|
| Vieraiden komennusoikeus koiraan | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 27th 2010, 17:37 | |
| Eli olen miettinyt milloin ja missä tilanteessa vierailla ihmisillä on komennusoikeutta koiraan vai onko ollenkaan? Tässä nyt vain muutamia mieleentulleita esimerkkejä :jos olen kylässä ja koira änkeää mun viereen sohvalle pieneen tilaan että mun täytyy siirtyä tai jopa syliin(ei mikään pieni tessu joten ei musta mitenkään "sopöä"), koira hyppii vasten sisääntultaessa ja ajottain myöhemminkin( omistajasta taas "söpöä"), sama koira hyppii vasten hihnassa ollessaan myös ulkona kohdatessa, ollaan takapihalla koiran kanssa ilman omistajia jolloin koira kaivaa vaikka kuoppaa joka kiellettyä, puolivuotias pentu napsii käsiä? Nää nyt on varmaan huonoja esimerkkejä, mut varmaan ymmärsitte mitä ajan takaa... Haluan olla taas astetta viisaampi... kiitos... |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 27th 2010, 22:09 | |
| Mä itse vedän rajan ns. koskemattomuuteen eli jos vieras koira tulee iholle niin kuka tahansa saa käskeä nevadaan vrt. eivät kaikki koiratkaan halua muita koiria iholleen. Tehostamaan en yleensä ala kieltoa jos koira ei sitä usko eli enemmin poistun paikalta jos mahdollista, mutta useimmissa tapauksissa asiat ratkeaa kun kerron omistajille, että ei tunnu hyvältä kun koira tekee noin. Itse yleensä kysyn omistajalta miten hän haluaa toimittavan esim. tänään kun kävin kylässä paikassa missä nuori murkku kokeilee hyppimistä niin kysyin pitääkö huomioida vai olla huomioimatta. Samoin jos olen jossain missä on ihan vaaveli tms holtiton niin kysyn omistajalta haluaako, että sen perään katsotaan (jos jäädään keskenämme), kielletäänkö vai miten toimitaan. Samoin jos pentu puree käsiä tms niin kysyn miten sen kanssa kannattaa tehdä. Yleensä omistaja tuntee koiransa historian/luonteen parhaiten, joten kun vaan kyselee rohkeasti niin ei tule ainakaan vahingossa aiheutettua lisätraumoja jollekin arkailijalle kun ärähtää turhan napakasti. :D |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 27th 2010, 22:13 | |
| Kiellän jos omistaja ei tajua,,suuttupa omistaja tai ei,mutta jos alkaa koiran käytös olla todella häiritsevää tai se sattuu tai koira härkkii minun lasta niin kyllä puutun jos on pakko enkä enään omistajalta kysele,tulkoon vaikka välirikko kaverin kanssa:) Mut mun rakkeja saa kieltää vieraatkin jos ite en ole paikalla,noiden pitää tottua siihen ja nöyrtyä myös muille ku ovat työkoiria | |
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 27th 2010, 22:32 | |
| Joo siis kyllä mä ton ison tessun olen työntänyt alas mun päältä jos on tullut... :) Siskon luona on sellainen käytäntö et kuka on lähimpänä ni se kieltää tai komentaa... ja se on musta hölmöä, koska se koira ei nyt niitäkään tottele ni miks vieraita. Meillä oli tälläinen käytäntö ennen jääkautta ja jotenkin nyt jälkeen päin ajateltuna koira ehkä härkki ja perseili vielä enemmän vieraita kohtaan ku se jotenkin odotti no nyt kieltää no ei entä nyt noo ei noo ei vieläkään ja sit me ehkä komennettiin tai vieras... Jääkauden jälkeen meillä totaali kielto että kukaan muu kuin me, ei komennellu koiraa. Ja ehkä se tärkein että koira kans kokee että sillä vieraalla ihmisellä on oikeus sitä kieltää/komentaa.
(tulipas iso kuva,soriii) :)
Viimeinen muokkaaja, Amoteus pvm Huhtikuu 27th 2010, 23:34, muokattu 2 kertaa |
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 27th 2010, 22:56 | |
| Mulla on paha tapa jättää Muumin komentaminen vieraiden vastuulle sillon kun se niitä härkkii. Tai no, jos joku oikeesti näyttää kiusaantuneelta asiasta niin komennan piskin pois, suurin osa mun kavereista vaan tuntuu tykkäävän kun 45 kiloinen koira kiipeää syliin, joten olen todennut komentamisen turhaksi vaivaksi, komennan koiran pois ja vieraat houkuttelee sen saman tien takas :dinki45: |
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 28th 2010, 05:10 | |
| Mulla on paha tapa komentaa vieraidenkin koiria, en anna kenenkään hyppiä päälle, ja häiritsevästä mölinästä saatan sanoa ihan ajatuksissani vieraillekin koirille. Toisaalta mun koiraa komentaa se kuka lähimpänä on ja siihen kykenee, ite kyl sit komennan jos tiedän et vieras ei oo koiraihmisiä. Joskus aina mietin et vois sulkea suunsa ennekun avaakaan kun kaikki ei ymmärrä edes sitä että koiraa tulee joskus komentaa, saatikka että vieras komentaa. Toki poikkeuksiakin on, ja jos omistaja pyytää etten komentele hänen koiraansa, olen hiljaa :) |
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan Huhtikuu 28th 2010, 12:34 | |
| Taas ois kysymys kun keikkasiivojanakin toimin, ja on tälläisiä paikkoja missä koira on kotona... Saattaa olla jossain omassa huoneessa mutta sekin pittää siivota ja päästää koirat pois. Ni millä mä kerron/näytän koiralle parhaiten että se olen minä, jos joku täällä, tällä hetkellä määrää ? Viimeksi kun käytiin niin paikalla oli kolmen staffin lauma,kaikki hyppi vasten,yks näykki, ja tää keskimmäinen, kun huoneeseen menin, otti mun käden suuhunsa,ei näykkinyt ei purrut( jäi kuitenkin mustelmat :))piti vaan suussaan,en reagoinu ja lopetti. Mitä se sillä haki? hetken siinä haistelivat ja annoin vaan olla ja sen jälkeen hoidin duunit ilman et koirat häiritsivät... Eli oliko taikasanana huomioimattomuus? Ja haluaisin painottaa että ei ole kyse mistään hetkellisestä pätemisen tarpeesta koiraa kohtaan,kun kuitenkin käydään koira paikoissa säännöllisesti viikottain siivoilemassa. Vaan siitä että ymmärrettäis molemmat toisiamme |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Vieraiden komennusoikeus koiraan | |
| |
| | | | Vieraiden komennusoikeus koiraan | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |