Hei vaan kaikille!
Täällä kirjoittelee 4kk vanhan airispennun ongelmaomistaja. Kävimme Kirsillä pentutestauksessa 11 viikkosena, missä pentu todettiin dominoivaksi luonteeltaan…. ja todella kovis herra onkin. Pentu on kiltti, mutta haluaa pomottaa.
Kirsin neuvoilla saatiin monet asiat helpottumaan (esim. pureminen ja remmikävely), mutta olen alkanut haistaa vähän ongelmia horisontissa: nimittäin Ei-sanan ja komentamisen kyseenalaistaminen. Olen ollut todella tiukkana tietyistä käytöksistä (minua ei purra/yritetä purra, vaatteissa ei revitä jne.). Säännöllisesti kokeilee leikin varjolla, joko nyt saisi tehdä näin. Napakka ei toimii joskus ja joskus se saa aikaan hännän heilautusta. Jos viesti ei mene ykkösellä perille olen napannut niskasta kiinni tai Kirsin neuvojen mukaan nipistänyt huulesta. Huutaa kun syötävä, rauhoittuu ja irti päästyään vain heiluttaa häntää. Aivan kuin pyytäen lisää. Luulen, että jos naulaisin koiran korvista seinälle tämä vaan siltikin pyytäisi lisää. Sumupullo aiheuttaa nykyään myös saman reaktion. ”Jee… taas toi hassu ääni. Iiih… onpas jännää”. Murahtaminen/ärähtäminen ei toimi eikä ole koskaan toiminut. Ehkä en osaa murahtaa vakuuttavasti, mutta se ei saa mitään reaktiota tai sitten se otetaan leikkinä.
Ainut mikä hätkähdyttää pennun on totaalisesti yksin jättäminen. Yksin jääminen on ollut kuitenkin ollut ongelma siitä hetkestä kun pentu saapui taloon. Aikaisemmin aiheutti hirveän ulvonnan sen sain karistettua pois, mutta nykyään yksin jätettäessä repii kaiken (kielletyn) alas mikä vain irti lähtee ja mihin yltää. Kyllä! Kaikki kielletty lähtee... omat lelut ei kiinnosta yhtään. Ja koska se yksinolokin on ongelma, ei tunnu minulle loogiselta käyttää sitä rangaistuksena käytöksestä.
Minusta alkaa tuntua, että teki niin tai näin… niin aina menee väärinpäin. Oma varmuus murenee pala palalta pois. Eli löytyisikö jolta apua/neuvoja vai mennäänkö suoraan takaisin Kirsin juttusille?