|
| taste of wild ruoka | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Syyskuu 27th 2010, 16:44 | |
| LauraH: Mun mielestä pk-seudulla Megaeläin, AllFurDogz ja Murrenmurkina myy Acanaa ihan hyllytavarana. En tosin tiedä auttaako tämä tieto mitään.. :D
Tässä alkumietteitä pieneltä testijaksolta eli maistuvuus edelleen ihan hyvä meillä. On saanut sitä nyt jonkun aikaa enempi tai vähempi riippuen päivästä. Itse tykkään, että nappula on mahdollisimman iso/kova, jotta koira joutuu käyttämään hampaitaan ja puremaan kunnolla syödessään (toivon sen ehkäisevän hammaskiveä). Muutamia negatiivisia muutoksia olen koirassa huomannut eli silmät ovat alkaneet hieman rähmiä, hammaskiveä on tullut enemmän kuin aiemmin ja aivan muutaman kerran mennyt löysälle jos on annettu pidempään pelkkää nappulaa. Mutta noihin saattaa olla jokin muukin syy.. Yleisesti maha on ollut super hyvänä ja kikkareet oikein hienoja. Ne jotka eivät tiedä meidän ruoka-historiaa niin mainittakoon, että meillä on melkein kaikkien nappuloiden kanssa ollut jotain ongelmaa eli se, että tämä menee alas näin pienillä oireilla on aika harvinaista. Koira ei myöskään ole laihtunut tänä aikana eli kokonaisenergiamäärä ollaan saatu nyt paremmalle puolelle toisin kuin JamesWellbelowed lammas/kana-vegejä syöttäessä. :)
Jotta pakka menisi kunnolla sekaisin, niin sain haltuuni pienen määrään Jahti&Vahti Energiaa! Olen siis pidempään kyylännyt Extra Energiaa, mutta en ole raaskinut ostaa jättisäkkiä sillä se kestäisi meillä ikuisuuden. Nyt naapuri oli kumminkin sattunut ostamaan Energiaa kana&riisin lisäksi joten sain häneltä pienen maistiaisen meillekin. Maistuvuus oli hyvä, nappula oli melko iso, muttei kova. Toistaiseksi maha ei ole mennyt kuralle, mutta saa nähdä miten käy jos antaa vielä pari kertaa. Tämä olisi hinnaltaan huomattavasti halvempi kuin Villimaku, paremmuudesta en tiedä.
Taste of the wildissa on toki enemmän kaikkea, mutta käytännön merkityksestä en ole ihan varma sillä määrät eivät voi olla kovinkaan suuria. J&V:n ruuissa taas pidän toisaalta hyvänä niiden yksinkertaisuutta ja muutaman ainesosan käyttöä eli jos koiralla on ongelmia ruuan kanssa on helpompi lähteä hahmottamaan mikä niitä aiheuttaa ne kun vaihtoehtoja on vain pari hassua.
Taste of the wild preeria (Hinta 4,41 e/kg - energiaa 15,6 MJ/kg - Proteiiini 32% ja rasva 18%) biisoni, riista, kuivattu lampaanliha, kuivattu kananliha, kananmunat, bataatti, herneet, rypsiöljy, paahdettu biisoni, gebratenes paahdettu riista, luonnolliset aromit, tomaatit, merikalajauhe, koliinikloridi, kuivattu sikurinjuuri, mustikat, vadelmat, Yucca Schidigera, Enterococcus Faecium, Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei ja Lactobacillus plantarum, kuivatut Trichoderma longierbrachiatum fmentation uutteet, arvokkaat vitamiinit (A, B1, B2, B6, B12, C, D, E), Kivennäisaineet (rautaproteinaatti sinkkiproteinaatti, kupariproteinaatti, mangaaniproteinaatti, rautasulfaattit, sinkkisulfaatti,kuparisulfaatti, mangaanisulfaatti), kaliumjodi, Mangaanioksidi, biotiini, kalsiumpantotenaatti, natriumseleniitti, foolihappo.
Jahti&Vahti Energia (Hinta 1,55 euroa/kg - Energiaa 16,2 MJ/kg - Proteiini 32% ja rasva 17%) Siipikarjanlihajauho (32%) (kanaa), ohra, maissijauho, maissi, eläinrasva, riisi. (+yleiset vitamiini ja hivenaineet).
Jahti&Vahti Extra Energia (Hinta 1,81 euroa/kg - Energiaa 17,4 MJ/kg - Proteiini 28% ja rasvaa 24%) (Porsaan) Lihajauho (47%), ohra, siipikarjan rasva, maissi, juurikasleike. (+ yleiset vitamiinit ja hivenaineet). |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Syyskuu 27th 2010, 19:40 | |
| - Lainaus :
- LauraH: Mun mielestä pk-seudulla Megaeläin, AllFurDogz ja Murrenmurkina myy Acanaa ihan hyllytavarana. En tosin tiedä auttaako tämä tieto mitään.. :D
Kiitti 'SiriusAng' vinkistä ei tosin hirveesti ollu apua kun ei asuta siellä päin, heh! Mut pidetään mielessä jos joskus pk-seudulla liikutaan. Eihän ton Acanan tilaaminen nyt ihan älyttömän hankalaa ole ja yli 13,5kg toimitukset tulee ilman postikuluja. Mutta silti sen kokee jotenki helpommaks jos sais sen pussin kaupasta. Ja tolle pikkukoiralle ei ihan viiti tota isoo säkkii tilata kun se syö siitä ihan tooosi piiitkän aikaa. Samoin kiinnostas toi HappyDog, mut sitä on vielä vaikeempi saada |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Syyskuu 27th 2010, 19:49 | |
| Heh, tuli muutes tosta Jahti&Vahti -ruuasta mieleen... Miehen ajokoirille syötettiin kesällä yks säkki, tais olla sitä tavallista, kun oli ruoka loppu eikä asiaa kaupunkiin. toiselta koiralta rupes lähtee karvat korvista. Sen korvalehtiin ulkopuolille tuli isoja kaljuja laikkuja. Kun palattiin takasi normiruokaan mitä ovat enneki syöneet, karvat kasvo takasi. Mun mielestä jännä juttu, mut muuta selitystä ei sille keksitty ku toi ruoka. Ovat joskus aikasemmin tota energia-papua syöny eikä sillon tullu mitään sivuvaikutuksia. Monet on tota JahtiVahtia kehunu ja joskus harkitsin iteki ton kokeilemista mut enpä taida enää ton karvattomuusepisodin jälkeen ostaa |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Syyskuu 27th 2010, 20:20 | |
| oho! siis toi jahtivahti juttu...tässä näkee miten erilailla ruoat sopii koirille...meidän koda ku syö jahtivahti kanariisiä ni ai että ku sopii hyvin ja jos vaihtaa johonki muuhun ni heti menee kaikki huonommaks mutta jahtiin ku vaihtaa ni paranee missäköhän elämänvaihessa kannattaa siirtyä ns. senioreille tarkoitttuihin nappuloihin?? |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Syyskuu 27th 2010, 21:00 | |
| Itse tiedän myös J&V:stä sekä hyviä, että huonoja kokemuksia. Osalle tuntuu olevan ainoa mikä sopii ja osalla ei niin millään. :D
Itseäni hieman hämmentää tuo ns. ikäkausiruuat sillä en ole löytänyt niistä selkeää eroa keskenään tai sitten en osaa katsoa oikeaa kohtaa. Käytännössä monet penturuuat ovat samanoloisia kuin energia/tiineys/senioriruuat tai sitten ihan päinvastoin eli senioriruoka saattaa olla sama kuin laihdutusruoka jne. Esim. yksi tuttu kasvattaja syöttää kaikille koirille penturuokaa koska se hänen mielestään on sillä merkillä laadukkampaa. :) |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Syyskuu 27th 2010, 21:47 | |
| Jos joku ruoka sopii, syötä sitä hamaan hautaan asti tai kunnes ruoka ei enää sovi ja on pakko vaihtaa. Muuten unohda ne ikäkausi ruuat, ne on markkinointi kikka. |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 6th 2010, 10:15 | |
| Niilo söi jahti&vahtia koko pienen ikänsä oikein hyvällä menestyksellä (ja juurikin extraenergiaa). Sitten eräs kaunis päivä se vaan alko oksentaa sen ulos täysin sulamattomana n. 8-10h ruokailusta. Tapahtui joka päivä, joten ruoka piti vaihtaa. Nyt mun mielestä mikään sapuska (paitti pelkkä raakaruoka, johon mulla ei oo varaa) ei oo sopinu yhtä hyvin ku se jahtivahti alkujaan (vaikka ei tolla nyt mitään ihmeempiä ongelmia ole). Liekkö ne sit muuttaneet jotain sen jahti&vahdin koostumuksessa, kun ihan yks kaks alko tollai tökkimään.... Nyt sit oon syöttänyt Acanaa, jota tilaan zooplussasta. Tuovat kotiin asti ja kun tilaan sen kaks säkkiä, niin tulee ilman kuljetuskustannuksia ja hinta on halvempi kuin mitä oon löytäny muista kaupoista, jotka sitä myy.
Tänään sit juurikin tämän keskustelun innoittamana (ja niilon huonon karvanlaadun) tilasin sieltä just äsken kaks säkkiä Orijenia ja kokeilen sitä. Seuraavaks, jos Orijen ei sovi, niin meinaan kokeilla tätä Taste of Wildia. Eli kattellaan kuin käy. Acana on ollu ihan hyvää, mut jotenki musta tuntuu, et Niilon turkki on huono ja henki vähän haisee...voi kyllä johtua ihan vaan stressistäkin nuo, kun Rauhan takia se on ny hilseilly muutenki. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 6th 2010, 12:26 | |
| Joku muuki valitteli että acanasta haisee henki ja karva huononee laita sille lisä öljyä niilolle se rasvamäärä on varmaan liian vähäinen mitä acanassa on. | |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 6th 2010, 12:34 | |
| joo, öljyä oon aina sillon tällön antanu, mut kokeilen nyt sit tota orijenii....ja yritän saada aikaseks hankittua niitä raakoja juttuja lisäks taas, kun on pakkanen ihan tyhjä. Ei kai ny kukaan ihan pelkällä papanalla elä, mut nyt ku on vähän rahat tiukassa, enkä tästä oikeen oo ehtiny lähtee mihkää niitä hakemaankaan, kun on ollu tässä vähän kaikkee noitten otusten kaa... eli pari viikkoa ovat ny syöneet ihan pelkkää nappulaa :/ |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 7th 2010, 21:53 | |
| Ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa tuon pelkän nappulan takia. Ruoka on kuitenkin vaan yksi osa koiranelämästä ja monta kertaa hyvä nappula on ihan yhtä hyvää kuin perus raakaruokakin. Lisäksi valitettava fakta on, että raakaruokinta voi mennä myös pahasti pieleen jolloin se on loppupeleissä huonompaa kuin markettinappula.. :P
Ainakin JV:ssä valmistusmaa vaihtui jossain välissä. Ja jossain toisessa välissä sarja uudistettiin muutenkin. Jännä sinällään tuossa uudistuksessa, että ne joille vanha sopi valittivat ettei uusi enää pelittänyt ja ne joille vanha ei ollut käynyt niin uusi alkoi käydä hyvin.. eli kyse tuskin on ollut mistään ihan pienestä muutoksesta.
Itseäni kiehtoisi kokeilla myös JV Junioria (tämän syksyn uutuus): Tässä tuoteseloste: lihajauho, maissi, maissijauho, ohra, siipikarjanjauho, eläinrasva, melassileike, kivennäisiä ja aminohappoja. Valkuainen 25%, rasvaa 12% ja energiaa 15,6 MJ/kg |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 8th 2010, 16:57 | |
| |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 8th 2010, 17:37 | |
| Mun varmaan vasta pitäskin tuntee huonoa omaatuntoa koiranruokinnasta kun rakki kattoo vaan nenän varttaan pitkin kun kuppia laitan esille. Välillä syö ihan ok. Useimmiten ei. Toisella rakilla ei tunnu edes kylkiluut, mutta koira näyttää hyvältä.
pitäsköhän noita villiä makua ja orijenia testata? Ovat vaan liian kevyitä tolle koiralle. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 8th 2010, 17:48 | |
| mää en tollaista huonoo omaa tuntoo pohdi,jos ruoka kelpaa ja koirat voi hyvin niin mikäs siinä:)sama mitä syövät:) | |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Lokakuu 23rd 2010, 09:30 | |
| Dodiih, vähän päivitystä tänne eli nyt on pikku pussi likimain syötetty. Ruoka oli hyvää, se maistui useimmiten, mutta uutta en silti ostaisi. Isoin ongelma on, energiaa ei ole tarpeeksi meille ja itseäni hieman hämäsi sen myötä ilmestyneet savikakat ja hammaskivet riehaantuivat ihan huolella. Nämä tosin voivat liittyä mihin tahansa muuhunkin. Kun vertaan tuota muihin nappuloinin niin sanoisin, että hinta/laatu suhde ei ollut kohdallaan. Meillä päästiin samoihin tuloksiin james wellbelowedilla tai musch energylläkin. Nyt vuorossa ovat Jahti&Vahti ruuat niistä lisää toisessa ketjussa. :) |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 3rd 2010, 14:04 | |
| wild lohisäkkiä on ny syöty muutama päivä ja se haisee oikeesti kalalle:)yök,,mut koirat on ihan sekona ei tartte laittaa mitään ylimääräisiä herkkuja sekaan kuppi menee tyhjäksi:)tosin siellä on seassa vielä happy dogia vaihto pikku hiljaa mut ei ole ainakaan mittään tullu ja jos tosta ruuasta ei ala karva kiiltään niin on kumma:) | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 7th 2010, 20:35 | |
| nyt syöty ihan vain wildiä(lohi wild) ei sekoitettuna,koirien kakat kuivia,mut rane kakkaa hirveesti,susi haisee mut se ny haisee muutenki ku veteli taas hiiriä pellolta ja syö kaikkea muutaki sekasi,huldan kakka määrä on pienentyny samoin uunolla,piru ja manta ihan sama ku happy dogista ei muutoksia vielä!ainu plussa on että tää ruoka maistuu hyvin pirukin syö ihan nyrpistelmättä kupin tyhjäksi:) | |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 8th 2010, 17:03 | |
| mä mietin jos kokeilis tota ruokaa. Eaglea ny vähä syöny ja paskaa tulee, en tykkää sitä syöttää. |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 8th 2010, 19:19 | |
| mä vaihdoin acanan orijeniin, ja ainakin näin alkuun vaikuttaa hyvältä. Ei haise niilon henki enää ja turkkikin on alkanu vähän enempi kiiltää...tosin oon syöttäny lohiöljyä ja läskiä kans, kun sain ruuat, mitä janin koiralta jäi. Ientulehduksen sillä nyt huomasin, mut luulen et se on ollu jo pidempään....liianharvoin muistan kurkkia noitten suuhun. |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 9th 2010, 13:45 | |
| meillä vaihtu molempien sapuska acanaan, kun sitä joku saku-tyyppi jossaki suositteli sillon ku penska tuli. neitin on ikänsä syöny mitä sattuu nappuloita. neitille toi acana on ollu hemmetin hyvää (ilmeisesti just siks, mitä jokkut jo sanoki, eli siinä sitä energiaa ilmeisesti vähempi, en siis ite oo tätä noteeraanu), sen "linjat" pysynny aisoissa. neiti ku on tommonen saakelin sohvaperuna, jonka suurin fobia on kalorien kulutus, ni se tartteeki jotain vähä laitimpaa ruokaa. jätkän kans en ensteks ollu iha sata varma, maha sillä ny on aina kaikilla nappuloilla toiminnu mainiosti, mut senki karva oli joteski outo... mut nytte näitten sairaus episodien jälkeen ollaan sille ruvettu syöttää lohiöljyä ruuan kanssa, ni näyttäs olevan vallan mainio yhdistelmä noille. neitiki saa sitä öljyä tipan, että haisee samalle, ku toisen kuppi, mut niin vähän kuiteski, et sille siitä ei vaikutuksia ole ollu. nyt on ollu käytössä ihan vaan normi adultti sapuska, mut normaalisti syöneet sitä large breed versioo, kun ainaki kaupantätin mukaan se ois parempaa just isommille (kappas... nimestähän ei voi mitään päätellä...), mut kyl taas seuraava säkki ostetaan sitä large breediä. sit kyselen vielä näin julkisestikki... elikkäs josko löytys joku ISON koiran omistaja. meille kun tällä tietoo sitten helmikuussa muuttaa lansun pentu ja se kasvattaja sano, et se suosittelis noille pennuille sitä eaglee tai royal caninia, mut ainaki noitten linkkien yms perusteella ne nyt ei sitte olekka kovin hyviä sapuskoja... millä muut on isoja rotuja pentuna syöttänny? kasvattaja sano kans, et jostain syystä acana värjää ilemeisesti lansut punaseks... se ei ollu varma, kun ei ite ole kokeillu, et onko siin sit jotaki, mikä värjää sen kuolan punaseks ja se sit turkkia, vai muuttuuko se koko koira punaseks, mut olkoon nyt kuinka vaan, en mä ainaka tahtos punasat lansua (ei taida kuulua ihan rotu määritelmiinkä...), ni se acana taitaa olla pois laskuista... |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 9th 2010, 14:32 | |
| katso ruuasta kupari määrä se on se joka värjää turkkia.ja isolle koiralle ihan sama syöttää vaikka suoraan jo aikuisen koiran ruokaa,usein nämä large puppy ruuat on liian proteiinipitoisia ja jalat lähtee vääntymään(olen monta asiakkaan koiraa nähny joilla on kintut miten sattuu)mut ku vaihtavat aikuisen koiran ruokaan jalat oikenee,johanna tai syöttää omille ihan aikuisen koiran ruokia pennusta pitäen sillä on mastiffeja(en kyl oo sata varma)ite en myöskään penturuokia suosi nyt ku susi on kohta 6kk syö samaa ku aikuiset ostin pentu ruokaa vain 3kk asti ja sen jälkeen aikuisen safkaan saman olen tehny muidenkin ns,tämän hetken nappulakoirille,,, | |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 9th 2010, 14:45 | |
| ookke... jätkä onki syöny meille tulostansa asti (about 3kk alkaen siis) just sitä acanan large breed adultia.... nii, sehän se taitaa muute värjätä ihmis blondejaki punertavaks... onko muutes tietoo, onks tua vaan joku lansu-juttu, vai onko muutki valkoset punastunu acanasta? no, tarttee tosiaan kattoo, kuinka tiukka täti se kasvattaja nyt sitten on sen ruoka ohjeittensa kanssa, josko sitä kehtais hiukka lähtä soveltamaan.... |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 9th 2010, 14:59 | |
| jep kaikki valkoiset punertuu jos on liikaa kuparia ruuassa | |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 9th 2010, 21:14 | |
| Kupari pitoisuudet: Acanan isojen koirien penturuoka ja aikuisruoka 20mg/kg Royal canin 15mg/kg
Enempää en jaksanu etsiä. Royal canin ja hills ovat mielestäni aika heikkolaatuisia hintaan nähden. Jahtivahti on parempaa ruokaa. Acana on ihan hyvä. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 9th 2010, 21:26 | |
| mun kaveri syöttää sen takia happy dogin ruokaa ku on alhainen kupari pitoisuus sen valkkarit meni muista ruuista punaiseksi:) | |
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka Marraskuu 10th 2010, 07:33 | |
| mä oopn syöttäny kaks mastiffia large breed puppy safakalla (pääasiallisesti sit toki kaikkee raakoja ja kotiruokaa muuta kan sjonkin verran ehkä max 20% ja vähän kalkkitabuja). En oo tyytyväinen ollu tulokseen. Ekalla koiralla (hill'ssin nappula) meni jalat ihan rimpulaks, mut sille en mitään kalkkilisiä tms syöttäny. Tuli kamala ruipelorumilus. Ja toinen taas eaglen nappulalla ja vähän parempi, mutta ei mun mieleen kuitenkaan (etujalat on jotenki ihan vähän lötkerön oloset ehkä) Sit yhden oon syöttäny jahtivahti aikuisten sapuskaa n. 50-70% ja loput raakoja ja kotiruokaa ja kalkkitabuja hirveesti. Tuli täydellinen paketii :) Sekä henkisesti että fyysisesti :) No, geeneillä on tietysti osuutensa, mutta tuo jälkimmäinen koira jonka syötin isojen koirien penturuualla on tämän "täydellisen yksilön" pentu, joten damoja geenejä kyl pitäis olla. Eli jos vielä mastiffin hommaan, niin meinaan syöttää aikuisen ruualla suoraan ja puolet sit lihaa ja esim raejuustoa tms ja kalkkitabuja sen mukaan, että kintut on suorassa. Sen kyllä heti huomaa jos alkaa vääntymään. Mulle tosin yks ell (Talvio) sano, että kalkkitbut ei auta siihen kinttujen vääntymisen ehkäsyyn.... |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: taste of wild ruoka | |
| |
| | | | taste of wild ruoka | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |