenpäässä olevalla kouluttajalla voisi käydä testauttamassa tuon vanhimman koiran. Se oli kyl nannaa nähdä että onko sitä tehnyt edes jotain oikein. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 12:37 | |
| ei ole muuta kokemusta kuin kavereitten puheet..
hanskassa oleva borderterrieri uros sai 90p koska ei tehnyt mitään... tämä koira on vain oppinut siihen että äiti hoitaa jos äiti on paikalla... arjessa toimii paikassa kuin paikassa ja koiraan voi luottaa 100%
meidän paimenen isä sai pisteitä 125 ja sama vika, koira ei tehnyt juuri mitään kun äiti oli paikalla ei puolustanut yms..
oliko se peetsa vai kitiska kumpi sanoi että pitäsi lällii piloille ennen testiä ;) en muista... että sais oikeemman tuloksen.. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 12:40 | |
| Virallinen luonnetesti ei ole sama, kun se mitä tehdään neuvolatunnilla ;) Tässä on tietoa luonnetestistä :D Eli mä käyn luonnetestaamassa Joen koska valkkareilla on paljon luonnevikoja tai ongelmia luonteissa (arkuus esimerkiksi), joiden kartottamiseksi suosittelen muitakin valkkarin omistajia testaamaan koiran. Valkkareilla on luonnetesti kirjattu myös jalostussuositukseen. Joen kasvattaja myös kannustaa (tai edellyttääkin ehkä jopa) käyttämään koiran luonnetestissä ja kasvattajalle luonnetesti tuokin erittäin hyvää informaatiota. Ite koen myös saavani sieltä arvokasta tietoa Joesta. Ongelmana on vaan se, että munhan pitää nyt lässyttää toi koira, jotta luonnetestin tulokset ovat oikeat. Eli joo, luonnetestissä on myös esimerkiksi kelkka, eikä todellakaan olisi Joen luonteen mukaista, että se tulisi hakemaan musta turvaa silloin :face: |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 12:42 | |
| noh se lälliminen ei kai oo vaikeeta mut sitte saa taas hetken tahii sen jälkeen et koira palautuu :D
mut tsemppiä testiin :) ite vien kanssa rinon heti kun tulee tota ikää tarpeeks.. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 12:44 | |
| - sussejamaksi kirjoitti:
- oliko se peetsa vai kitiska kumpi sanoi että pitäsi lällii piloille ennen testiä ;) en muista... että sais oikeemman tuloksen..
Taitaa olla molemmat :D En muista kuka mulle kertoi siitä, että Peetsa alottaa "lässyttämisen" paria viikkoa ennen luonnetestiä. Koittaa Joelle egon kohotusaika :evil: Luonnetestin jälkeen ajattelin että ehkä semmonen semi-jääkausi olisi paikallaan, jotta tuon elikon saa takasin ruotuun? |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 14:40 | |
| hah olikin kyse ihan virallisesta luonnetestistä 8) |
| | | koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 14:42 | |
| Hempu kirjoitti: Virallinen luonnetesti ei ole sama, kun se mitä tehdään neuvolatunnilla Minkälainen tuo testi on? | |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 11th 2009, 14:49 | |
| Sit näet ku tulet neuvolatunnille:)me ei lasketa koiria pisteillä ym.vaan eniten katsotaan koiran ja omistajan välistä suhdetta. Emillä voi käydä testauttamassa samalla tavalla neuvolatunti testinä oman koiransa kuten minä teen(emmillä vähän erilaiset nuket)mut hän sit pitää tosiaan koiralle neuvolatunnin ja maksukin on sitten täysi hinta eli ihan pelkkää testiä hän ei pidä minä en pysty testiä uudestaan tekemään koska koira tietää nuket ja tuntee minut. | |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 12th 2009, 10:01 | |
| Eräs henkilö, joka on ollut kymmeniä vuosia mukana järjestämässä luonnetestejä (ei kuitenkaan arvostele koiria) sanoi, että tuomarointi eli arvostelu on lähes arpapeliä (riippuu siis tuomarista) ja joillakin tuomareilla on tapana antaa "turvalliset" 150 pistettä lähes kaikille koirille, jotka eivät syö ketään. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 12th 2009, 22:21 | |
| Onneks mä oon seurannu tota tuomaripeliä mm. rotuyhdistyksen foorumin kautta (siellä on oikeasti asiantuntevia ihmisiä, kokemus tosin esim. käyttöspk puolelta, joihin olen saanut tutustua :) ). Ollaan menossa sellaselle tuomarille, joka oikeesti arvostelee. Ne tuomarit pitää vaan tietää :D Tuo tuomari myöskin on hyvin perillä rodusta, on arvostellut myös monia valkkareita täysin oikeudenmukaisesti eli säälipisteitä ei tule herumaan. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 13th 2009, 04:27 | |
| Ehkä jäi hieman aikaisemmassa viestissä piiloon mutta itse haluaisin myös saada rehellistä tietoa koirastani, enkä pelkkiä pisteitä. Hyvä että olette perehtynyt jo asiaan. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 20th 2009, 10:10 | |
| Oon miettinyt ihan samaa, tai lähes ainakin. En pisteiden takia, en tuomareiden takia, vaan ihan siks et haluaisin tietää mitä tuo rottaseni tekee kun tulee lavastettu oikea, yllättävä tilanne (esim mies öristen/huitoen/uhkaavasti metsästä). Toisaalta olen kyllä vannonut itselleni että suojelen koiraani kaikilta epämielyttäviltä kokemuksilta niin toisten koirien kanssa, kuin ihmistenkin kanssa.. Kannattaako siis mennä vaiko eikö ??? |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 20th 2009, 12:39 | |
| Kyllä mä menisin jos miettisin et meenkö vai en. Toki mäkin haluan suojella omaa koiraani kaikkea ikävää vastaan, mutta kyllä mä koen myös, että saan sieltä niin paljon sellaista infoa omasta koirastani että se kannattaa :D
Joehan ei ole mulle mikään jalostuskoira (joskaan en pidä sitä täysin mahdottomana ajatuksena olettaen että Joella todella olisi jotain annettavaa rodulle ja tuleva yhdistelmä olisi fiksu) eli odotan lähinnä tietoa koirani luonteesta ja toimintakyvystä sekä itelle että kasvattajalle, yksinkertaisesti minua kiinnostaa myös toi puoli :D |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Toukokuu 20th 2009, 15:13 | |
| Niinpä! Sano ne tuomarit mitä tahansa, niin mun koira on paras ja komein ja hienoin ja pissipäisin.. :lol:
:) mä oon huomannut et mulla on hiukka outo suhtautuminen kasvattajiin: mä ostin sen koiran rahalla ja nyt se on siis mun, en tunne olevani yhtään mitään velkaa kasvattajalle..tietty kerron sille kuulumisia ja kerroin noi lonkkakuvaukset ja tällasta mut varmaan ihan siks et se on niin mukava ihminen.. Eli jos se olis ollut joku ilkeämielinen ihminen niin en kertois mitään. Hyi mua!
Hemmo on jalostuskiellossa, ns. vahinkolapsi, väärä beussiuros hyppäs tuon emon selkään, mut se on mulle onnellinen vahinko..on sillä paperit et saa osallistua vaikka mihin, mut ei pääse pukille.. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 10th 2010, 19:51 | |
| Mun mielestä luonnetesti oli hieno tilaisuus oppia koirastaan uutta ja ainakin omassa tapauksessa myös hyvä tilaisuus huomata miten hyvin tuntee oman koiransa. Arvasin oikeastaan joka kohdassa jo etukäteen miten oma koira tulee reagoimaan.
Ainoastaan puolustushalua mittaavassa osuudessa olin epävarma lähtisikö koira puolustamaan vai ei. Ja niinhän siinä kävi että Oona asettui mun selän taakse ja odotti että mamma hoitaa tilanteen, ihan kuin on opetettukin. Se oli ainoa osuus jossa saatiin miinuspisteitä.
Jäin vain jälkikäteen miettimään että kun tein ohjeiden mukaan (eli seisoin tiukasti paikoillani kun "uhkaava" henkilö tuli kohti), niin minähän viestin ruumiinkielellä koiralleni että homma on hanskassa (= en väistä uhkaavaa henkilöä). Jos olisin saanut hieman "näytellä" (= ottaa pari epäröivää perääntyvää askelta), olisi tulos tästâ osuudesta voinut olla erilainen.
Ei sillä omalla kohdallaan mitään väliä ollut, me mentiin luonnetestiin ihan oman (ja kasvattajan) mielenkiinnon vuoksi, eikä tuloksella ollut väliä. Mutta jäi vain mietityttämään, miten helposti tulokset voisivat vaihdella, jos otettaisiin huomioon koiran kyky lukea omistajansa ruumiinkieltä. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 10th 2010, 20:02 | |
| Ihan asiaa puhut!kaikki vaikuttaa kaikkeen!!! | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 11th 2010, 13:07 | |
| paljos oona sai pisteitä? Tossakin on se että monet väittää että tuomarit osaa kattoo jos koira just luottaa omistajaansa ja sen takia ei puolusta...että ei pitäis kuulemma alentaa pisteitä, tokihan on siis myös tuomarista kiinni... Sen takia varmaan perttikin lässyttää koiria ennen testiä jotta esille tulee oikeesti koiran luonne, eikä se miten se toimii sinun kanssasi. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 11th 2010, 13:30 | |
| Aaa, okei. Mä en tiennytkään että ne saattaa tuollaisia ottaa huomioon pisteytyksessä. Oona sai muistaakseni 138p. Enhän mä tietenkään tiedä, mitä Oona siellä mun selän takana teki, mutta ainakaan se ei kiskonut remmiä, eli ei se ainakaan mitenkään paniikinomaisesti halunnut pois tilanteesta. Mutta kai sitä vähän hirvitti Oona sai muuten myös taisteluhalu-osuudesta huonosti pisteitä, ja se oli mun mielestä ainakin osittain siksi että mä en ole koskaan sen kanssa taisteluleikkejä harrastanut. Oona odotti siellä testissä koko ajan, milloin se keppi tai rätti heitetään jotta se voi sen hakea. Olen sen testin jälkeen leikkinyt taisteluleikkejä ihan mielenkiinnosta ja nyt toi on selvästi hoksannut paremmin mistä on kyse ja kiskoo siis välillä niin että mä olen lentänyt kumoonkin... Alfin kanssa täytyy vähän harjoitella sitten ennen testiäkin :268: |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 11th 2010, 13:37 | |
| Ei koiran puolustaminen ole kiinni pelkästään suhteesta. Siis luonnetestituomarin silmin.
Kaikki koirat jotka menevät seläntaakse/pysyvät vierellä, eivät tee sitä siksi, että luottaisivat omistajiinsa. Hyvä tuomari lukee myös tuolloin koiran elekieltä ja myös rotu vaikuttaa jonkin verran sekä aiemmat kokemukset (tästä syystä joiden rotujen kohdalla on ruvettu pitämään MH-testiä tai näitä kahta yhdistettynä kertovampana).
Esim. Joen luonnetestissä Joe puolusti voimakkaasti, Joe oli tuolloin korjattu, enkä lässyttänyt Joea niin paljoa, että reaktio tulisi sieltä kokonaan, jonkin verran kyllä. Joella on pienestä pitäen ollut nähtävillä puolustushalua (jonka siis on katsonut minua huomattavasti pätevämpi ihminen). Reaktioon on todennäköisesti vaikuttanut myös tuomarin ulkonäkö ja Joen nuoruuden kokemukset, jolloin tuomarin näköinen alakerran naapurimme yritti käydä sekä Joen, että minun päälle. Tuomarin mielestä tämä näkyi testissä myös joissain muissa osioissa.
Voisin vaikka vannoa, että reaktio olisi ollut puolustaminen ihan ilman lässytystäkin. Olettaen, että olen paikoillani. Jos olisin saanut pienelläkään eleellä pitää Joea hallinnassa, ilman lässytystä ennen testiä, olisi tilanne voinut mennä toisin.
Koiran ja omistajan välinen suhde taas tulee esiin useammassa, kuin yhdessä kohdassa luonnetestiä, josta jälleen hyvä tuomari voi tehdä johtopäätöksiä tuomarointia varten.
Tällainen tapaus oli Joen luonnetestissä meidän kanssa samana päivänä. Koira meni omistajansa seläntaakse uhka-kohdassa, koira oli hyvin varman oloinen ja sama tapahtui tynnyrin kanssa. Koira säikähti ensin tynnyriä, mutta omistajan näyttäessä tynnyriä koiralle, koira hyppäsi tynnyrin päälle. Tuomari korosti testin jälkeen koiran varmuutta sekä omistajan ja koiran välistä suhdetta.
Lisään siis vielä; Eli koiran rotu tai kokemukset jne eivät kuitenkaan vaikuta pisteisiin. Eli vaikka syy koiran käytökselle olisi tiedossa, sitä ei oteta huomioon pisteytyksessä. Eli vaikka Joe puolustaa osin kokemastaan johtuen, se katsotaan silti puolustamiseksi. Ja se, ettei se anna puolustamisen jälkeen mielellään ko tyypin koskea, ei vaikuta siihen, että se saa palautumisesta ja varmuudesta huonompia pisteitä. Tämän takia tuomari katsoo seläntakana olevaa koiraa ja sen eleitä, jotta se pystyy lukemaan koiraa ja sen puolustushalua. Pisteet tulevat siis puolustushalusta, ei siitä kuinka kovasti se rähisee. Olen kuullut myös koirasta joka puolusti "ilman halua", eli rähinästä se ei ollut saanut pisteitä vaan koira sai vähemmän pisteitä. Tätä tosin en ole itse nähnyt, mutta henkilö, joka on, on seurannut ja taltioinut testejä useampia tehdessään kartoitustyötä erään rodun kohdalla. |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 12th 2010, 09:30 | |
| yritän taas kuumeisesti saada hemmoa mahtumaan johonkin luonnetestiryhmään.. se on aikasta vaikeeta kun en kuulu tuohon beussien omaan järjestöön..
No jokatapauksessa mun mielestä Hempu puhuu asiaa. Tiedän et Hemmo tulee puolustamaan, mut toisaalta se on sen dna:ssa ja se on yksi syy miksi sen koiran alunperin ylipäänsä halusin, enemmän mua kiinnostaa se et kuinka voimakkaasti se sen tekee. Ton dna:n lisäks sen isukki ja äipytti on kummatkin erittäin suojelevaisia (luontaisen suojelun lisäks kummatkin on menestyneitä suojelussa) ja Hemmo sai elää niiden laumassa suht pitkään ennenku siirty meille, uskon siis tavallaan myös siihen et jotain tolle on siirtynyt dna:n lisäks myös äidinmaidossa. Just toi luontainen suojeluvaisto on osasyy siihen miks en ole lähtenyt hemmon kanssa suojeluun.. mieli tekis, mut kun se on jo niin vahva, niin en oikein halua pönkittää sitä puolta. Tasaisin väliajoin olen testannut et mitä tapahtuu jos esim. mä uhkaan lapsia, hemmo hyppää aina mun päälle, jos lapset nahistelee, hemmo menee väliin pomppaamatta kummankaan päälle.. eli ihan ku se tietäis luontaisesti et kuka uhkaa ketä ja mitä seuraavaks pitää tehdä.. ja käytän nimenomaan pitää sanaa, sillä se kuuluu vahvasti sen luonteeseen. Näinä kesäviikonloppuina kun oon käyny moikkaamassa hemmoa mökillä niin se on ottanut asiakseen suojella pihapiiriä, mut luikkii kyl heti pois kun kröhäsen, hetken päästä se tulee mielistelee. Tämäkin puoli on musta hyvä asia, se suojelee, mut tietää mun olevan arvoasteikolla korkeammalla. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 12th 2010, 19:27 | |
| Jep hyvä tuomari osaa kattoa sen kokonaisuuden:)ja kyllähän jos on koira jolla on verissä puolustus kyl se puolustaa mutta yleensä se menee niin että koira vilkaisee omistajaa jos omistaja ei tee mitään koira toimii:)mun koirista uhkatilanteissa varmaan mölisis kaikki,hulda epävarmuudesta,rane muuten vaan,piru haukkus ku raivoapina(se ei voi sietää mitään epämääräistä,oli pelänny hoitolan miestäkin ei ollu edes antanu koskea itseään) ja uuno haukkus anna makkaraa,manta hyppäis päälle helvettiäkö siinä huidot,susi??? | |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 19th 2010, 10:24 | |
| Minä kun olen hieman pihalla näistä luonnetesti pisteistä ja kävin tuossa pitkästä aikaa kattelemassa koiranetin kautta sisarusten kuulumisia, niin huomasin yhden niistä saaneen 67 pistettä luonnetestistä.. jep, mitähän se tarkoittaa? Onko tuo nyt sitten hyvä vai huono numero? Lisätäänpä vielä et joku oli saanut siellä yli 200 eli onko se hyvä et on iso numero vai paha? Anteeks etten tajuu |
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 19th 2010, 12:05 | |
| " Testin arvostelu Testin arvostelee aina kaksi tuomaria yhdessä. Arvostelussa noudatetaan arvosteluohjeeseen sisältyvää arvostelutaulukkoa. Tuomarit saa- vat arvostella 10 koiraa päivässä. Tuomarit voivat käyttää testissä apunaan luonnetestituomarikoulutuksessa olevia harjoitus- ja koearvos- telijoita. Koiran ohjaajalla ei ole oikeutta kieltäytyä tästä. Testituloksen muodostuminen Testitulos muodostuu koiran saamista luonteenpiirteiden määrityksistä, jotka kirjataan luonnetestipöytäkirjaan. Testin loppupistemäärä on välillä –300 ja +300. Testin loppupistemäärä on merkitsevä vain jos se on vähemmän kuin +75 pistettä, jolloin testin saa uusia, tai jos testi on rodun valionarvon tms. edellytys. Testin uusiminen Koira, joka on saanut testissä vähemmän kuin +75 pistettä on oikeutettu uusintatestiin aikaisintaan 6 kuukauden kuluttua edellisestä tes- tauksesta. Testin saa uusia vain kerran. Niiden rotujen koirat, joille testitulos on valionarvon tms. edellytys eli ”hyväksytty” tai ”hylätty”, saavat uusia testin pistemäärästä riippu- matta, jos yksikin hyväksymisen edellytyksinä olevista arvosanoista on alle arvosteluohjeen määräämän minimin. "
lainattu kenneliiton sivuilta..
pistemäärä ei niinkään kerro mitään vaan enemmänkin se miltä osioilta pisteet on saatu saman pistemäärän koirat voivat olla tyystin erillaisia..
|
| Aihe: Vs: Luonnetesti Heinäkuu 19th 2010, 13:21 | |
| Kiitos :) Jeesus et mä oon huono näissä..tuli ainakin kolmesataa lisäkysymystä :) No kaiketi se sit selviää 'isolla kädellä' jos pääsen sinne :)
Editoin: Viimesessä koiramme lehdessähän oli iso juttu luonnetestistä :) Joskus ne kotiin tulevat lehdet kannattais kai lukeakin :) |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Luonnetesti | |
| |
| | | | Luonnetesti | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |