|
| Seuraamis ongelma | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Seuraamis ongelma Marraskuu 12th 2009, 17:12 | |
| Tota no mulla sitä ny ei ole ainakaan tällä hetkellä,mutta monella on ongelmana että koira sivulla seuratessaan seuraa vaan omistajan kättä eli joko pyrkii eteen tai kävelee vinossa samoin katsekontakti on enemmän kädessä kiinni ku omistajan silmissä,,Miten olette näistä ongelmista päässeet eroon | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 12th 2009, 17:26 | |
| no muahan ärsytti juuri tuo että koira katsoo vaan sitä namikättä ja roikkuu nenä siinä. ni nyt lähettiin treenaa seuraamista ihan ALUSTA asti niinku eräs fiksu tyyppi *wink wink* neuvo niin että koira saa palkan vaan kun se katsoo silmiin. nyt ollaan jo 3. askeleessa eli opetataan sana ja se sisältää sen silmiin katsomisen, seuraamisen ja istumisen kun pysähdytään, ei kai se koira sitä itekseen opi myöhemmin jos oppii ensin että täytyy vaan kävellä vieressä ja havitella namia.. ainakaan mun koira |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 12th 2009, 17:34 | |
| mulla on kans tää seuraamis kysymys ollu mielessä ties miten paljon ton elukan kanssa...kun tuntuu et se on lähes mahdotonta. :lol: |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 12th 2009, 20:43 | |
| Alkuun joskus opetin niiloa ihan kokeeks vaan seuraamaan. Siis tossa pihalla lämpimikseni...taisi lähteä idea siitä ku koiraneuvolan palstalla oli juttua et katsekontakti pitää opettaa jo pentuna jne...siis oli eri koulukuntien juttua. No, mut mä sit päätin kokeilla et miten nopsaan toi katsekontaktin oppii. NAksuttimella opetin ja se oppi sen heti ku tajus et palkka tulee vaan katsekontaktista. Suorassahan se ei varmaan kävellyt, kun en koko asiaan kiinnittänyt huomiota. Nopeessa vauhdissa kulki kyl suorassa, mut hitaassa pyrki enemmän kääntymään. Mut siis naksutin oli siinä oikein näppärä juttu. Tosin kaipa siinä olis käynyt äänimerkiksi ihan kehukin.... ja joku muu omalla suulla päästetty äänimerkki :) |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 12th 2009, 23:55 | |
| Siten, että namit pois kädestä. Tai siis lajista riippumatta pyrin siihen, että ei ole namit kädessä. Melko pian kun koira on tajunnut, että seuraa-sanasta lähdetään liikkeelle (erona siihen, että jäädään paikoilleen). Ja sitten katsotaan mamman naamaa, eikä kättä. Sama agissa, mahd pian namit veke, että katsoo eteensä (=katsoo mihin on menossa) :pplay: Plus että ei irtoo, jos on pitkään vetänyt namit kädessä kun aloittaa opettaa koiraa. Joskin, se että namit on kädessä ei tee muutosta siihen, että vaikka ne olis missä, pitää katsoa ohjaajaa ne saadakseen. Se että koira menee eteen, johtuu usein (ei tietenkään aina) siitä, että palkka on tullut oikeasta kädestä, se vetää ainakin koiraa eteen. Tässähän on kolme tekijää, katsekontakti, koiran asento (eli suorassa) ja sitten oikea seuraamispaikka. Kun katsekontakti onnistuu monelta myös väärässä paikassa ja asennossa ja sitten taas joiltain onnistuu ihan luontevasti seuraaminen oikeassa asennossa ja paikassa ja katselee muualle... Vaikka nyt en ole varma, että kysyttiinkö tässä sitä, miten saa katsekontaktin vai että miten saa koiran seuraamaan oikealla paikalla ja asennossa. Varmaan molempia :230: |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 14th 2009, 13:57 | |
| opettaa katsekontaktin ennnen seuraamista, nami molemmissa käsissä, mutta niiden tönimisestä/tuijottamisesta ei tule palkkaa vaan silmiin vilkaisemisesta, alussa voi antaa ääniapuja.
Ja tossa seuraamisessa, nami voi olla kädessä ihan alussa hyvin lyhyen aikaa. Mitä nopeammin pääsee eroon namista kädestä, sen parempi.
Aina kannattaa opettaa koiralle naksusana "hyvä" tietyllä äänenpainolla. Naksusana aina ennen palkkaa, niin kerkeät kaivamaan palkan esille hätäilemättä. Muutoin kun käsi menee taskuun, koira tuijottaakin kättä, ja palkka tuleekin siitä, koiran mielestä. |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 15th 2009, 05:17 | |
| Meillä on omanlaatuinen ongelma, eli tuo Airis tapittaa aivan upeasti silmiin sekä perusasennossa että seuratessa. Ainoa vaan, että etäisyys on lähes puoli metriä sivulle, itse linkittäisin tämän johtuvaksi jotenkin koiran ikävään menneisyyteen sitä sen enemmin tässä erittelemättä. Vinkkejä tähän? Annelilta ja Pernillalta sainkin jo tosi hyviä vinkkejä, mutta lisää otetaan toki vastaan :) |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 15th 2009, 11:56 | |
| ^yks "niksi" on ns. ympyräharjoittelu. Eli tiukkaa ympyrää oikealle, jolloin tämä etäällä olemisen ongelma korostuu (samoin jos jätättämisongelma, sekin näkyy tässä!) ja palkkaa saa aina vasta kun koira hipaisee sun reittä.
myös seinän vieres harjoittelu on yks keino, mut se ei välttämättä tuota samanlaista pysyvää tulosta kuin ympyräharjoittelu. Ympyräharjoittelussa koiran tulee itse oivaltaa, että se saa sen palkan vasta kun on ohjaajassa "kiinni". |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Marraskuu 15th 2009, 12:16 | |
| ^Tätä mekin Ronjan kanssa aikoinaan tehty kun oli vähän väljää seuraaminen. Hyvä tapa. Joskin Airiksen tuntien ja ongelman nähneenä voi olla, että ei vielä tämän aika. Mutta siis noin yleisesti tuo on hyväksi koettu keino. |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Joulukuu 23rd 2009, 07:58 | |
| Itse sain tuon helposti pois, kun laitoin namit taskuun ja otin naksun käyttöön. Eli naksu ja palkka oikeasta paikasta ja kontaktista: hyvä kontakti--> naks--> palkka. Ite tykkään tosi paljon naksusta, koska saan sillä palkkaa oikea-aikaistettua. Mulla kun on sitä vikaa, että palkka tuppaa tuleen vähän liian myöhään :help1: siksi naksautan ja näin saan merkattua tuon oikean kohdan ja palkka ei ole enää niin sadasosapeliä ja kerkee kaiveleen sieltä treeniliivin taskusta! Meijän tokoporukan vetäjä sanoi joskus, et kokeile naksua ja minähän kokeilin. Oon saanu hirveästi tarkkuutta liikkeisiin naksulla. Tietty täytyy eka opettaa koiralle, et naksua seuraa palkka. Mutta musta ihan ehdoton vekotin uusienkin liikkeiden opettelussa.
Ja jotkut harrastaa seuraamisessa tuota suusta palkkaamista naksulla tai ilman, mutta ittee ei kiinnosta nakkeja jauhaa suussa! Ja jos palkkaan suusta, en osaa sillai sopivasti kopittaa sitä koiralla.
Toki, jos katsekontakti hyvä, niin koirahan pyrkii varmaan seurauksessakin helpommin katteleen silmiin. Ja tuota seurautuksen pituutta kandee kanssa vaihdella, muutamasta onnistuneesta askeleesta jo palkka. Samallalailla, kun paikalla makuussa, et välillä on matkaa ja välillä ei. |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Joulukuu 23rd 2009, 12:22 | |
| meilä uusin juttu on pitää namipussia kaulassa:) katsekontakti tulee luontevasti kun namit tulee sieltä ylhäältä, ollaan kyllä muutenkin harjoiteltu katsekontaktia namin saamiseksi.. ajattelin et voin seuraavaks siirtää namipussin paidan sisään ja lopulta häivyttää sen kokonaan:) |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Toukokuu 6th 2010, 17:14 | |
| Me opeteltii vilman kas aikoinaan katsekontaktia et sylkäsin sen suuhun makkaran palan, mut koiran pitää tietty osata ottaa koppi. Toimii hienosti ku se tapittaa et koska sieltä suusta lentää:D |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Toukokuu 6th 2010, 17:19 | |
| Kaveri opetti myös niin, että namppari joka tulee koiralle on omassa suussa (antoi tosin kädellä). Toiminut kuulemma kuin häkä heillä kaikkiin koiriin.. :D |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Toukokuu 7th 2010, 10:23 | |
| Me nyt tässä vielä harjoitellaan, mutta kirjoitampa silti. Huomattiin toko-koulutuksessa, että Damalle kaikkein paras palkinto on lelu, eli sitä sitten käytettiin ja oon nyt kotona harjoitellessa käyttäny. Ensin Dama meinas kiertää eteen, kun oli lelu kädessä, mutta kun pidän sitä vasemmalla kädellä selän takana niin kulkee oikeessa paikkaa. Kun haluan että se katsoo mua silmiin oon aina sanonu "täällä" ja sitä nyt sit harjoitellessa hoen jos meinaa katsekontakti herpaantua. Aina kun 4-5 sekuntia on säilyny katsekontakti, heitän palkinnoksi lelun. Tätä kautta ollaan nyt sit harjoiteltu ja näyttäis toimivan. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Toukokuu 7th 2010, 23:47 | |
| Mie oon ny tota fisbeeta kokeillu seuraamisessa(helpompi pitää kainalossa kuin pallo),,huldalle toimii mantalle ei,,sitä ku ei toi kiinnosta se on vain namin perään ja sitten jos saa jonkun jäniksenkäpälän hajuisen jutun revittäväksi,,siinä on sen in lelut:) | |
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma Elokuu 18th 2010, 12:55 | |
| Yksi pikku huomio, jos koira pyrkii poikittamaan eteen seuraamisessa. Palkkaa koira vasemmalla kädellä, koiran pään ulkopuolelta. Suoristaapi kummasti koiraa. |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Seuraamis ongelma | |
| |
| | | | Seuraamis ongelma | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |