Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Aikuisen koiran ruokinta.

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

Aikuisen koiran ruokinta. Empty
ViestiAihe: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 18:46

Heips vaan.

Kuinkas usein ruokitte koiranne? Itsellä on 1v sakupoika joka syö tällä hetkellä aamuin illoin. Helpointa olisi jos ruokkisi vain kerran päivässä mutta mites tämä toimii käytännössä? Toiset sanoo että aikuinen koira pitäisi vähintään kahdesti ruokkia, ja toiset sanoo että kerta riittää?!?
Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 18:56

Meilläkin aamulla ja illalla,,tuo kerta vrk.on vähän???mieluummin annan ruuan kahdessa osassa kuin kerralla ahmittavaksi!
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 19:02

mäkin annan 2 kertaa, jos miettii että itekki söis vaan kerran päivässä...onhan se ihmisellekkin terveellisempää syödä useammin pieniä määriä ku kerralla kauhee kasa
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 19:14

Meidän entistä bullmastiffia syötettiin kerran päivään kun tuli meille aikuisena. Koira oli aivan ähky syönnin jälkeen... VAihdettiin annettavaksi kahdesti päivään. Muilla koirilla on meillä esiintyny tyhjänmahan oksennusta jos annettu kerran. Siksi mulla ainakin molemmat koirat tällä hetkellä syö kahdesti :) ja tulee jatkossakin syömään jos lissee koiria tulee.

Sakullahan on myös tuo vatsalaukunkiertymä riski... tietääkö joku onko suositusta tohon ruokailumäärään (muuta ku että ei hillumista ennen syömistä ja syömisen jälkeen)?
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 19:34

Meillä rakit riehuu ennen tai jälkeen,,eipä noita ole kukaan hillitsemässä kun sille päälle sattuvat,,sen vain ite pidän etten kunnon lenkille lähe heti syönnin jälkeen
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 19:45

Juu nu niin sitä tuppaa itselläkin tuo ajatus olla että kaksi on parempi kuin yksi. Tuntuu vaan niin turhauttavalta laittaa tolle ruoka kahdesti päivässä kun toisen se vaan syö. Aamulla kun laittaa safkan niin se maistaa korkeintaan ja jättää sit, illalla uppoo aina.

Juu ja sakut kuuluu siihen korkean riskin ryhmään noissa masukiertymissä siksi pitäs olla riehumatta tunti ennen ja jälkeen ruoan.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 20:06

Mantan kanssa otan ny käyttöön ton kerta vrk kun ei näytä aamulla maistuvan ja olen huomannu että kesällä näyttää illalla ruoka maistuvan koirille paremmin kuin aamulla tai päivällä
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 25th 2010, 21:47

Ei sillä ole väliä syökö kerran vai kaksi. Toisille sopii toinen ja toiselle toinen. Jos sitä tyhjän mahan oksentelua on niin sitten kahesti. Meillä syödään yleensä kerran päivässä ja ihan ok menee, ei hotki, eikä ole ähkyssä ja siltikin vielä itse säännöstelee ruokaansa....
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 26th 2010, 15:38

Meilläkää ei vilma tahdo oikein syödä kahta kertaa päiväs ku kerran päivässäki on väliin sillai etten syö yök ja tosi hitaaks syömäriks on käyny ny pennun myötä.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 26th 2010, 17:46

Tää on asia erikseen, mut ajattelin tähä laittaa ku ruokinnasta puhutaan eli miten teijän koirat syö? Oon ollu vähä ihmeissäni ku safi vetää koirannappulat nii ettei ees niitä pure, vaa nielee kokonaisina. Tos tänää vähä pelästyin kunnol ku annoin sille possunkorvan ja se lopuks ahmas sen viimesen ison palan kokonaisena suuhu ja pelkäsin et se tukehtuu siihen. se kako sitä hetken ja yritti useemman kerran nielasta sen. Oon ihmetelly et se ennenkin on yrittäny niellä hirvee isoo palaa kerralla jostain luusta ja välil ku oon antanu sille jonku muutenki ison luupalasen (en siis tarkota oikeita luita) ni se on hetkessä hävinny ja oon jääny ihmettelee et mihin se meni.

Onks teil vastaavii tapauksii? Inhottavaa koko ajan pelätä et se tukehtuu, enkä oikee tiiä uskallanko antaa enää mitää luita sille ku kaikki pitää ahmii kokonaisina. Voisko asiaan vaikuttaa myös sen nuori ikä(5kk), et kannattaaks sille viel luita sit antaa ku nähtävästi ällii ei oo sen verran päässä ettei ahmimatta söis niitä?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 26th 2010, 18:01

ja sitten vielä muuten se, et ei kai noi possunkorvat aiheuta mitää suolistotukoksia eiks ne aika pehmeitä oo? Vai joudunko varautuu siihe et tulee lääkärireissu lähiaikoina?
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 26th 2010, 18:42

Niin ne tekee meilläkin sit ne kakoo ja pureksivat uudestaan,,joskus olen nielusta onkinu jotain luunpätkiä mut ei ole ollu possunkorvia vaan sellaisia solmuluita joita en sen takia enään uskalla antaa
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 26th 2010, 19:25

Meillä koirat syö kerran päivässä. Nuorempi ei yksinkertaisesti suostu syömään kunnolla useammin ja mukavuuden takia se vanhempikin syö sen kerran. Aika isoja paloja noi koirat tuntuu nielevän kun jotain hyvää eteen sattuu. Meillä ne solmuluut ei ole niin hyvää herkkua että pitää isoina paloina ahmia. Ahmatille ensiapu on parafiiniöljy, se liukastaa tavaraa sen verran että tulee ulos helpommin.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 27th 2010, 14:41

hyvä tietää et muutki koirat tota tekee ni ei oo varmaa nii vakava asia ku mitä eka pelästyin. Ja kiitti vinkist et mikä on hyvä ensiapu. Kyl toi neiti ihan virkee on ollu ja ulostaaki iha normaalisti, et taisin hätääntyä suotta. :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 27th 2010, 15:09

Luin muute jostain et jos syöttää yhen kerran päiväs ni aiheuttaa vatsalaukun venymistä (ku koira kerral ahmii suuren annoksen). En sitte tiiä pitääkö paikkansa ja millä tavalla se vatsalaukun venyminen sitten vaikuttaa koiraan.

Ite kans oon sitä mieltä et miks antaa kaks annost päiväs jos koira ei kuitenkaa toiseen niist koske. :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 27th 2010, 18:04

Ainahan voi syöttää sellaista koiranruokaa jota ei tarvi antaa isoja annoksia päivässä. Vertaa mun cockerinarttu syö kolme desiä päivässä kerta-annoksena ja kaverin koirat syö yhteensä viisi desiä per koira kahdelle aterialle jaettuna. Meidän cockeri syö masterya.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 28th 2010, 05:40

Mä olen niin happy nyt kun nita ei liho eikä ahmi ruokaansa, meillä on seisova pöytä, eli kuivamuonaa aina tarjolla. Erkko söi kerran päivässä ja silloinkin suunnilleen laskin nappulat ettei liho, nälkä olis ollu ja kaiken maailman täytettä piti keksiä vaikka lenkkeilikin aika paljon. Nita alkuun ahmi ruokansa kokonaisena, oon ostanu nyt sen verran isoa nappulaa et se pitää pureksia, toimi myös erkolla joka oli tosi ahmatti! Ei niitä isoja nappuloita vaan jaksa kovin kauaa niellä kokonaisena:)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyHuhtikuu 28th 2010, 11:23

Mua rupes mietityttämään kun annan nyt tän viikon Nutriplus-geeliä Ronjalle Masteryn sekaan että oisko jotain halvempaa ja yhtä hyvää ruokahalun lisääjää. Tuo geeli maksaa yli kympin tuubi ja se ei riitä mihinkään. Pitää vissiin keksiä jotain muuta.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyKesäkuu 3rd 2010, 19:46

Meillä syödään tällä hetkellä kaksi kertaa päivässä, mutta olen harkinnut yhteen kertaan siirtymistä. Syynä lähinnä järjetön ruokamäärä iso energistä ruokaa ja siitä huolimatta koira melkein laihtuu..

Lähinnä ajatukseni siirtyä yhteen ruokinta kertaan lähti tästä artikkelista:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/yliruokinnalla-laihtuu/#more-790

Eli lyhyesti.. Kun koira syö "liian tiheästi" sen elimistö käyttää paljon energiaa ruuan sulattamiseen ja paskomiseen. Samalla se kiihdyttäisi ruuansulatuksen ylikierroksille josta käytännössä seuraisi kumminkin laihtuminen sillä ruuan energiamäärä ei kumminkaan riittäisi varastoitumaan. Myöskään elimistöllä ei olisi tarvetta varastoida sitä juurikaan koska se ei kokisi nälkää missään vaiheessa. Eli kun heitetään kuppinurin ja aletaan ruokkia vain kerran päivässä saadaan elimistössä aikaan säästöliekki ja sitä kautta ruuansulatuksen hidastuminen ja varastoitumisen lisääntyminen kun energiaa ruuan käsittelyyn kuluisi vähemmän..

En tiedä toimiiko se niin. Jälkikäteen ajateltuna meillä treenien alku sai aikaan vasta painonnousun koiralla. Käytännössä siis treenien alku tarkoitti sitä, ettei koira saanutkaan enää maanantaisin ja keskiviikkoisin aamulla ruokaa eli joutui kokemaan nälkää treeneihin asti.. Toki syynä voi olla joku muukin, mutta tätä jäin miettimään.. :?
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyKesäkuu 3rd 2010, 20:41

hitto ku tästäki ollaan niin paljon monta mieltä,,toiset suosii 2 kertaa toiset just 1 kerta vrk,,no meille sopii toi aamulla aamupala(kevyt ruoka)ja sit illalla kunnon tuhti ruoka,,
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. EmptyKesäkuu 3rd 2010, 20:48

Kuulostaa kultaiselta keskitieltä mun korvaan.. :) Itse olen kallistunut siihen, että tämäkin on aikalailla koirakohtainen eli kokeilemalla löytyy varmaan se paras tapa.. Mut miten kokeillaan kaikki ilman, että pahennetaan tilannetta.. :D
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Aikuisen koiran ruokinta.   Aikuisen koiran ruokinta. Empty

Aikuisen koiran ruokinta.
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Pennun ruokinta
» Vanhan koiran ruokinta
» Barffi kauppoja ym.mistä voi ostaa raakaa lihaa...kirja koiran luonnonmukainen ruokinta
» Kuuden koiran laumajärjestys/yhden koiran egoilu?
» Väärä ruokinta ?

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran terveys/sairaus ja ruokinta-
Siirry: