|
| Nirsolle ruoka uppoamaan | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 11:29 | |
| Tarttis saada päteviä vinkkejä miten saa safkan uppoomaan. Mun neidille ei oikeen ruoka maistu ja nyt helteillä vaan korostuu. Elukka on nyt 15 kk narttu eikä vieläkään oo ruokahalu parantunu. Sillä oli pennun ihotulehdus heti kun tuli taloon ja se vei ruokahalun lisäksi jalat alta ja muuta mukavaa. Sillon piti nappulat soseuttaa kuumaan veteen ja syöttää se mössö sille ihan suuhun asti että säily ees hengissä. Sen jälkeen oon yrittäny löytää tapoja saada se syömään paremmin mut ei piru tunnu löytyvän mitään. Varmaan söis hyvin vieläkin samalla tavalla, mut en kyl rupee koiraa syöttää. Saa kyllä ihan ite syödä ei se mikään vauva oo. Raaka tuore liha(siis ihan kokonainen liha) uppoo paremmin. Ainakin kun harvoin saa. Sitähän vois kokeilla syöttää vaan lihaa. Mut sithän se tottuu siihen eikä koske noihin nappuloihin ollenkaan. Mitäs mä sit syötän sille mettäreissuilla kun sen pitäs kuitenkin jaksaa ettiä lintuja maastosta monta päivää putkeen eikä aina oo mahollisuutta jääkaappiin missä sais koiran lihat säilymään syömäkelposina. Oon kokeillu myös laittaa nappulat/ruoan lattialle. Joku väitti että koira kokis syömisen miellyttävämpänä kun joutuu tekeen töitä enempi ruoan eteen. Susikin joutuu tekee paljon töitä ruoan eteen ja siks toi vois toimia. Toi mun neiti ei kyl ollu yhtään enempi innoissaan. Sama juttu motivaatiopallon kans. Okei se jakso kaks ekaa kertaa olla hiton innoissaa ja veti pallon koko sisälmykset kerralla mut sit loppu mielenkiinto sitä vehjettä kohtaan. Jos nappuloita vaihtelee ja laittaa niiden sekaan vaihtelevasti kaikennäköstä muuta; kalaa, lihaa, koiranmakkaraa, läskiä, kananmunaa, öljyä..., niin tuntu uppoovan paremmin(ainakin lisukkeet kaivettiin kupista mahaan) mut kun on toi herkkä vatsa niin eihän siitä sen enempää imeydy luiden päälle. Vaihtelu varmaan virkistää mut valitettavasti niin virkistää ton suolitoiminnanki. Tosta ei ollu apua niin aattelin et laitetaan sit samaa paskaa samalla rutiinilla ja niin pitkään et tajuu varmasti et tää on nyt tää mitä on tarjolla ota tai jätä. Neljä kuukautta takana eikä ruoka edelleenkään mee, mut ainakin suolitoiminta on kunnossa. Oon nyt syöttäny sille nyt järeintä ruokaa mitä eläinkaupasta löytyy(royl canin 4800) ja mahd.palj. läskiä sisältävää sika-nauta jauhelihaa. Nappuloita pistän yhen ison mittamukin, onko se puol litraa vai mitä lie. Jauhelihaa laitan 200 grammaa. Annan tällasen satsin kerran päivässä. Kuppi on lattialla 30 min - tunti söy siinä ajassa minkä syö ja sit lähtee kuppi pesuun ja tähteet roskiin.Kippo on ollut rauhassa lattialla eikä sitä oo tyrkytetty koiralle. Ite oon sen aikaa tehny ihan omiani. Useinmiten menee yli puolet, mikä ei mun mielestä riitä mihinkään ja näkeehän sen koirastakin. Joskus vain maistaa ja vielä harvemmin menee koko kippo. Just vaihoin kahteen ruokailuun päivässä kun tuntu että helteet vei ruokahalut ihan kokonaan. Niin syö nyt sit aamuin ja illoin pienet hiukopalat. Tolla on sellanen tyyli syödä et kun annan sille istumisen jälkeen luvan ja lasken kupin maahan niin se saattaa kävellä pois käymättä ede kipolla. Saattaa myös käydä haistamassa et mitä paskaa siellä on. Saattaa myös vetästä parit suulliset. Sit se käy eteisessä ja käy tsekkaa mis mä meen ja voi hengailla vähän aikaa jossain. Sit se käy kipolla vetää taas pari suullista ja lähtee uudelle kämppäkierrokselle. Tätä jatkuu sit niin kauan ku se syö. Hyvin hyvin harvoin syö yhellä "istumalla". Ja sit on se et jos on toisia koiria niin niiden safka olis aivan pirun hyvää. Elokuussa alkaa treenikausi ja siihen mennessä pitäs saaha elukan kuntoo kohotettuu(siis jos säät sallii). Mut kun ei toi piru syö sen enempää kun kuluttaa ja rasituksen jälkeen vielä vähemmän niin sehän vaan laihtuu entisestään ja syyskuussa kun metsästyskausi alkaa niin siitä oo kun luut jäljellä. Sille pitäs saada läskiä ja lihasta mut eihän niitä tuu tuolla syömisellä. Eikä se treenaaminenkaan(juoksuttaminen) oo terveellistä jos energiat otetaan lihaksista. Mut jos ei treenaa niin loppuu tehot heti ja kun nää kuitenkin vetää täysii niin sit kompuroi ja sen tietää mitä siitä tulee. Vieraissa syö huonosti kans mut se johtuu useimmiten siitä et monestikaan ei osaa rauhottuu kauheen helposti vieraissa. Varsinkin jos siellä on koiria ja on käyny siinä paikassa vähän. Viikonloppuna käytiin Tuusulan koiranäyttelyssä ja tuomari ei löytäny muuta moitetta kuin laihuus ja pieni lihasten puute. Sanoin et mut kun ei syö niin tuomari neuvoi syöttää herkkuja minkä kerkee aina joka käänteessä. Jos pöydästä antais niin menis varmaan kaikki herkut mut en mä mielellään rupee tota kerjäämään opettaa tai mitään tekemättömyydestä palkitsee. Ja onks noissa pullisssa ja leivissä nyt koiralle mitään hyödynnettävää muutenkaan? Ehkä rasvaa? Hyviä neuvoja kaivataan ja niistä kiittää varmasti sekä koira että isäntä |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 13:17 | |
| Ootko miettinyt että siirtyisit kokonaan barffaamaan? sehän ei ainakaan ole yksipuolista, kun saa vaihtelevasti eri eläinten luita, rustoja ja lihoja, sisäelimiä, kalaa, kasvissoseita yms.. Tiedän monta koiraa jonka yleiseen nirsouteen on auttanut ja ruoka uppoaa hyvin ja kuinka pitkiä ne reissut on että joutuisitte pärjäämään ilman jääkaappia? kun barffaa niin voi ja kannattaakin pitää paastopäivä välillä, joten jos 3-4pvän reissusta on kyse niin mun mielestä hyvin pärjää ilman jääkaappia, jos on mahdollisuus laittaa esim kylmälaukkuun kylmäkallejen sekaan. Siellä pysyy yllättävän kauan jäiset ruuat jäisinä/kylminä sitten tiedän että jotkut vannoutuneet barffaajat ottavat nappulaa pitemmille reissuille mukaan, eihän sitä tiedä jos sunkin koiralle maistuu nappula välillä kun sitä ei koko ajan tuputeta ja jotkut ottavat esim muschin ruokapötköjä mukaan jotka ovat periaatteessa vähän niinkuin tuorekamaa... säilyvät huoneenlämmössä. ja voihan olla että teillä on kaiken lisäksi tullut ruokailurumbasta "leikki" jolla koira käyttää valtaa kun tietää että kohta saa jotain muuta, ei mun tätä tarvii syödä. ja jos olette itse alkaneet stressaamaan ruokailutilannetta ja "kyttäätte" vaikka vaan sivusilmällä että no syökö se nyt niin sitten ei ainakaan syö... ja ootteko kokeillu että otatte sen ruuan HETI pois jos ei ala syömään vaan lähtee sen näkösenä että joo en mä tota syö... ja sit annatte uudestaan seuraavalla aterialla? en tiedä tuliko tästä nyt hullua hurskaammaksi mutta tässä mitä mulla tuli mieleen |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 13:47 | |
| Moro,
Oon mä tota Barffausta miettiny. Lähinnä mua siinä mietityttää just toi että jos on neljä päivää reikkojahdissa tunturissa niin joko ne safkat kantaa sinne 15 km päähän tiestä niiden kylmäkallejen kanssa tai sit väsyttää koiran jo matkalla metsästysmaille pistämälle ne koiralle rinkkaan. Kuivakama on kuitenkin kevyempi kantaa mukana. Sinne tunturiin kun tulee sitä kamaa muutenkin ihan tarpeeksi. Mut voi hyvinkin olla et syö nappuloita sit mieluummin kun saa harvoin. Mut meneekö sen vatsa taas sekaisin. Sillon kun vaihtelin safkoja(etin sitä herkullisinta) niin meni sekaisin vaikka korvas alkuun vaan 1/3 uudella nappulalla. Nythän se söis suoraan uutta nappulaa. Ja heti kun sen vatsa tottu niin ei enää maistunutkaan.
Mut kahta päivää ei varmaan jaksa juosta ilman sapuskaa välissä. Muuten loppuu tehot ja sit, tulee lintutilanteissa ongelmia, alkaa kompuroimaan ja voi sattua pahastikin. Mut kyl nyt yhen yön ruoat kantaa mukana vaikka kylmäkallejen kanssa.
Voi olla sekin että se pitää sitä valtaleikkinä. Mut niin kuin kirjoitin niin oon nyt jo neljä kuukautta syöttäny samaa kamaa ja puuhaan ihan omiani sen jälkeen kun lasken kupin maahan. Sit oon puolen tunnin - tunnin päästä nostanu kipon pois asenteella että syö se nyt ainakin sen verran että hengissä säilyy. Mä en ainakaan oo sen valtaleikkiin osallistunu. Mut onhan toi muutenkin ollu sellanen pomottaja tyyppi. Siis ennen ja tietysti välillä testaa edelleen, et voi hyvinkin olla.
Mut joo, sitä voisin kokeilla et kippo lähtee heti jos kääntyy kannoillan heti kipon kolahdettua maahan ja tulee tarjolle sit seuraavan ruokailun yhteydessä. Tota vois testata ja jos ei toimi niin alkaa sit barffaamaan. Siinä vaiheessa vaan pitää tohon barffaamiseen hiukan perehtyä.
Kiitos vinkistä!
Onko muita hyviä ideoita? Mua kiinnostais tietää sekin et miks toi ravaa/laahustaa pitkin kämppää ruokailun lomassa. Jos sen ymmärtäminen auttas löytämään ratkasun.
|
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 14:15 | |
| Metsästysreissuilla barffaaminen mahtaa tosiaan olla aika mahdoton ajatus, ja siellä jos missä sitä energiaa pitäisi koiran saada. Itsekin olen tullut tämän ongelman kanssa tutuksi: meidän seisoja myös noin 1-1,5 vuotiaaksi asti oli melkoisen nirso ja ongelma nostaa päätään nykyisin vielä metsästyskaudella ja "oudoissa" ruokailutilanteissa kuten vaelluksella.
Tarinastasi päätellen ongelma voi olla juurikin tuossa pentuajassa: siinä kohtaa koira on ehkä huomannut ihmisistä että ruokailussa on jotain ahdistavaa ja kummallista ja siitä tehdään suuri numero. Ymmärrän että olosuhteiden pakosta näin on pitänyt toimia. Kuitenkin, siihen kun yhdistetään koirarotutyyppi jolle nirsoiluongelma on melko tavallista, niin kierre on valmis. Esimerkiksi jotkut pitää kupilla istumisen opettamista näille koirille vääränä valintana koska jo pelkästään se voi tehdä syömisestä liian ison numeron. Eli jollain tavalla koirallesi pitäisi ohjelmoida ruokailu ja ruoka uudestaan. Miten sitten käytännössä, en tiedä. Täysin erilaisen ruuan (esim. raa'an) syöttäminen voi olla yksi vaihtoehto.
Minusta 30-60 minuuttia syöntiaikaa kuulostaa pitkältä, varsinkin jos koira ravaa ympäri kämppää välillä. Me tehtiin aikoinaan niin että 5-10 minuuttia oli aikaa aloittaa syöminen, ja siinä ajassa jos aloitti mutta poistui kupilta niin lähti myös kuppi. Voisiko sitä syöttää jossain riittävän pienessä, suljetussa tilassa ettei pääse ravailemaan? Eihän sillä mitään syömiseen liittyviä kipuja ole? |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 14:16 | |
| siihen en osaa vastata miksi se sitä ravaamista tekee, oisko vaan joku opittu tapa? sithän sen näkee onko vaikutusta jos otat heti ruuan pois jos ei heti kelpaa, jos se vaikka ymmärtäis että jos meinaan jotain syödä niin paras syödä sillon kun sitä saa, ja lopettais ravaamisen. kun ilmeisesti se ei itseään nälkään tapa jos syö aina ees jonkin verran. suosittelen lämpimästi Barf käytännössä-kirjaa jonka on kirjoittanut Riikka Lahti. Suomeksi löytyy todella vähän kirjallisuutta aiheesta, ja riikka tekikin monelle karhunpalveluksen kirjoittaessaan niin selkeän ja helposti ymmärrettävän kirjan mistä löytyy ruokamäärätaulukot yms. saat sen todennäköisesti puolet halvemmalla kun jostain kirjakaupasta jos laitat riikalle mailia riikka.lahti@gmail.com |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 14:21 | |
| Voithan sä ottaa kuivalihaa sinne metsästysreissuille mukaan. :) |
| | | JonnaH Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
Viestien lukumäärä : 561 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 15:07 | |
| Mulla on kaikki koirat aina ollu nirsoja ja se on äärettömän turhauttavaa välillä...mie syötän kaikkee ja ihan kaikkee sekasin. Samaan aikaan on ainakin kaksi nappula säkkiä auki mitä miksailen ja heitän sekaan mitä sattuu. Jos ei uppoo samantien niin max 15 min ja ruoka pois. Enintään on ollu kaks päivää syömättä ja sit jo maistunu kunnolla. Ookko kokeillu esin muschin niitä makkaroita mitkä on tod energiapitosia ja rasvasia elikkä ei tarvii syödä hillittömästi et saapi pökköö pesään ja säilyy huoneen lämmössä et esim kilon pötkön ku aukasee niin kylmälaukussa avattuna säilyy parikin päivää. Meillä se ollu tod hyvä lisä, nyt paussilla ku tuli kyllästys... | |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 15:13 | |
| Mäkin luulen et toi pentuajan touhu on ollu siihen vaikuttimena. Mut miten mä saan sen nollattua? Neljä kuukautta ilman mitään hössötystä ruoasta pitäis kyllä jo olla riittävä aika koiralle tajuumaan et eihän täs mitään ihmeellistä oo. Vai pitääks toi sit vaan niin sitkeesti kiinni siitä ajatuksesta?
Voisin tietysti kokeilla siirtää ruokailun vaikka eteiseen, kun normaalisti saa ruokansa keittiössä. Jos se ois sille sit mukamas uus juttu. Nopeuttaa safkan poisvientiä ja veidä safka heti pois jos ei ala samantien syömään. Pitää tällasta rutiinia jonkun kuukauden ja kattoa onko mitään vaikutusta.
Täytyy toi kirja hommata jos barffaamiseen päädyn mut tosiaan melko hankalaa noilla metsästysreissuilla.
Se kuivaliha. Mistä sitä voi ettiä, missä hintaluokissa pyörii ja onko rasvaa? Ihmisen kuivaliha on pirun kallista ja paljon suolaa. Koiran kuivalihasta en tiedä mitään. Rasvaa tarvii metsästyskaudella ruoassa olla melkosesti kun se antaa potkua pitkälle seuraavaan päivään eikä koiraa voi aamulla eikä kesken päivää syöttää kun muuten loppuu kyyti tai pahimmassa tapauksessa tulee vatsalaukun kiertymä.
Noi pötköt kuulostaa ihan hyvältä lisältä esim. jauhelihan korvikkeeksi. Täytyy tsekata.
Toi yletön ruokien sekottelu ei oikein innosta kun tollakin se mielenkiinto johonkin loppuu aina vähän ajan päästä. Ja mitä jos se on tosiaan kesken mettäreissun. Sieltä tunturista on paha lähteä hakemaan kaupasta toisia nappuloita kun neidille ei enää maistu ne mitä on mukana. Sen lisäks tolla tosiaan se vatsa menee sekasin ja just kun vatsa tottuu niin lakkaa maistumasta, että se ilo jää lyhyeksi. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 15:49 | |
| Meillä on takuuvarma ruoan uppoominen tai söis vaikka pieniä kiviä jos sekotan kissan pussiruokaa sekaan. Helteillä käytän tätä ja pienennän annoksia. Ravaamiseen tekisin vaan et ku lähtee pois kupilta niin heti kuppi pois. Ja tarjoo normisti seuraavaan ruoka aikaan vasta ja uskosin et tajuaa jossain vaiheessa syödä kaikki. | |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 16:13 | |
| Kissanpussiruoka ainakin haisee aika samalle kun mitä koiralle on vastaavia tarjolla. En muista merkkiä mut yhessä taitaa olla spanielin kuva ja on samanlaisessa pussissa kuin kissanruoat ja yleisväri kait keltanen. Kokeiltu on. Toimii aikansa mut aika nopeesti menee teho. Sama juttu kaikkien koiramakkaroiden ja koiran purkkiruokien kanssa joita oon lisukkeena syöttänyt. Maistuu hyvin hetken mut just kun vatsa alkaa tottuu niin loppuu mielenkiintokin. Kissanruokaa en oo kokeillu mut luulen et niis on sama efekti. Mä oon kokeillu niin montaa eri ruokaa ja niiden yhdistelmää ja aina sama tarina et mä luulen et tää on kyl kiinni jostain muusta kun siitä et ei maistus. Kylhän koira normaalisti syö niin paljon kun annetaan niin paljon kun sitä on saatavilla ja ihan mitä vaan jos kaikki on kunnossa. Eiks se oo ihan luonnonlaki. Täl ei ainakaan oo mitään kipuja missään et sit se on psyykkisellä puolella kun kaikki ei oo kunnossa. Ja kun koira haluu selvitä hengissä niin sen pitää syödä aina kun on tarjolla niin paljon kun sillä kertaa saa tai muuten ei selviä hengissä ja pääse jatkamaan sukua. Eikä ne osaa kattoo peiliin et voi hitsi kun mun linjat on vähän pyöristyny et pitäskö kattoo vähän miten paljon syö. Tai niin mä ainakin ajattelen. Saatan kyllä olla ihan väärässäkin. Mut mikä se on mikä meil ei oo kunnossa ja miten sen saa korjattua? Vai onks se vaan niin et jos Unna ois susi luonnossa niin sitä ei enää edes olis ja luonto ois siten hoitanu et huono materiaali ei jatka sukua ja mun pitää vaan hyväksyä et se nyt on mitä on, syö sen verran ku syö ja jaksaa sit juosta sen verran kun jaksaa ja hommata toinen koira kaveriks et kun lähtee ilman kavereita metälle niin ei tartte tulla tunnin päästä takas?
Kiitos kaikille vinkkejä lähettäneille tähän saakka tulleista vinkeistä! |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 18:31 | |
| Niin en tiä sit tosiaan jos on jotain korvien välissä niin sanotusti, mulla ainakin on jotenkii sattunu aina et on kuppiin sylkijöitä koirat ja joo maistus toisten ruoka aina paremmalle. :) Mut tehny vaan samalla lailla ku lapsille et jos ei maistu mitä tarjotaan niin olokoon syömättä. Mut ihan se muschin makkara jos menis ees jonki aikaa niin sehän ois just hyvä kasaamaan massaa ja liikkumalla lihaksia. Tosi hyvin toimi mein boksulla joka tod nirsoilija... Varsinki ny ku ainoo ku ei oo ees kisaa ruoasta. | |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 20:29 | |
| Naudan kuivalihaa saa ainakin kennelrehulta. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 4th 2011, 21:12 | |
| Mulla on nirso nälkäkurki tai oli. Huomasin, että koiralle pitää antaa maitohappobakteerijauhetta aina nirsoilukautena, tehobakti on hyvä. Kuivaruuat tuli kokeiltua kaikki, Jahtivahti on se mikä on meille tullut jäädäkseen. Huomasin, että kun koira on syönyt muutaman viikon hyvin jotain ruokaa niin se alkaa syödä hyvin muutenkin. Mun koira ei tykkää, että nappuloihin lisätään mitään. Lisukkeet pitää antaa erikseen nappuloiden jälkeen. Huomasin myös, että koiralla on omia inhokkiruokia joita se inhoaa niin paljon, että koko kupillinen jää syömättä. Kalaöljy on sellanen. Pikalihotukseen oon käyttäny joko ranskankermaa tai smetanaa. Ne myydään pikkupurkeissa, puoli purkkia kymmen kiloselle ja paino nousee. Myös rasvainen juusto ajaa asian. Koirat tykkää yleensä myös raejuustosta. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 6th 2011, 12:05 | |
| yks, mistä kuulemma koirat tykkää ihan pirusti kans (on toiminnu meilläki), on royal caninin semmoset pikkupurkissa myytävät mousset... en tiijä, mikä niis on, mut tuntuvat olevan ihan yyber herkkua, joten meillä, kun esim vanhuksella on tosi huono maha ja se ei sen maha sekoilun jälkeen oikeen tahtos syyä, ni sekottaa ihan vaan vajaan lusikallisen sitä moussee nappuloihin, ni johan menee... meillä noi nyt normaalisti on kaikki todella ahneita paskoja, jolle uppoo ihan mikä vaan, mutta jos vanhuksella on muutaman päivän maha ollu tosi sekasin, se selkeesti "pelkää" syödä, kun sillä on selvästi ihan kipuja mahassa ripulipäivinä... tällä konstilla ei ole tarvinnu tehä mitään sembaloo siitä, et saa sen syömisen taas tasaantuun, koska toi mousse uppoo, vaikka kuinka masussa kiertäs... |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 6th 2011, 17:17 | |
| En ihan koko ketjua lukenut joten toistoa voi tulla, mutta tsemppaukset ketjun alottajalle, teksti kuulosti niin tutulta että alko melkeen naurattaa. Meilläki nyt 3v setterinarttu on koko pienen ikänsä nirsoillut, samantein ku tuli kotiin 8vk ikäisenä ja ekasta ruuasta lähtien on enemmän tai vähemmän jättänyt syömättä mitä tarjotaan (yleensä enemmän). Vaikkei mitään traumaattista kokemusta takana olekkaan. Taitaa olla näissä seisojissa mukana kulkeva "geenivika" että pitävät itsensä hoikkana ja syövät sen millä juuri ja juuri pysyvät hengissä... Meillä tarjotaan yhä kaikista tuhdeinta ja energisintä nappulaa mutta puolet ruuasta on yleensä aina raakaa jauhelihaa tai luita. Pitkillä metsästysreissuilla on sitten tuota jonkun mainitsemaa muschia tai jauhelihaa (ei ole ainakaan vielä päivän-pari lämpimässä repussa "kypsyneestä" lihasta maha sanonu mitään) ja koira syö minkä syö. Yleensä syö vähän ja tulee reissusta melko hoikkana. Nimim. viime syksynä laskimme koiraan reissun aikana ilmestyneitä törröttäviä kylkiluita... Ainoat meillä ruokahalua parantavat tekijät on olleet: ruuan jatkuva vaihtelu (tähän kyllästyy hyvin nopeaa itse kun aina pitää keksiä jokin "uutuus" kuppiin laitettavaks), vieraassa paikassa syöminen (anoppilassa kelpaa jahtivahti mutta kotona kupista ei), raaka liha (noo jää sitäkin monesti kuppiin) ja pysyvimpänä kaikista toisten koirien tulo laumaan. Kun muut hotkii kupit tyhjäksi niin tulee meidänkin neitiin hieman painetta ja syö enemmän - ainakin useimmiten. Ehkä näille ei ole yhtä lääkettä, syövät sen että hengissä pysyvät |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 6th 2011, 18:55 | |
| Tsemppiä täältäkin! Koirien kuivalihaa kannattaa haeskella netistä, google on siihen hyvä työkalu. Muistaakseni myös pienehköt pussit olivat jostainsyystä edullisempia kuin isommat.. En sitten tiedä miksi. Meilläkin kuivalihaa on käytetty reissumuonana jossainvälissä. :)
----- Meillä koiralla on taustalla täydellinen romahtaminen pentuiässä (shokki). Syy jäi arvoitukseksi, mutta noin kaksi kuukautta painittiin jatkuvan oksentelun/ripuloinnin/syömättömyyden kanssa. Tässä listaa siitä mikä kaikki meillä edesauttoi ongelmien synnyssä tai ylläpiti itse ongelmia.
- Sinkin puutos -> Sinkki lisää ruokahalua ja edesauttaa mm. kudosvaurioiden korjaantumista, nykyisin osa kuivamuonavalmistajista (jatkossa KMV) käyttää sinkkiä joka ei imeydy helposti koiriin, mistä seuraa joillakin yksilöillä sinkinpuutos. Meillä sinkin puutos tuli todennäköisesti siinä kun elimistö yritti korjata suurtamäärää vaurioituneita kudoksia. Silloisen ruuan sinkkimäärä ei riittänyt korvaamaan isoa menetystä, mistä seurasi lisää oireita mm. ruohalun häviäminen, hammaskivet, hauraat kynnet jne.
- Rasvan puutos -> Nykyisin monet KMV:t ovat siirtyneet kasviöljyihin, mutta jostain syystä kaikki koirat eivät pysty niitä hyödyntämään, mistä seuraa ongelmia hormonien ja rasvaliukoistenvitamiinien toiminnassa. Myös suolinukan (ruuan imeytymisen) kannalta rasvan saanti on tärkeää. Meillä koira todennäköisesti menetti suolinukkaa romahduksen yhteydessä (kuivuminen, ripuli, paastot jne).
- Riisi & peruna -> Välitön ripuli meillä
- Maissi -> Nostaa verensokeria nopeasti eli vie näläntunnetta(?). Häiritsee meillä ruuan/ravintoaineiden imeytymistä, näkyy pitkällä aikavälillä "heikkona kuntona", koiran lihakset eivät palaudu rasituksesta, koira on juminen ja nestehukkainen. Maissi sopi mahalle kyllä hyvin, mutta tämä oli se viimeinen puuttuva pala ennenkuin saatiin koirasta upea nykyinen ilmestyksensä. Idea tähän tuli koiraa hoitaneelta manuaaliterapeutilta periaatteella kokeile kaksi viikkoa ja usko sitten. :)
- Ja viimeinen, mutta tärkein eli elämäntäpamuutos: Eli meillä suojeltiin koiraa rasitukselta liian pitkään. Vasta kun huonokuntoinen koira pistettiin rankoille lenkeille alkoi pysyviä tuloksia tulla. Eli liikunta oli meillä se joka laittoi elimistön takaisin raiteilleen. Palautti nälän, tehosti ruuansulatusta, alkoi rakentaa lihasmassaa ja käski kropan kerätä vararavintoa. Myönnän kyllä, että alkuun hirvitti lähteä normi 8km lenkille kun koira on pelkkää luuta ja nahkaa, mutta kuulemma koiran elimistö on suunniteltu sopeutumaan mahdollisimman optimaalisesti sen hetkiseen rasitukseen. Eli jos se on lepoa niin koira vähentää ruokaa ja lihasmassaa. Jos on rankkaa menoa se ahmii vararavintoa ja rakentaa lihasta. Tämä ohje saatiin alunperin koiraa hoitaneelta fysioterapeutilta ja myöhemmin kun koitin googlettaa kokemuksia niin vastaava idea löytyi Katiskasta RARF nimikkeellä.
Treenien aloittamisen yhteydessä ruokinta muutettiin 1 annokseen per päivä. Aluksi annokset olivat ihan pieniä. Tavoite olisi se, että koira söisi sen melko varmasti kokonaan ja sille jäisi nälkä. Seuraavana päivänä taas pitkät lenkit, illalla vähän ruokaa eteen. Kun tulisi se hetki, että koira olisi innoissaan ruuasta ja kuppi menisi kyselemättä tyhjäksi niin alettaisiin lisäämään ruuan määrää. Meillä siihen meni vain kaksi vuorokautta ja takapakkia ei ole tullut.. :)
Nykyisin kun tilanne on ollut pitkään hyvä, ollaan taas lipsuttu eli nappulat saavat olla kupissa syötiin niitä kaikkia tai ei. Lisäksi koiruus saa välipaloja, nameja ja luita ruoka-ajan ulkopuolella. Jos ongelmat alkaisivat uudelleen niin palattaisiin takaisin tuohon yhteen ruokintakertaan ja lopetettaisiin esim. namilla palkkaaminen agilityssä. Mut koirat on erilaisia, tässä meidän tarina ja tsemppiä sinnekin toipumiseen! :) |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 8th 2011, 18:59 | |
| No nyt on smetanat ja mousset hankittu ym. Kipon nostan nyt nopeammin pois kun ennen ja ruokailupaikka on vaihtunut eteiseen. En tiie mikä siinä moussessa on, mutta esitetteessä mainostettiin että parantaa ruokahalua. Toivotaan että toimii. Jauhelihaakin menee kuitenkin sen verran että taidan siirtyä ostamaan sen tuolta Kennelrehusta. Samoten sieltä sai läskiä kaupan pakasteallasta huomattavasti edullisemmin.
Se sinkkihomma kuulosti mielenkiintoiselta. Saiskohan sitä koirille imeytyvää sinkkiä jostain? Ja tietääkö kukaan minkälaista sinkkiä(hyvää vai huonoa) tuossa Royal Caninin Energy 4800 kuivanappuloissa on? Siinä on E6 sinkkiä. Ja jos joku tietää vielä tuota tuhdimman nappulan otan tiedon kiitollisena vastaan. Tuossa on proteiinia/raakavalkuaista 32% ja rasvaa 30%.
Vaikuttaa siltä että tää on vähän sama kuin koulutushommien kanssa että joku toimii jollekin koiralle ja joku toiselle ja neuvot voi olla hyvinkin ristiriidassa keskenään. Mutta kaikki niistä varmasti toimii jollekin koiralle. On tullut niin paljon ja niin erilaisia vinkkejä että pakkohan noista on jo se mun elukalle sopiva systeemi löytyä.
Kiitokset kaikille! |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 8th 2011, 20:13 | |
| Olettaisin, että E6 on vain sinkin lyhenne, mutta varmuutta minulla ei ole. Suomeksi RC:n sivuilta ei löydy tarkkaa tietoa ruuasta, mutta jenkkisivunpuolelta löytyi tämä "zinc proteinate, zinc oxide" en vain tiedä miten nuo tarkalleen kääntyvät suomeksi. Hämmentävää on myös, että suomenkielisellä sivulla ruuassa ei ole maissia, mutta jenkkisivulla taas mainitaan maissi kahdesti.. "Zinc proteinate" on wikipedian mukaan aminohappokelaatti ja sinkkioksisi lienee jälkimmäinen. Ainakin noiden kelaattien pitäisi imeytyä hyvin, niitä on mm. ihmisten purkeissa ja pii-pet valmisteessa. Luonnollinen sinkin lähde on maksa jota saa myös kennelrehulta. :)
Noista rakaaruokatuotteista sen verran, että kannattaa katsoa tuotteissa myös sidekudosprosentteja ettet maksa tyhjästä. Esim. joissakin koirien jauhelihoissa sidekudoksenmäärä on jopa 50% eli siinä on silloin puolet "täyteainetta" jolloin kilohinta saattaa olla viimekädessä isompi kuin ihmisten jauhelihan. Ihmisten jauhelihassa sidekudoksen määrä on normaalisti noin 20%. Eli jos tavoite on lihoittaa koiraa mahdollisimman pienellä ruokamäärällä sidekudosta ei kannata syöttää paljoa.
Royal Caninen 4800 energiamäärä on 4363 kcal/kg äkkiseltään ei tule montaa merkkiä mieleen jolla olisi tuhdimpia ruokia (Priima High Energy-pötköt?). Arktis, Musch High Energy, JahtiVahti Extra Energia ja Jeppe Aktiivi ovat muistaakseni likelle samassa luokassa. Useimpien merkkien (pikkukoirien)penturuuat ovat energiapitoisimpia. Royal Caninea pidetään tosin yhtenä maistuvimmista eläintenruuista.
Toisaalta kun energiamäärä on noinkin korkea niin veikkaisin enemmin, että joko jokin häiritsee ruuan imeytymistä (vrt. meillä maissi) tai sitten koira ei yksinkertaisesti syö tarpeeksi. Oletko mitannut paljonko se suurinpiirtein syö..? Saisi vähän mittasuhdetta kuinka paljon sille pitäisi saada lisää kaloreita kuppiin. Itse pidin pahimpina aikoina ruokapäiväkirjaa jonka avulla saatiin vähän selkiytettyä mitä koira on kulloinkin syönyt tai jättänyt syömättä. Ja totta mitä sanoit tuosta yksilöllisyydestä! Taitaa olla sama meissä ihmisissä, toiset lihoo kun näkevätkin suklaalevyn ja osa ei millään. :D |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 8th 2011, 21:12 | |
| Jakke Lehtonen sanoo sinkistä jotain, että oksidi ei vissiin imeydy niin hyvin kuin sulfaatti. Mustista ja mirristä saa ihan hyvää sinkkivalmistetta.
Meillä osa extra energiaruuista ei uponnu millään ja mulla ei ollu varaa sitä Royalcaninia syöttää. Hauhaulla on muuten kans tosi kiva pikkupurkkiruoka, joka uppoo nirsolle.
Meillä koira vaan alko syömään kunnolla. Syytä en tiedä, mutta tuon Jahtivahdin jälkeen on menny aina kaikki ruoka. Välillä jättää jotain, mutta harvakseltaan.
Raakatuotteista kannattaa myös kattoo rasvaprosentti. Ne kun tuppaa olemaan aika kevyttä kamaa. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 9th 2011, 11:11 | |
| Ensikommentteina voin todeta että se mousse tekee ruoasta minunkin nirson mielestä aivan vastustamattoman. Näin ainakin alkuun, katsotaan kyllästyykö tuo siihenkin. Eikä mennyt vatsakaan sekaisin Nyt on menny: aamulla pari desia nappuloita, n. 100 g sikanautaa missä 23% rasvaa ja sit oon leikannu vielä silavaa/läskiä 20-30 g(arvio) mukaan; illalla sitten 4 dl nappuloita, 200 g sikanautaa ja 20-30 g läskiä. Et jos toi 20 kilonen nyt tollasia määriä vetelee niin eiköhän pitäis alkaa painossakin näkyä. Aiemmin tosiaan pärjäs n. 2/3 määrällä tuosta iltaruoasta, joten on toi kroppaan menevän ruoan määrä ainakin lisääntynyt paljon(Jos vaan imeytyy). Energiaa ainakin tuntuu riittävän aikasempaa enemmän ja kyllähän mä mielellään sitä juoksutan. Nää lämpötilat vaan on vähän kurjat siihen hommaan. Toi mousse tuntu vaan melko kalliilta, mutta se yks purkki taitaa riittää aika pitkään kun ei sitä tosiaan paljon tartte laittaa niin alkaa koiralla kuola valua. Täytyy selvitellä niitä Kennelrehun jauhelihojen koostumuksia ennen ku lähtee suinpäin tilaamaan. Se voi tosiaan olla että ne ei tuu sen halvemmiks kun alkaa laskemaan eikä sitä viittis ns. turhaa kamaa syöttää. Jahtivahdista mä oon kuullu jotain sairauksia pitkän ajan käytön johdosta. Johtui jonkin ainesosan, minkä nimeä en enää muista, puuttumisesta. Tuo oli monella koiralla johtanut vakaviin ongelmiin. Ongelmaakaan en enää muista mikä oli, mutta sen verran järkky että oon yrittäny pysyä kaukana jahtivahdista. Tosin tilanne voi olla tänä päivänä toinen noidenkin ruokien osalta. ja täytyy sanoa että mitään tutkimusta en tuosta koskaan nähnyt joten täysin todeksi en voi tuota sanoa. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 10th 2011, 18:23 | |
| onhan ne mousset aika kalliita, mut meillä esim yks purkki kesti melkein viikon, kun ihan vaan sen hajun/maun vuoks sössäsin sen vajaan ruokalusikallisen nappulan sekaan... ja kuulemma se kannattaa laittaa johki muuhun astiaan, ku on aukassu, ku se on kuiteski peltipurkki... en tiijä, irtooko niistä mitään, mut näin ohjeisti meijän kasvattaja, joka ton moussenki meille esitteli hyvänä namina =) |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Heinäkuu 14th 2011, 22:25 | |
| Mulla ei nirsoa koiraa ole ollut, mutta olen kuullut että jotkut kouluttajat tekevät koirastaan suorastaan maanisen ruokaan nähden jotta sitä olisi helpompi motivoida. Tämä toimii niin että koiralta otetaan ruoka pois kesken syönnin, ja odotetaan taas seuraavaa ruoka-aikaa, se aiheuttaa koiralle sen että se hotkii ruokansa mahdollisimman nopeasti.. en tiedä kuinka käytännössä tekniikka toimii ja luultavasti saman asian ajaa sirius angin keino jossa koiralle annetaan hieman nälkää pienempi annos ruokaa jotta nälkä jää.. toi mun koirakin on ollu kuulema kamala ahmatti edellisessä kodissa, mut täällä laitoin sitä mukaa ruokaa kuppiin kun se söi sen pois ni lakkas ahmimasta.. toimii siis molemmin päin.. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Elokuu 7th 2011, 15:26 | |
| Hei hou! Mäki nyt kirjottelen, ku tuntuu tutulta tää aihe. Siis 3 v sakemanni-uros (kastroitu) nirppaa niin että oksat soi. Syö kerran päivässä,jos sillonkaan. Ruokana ProNaturen; ankka/appelsiini-nappula. http://www.vipstore.fi/cat/product_details.php?p=1050Ja yliherkkyyttä on, paljon. EI siedä mitään, missä vehnää tahi riisiä- muuta viljatuotetta. Periaatteessa meininki menis Keliakiasta, mut nappulaa syö toistaseks. Tää sapuska on sopinu mahalle/turkille ihan mahottoman hyvin, ja luulin jo löytäneeni sen Parhaan! Mut vittu! EI oo siitäkään ki, et ruoka lojuis siellä, ku annan luvan syyä, ja jos ei syö, kuppi lähtee heti. Seuraava tarjous on vasta seuraavalla ruokintakerralla. Tää menee haistamaan, ja lähtee livohkaan. Aina ei ees haista, vaan painuu heti omille teilleen. Lihomaan pitäs saada. Mä mietin, et rupeenko lisää ruokaan suoraan raakaa läskiä, vai mitä helvettiä. Ei toi barffauskaan oikein käy, ku rahatilanne on vähän susi. Duunit loppu taas, ja tulevaisuudesta ei o tietoa. Tosin, onhan tää nappulaki joku 60 € pussi, mut se kestääki, ku ei pässi syö.. Mä en keksi. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Elokuu 7th 2011, 15:35 | |
| Kauan toi kestää tuo säkki? jos 60e maksaa.. Siis kauan se kestäis jos Mara söis normaalisti?.. Meillä Milo vetää 800g päivässä lihaa + kasvissosetta ja luita.. Eli barffataan ja kuussa menee rahaa n.100e.. Riippuen mitä syöttää.. Meillä menee kuiteki tohon lihanlaatuun rahaa ku syötetää hevosta,lammasta,poroo ja lohta.. Ku tolla epäillään nauta/sika-allergiaa.. Mut jos Mara pystys syömään nautaa/sikaa jne muita lihoja nii ei se barffauskaan kalliiksi tule. Itse tilaan kennelrehusta kerran kuussa kunnon satsin, pakastin täyteen.. nytkin tuli tilattua 15kg hevosen jauhelihaa,10kg hevosen raakaluita,10kg lammasta,5kg poroo ja 5kg lohta.. Noi kestää REIPPAASTI 1,5 kk ja makso 103e.. Eli ei se hirveesti mun mielestä ole, 13kg säkki allergiaraksua maksais vajaa 100e.. Kennelrehusta ostettii myös lampaan ihraa, massaa saa sil ihan hyvin :) Sit vaa joko lohiöljyy tai nutrolinia.. |
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan Elokuu 7th 2011, 15:43 | |
| Jos se söis, niiku kuuluu, ni se kestäis about 3 vkoa. Ja kyllä, toi voi syödä sikaa ja nautaa. Sianki kans kokeiltiin, ku siskot ei sietäny, ni ainakaan possunsorkka ei tehny jätkälle mitään. Mummu sen sijaan sai mahana veteläks, mut sorkassa nyt on kaikkee luuta/rustoo niin älyttömästi.
Eipä toi tosiaan kauheen tyyriiltä tunnu, jos huntilla pärjää jo noin pitkälle. Meillei vaan oo ku pakkanen, joka on siis jääkaapin alaosasto. Ei kovin iso, mut mahtuishan tonnekki jo jotain.. |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Nirsolle ruoka uppoamaan | |
| |
| | | | Nirsolle ruoka uppoamaan | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |