Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen

Siirry alas 
2 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
KirjoittajaViesti
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 53

Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 17th 2009, 22:54

Mulla ei ole lupa antaa asiakkaiden yhteystietoja,,, mut jos täällä ny pyörii näitä tyyppejä keille on sanottu näin niin saavat itse kertoa:)
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 06:59

harakalle kyssäri tähän keskusteluun liittyen. Testattiinko siellä koiria ? Opetettiinko asiat yksilöinä vai kaikille samat ohjeet ?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 08:48

Mä en itseasiassa ennakoinut nameilla, vaan huomiomerkillä. Toki palkkasin namilla, mutta ei-sanan sijaan maiskautin samalla tavalla mitä hevosten kanssa käytetään.

Eli onko kyse siitä, että jos näet koirasi eleistä, että kohta alkaa rähjääminen, maiskautat koiran huomioksi että "ooppa nyt kunnolla!" Missä vaiheessa nami tulee? Kun joudut maiskauttamaan koirallesi, koira huomioi äänen, menee nätisti ohi -> annat namin? Jos näin, missä vaiheessa namit jätetään pois?

PEVI:ssä koira reagoi EI-sanaan ja purkkiin. Jos ei uskota ei-sanaa, niin sitten rävähtää purkki. Annetaan koiralle käsitys, että tollasta ei suvaita, kaikkea muuta saat kyllä tehdä (haistella maata, yms), mutta ei rähjätä, tuijottaa, yms. Mun mielestä tää vaikuttaa siltä, että tehdään siitä rähjäämisestä koiralle huono kokemus, että jos et usko ei-sanaa, niin saat purkista. Purkkiahan ei siis saa käyttää, jos ei ole yhtään luottamusta... eikö näin ollut? Joku tietäväisempi voi asian korjata, jos olen väärässä. Pitää ansaita se, että koiralle sanotaan "ei", koska muuten se on ihan sama mitä sille sanoo, kun ei kuuntele ollenkaan. Koiran pitää luottaa siihen, että mamma hoitaa tilanteen kuin tilanteen, ei ole syytä rähjätä.

ja mehän pyritään siihen ettei koiralle tartte sanoa mitään ohituksissa(ei ei sanaa eikä muita huomionsaamis sanoja ym..) vaan antaa koiran mennä ja haistella:)

tästä mä tykkään kaikista eniten! se on niin ihanaa nähä kun koira vaan jolkottaa toisen koiran ohi. saattaa vilkasta mutta siihen jää. rentoa meininkiä. mamma hoitaa jos on tarvista :cheers:

Se oli Sinan Ozzy eilen mukana kun oltiin Kirsiä avustamassa. Sitä oli suorastaan aivan ihana katella kun sellanen natiainen vaan ja ainoastaan makas Sinan jaloissa ilman huolen häivää. Yritti kiviäkin syödä, mutta kun mamma murahti niin suora ja pitkä katsekontakti, että anteeks mamy. Olihan se vielä natiainen, mutta SILTI. Tuli ihan suru puseroon kun katto niitä omia rakkeja kui huithapeleita ne on :P
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 18:53

Meillä tehdään tunnin parin lenkkejä pari kolme kertaa päivässä eikä koirat ylikierroksella käy... Mistä moinen väite on syntynyt 😕
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 20:48

kitiska kirjoitti:
ja mehän pyritään siihen ettei koiralle tartte sanoa mitään ohituksissa(ei ei sanaa eikä muita huomionsaamis sanoja ym..) vaan antaa koiran mennä ja haistella:)

Tähäkin Rakkailla haukuillakin pyritään, eli kun koira pystyy ohittamaan ilman rähinöitä, ei sen huomiota tarvitse saada pois toisesta koirasta. Tuo mun nuorin koira yritti siinä puolivuotiaana tosi usein pyrkiä päästä leikkimään vastaantulevan koiran kanssa. Käytin tähän samaa menetelmää, eli maiskautin ENNEN kuin alkoi osoittamaan niitä merkkejä jotka johtivat singahteluihin ja takajaloille hyppimisiin tyyliin: "mä tahdon tonnnneeee!!"

Lainaus :
Mulla ei ole lupa antaa asiakkaiden yhteystietoja,,, mut jos täällä ny pyörii näitä tyyppejä keille on sanottu näin niin saavat itse kertoa:)

En tarkoittanutkaan, että asiakkaittes nimiä annat, vaan että asiakas olis kertonut kuka Rakkailla haukuilla on käskenyt koiraa alistamaan ;) Mutta joo, edelleen on kyllä todella epäuskottavaa, että ovat siellä niin käskeneet tehdä.

weoph_ kirjoitti:
Eli onko kyse siitä, että jos näet koirasi eleistä, että kohta alkaa rähjääminen, maiskautat koiran huomioksi että "ooppa nyt kunnolla!" Missä vaiheessa nami tulee? Kun joudut maiskauttamaan koirallesi, koira huomioi äänen, menee nätisti ohi -> annat namin? Jos näin, missä vaiheessa namit jätetään pois?

Kun koira alkaa näyttämään siltä, että rähjäys alkaa, maiskautan, jolla saan koiran huomion itseeni. Samalla lähden vastaantulevasta koirasta pois päin ja kun oma tulee mukaan, annan namin. Jos tilanne sallii ja koira on perso nameille, maiskautuksen jälkeen, ja kun koira on kohdistanut huomionsa minuun, heitän "namimaton" maahan ja koira saa etsiä namit sillä aikaa kun vastaantuleva on mennyt pois. Tämän teen vain jos vastaantuleva ei ole tulossa aivan meidän ohi vaan esim. on muutenkin menossa meistä pois päin. En koskaan mene vastaantulevasta ohi niin, että ns. tungen namia koiran naamaan, vaan pidän kättä sen verran korkealla että koiran on venytettävä kaulaansa saadakseen namin. Samalla nään, että koira todella HALUAA namin. Ja ihan sama kummalla puolella minua koira on.
Namit jätetään pois, kun koira pystyy ohittamaan vastaantulevan ilman rähinöitä. Meillä meni muutama kuukausi. Yksinkertaisesti vain kokeilin kerran, alkaako koira antamaan merkkejä mahdollisesta tulevasta rähinästä. Kun merkkejä ei tullut, ei munkaan tarvinnut maiskauttaa. Enkä koskaan vetänyt koiraa pois haistelemasta enkä kehottanut menemään nopeammin tai tulemaan mukaan, jos hidasteli, koska nuo kaikki olivat merkkejä vastaantulevalle siitä, ettei omani aio pahaa. Eli mun näkemyksen mukaan, koira pystyi alkamaan olemaan rennosti vaikka vastaant tulikin muita koiria. Syöminen rauhoittaa ja rentouttaa koiraa, ja onhan syöminen tärkein osa elämää. Joten miksi en olisi käyttänyt tätä faktaa hyväkseni, kun autoin koiraani yhdistämään vastaantulevan koiran ruokaan=mielihyvään. Nykyään mulla ei ole mukana nameja lenkeillä, namit on mukana vaan tokotreeneissä.

nessi kirjoitti:
harakalle kyssäri tähän keskusteluun liittyen. Testattiinko siellä koiria ? Opetettiinko asiat yksilöinä vai kaikille samat ohjeet ?

Siellä ei testata koiria, ainakaan millään luonnetestiä muistuttavalla tavalla, eikä siis samalla tavalla myöskään kuten Pevissä. Kursseilla joihin tulee enemmän kuin yksi koirakko, on ne yhteiset perusjutut, mutta eri koiriin sovelletaan niitä asioita eri tavalla. Eli esim. tuossa Rähjäämättä hihnassa-kurssilla, jos joku koira ei yksinkertaisesti kykene ohittamaan toista koiraa siinä parkkipaikalla (2 koirakkoa harjoittelee kerralla, ja näidenkin välissä on muutama ihminen ns. "ihmismuuri" joka liikkuu koirien kanssa samaan suuntaan, eli koirat eivät näe toisiaan kunnolla. Tokihan ne haistavat toisen koirakon läsnäolon), koulutusohjaaja miettii toisen tavan kyseille koiralle, mihin se pystyisi. Tai sitten, jos toisen koiran kohtaaminen on yksinkertaisesti niin vaikea paikka jollekin koiralle luulen, että kurssinvetäjä ehdottaa kyseiselle koiralle yksityistunteja. En tiedä, koska sillä kurssilla jolla olin omani kanssa, kaikki kykenivät siihen kurssin "perustarjontaan". Pitäisi varmaan kysyä heiltä, että mitä he oikeasti tekisivät, jos joskus asiakkaaksi tulisi koira joka ei vain kykene siihen mihin suurin osa heidän asiakaskoiristaan kykenee.

Vielä siitä että koira jää ylikierroksille yli 45 minuutin hihnalenkistä, mä en muista tarkalleen mitä muuta ne selittävät aiheesta, mutta ainakin sen, että sitä ylikierroksille jääminen ei välttämättä näy lenkin jälkeen, vaan sen voi huomata jokapäiväisessä arkielämässä. Mutta meillä ainakin helpotti tuon ensimmäisen koiran kanssa, että hihnalenkit jäivät siihen 30 minuuttiin, ja pidemmät lenkit koira irti, mikäli mahdollista.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 21:10

Kuten Kitiska jo tuolla edellä sanoikin (tai jotain sinne päin), niin kyllähän koiran täytyisi osata rentoutua hihnassakin. Ymmärrän hyvin että käskyn alla (esim. seuraa-komennolla tai muulla) hihnassa kulkeminen on stressaavaa jos sitä jatkaa pitkään mutta ihan vaan kuljeskelu hihnassa? - rennoksihan koira on tarkoitus saada. Hmmm... jospa koirasi on oppinut että sen pitää hihnassa koko ajan kuulostella ja tarkkailla sinua, siis sitä mitä haluat. PEVIssä (ymmärtääkseni) kielletään vetäminen mutta ei vaadita hihnan toisen pään jatkuvaa tarkkailua vaan odotetaan koiran nuuskivan ja merkkailevan ja touhuilevan omiaan - kunhan vain ei vedä. Siinä mielessä pelkkä kielto on erinomaisen hyvä että siinä ei odoteta mitään sen kummempia jatkotoimia koiralta. Tosin koira useimmiten vilkaisee taluttajaansa kiellon jälkeen, mutta ei se ole pakollista. Sama pätee ohitustilanteisiin: kieltäminen tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "lopeta tuollainen" - koira voi ihan rauhassa jatkaa matkaa ja omia hommiaan kunhan ei rähjää tai turhaan provosoi toista koiraa; ei sen tarvitse sen kummemmin jollain tietyllä tavalla olla siinä ja tuijotella taluttajaansa. Mitä rennommin, sen parempi. Rankkaahan sen koiran onkin kulkea jatkuvassa katse- tms. kontaktissa taluttajansa kanssa. Minusta on oikein mukavaa jos Urho keskittyy lähinnä pientareiden haisteluun muiden koirien sijasta.

Minusta on outoa ettet usko että rakkaiden haukkujen kouluttaja olisi sanonut jotain mitä joku kertoo kokeneensa. Usko pois vaan, ihmisiä on niin monenlaisia, jopa rakkaissa haukuissa. Kaikkialla. Kaikissa paikoissa. Kyllä noita kaikkien mahdollisten koulukuntien kouluttajia on tullut nähdyksi - ja sanon edelleen: usko pois vaan. Paljon pahempaakin on tehty "pehmeänkin" koulutuksen nimissä.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 21:33

En kysele asiakkailta kuka kouluttaja kertoi ja mitä ja tuskin muistavat kouluttajien nimiä,,suurin osahan siellä on nuoria tyttöjä siis joissain namikouluissa.ja joo eli sun koira haistelee nameja maasta eikä hajuja omasta tahdosta:( jos sulla jäisi namit kotiin olisitko lirissä?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 18th 2009, 23:34

titta kirjoitti:
Kuten Kitiska jo tuolla edellä sanoikin (tai jotain sinne päin), niin kyllähän koiran täytyisi osata rentoutua hihnassakin. Ymmärrän hyvin että käskyn alla (esim. seuraa-komennolla tai muulla) hihnassa kulkeminen on stressaavaa jos sitä jatkaa pitkään mutta ihan vaan kuljeskelu hihnassa? - rennoksihan koira on tarkoitus saada. Hmmm... jospa koirasi on oppinut että sen pitää hihnassa koko ajan kuulostella ja tarkkailla sinua, siis sitä mitä haluat. PEVIssä (ymmärtääkseni) kielletään vetäminen mutta ei vaadita hihnan toisen pään jatkuvaa tarkkailua vaan odotetaan koiran nuuskivan ja merkkailevan ja touhuilevan omiaan - kunhan vain ei vedä. Siinä mielessä pelkkä kielto on erinomaisen hyvä että siinä ei odoteta mitään sen kummempia jatkotoimia koiralta. Tosin koira useimmiten vilkaisee taluttajaansa kiellon jälkeen, mutta ei se ole pakollista.

Toi "yli 45 minuutin hihnalenkki on liikaa" kuulostaa kyllä todella oudolta. Ja niinkuin Titta edellä sanoo (niin tai jotain sinnepäin tämäkin), kun koiran annetaan hihnassa haistella pientareita, niin kyllä se rentona on (ainakin kuuluisi olla). Harakka taisi sanoa, että vapaana koira määrää itse etenemistahdin (että siihenkö perustuu tuo hihnalenkin maksimi pituus, jäi vähän epäselväksi?), niin meillä näin myös haistellen hihnassa (toki sanon että mennään, jos kohtuuttoman kauan jäädään jotain paikkaa imuroimaan). Nykyään on aivan sama minkä mittaisia hihnalenkkejä tehdään, tai kuinka paljon tai kauan vapaana saavat olla päivässä (tai mitä aktiviteettejä on ollut), niin osaavat rauhoittua kotona. Ennen (ihan samat kuviot), niin koirat kävivät lähes koko ajan kierroksilla kotona, toinen seurasi mua ihan koko ajan tai sitten vetivät keskenään pystypainia...todella raskasta 🇳🇴 Mutta siis näin meillä, enkä vaihtais mihinkään :D
koirarakas
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 19th 2009, 09:44

Niinpä tietenkin, jos koira joutuisi kurinalaisena kävelemään tuon 45 minuuttia, niin sitten käy ylikierroksilla... Tuon kyllä jotenkin uskoisin. Mutta kuten sanottu meillä kävellään päivittäin hihnalenkillä, mutta kyllä nuo koirat saavat vapaasti nuuskia (sehän on niiden elämää) eivätkä käy ylikierroksilla kun ollaan kotona vaan maata lötköttelevät tyytyväisinä... :sleep:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 19th 2009, 14:45

kitiska kirjoitti:
En kysele asiakkailta kuka kouluttaja kertoi ja mitä ja tuskin muistavat kouluttajien nimiä,,suurin osahan siellä on nuoria tyttöjä siis joissain namikouluissa.ja joo eli sun koira haistelee nameja maasta eikä hajuja omasta tahdosta:( jos sulla jäisi namit kotiin olisitko lirissä?

Rakkailla haukuilla nuorin kouluttaja on yli 25-vuotias. Perustajat on yli 35-vuotiaita. Pari vuotta sitten heidän koulutusohjaajakurssiltaan valmistui 18-vuotias tyttö, joka on kuitenkin heidän päivähoidossa koirien kanssa, ei tietääkseni vedä kursseja.

Mun koirat ei haistele nameja maasta, meillä ei ole nameja enää edes mukana. Kannattaa lukea viestit kunnolla. Silloin kun eka koirani rähisi remmissä, mulla oli namit mukana. Huomiomerkki eli maiskautus tarkoitti koiralle namia, ja sillä sain vaan sen huomion pois vastaantulevasta. En kuitenkaan samantien sitä palkannut, kun kiinnitti huomionsa muhun. Tyhmäkin sen tajuaa, että jos heti maiskautuksen jälkeen palkkaa, koira yhdistää palkkauksen siihen, että on tuijottanut vastaantulevaa.
Ja ei, en ole lirissä kun namit on kotona. Koirani ohittavat kaikki vastaantulijat nätisti, eli niin, ettei mun tarvitse puuttua niiden käytökseen.

Ja muille tällä sivulla kirjoittaneille, en tajua mistä saitte sen käsityksen että koirat kulkevat mulla JATKUVAN KÄSKYNALAISENA. Silloin kun oli rähinäongelma ja sain koiran huomion itseeni, en sanonut sille sanaakaan, korkeintaan "hieno" "hyyyyvä" kun oli rauhassa eikä kiinnittänyt huomiota vastaantulevaan. Oli aivan sama missä koira mun luona kulki, kyse ei ollut mistään tokoseuraamisesta. Joskus jopa heittelin koiralle nameja, että sai ottaa koppeja. Ja nameja heitin maahan etsittäväksi siksi, että sai muuta tekemistä kuin vastaantulevan tuijottelu tai sille rähjääminen. Kun remmiräyhäys saatiin pois, ei ole mulla ollut nameja mukana. Nuorimmalla oli vähän aikaa sen takia, kun pyrki leikkimään vastaantulevien kanssa. Ei tee sitä enää koska on oppinut, että hihnassa ei tervehditä muita koiria. Ja silloin kun vapaana ollaan ja ollaan tultu muita koiria tapaamaan, muita mennään tervehtimään vasta kun olen sanonut Vapaa. Rakkailla haukuillakin sanovat, ettei pitäisi päästää koiraa tervehtimään muita hihnassa. Niinkuin Perttikin sanoo, hihna saattaa vääristellä koiran eleitä. Myöskään koirapuistoja rakkaat haukut ei suosittele (ymmärtääkseni paitsi silloin, jos tutut vievät koiransa sinne leikkimään, mutta jos paikalla on tuntemattomia, eivät suosittelisi menemään. en ole tästä aivan saletti). Enkä käy niissä itsekään koska ekan koirani kanssa siellä käydessä vuosia sitten, kokemukset eivät olleet hyviä. Tuntuu, että koirapuistoissa käy vain ne, jotka eivät hallitse koiriaan.

Vielä tuosta, onko joku rakkaiden haukkujen kouluttaja käskenyt alistamaan koiran, se vaan on vaikea uskoa. Ehkä JOKU "namikouluttaja" on niin käskenyt tekemään, mutta tuskin rakkailla haukuilla. Kävin siellä sen verran paljon, että voisin sanoa "tuntevani" ne kouluttajat jotka siellä ovat olleet kauimmin. Näihin kuuluvat Emppu, Raili ja Hessu. Muissa kaupungeissa olevista kouluttajista en tiedä. Mutta niinkuin sitä sanotaan "syytön kunnes toisin todistetaan", eli uskon väitteen todeksi vasta, kun kyseinen ihminen itse sanoo, että on käskenyt tekemään niin ja näin.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 19th 2009, 14:54

Jos kerran tämä oikeat rakkaat haukut sitten neuvovat just kuten sinä kerroit niin miksie asiakkaat sitten ole asioita ymmärtäneet ja väittävät ihan muuta kun ovat kursseilla käyneet ja pettyneinä pois lähteneet?samoin kun lukee heidän juttujaan niin menee ristiin sinun juttujen kanssa,,tai no sie oletkin miksannu joka koulukuntaa sekaisin joten ehkä ymmärrät asiat eritavalla kuin ihan puhtaan namikouluttajat,,
ja kuten sanoin namikouluttajia on nykyään joka kulmalla ja ainakin 1 koirakoulussa on ohjaajat nuoria tyttöjä jotka ei hallitse edes omia koiriaan,,ja tos heurekan parkkipaikalla toimivat koirakoulut tekevät asiat aivan eritavalla kuin sinä kerroit(mut ne ei taidakkaan olla ihan näitä puhtaita rakkaita haukkulaisia)
Mut hyvä että homma toimii sulla noin ja olet löytäny oman kultaisen keskitien koirien kanssa,,kuten olen monesti sanonu ihan sama miten koira on koulutettu kunhan koiran kanssa on nautintoo olla lenkillä josta nauttii rentona niin koira kuin omistaja:)
ja koira kun koira kestää kyllä pitkät hihnalenkit kun opetetaan koira olemaan lenkillä rentona!
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 19th 2009, 15:43

kitiska kirjoitti:
Jos kerran tämä oikeat rakkaat haukut sitten neuvovat just kuten sinä kerroit niin miksie asiakkaat sitten ole asioita ymmärtäneet ja väittävät ihan muuta kun ovat kursseilla käyneet ja pettyneinä pois lähteneet?samoin kun lukee heidän juttujaan niin menee ristiin sinun juttujen kanssa,,tai no sie oletkin miksannu joka koulukuntaa sekaisin joten ehkä ymmärrät asiat eritavalla kuin ihan puhtaan namikouluttajat,,
ja kuten sanoin namikouluttajia on nykyään joka kulmalla ja ainakin 1 koirakoulussa on ohjaajat nuoria tyttöjä jotka ei hallitse edes omia koiriaan,,ja tos heurekan parkkipaikalla toimivat koirakoulut tekevät asiat aivan eritavalla kuin sinä kerroit(mut ne ei taidakkaan olla ihan näitä puhtaita rakkaita haukkulaisia)
Mut hyvä että homma toimii sulla noin ja olet löytäny oman kultaisen keskitien koirien kanssa,,kuten olen monesti sanonu ihan sama miten koira on koulutettu kunhan koiran kanssa on nautintoo olla lenkillä josta nauttii rentona niin koira kuin omistaja:)
ja koira kun koira kestää kyllä pitkät hihnalenkit kun opetetaan koira olemaan lenkillä rentona!

Muiden asiakkaiden tyytymättömyyteen sanoisin perusteluksi sen, että he eivät ole vieneet saamiaan ohjeita ja koulutusta loppuun asti. Mä itse meinasin luovuttaa ekan koirani kanssa, koska välillä tuli niin pahaa takapakkia ohitusten suhteen. Mutta en luovuttanut. Totesin, että vein koiran liian aikaisin liian lähelle.
Rakkaat haukut ei pidä kursseja Heurekassa, äkkiä netistä katsottuna siellä on Koirakoulu Visio. Rakkaat haukut toimii Helsingin Lauttasaaressa, Tampereella ja Riihimäellä.
Ja tuosta tyytymättömyydestä, jotkut koiraihmiset vaan on sitä mieltä, että koirilla on laumahierarkiat ynm, ja pettyvät kun rakkailla haukuilla ei ajatella näin. Ja se taas perustuu niihin uusiin tutkimuksiin. Ja ihan millä tavalla koiransa sitten kasvattaakin, on se vietävä loppuun asti. Mä ainakin koen niin, että rakkaiden haukkujen tapa on pidempikestoisempi. Ja vaaditaanhan siinä sitä rauhallisuuttakin. Kun taas Pevissä koiralle saa ärähtää, sitä saa kieltää jne. Ja yleensä nuo kiellot ja ärähdykset tulevat aikamoisen adrenaliinipurkauksen kanssa. Ainakin joskus.

Jossain noissa ihan ekoissa viesteissä sanoinkin, että Rakkaat haukut selvästikin ajattelee, että KAIKKI johtajuusmenetelmät tarkoittavat koiran alistamista, potkimista ja pelottelua ynm. Eli kyse on tietämättömyydestä. Kun taas johtajuusmenetelmiä kannattavat ajattelevat, että se toinen kuppikunta on "namikouluttajat". Rakkaat haukut yrittävät ymmärtää koiraa koirana, kun taas johtajuusmenetelmätyypit ajattelevat koiraa sutena. Tai ainakin vertaavat koiran käytöstä suden käyttäytymiseen ja suden laumakäyttäytymiseen. Mm. kolinapurkin helistäminen on sama kuin johtajasuden hampaiden kalauttaminen varoitukseksi. Fenneli nyt soveltaa susilauman käytöstä koiriinsa lähes kokonaan. Pevin kannattajat, fennelin kannattajat ja rakkaat haukut voisivat valistaa toisiaan menetelmistään, nimenomaan vain kertoa kunnolla tavoistaan, ei väitellä siitä mikä menetelmä on oikea. Niin ja Pevimetodissa ajatellaan, että vastaantulevalle koiralle räyhäävä koira pyrkii suojelemaan omistajaansa ja jos omistaja ennen räyhäystä kiristää hihnaa, koira ymmärtää sen suojelupyynnöksi. Rakkaat haukut ajattelevat, että koira räyhää siksi, että se kokee joutuvansa suojelemaan ITSEÄÄN (ja toki myös kyse on siitä, että koira ei luota omistajaansa, rakkaat haukut näkee sen niin, että koira kokee, että se joutuu suojelemaan itseään koska omistaja ei sitä tee). Ja jos omistaja kiristää hihnaa ennen rähjäämistä, koira tuntee paineen niskassaan, pahimmassa tapauksessa kipua, ja yhdistää epämukavan tunteen vastaantulevaan koiraan. Eli rakkaat haukut sanovat, että omistajan on suojeltava koiraansa, niin koiran ei tarvitse suojella itseään. Jos koira puree lasta, se ei rakkaiden haukkujen mukaan kouluta lasta, vaan jopa pitkän ajan rauhoittelun jälkeen viimein käyttää sitä viimeistä keinoa suojella itseään=puraisua. Eli lapsi on saattanut kauan kiusata tai vaan olemaan turhan uhkaava ja riehakas koiran lähettyvillä, ja koira on todennäköisesti rauhoitellut: käännelyt päätään pois, liponut huulia, haukotellut, jopa lähtenyt pois tai irvistänyt/murissut. Kun se murisee, lapsen äiti saattaa kieltää/torua tai jopa ottaa niskasta kiinni eli koira ei saa äidin mielestä osoittaa ahdistustaan. Kunnes koira sitten puree joskus samantien koska on todennut ettei rauhoittelu ja varoitus auta tai koska sitä on rangaistu näistä. Tuo nyt oli yksi esimerkki eroista. Ei tuossakaan nameja tarvita, vaan yksinkertaisesti sitä, että äidin olisi tajuttava kertoa lapselle miten olla koiran lähellä. Ja ettei lapsi mene koiran luo varsinkaan jos koira nukkuu/syö.

Mun mielestä "namikouluttajat" on juuri niitä, jotka pyrkivät ratkomaan kaiken nameilla, ja antavat juuri näitä ohjeita että: "jos sun koira puree sua, silitä sitä". Rakkailla haukuilla heidän tehdessä kotikäyntejä (ja hyvä johtajuus-kurssilla) he kyselevät koiran ja omistajan päivän tekemisistä eli miten yksi päivä mennään läpi. He eivät mene vierasta koiraa kohti asenteella "ei se mua pure kun annan sille namin" tms. Jos koira on arka, he eivät kiinnitä siihen huomiota, he antavat koiran tulla tutustumaan omia aikojaan.
Itse en Fennelin opeista kaikkia juttuja käytä, en esim. syö ennen koiraa. Menen kyllä ovista ensin=huolehdin, että reitti on selvä. Rakkailla haukuilla neuvovat samaa. Mutta koiraa ei estetä menemästä ulos, vaan se opetetaan istumaan oven eteen ja kun ovi on auki ja lupa saatu, koira saa mennä. Vaikka hekin opettavat asioita namien avulla, he eivät tunge niitä joka ongelman selvittämiseen. He pyrkivät itse käyttäytymään rauhallisesti ja johdonmukaisesti ja niin, etteivät käyttäydy koiraa kohtaan uhkaavasti. Hoitotoimenpiteisiin koiran voi siedättää. Yksi heidän kouluttajistaan käy siedättämässä koirien kotona niitä kynsien leikkuuseen, ja parin käynnin jälkeen koira menee tarjoamaan kynsiään omistajalle. Ja luonnollisestikin silloin kun kynsiä ei tarvitse leikata, ei koiran "pyyntöä" tarvitse huomioida. Itse olen ottanut tähänkin sanan "kynnet" joista koirani tietävät, että nyt leikataan kynnet. Siedättämisen jälkeen ei mun ole tarvinnut niitä enää "lahjoa" kynsien leikkuun jälkeen.

Ja mäkään en täysin tuomitse Pevimenetelmää, en tuomitse ollenkaan. Olen jopa suositellut parille kaverilleni pevi-kouluttajalle menemistä ongelmakoiransa kanssa, koska esim. rakkaiden haukkujen menetelmä tyrmää täysin sen johtajuusajattelun, vaikka muuten siellä hyvin mielestäni ymmärtävätkin koiraa ja haluavat auttaa ongelmakoiraa ja sen omistajaa. Ja fennelin tavalla kouluttavia ei oikein ole, ja siinäkin on ne juttunsa joita en itsekään käytä enkä suosittele.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 19th 2009, 18:01

Noi lapsi jutut on tilanne juttuja.Jos lapsi itse kiusaa(näin ei monestikkaan ole mitä mulle tulee asiakkaita)se on sit eri juttu ja käsitellään ihan eri tavalla.Mut jos koira lähtee kasvattamaan lasta ja alkaa pitämään sitä samaa kuria kuin vanhempien pitäis pitää lapselle koiran mielestä niin koirahan käyttää siinä hampaita ym.
Aika paljon kuitenkin rakkaat haukut eroaa meidän ajatus maailmasta,ja siitä riidat yleensä tulee:( mut eniten harmittaa se kun monta kertaa on pyydetty telkkariin ja sit piti tulla iso seminaari missä on pertti,kaimio ja joku rakkaiden haukkujen tai kiva teamin edustaja,,niin kaikki muut kieltäyty paitti pertti:)Samoin ku telkku ohjelmia katsoo missä pertin vastassa on joku namikouluttaja,niillä loppuu sanat kesken ne ei osaa perustella tarpeeksi hyvin asioita,niiltä puuttuu paljon pohjatietoa ihan jo koiran peruseleistä(joku koirakoulu on sellainen missä kaikki koirat pelkää toista koiraa)ennen kaikkea joka kerta kun heitä on livenä jossain nähty on erittäin huonot perustelut miksi he tekee juuri näin kun tekevät,ja miten koira sen ymmärtää ei niin että miten ihminen tilanteen ymmärtää..
Ja teillä asiat tehdään hitaasti mutta varmasti,meillä samat asiat tehdään 3vkossa.ja aikaisemminkin koska puututaan jo tiettyihin juttuihin ihan vkon päästä:),,toiset opettelee hihnakävelyä 2v meillä opetellaan 1h josta suurin osa koirista oppii jo 10min kävelemään vetämättä lopun elämän)
No tätä asiaa ny en kehtaa enään lähteä jatkamaan koska tästä vois väitellä loppu elämän:)ollaan jokainen tyytyäisiä omiin koulutus metodeihin(en minäkään tee kaikkea kuten pertti)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 19th 2009, 18:14

kitiska kirjoitti:

mut eniten harmittaa se kun monta kertaa on pyydetty telkkariin ja sit piti tulla iso seminaari missä on pertti,kaimio ja joku rakkaiden haukkujen tai kiva teamin edustaja,,niin kaikki muut kieltäyty paitti pertti

Aika jännä, luulis että he haluavat ja olisivat valmiita "puolustamaan" omaa menetelmäänsä. Ja aika surullistakin itseasiassa. Jos itse olisin kouluttaja, menisin mielelläni tuollaiseen tapahtumaan tuomaan esille sitä omaa menetelmääni/sitä menetelmää mitä kannatan. Noh, asenteensa kullakin :|

Lainaus :
No tätä asiaa ny en kehtaa enään lähteä jatkamaan koska tästä vois väitellä loppu elämän:)ollaan jokainen tyytyäisiä omiin koulutus metodeihin(en minäkään tee kaikkea kuten pertti)

Niinhän sitä vois. Mut kukin tyylillään, ja pääasia että sen oman kantansa voi perustella sillä, että arki oman koiran kanssa toimii ja että koiran käytökseen on tyytyväinen. Niin kuin tuossa Pertinkin kirjassa sanotaan, että jos joutuu sanomaan "mutta", ei elämä koiran kanssa ole niin hyvää kuin sen haluaisi olla ;)
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 20th 2009, 10:26

Samat sanat sen piti olla jo lukkoon lyöty seminaari ja tulla radion kautta mutta sitten nämä 2 osapuolta peruivat sen kummemmin kertomatta mitään syytä,,tuli vähän sellainen olo että kylläpä on heikolla pohjalla heidän koulutus asiat kun eivät uskaltaneet lähteä mukaan.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 21st 2009, 15:29

harakka kirjoitti:
Huomiomerkki eli maiskautus tarkoitti koiralle namia, ja sillä sain vaan sen huomion pois vastaantulevasta. En kuitenkaan samantien sitä palkannut, kun kiinnitti huomionsa muhun. Tyhmäkin sen tajuaa, että jos heti maiskautuksen jälkeen palkkaa, koira yhdistää palkkauksen siihen, että on tuijottanut vastaantulevaa.

Täällä on eräs tyhmä :lol: olisin ajatellut, että nami pitää tulla heti jos kerta maiskautus tarkoittaa namia että osaa yhdistää sitten kanssa namin siihen maiskautusääneen eikä vastaantulevaan koiraan...

Rakkaat haukut on ainakin pitäneet kursseja myös Porvoossa. Olen ollut sisäkurssilla, missä oltiin muka sermeillä eroteltuina "mennään bussilla"- tyyliin. Niinkuin olen jo aiemminkin usean kerran palstalla sanonut, armas osaa matkustaa kyllä bussilla mutta ei rakkaiden haukkujen bussilla... Kurssilla oli äärettömän stressaavaa sekä emännälle että koiralle eikä meitä osattu auttaa ollenkaan. Alistamista meille ei ehdotettu mutta eipä paljon muutakaan. Hävetti olla paikalla, kun oma koira oli ainoa joka haukku koko ajan (ja tuntui, että muut katsoivat koko ajan säälien että etkö osaa pitää koiraas edes hiljaa...) ja oli ihan stressissä ja muiden koirien omistajat antoivat koiriensa kurkkia ja hyökkiä sermien takaa eli mennään bussilla-menetelmä ei ainakaan silloin onnistunut. Ja kun koira oli stressissä emäntä oli stressissä ja siitä koira oli stressissä ja sitten emäntä oli stressissä ja... Kurssin hintakin oli kyllä kova. En mennyt kurssin vikalle kerralle koska päätin, että tässä ei ole mitään järkeä kun molemmat stressaa sitä niin hulluna.

Enkä tarkoita nyt ketään haukkua, tämä oli minun subjektiivinen kokemukseni kurssista ja saan myös onneksi itse valita etten valitse enää koskaan heitä 👽
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 21st 2009, 16:20

Sehän se tuolla Kirsin lauantaikurssilla oli niin kivaa, ettei tarvinnut stressata kun saattoi luottaa siihen, että jokainen pitää omasta koirastaan huolen. Ja itsellä oli hyvät keinot oman koiran puolustamiseen. Urhokin oppi nopeasti rentoutumaan isossa joukossa koiria ja ihmisiä (ja luottamaan minuun! siinä tilanteessa). Kun on selkeät ja toimivat säännöt HETI eikä puolen vuoden kuluttua, niin asiat sujuvat.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyKesäkuu 21st 2009, 18:55

Helmiina kirjoitti:
Täällä on eräs tyhmä Laughing olisin ajatellut, että nami pitää tulla heti jos kerta maiskautus tarkoittaa namia että osaa yhdistää sitten kanssa namin siihen maiskautusääneen eikä vastaantulevaan koiraan...

No sillon kun koiralle opetetaan sitä huomiomerkkiä ja ehdollistetaan se siihen, silloin se nami tuleekin heti. Mutta kun sitä käytetään apuna saamaan koiran huomio ihmiseen, se makupala tulee viiveellä siksi, että koira yhdistää palkkauksen siihen ihmisen huomiointiin tai esim. jos koiran huomion saamisen jälkeen pyytää sitä vaikka istumaan, se saa sen palkan kun istahtaa. Tai jos lähdetään pois päin vastaantulevasta, se palkka tulee siitä että koira lähtee omistajan mukaan välittämättä vastaantulevasta. Joskus tein jopa niin, että kun olin huomiomerkillä saanut koiran huomion itseeni, naksautin naksulla (johon nuo on ehdollistunut myöskin) ja sitten palkitsin, eli se naksaus johti palkan välittömään saamiseen. Naksuahan mä käytän kun opetan uusia temppuja/tokoliikkeitä.

Vielä esimerkki koirasta joka puree hihnaa ja riehuu. Omistaja käskee lopettamaan ja palkitsee koiran HETI kun se on lopettanut. Mitä koira oppii? No tietty sen, että kun ollaan riehuttu ja lopetettu saadaan nami. Eli se oppii riehumaan koska lopettaessaan se saa namin. Jos taas ihminen tekee niin, että kun pyytää koiraa lopettamaan ja kun koira on OLLUT YLI sen maagiset 2 SEKUNTIA RAUHALLISESTI, se palkitaan. Eli siitä rauhallisena olemisesta palkitaan, ei hihnan puremisen LOPETTAMISESTA. Ei-toivottu käytös keskeytetään ja palkitaan rauhallisuudesta.
Eli jos vastaantulevalle koiralle räyhäävä koira palkitaan heti kun on lopettanut räyhäämisen ja kiinnittänyt huomion ihmiseen, se oppii vain räyhäämään lisää koska lopettaessaan se saa palkinnon. Kun se taas palkitaankin niin, että kun räyhäämisen lopetettua on ollut rauhallisesti ja huomio pois toisesta koirasta, se oppii, että palkka tulee rauhallisesti olemisesta ja siitä, ettei huomiota kiinnitetä vastaantulevaan.

Mäkään en erityisemmin pitänyt siitä Mennään bussilla-jutusta, vaikka meidän ollessa kurssilla se toimikin hyvin. Oma koirani pystyi keskittymään kun ei nähnyt muita koiria. Muutkin omistajat tajusivat pitää koiransa niiltä "seinien" nurkilta poissa. Meille siitä myös kouluttaja sanoi.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyHeinäkuu 10th 2009, 08:37

harakka kirjoitti:

Anneli kirjoitti:
Ne puhuu aina sanalla "osoitettu", koska niiden metodit ei mihinkään tutkimuksiin perustu.

Rakkaiden Haukkujen metodit perustee UUSIIN TUTKIMUKSIIN. Hyvää luettavaa on Kaimion Koiran käyttäytyminen-kirja. Myös Turid Rugaasin kirjat. Ja esim. Roger Abrantesin "The Evolution of Canine Social Behavior". Sekä Raymond & Lorna Coppingerin "Dogs". Muitakin on JA PALJON. Suurinosa englanninkielisiä.
Jotenka turha väittää, että heidän metodinsa eivät perustuisi mihinkään tutkimuksiin.

Kyseessä on kirjat, ei tutkimukset. Tutkimuksia on olemassa hyvin vähän, valitettavasti. Ko. kirjojen kirjoittajat on varmasti tehneet empiiristä "tutkimusta", mutta sen jälkeen kyse onkin kirjoittajan subjektiivisesta näkemyksestä. Muutenhan Koirankorjauskirjakin olisi "tutkimus"!

harakka kirjoitti:
Lainaus :
Heidän "suosikkiväitteitäni" on, että koira ei ole laumaeläin ollenkaan, koira stressaantuu jos se saa liikuntaa yli 15 min päivässä

He eivät väitä, että koira ei olisi laumaeläin. Se nimenomaan on sitä. Koira stressaantuu, jos se saa VAIN 15 min liikuntaa päivässä. En tajua mistä sä tuon väitteesi kuulit koska Rakkailla Haukuilla he eivät ole noin sanoneet. 45 min on maximi PERUSHIHNAKÄVELY. Jos koira saa olla vapaana, sen kanssa voi olla yhteen menoon ulkona vaikka tunteja.

Et tajua mistä väitteeni kuulit? Sen kuule sanoivat Turid Rugaas ja Raili Halme ihan ilmielävinä silmieni edessä. Eli nyt ei ole kyse juorusta tai kuulopuheesta.

harakka kirjoitti:
Lainaus :
Ois varmaan pitänyt ottaa puhelu sinne, niin olisivat sanoneet, että se puree kun se stressaa, silitä sitä.

Eivät olisi todellakaan käskeneet vain silittämään sitä. Olisivat halunneet nähdä sen teillä kotona ja nähdä sen arjessa ja nähdä vaikka teidän yhden päivän puuhat. Olisivat kyselleet mitä esim. kokonaisen viikon aikana tapahtuu ynm. Jos koira puree, tyhmäkin tajuaa ettei sitä noin vain mennä silittämään.

Tämän tapaisia lausahduksia olen myös kuullut heiltä ihan itseltään.
Ja kun kyseessä on oma koira, joka on purrut, niin ihan tasan tarkkaan
tilanne korjataan niin, että voi mennä noin vaan koskemaan koiraan.
Tarkoitin, että heillä moneen asiaan syy oli pelko tai stressi ja mm. ohjeena
silitellä koiraa. Ko. koira ei tasan pelkää eikä stressaa, kyseessä on erittäin
"alkukantaisesti" käyttäytyvä suuri tervu, jonka todella mielenkiinnosta veisin
sinne, ellei vaarassa olisi oma naama ja upean koiran pilaaminen.

Olen toki kuullutkin heistä kaikenlaista, mutta niitä en kirjoittanut tänne... 🇳🇴

harakka kirjoitti:
Nimenomaan he pyrkivät asettumaan koiran asemaan. Heidän ongelmakoirakurssillaan oppilaat tarkkailevat koirien käyttäytymistä ihmisen kanssa ja myös toisten koirien kanssa.

Erittäin vähän. Oikea määrä olisi tarkkailla vuosia ja ainakin 100 koiraa.

harakka kirjoitti:
Pevi-metodin kannattajilla MYÖSKIN hieman vääristynyt kuva Rakkaiden Haukkujen metodista. Nuo ensimmäiset lainaukset kertovat jo aika paljon.

Toistan, että kysessä ei ole kuva vaan ensikäden tieto.

harakka kirjoitti:
Itse en siis ole ks. firman asiakkaana enää, ja käytän johtajuusmenetelmää koirieni kanssa. Jan Fennel vaan näkee asiat eritavalla kuin Pertti. Jan Fennel ei käytä mitään esineitä (mm. kolinapurkki) koiran hallitsemiseen.

Tästä olen samaa mieltä. Ja näin se on että ihmiset "näkevät eritavalla".
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyHeinäkuu 10th 2009, 08:43

Ja sanottakoon vielä, että esim. Tuire Kaimion (kaikki kunnia hänen ammattitaidolleen ja saavutuksilleen, oikeasti) kirjassa Koirien käyttäytyminen on käytetty noin 170 lähdettä. Jotkut ovat tutkimuksia, jotkut vain muiden kirjoittamia kirjoja. Varmasti mukana omaa kokemusta, mutta myös paljon muiden mielipiteitä, joita kirjoittaja on pitänyt tosina tai omasta mielestään loogisina. Tutkimus siitä on jokatapauksessa kaukana. Kirjan voi kirjoittaa kuka tahansa, se ei tee siitä totuutta. (En sinänsä väitä että Tuire Kaimio olisi kuka tahansa, mutta hänkin on muutellut mielipiteitään monesti vuosien varrella. Muun muassa hänen kirjansa Pennun kasvatus kulkee hieman eri ajatuksella.)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyElokuu 8th 2009, 22:04

^ ei myöskään Pertin kirja tee PEVI-metodista totuutta. Mitenkään siis Perttiä vähättelemättä ;)

Aika outoa, jos Turid ja Raili ovat sanoneet, ettei koira ole laumaeläin ja että se stressaantuu jos saa yli 15 min liikuntaa päivässä. Turidhan jo puhuu Rauhoittavat signaalit-kirjassaan, että koira on laumaeläin ja niitä rauhoittavia signaaleja se tarvitsee ja käyttää juurikin siksi. Niiden avulla se pärjää laumassa.

Itse RH:n kursseilla ollessani minulle sanottiin, että 45 min per lenkki on maximi, ja jos sitä enemmän koira saa liikuntaa hihnassa PER LENKKI, se stressaantuu.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyElokuu 8th 2009, 23:20

No eiköhän se ole koira joka samallai ressaantuu, ku omistaja. Jos minun koirat ei oo hanskassa, niin se on JUST sen 45 minsaa mitä tarvitaan että hermo menee..totaalisesti. ja vaikka väittäisin muuta, eli olen "rauhallinen" ..joo eihän sitä voi olla kovin rauhallinen jos on kaksi piruerkkiä remmin päässä poukkoilemassa..tai vain yksikin. .miksei normaali koira kyllä kestäisi 45 minsaa jos kaikki on omistajan kanssa ja laumassa OK. joskus voi toisaalta olla puolikin tuntia rasitusta liikaa jos on väärä asenne/väärä tilanne koirankanssa.

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Toukokuu 23rd 2010, 17:01, muokattu 1 kertaa
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyElokuu 9th 2009, 09:29

45 min voi olla ihan hyvä lenkil pituus jos puhutaan ihan kävely lenkisä eli koira ei haistele vaan paahdetaan vaan menemään(toisin sanoen sinä kuntoilet ja koira on vaan mukana) mutta jos puhutaan että pitäis koira viedä lenkille niin on musta kyllä 45 per lenkki ihan liian lyhyt,ellei sitten oli aikaa viedä sitä 4 kertaa päivässä 45 min lenkeille, mulla ei ainakaan ole....
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyElokuu 9th 2009, 14:41

Mä pelaan tässä kohtaa myös koira/lenkki-kohtaista-kortin.. ;) Eli voihan se olla, että esim. kaupungeissa joissa ei ole mahdollista pitää kovin hyvin vapaana ja jossa ärsykkeitä tulee tosi tiukalla tahdilla niin 15-45minuuttia on ihan järkevä lenkinaika. Itsestäni tiedän, että jos ollaan lenkkeilty vain Helsingin keskustassa niin olen itsekin ihan kuitti ja väsynyt sillä joudun käskyttämään koiraa enemmän reunaan, puuttumaan mihin jalkanousee jne.. Sen sijaan jos ollaan esim. Kaupin tai Tuusulan metsässä niin tuntuu, että omistaja/koira nollaantuvat ja vaikka tehtäisiin parin tunninkin rauhallinen lenkki niin kotona on vain hyvin rento koira.

Voihan se olla myös, että hakevat tuolla kommentilla takaa sitä ajatusta ettei lenkkeily aina tee hyvää koiralle ja että vaikka kuinka aamulla juoksuttaisi sitä kaksi tuntia niin siltikään se ei säästä kämppää tuhoilta vaan saattaa tehdä ihan päinvastoin..? Tietty voisi myös ajatella, että pitkä remmilenkki tekee myös hallaa koiran kropalle..?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 EmptyElokuu 9th 2009, 15:15

Me saatetaan tehdä 1-1,5h hihnalenkkejä, koira haistelee ja kulkee ihan ok, ohittaa ok ja kaikin puolin käyttäytyy ok, eikä kotona sen jälkeen mitään ongelmia ( syö mitään tai ole levoton jne), että miten tuo nyt sitten on stressaantunut? 8)
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen   Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen - Sivu 2 Empty

Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 3Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 Similar topics
-
» Ymmärtäkää rakkaat ihmiset,,,

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: