|
| Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen | |
| | |
Kirjoittaja | Viesti |
---|
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 21st 2009, 22:51 | |
| Tässä tiivistettynä Yhdysvalloissa on valmistunut vuoden kestänyt tutkimus jossa todettiin koiran kovan käsittelyn,esim.potkimisen,lyömisen ja selättämisen aiheuttavan koirassa aggrsiivistä käytöstä. Myöskin koiran ravistaminen,tuijottaminen,koiralle huutaminen,muriseminen ja muu vastaava toiminta laskettiin kovaksi käsittelyksi. Tutkimus totesi että pelon avulla koulutettu koira muuttuu aggressiiviseksi. MUTTA SIT TULEE TÄMÄ harhaan johtava juttu Tutkijat uskovat että alistamiseen perustuva koulutustapa on saanut alkunsa ajatusmaailmasta että ihmisen pitää olla laumanjohtaja,niin sanottu alfanaaras ja alfauros.Tutkimuksessa kuitenkin todettiin tämän alistamisen perustuvan koulutuksen sisältävän suuria riskejä.Aggressiivinen käyttäytyminen koiraa kohtaan lisää koiran agressiota. Tätä vanhaa johtajuusajatteluun perustuvaa ajatusmaailmaa kannatetaan suomessa yhä yleisesti,vaikka monet niihin perustuvat koulutuskeinot ovat jopa suomen eläinsuojelulain vastaisia.Jo maalaisjärjellä ajattelemalla jokainen ymmärtää,ettei alistamalla ja pelottelemalla saada aikaan onnellisuutta.ei ihmisessä eikä koirassa. ja sit se kertoo omista koulutus jutuistaa. SIIS voi herra jumala!!se ei tosiaan ole lukenu pertin kirjaa tai ei tosiaan halua edes ymmärtää koko ideaa,,mehän ollaan aina vastuttettu koiran alistamista ym.MUTTA ARVATKAAPA mistä meille tulee asiakkaita JOITA on neuvottu että alista koira,ravista sitä poskesta ym..no rakkaista haukuista ja kiva teamista JOTEN PIKKAISEN kyllä ny puhuvat itsensä pussiin ja aika pahasti!!! | |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 21st 2009, 22:57 | |
| Mie nään niin punasta aina muutenkin kun tuosta firmasta on kyse kun itellä on sieltä vaan huonoja kokemuksia :roll: :evil: :evil: :evil: Ottasivat selvää asioista :evil: |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 22nd 2009, 10:03 | |
| Aika usein kuulee, että PEVI metodi olis koiran henkistä alistamista, koska koira on seuraeläin, niin kaikki jääkaudet olis hirveetä henkistä pahoinpitelyä koiralle. Purkista ne vissiin kelaa että on fyysistä väkivaltaa.
Aivan sama mulle mitä puhutaan. Niin kauan ku asiakkaat ei kirsiltä lopu niin noi niiden puheet on mulle ihan sama. |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 22nd 2009, 10:43 | |
| Kylläpä taas alkaa käyrä nousemaan!
En tunne tapausta, tai kirjoittajaa. Voin silti sanoa että kokeilin muitakin kouluja ja tapoja ennen Kitille tuloa ja siinä sitten yritettiin kiivetä pebe edellä kuuseen! Kitin jälkeen koirakin on ollut selvästi vapautuneempi ja onnellisempi. Ihan niinkuin lapsi joka tietää rajansa. Lapsetkin ovat käyneet ison koulun ja kukaan ei tule kertomaan kuinka "teidän pojat teki TAAS sitä ja tätä!" Mitä Himputtia on tapahtunut yleiskäsitteelle KURI???
Näin ulkopuolisena, nopean profiloinnin tuloksena, voisin kuvitella kirjoittajan olevan juuri sellainen ihana pikkukoiran kasvattaja jonka rakas puudeli tulee puremaan nilkkaa, ja omistaja toteaa onnellisena pieniä siroja käsiään yhteen taputtaen: "Voi kuinka hassunhauskaa, vaan näkisitpä kuinka se tanssii pomppien päällään..!" Tai allekirjoittaneen todistama nainen joka kulki suloisen palleronsa kanssa ja joka askeleella omistaja totesi "ei, ei, ei, ei, ei!" (murheeksenne en edes liioittele!), lopulta omistaja yritti saada palleronsa istumaan "paikka, paikka, paikka, paikka, paikka!".. Jokainen voi varmasti kuvitella miten koira käyttäytyi.. Tai ne pikku tsernobyl-rotat jotka juoksevat flexin päässä koirani luokse ärisemään, eikä omistaja puutu asiaan millään tavalla, voi kuinka monta kertaa on tehnyt mieleni sanoa "syö" :twisted: , enkä nyt edes tarkoita sitä toista koiraa, vaan sitä flexin kantajaa.
Jos koirani opettaminen yhteyskuntakelpoiseksi tarkoittaa että olen hylkiö ja pissipää niin, hyvä, olkoon sitten niin! Enpä ainakaan joudu valittamaan Amnestylle että koirani on vienyt ihmisoikeuteni.
Kiitos ja anteeksi! |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 22nd 2009, 11:25 | |
| Siitä alkuperäisestä tutkimuksen tiedotteestahan ei edes käynyt ilmi, oliko koirien aggressiivisuus tms. johtanut omistajat "kovempiin" otteisiin vai päinvastoin... eli tutkimuksen tiedotteesta ei ainakaan käynyt ilmi että koiria olisi mitenkään tunnettu/tutkittu ENNEN tätä tutkimusta. Hirveä häly jostain tarkoitushakuisesta ns. tutkimuksesta. Ja sitten nämä pölhöilijät saavat vettä tyhjyyttään kolisevaan myllyynsä. Tosi typerää. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 22nd 2009, 13:32 | |
| www.sciencedaily.com eli kaikki perustuu tähän väitteeseen..HM,,,kyllä se koiralauman elämä on kuulkaa sekä henkistä että fyysistä painostamista jokaisen lauman jäsenen kesken,,eipä sellaista koiralaumaa ole vielä näkyny missä ei kukaan komenna hampailla tarvittaessa toista,,tai joo jos heidän laumat on sitten sellaisia että että koirat läpsii sit tassuillaan toisiaan että hyi menes siitä ja antaa sit namin ku häipyy hah | |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 22nd 2009, 23:18 | |
| - Lainaus :
- Tutkimuksessa kuitenkin todettiin tämän alistamisen perustuvan koulutuksen sisältävän suuria riskejä.Aggressiivinen käyttäytyminen koiraa kohtaan lisää koiran agressiota.
mitenkähän tutkimus on tehty ja jos tosiaan tutkimalla on osoitettu että agressiivinen käyttäytyminen lisää riskiä koiran aggressioon,..niin mitenkähän se tutkimus on tehty. Ku ensinnäkin aggressiivinen käytöshän lisää agressiota jos agressio on koiran mielestä aiheetonta ja kaikenlisäksi jos koira kokee olevansa pomo niin johan se panee vastaan jo pelkkää kynsien leikkuuta. ja mitä pahemmin sitä yritetään pakottaa sitä enemmän laittaa hanttiin. Mahtavaa täytyy nostaa hattua jos ovat senkin "huomanneet" viimein että ei kannata selättää koiraa. Onkohan ne tosiaan tutkimusta tehdessä käyttäneet aitoa aggressiota tai jopa väkivaltaa saadakseen osoitettua että agressio aiheuttaa aggressiota. Voin vaan kuvitella kuinka siellä on tohtoritäti piessyt koiraa niinkauan että koiran on näyttäny hampaat, ja eikun parrikaadeille. en löytäny tutkimusta sivulta, vaan pelkän artikkelin joka kertoo että ON OSOITETTU mutta en saa selville millä tekniikalla asia on osoitettu muutaku alan harrastajien haastatteluista. Vaikuttaa epäilyttävältä tutkimukselta siis paristakin eri syystä. koska jos ne on oikeasti tutkineet niin niittenhän pitäisi olla itse kokeillut kaikki selätykset yms jutut mitä ei saa tehdä. ja lisäksi niillä pitäisi olla todisteena sellaisia koiria ennen ja jälkeen. ja lisäksi vielä todistaa se väite että koira ei hae laumanjohtajanpaikkaa. sehän käy helposti, ne koirat joihin namihoukuttelu ei tepsi laitetaan piiloon ja vaikka tapetaan "luonnevikaisina" ja sit sanotaan että ei se ollu laumanpomo vaan sille on sattunu jotain pentuna ja sillä on päänupissa vikaa. Ihmiset on kyl sellasia että se oma ego ja sanominen on tärkeämpää kuin ongelman ratkaisu ja asioitten pohtiminen oikeesti. Jos asia ei olekaan kuten he haluavat, vedetään esiin poliittinen korrektius ja vedotaan siihen. Asialla ei ole väliä eikä koirien hyvinvoinnilla, vaan sillä että kuka on oikeessa ja kuka on "pahis" |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 25th 2009, 08:38 | |
| Taputukset Emilille!! :cheers: Onko ne tosiaan piessyt koiraa? |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 25th 2009, 20:56 | |
| Hyvä Emil! Hyvin sanottu.
Mua ihmetyttää noissa "pehmeissä metodeissa" se, että miksi ihmeessä ei edes yritetä asettua koiran asemaan ja miettiä asioita koiran kannalta. Eli siltä kannalta että miten koirat keskenään toimivat ja mikä on niille luonnollista. Tai sitten on mietitty, mutta ei loppuun asti. On katsottu koiran käyttäytymistä ihmisen näkkökulmasta. Ja sama pätee tohon selättämiseen. On katottu, että joo koirat selättää toisiaan, mutta ei oo perehdytty siihen, että miten se käytännössä tapahtuu (siis koirahan ei selätä toista, vaan toinen menee itse selälleen) eli selättäminen tapahtuu henkisellä tasolla. Vahvempi saa toisen selättymään. Sama sit noissa namijutuissa. On esim katottu, että koira oppii ehdollistumalla niiku muutki elukat, mutta ei tajuta, että sitä ei kuitenkaan tapahdu luonnossa laumakäyttäytymisen yhteydessä. Ollaan siis muka "koiralähtöisiä", mutta kuitenkin täysin ihmisen omien näkemysten ehdoilla. Ajatellaan koiraa, mutta ei sitä mitä koira "ajattelee" ;)
Onko sitten olemassa joitain muita johtajuusajattelumalleja kuin tämä pevi? Mun käsittäkseni on. Siis viitataanko tuossa tutkimuksessa siihen tapaan, jossa käytetään selättämistä ja väkivaltaa ja kuvitellaan olevansa laumanjohtaja, koska ihminen itse on päättänyt niin? Ongelma vaan tulee siinä, että moni yhdistää pevi-metodin tohon toiseen tapaan siksi, kun molemmissa puhutaan johtajuudesta. Pevissä vaan koira saa itse päättää kuka on johtaja(ja pyritään siihen, että koira katsoisi ihmisen johtajaksi) Tossa toisessa ihminen päättää vaan itse olevansa johtaja, eikä siinä ajatella miten koira asian mieltää. Kyllä se varmaan niin on, että agressiivinen käyttäytyminen ja väkivalta lisää koiran agressiivisuutta, mutta ei kai siinä sanota, että pevi-metodissa käytettäisiin säikyttelyä tai väkivaltaa. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 25th 2009, 21:01 | |
| Niin monet ihmiset kuvittelee että kun me puhutaan lauma jutuista että pitää olla se koira lauman pomo että se tapahtuu agressiolla,,se on tosi yleistä,sen takia tuossa tulee kuva just että pevi toiminta on agressiota ym.koska me puhutaan laumajutuista ja alfauroksesta ym. mut sehän on oikeasti TOTTA että pieksämällä koiran saat varmasti vihaisen koiran,tyhmäkin sen tajuaa | |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 26th 2009, 01:16 | |
| Ne puhuu aina sanalla "osoitettu", koska niiden metodit ei mihinkään tutkimuksiin perustu. Ennen opiskelin kuuntelemalla ja lukemalla myös sitä, mikä on ihan p***aa. Nykyään ei pysty, menee hermot. Heidän "suosikkiväitteitäni" on, että koira ei ole laumaeläin ollenkaan, koira stressaantuu jos se saa liikuntaa yli 15 min päivässä ja koira ei ole suden sukulainen kuin niin kaukaisesti ettei sillä ole väliä. Mitähän tutkimukset mahtaa sanoa siitä, onko koira laumaeläin ja suden sukulainen. Ja itse olen osoittanut, ettei 15 minuuttia ylittävä liikuntaa saa tervettä koiraa hermoromahduksen partaalle. Anteeksi, että vaahtoan, mutta vuosia pidin näitä todella ärsyttävinä rahastajina. Sen jälkeen kun mulla oli 30 kiloa tervua naamassa ja tikit ja teipit ympäriinsä, olen alkanut pitää niitä ihan oikeasti vaarallisena^(siis näitä höpö-höpö kouluttajia, en tervuja :D ). Ois varmaan pitänyt ottaa puhelu sinne, niin olisivat sanoneet, että se puree kun se stressaa, silitä sitä. :evil: (Tosiasiallinen syy: oltiin asuttu miehen kanssa jo hyvän aikaa erillään. Kovapää ei pitänyt mua enää johtajanaan, ei edes laumanjäsenenä. Tätä en mä tajunnut. Purra ei saa, mutta täysin loogista koiran kannalta. Ainiin, mutta eihän nää ole laumaeläimiä... vai miten se oli... ) Veisin kyllä kaikki 4 koiraa erinäisille "kouluttajille" ja tekisin lehtijutun. Mutta en tahdo pilata hienoja koiria. Enkä totisesti tietentahtoen lisää taisteluarpia... |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 26th 2009, 13:41 | |
| Siis tuota. Puuttumatta tutkimukseen, tai muuta.
Rakkaat Haukutkaan eivät sano, etteikö koira olisi suden sukulainen. Tai siis, onhan se. Ja on ihminenkin simpanssin sukulainen, mutta kuinka moni oikeasti rinnastaa ihmistä simpanssiin? tai simpanssin käytöstä ihmisen käytökseen? Siis tosissaan? Esimerkiksi kasvatusmielessä?
Kouluttajia on moneen lähtöön, ja niinkuin Kirsi mulle henkilökohtaisesti totesi, muutamat Pertiltäkin oppinsa saaneet kouluttajat harrastavat roiseja ylilyöntejä, mitä ko. metodin parissa kuulemma ei alkuunkaan hyväksytä. Miksi näin siis voisi olla muittenkin metodien parissa? |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 26th 2009, 15:21 | |
| Mä taas oon sitä mieltä, että monet ihmiset voisivat ottaa vaikka simpansseilta mallia lastenkasatuksessa. Nykyään ku on olemassa niitä niin hiton vapaasti kasvatettuja lapsia, joiden luovuus muka tukahtuu jos yhtään pidetään kuria :lol: :lol: Että olis meillä ihmisillä varmaan paljon opittavaa simpansseiltakin |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 27th 2009, 09:20 | |
| Tota.. mä en nyt halua olla inhottava ja kusipää, mut sen verran oon psykaa lukenut et mun on pakko sanoa et ihmisten käytöstä (behaviorismia) on tutkittu jopa koirilla! Jos mietitään vaikka ehdollistamista ja vaikkapa Pavlovin koiria tai uusimpia kokeita delfiineillä.. Tai Harlowta jonka APINAT kertoivat miten apinan pennut viihtyvät ”karvaemon” sylissä vaikka eivät saa siltä maitoa.. Rautalankaemon kylmässä sylissä ei viihdytä vaikka siltä saa maitoa. Ihiminenkin on eläin. Et kyllä monet meitä ja rakkaita haukkuja ja muita viisaammat ihmiset rinnastaa ihmisen oppimisen ja käytöksen eläimiin..ja ihan tosissaan. :oops: |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 27th 2009, 17:47 | |
| Niin, no, mä ainakin ajattlelen ihmisen eläimenä. Ja mitä lähempänä luontoa ihminen on, sitä paremmin se yleensä voi. Sit tässä nyky-yhteiskunnassa onki pahoinvointia vaikka muille jakaa, kun luonto on hukattu ihan täysin, eikä ihmistä enää yhdistetä edes luotokappaleeksi. Ja kuitenkin kaikki ihmisen perus käyttäytyminen on hyvin lähellä eläimen käytöstä, kun sitä hieman syvemmin tarkastelee. Ainakin mun mielestä. Tai sit oon ite vaan jotenki tosi elukka :lol: |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 27th 2009, 18:59 | |
| Pointtini yleisesti olikin lajien vertailu :D |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Toukokuu 29th 2009, 23:28 | |
| Nyt vasta huomasin tän ketjun, kyseiseen tutkimukseen tosin jo törmäsinkin dogopalstan kautta :evil: Olisko jollain havaintoa, mistä ylipäänsä sais koko tutkimuksen käsiinsä? Vois mielenkiinnon takia tutkailla mitä virhelähteitä siihen sisältyy. Tuskin ihan on kyseessä kunnon kaksoissokkoutettu tutkimus, ja sen verta olen opiskelujen puolesta tutkimuksia joutunut lukemaan, että mihinkään muihin ei usko riitä. Virhelähteitä on yksinkertaisesti liikaa. |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 18:58 | |
| - kitiska kirjoitti:
- mistä meille tulee asiakkaita JOITA on neuvottu että alista koira,ravista sitä poskesta ym..no rakkaista haukuista ja kiva teamista JOTEN PIKKAISEN kyllä ny puhuvat itsensä pussiin ja aika pahasti!!!
Itse olin Rakkailla Haukuilla asiakkaana muutaman vuoden, ja KERTAAKAAN siellä ei neuvottu alistamaan koira tai ottamaan poskesta kiinni. - Beussi kirjoitti:
- Näin ulkopuolisena, nopean profiloinnin tuloksena, voisin kuvitella kirjoittajan olevan juuri sellainen ihana pikkukoiran kasvattaja jonka rakas puudeli tulee puremaan nilkkaa, ja omistaja toteaa onnellisena pieniä siroja käsiään yhteen taputtaen: "Voi kuinka hassunhauskaa, vaan näkisitpä kuinka se tanssii pomppien päällään..!" Tai allekirjoittaneen todistama nainen joka kulki suloisen palleronsa kanssa ja joka askeleella omistaja totesi "ei, ei, ei, ei, ei!" (murheeksenne en edes liioittele!), lopulta omistaja yritti saada palleronsa istumaan "paikka, paikka, paikka, paikka, paikka!"..
Tuolla tavalla käyttäytyvät ovat niitä, jotka todellakin inhimillistävät koiran ja hölöttävät sille ja selostavat mitä aikovat tehdä seuraavaksi ynm. Jos jonkun Rakkaiden Haukkujen kouluttajan koira purisi omistajaansa, omistaja kyllä miettisi missä on mennyt vikaan koiran kasvatuksessa, eivät ne todellakaan vain hihittelisi asialle ja kertoisi, kuinka hassu se on kun tekee sitä ja sitä. Rakkailla Haukuilla ei edes käytetä EI-sanaa, joten tuo näkemäsi tilanne ei heidän keskuudessaan tapahtuisi. Ei-sanan tilalla on huomiomerkki joka ajaa saman asian kuin ei-sana: sillä ehkäistään koiran mahdollinen ei toivottu käytös. Ei siellä pälätetä koiralle kuin ihmiselle ja selitetä: "istutkos nyt kun ollaan täällä bussissa niin täytyy olla paikalla". Koiralle yksinkertaisesti opetetaan käskysana Istu. Namikäsi koiran nokan eteen ja siitä taaksepäin niin että koiran peppu menee maahan, "hyvä" sanotaan siinä vaiheessa kun peppu menossa maahan ja kun peppu on maassa, annetaan nami. Kun koira tajuaa jutun, lisätään TEKOON se sana jota käytetään. Eli koira yhdistää sanan tekemiseen. Paikka-sanaakaan ei tarvitse opettaa, kun opettaa koiran pysymään siinä asennossa mihin se on käsketty, niin kauan kunnes omistaja sanoo Vapaa. - Anneli kirjoitti:
- Ne puhuu aina sanalla "osoitettu", koska niiden metodit ei mihinkään tutkimuksiin perustu.
Rakkaiden Haukkujen metodit perustee UUSIIN TUTKIMUKSIIN. Hyvää luettavaa on Kaimion Koiran käyttäytyminen-kirja. Myös Turid Rugaasin kirjat. Ja esim. Roger Abrantesin "The Evolution of Canine Social Behavior". Sekä Raymond & Lorna Coppingerin "Dogs". Muitakin on JA PALJON. Suurinosa englanninkielisiä. Jotenka turha väittää, että heidän metodinsa eivät perustuisi mihinkään tutkimuksiin. - Lainaus :
- Heidän "suosikkiväitteitäni" on, että koira ei ole laumaeläin ollenkaan, koira stressaantuu jos se saa liikuntaa yli 15 min päivässä
He eivät väitä, että koira ei olisi laumaeläin. Se nimenomaan on sitä. Koira stressaantuu, jos se saa VAIN 15 min liikuntaa päivässä. En tajua mistä sä tuon väitteesi kuulit koska Rakkailla Haukuilla he eivät ole noin sanoneet. 45 min on maximi PERUSHIHNAKÄVELY. Jos koira saa olla vapaana, sen kanssa voi olla yhteen menoon ulkona vaikka tunteja. - Lainaus :
- Ois varmaan pitänyt ottaa puhelu sinne, niin olisivat sanoneet, että se puree kun se stressaa, silitä sitä.
Eivät olisi todellakaan käskeneet vain silittämään sitä. Olisivat halunneet nähdä sen teillä kotona ja nähdä sen arjessa ja nähdä vaikka teidän yhden päivän puuhat. Olisivat kyselleet mitä esim. kokonaisen viikon aikana tapahtuu ynm. Jos koira puree, tyhmäkin tajuaa ettei sitä noin vain mennä silittämään. - weoph_ kirjoitti:
- Aika usein kuulee, että PEVI metodi olis koiran henkistä alistamista, koska koira on seuraeläin, niin kaikki jääkaudet olis hirveetä henkistä pahoinpitelyä koiralle. Purkista ne vissiin kelaa että on fyysistä väkivaltaa.
Jääkausia he eivät hyväksy, mutta ei niille koirille pidäkään lässyttää koko ajan tai huomioida koko ajan. Jokainen, niin koira kuin ihminenkin, haluaa ja ANSAITSEE oman rauhan. Ja jos koira tulee pyytämään leikkiä tai mitä tahansa, ei ihmisen täydy lähteä mukaan jos ei tahdo. - Everlasting kirjoitti:
- Mua ihmetyttää noissa "pehmeissä metodeissa" se, että miksi ihmeessä ei edes yritetä asettua koiran asemaan ja miettiä asioita koiran kannalta. Eli siltä kannalta että miten koirat keskenään toimivat ja mikä on niille luonnollista. Tai sitten on mietitty, mutta ei loppuun asti. On katsottu koiran käyttäytymistä ihmisen näkkökulmasta.
Nimenomaan he pyrkivät asettumaan koiran asemaan. Heidän ongelmakoirakurssillaan oppilaat tarkkailevat koirien käyttäytymistä ihmisen kanssa ja myös toisten koirien kanssa. He saavat myös "läksyjä" eli omalla ajallaan seuraavat koirien käyttäytymistä myöskin. Tässä siis esimerkki, eli he eivät ajattele koiran käyttäytymistä ihmisen näkökulmasta. Idioottikin sen tajuaa, että jos haluaa tutkia tietyn eläimen käyttäytymistä, sitä on tutkittava tutkimuskohteena olevan eläimen kautta. Siis herranjumala.. - Lainaus :
- Sama sit noissa namijutuissa. On esim katottu, että koira oppii ehdollistumalla niiku muutki elukat, mutta ei tajuta, että sitä ei kuitenkaan tapahdu luonnossa laumakäyttäytymisen yhteydessä.
Käyttääkös ne koirat luonnossa sitten kolinapurkkeja? Se, että susijohtaja kilauttaa varoitukseksi hampailla, ei ole sama asia. - Lainaus :
- mutta ei kai siinä sanota, että pevi-metodissa käytettäisiin säikyttelyä
Suoraan Pertin kirjasta lainattuna: "Koiraa ei satuteta purkilla, vaan sen täytyy SÄIKÄHTÄÄ pahaa ääntä ja kohti tulevaa rämähdystä." Eli kyllä, Pertin metodissa käytetään säikyttelyä. - Emil kirjoitti:
- Asialla ei ole väliä eikä koirien hyvinvoinnilla, vaan sillä että kuka on oikeessa ja kuka on "pahis"
- Micke kirjoitti:
- Vois mielenkiinnon takia tutkailla mitä virhelähteitä siihen sisältyy.
Mickeä lainaten: "mitä VIRHELÄHTEITÄ siihen sisältyy." Kukas nyt sanoo toisen metodia vääräksi ja omaa oikeaksi? Itse siis olin Rakkailla Haukuilla asiakkaana, mutten ole enää koska joskus tuntui, että heillä yliammuttiin kaikkea mitä koiran kanssa saa ja mitä ei saa tehdä. Välillä tuntui, että koira menee vähästäkin jutusta rikki. He tuntuvat kuvittelevan, että johtajuus-menetelmät tarkoittavat alistamista, pelottelua ja fyysistä väkivaltaa. MUTTA, kyllä on esim. Pevi-metodin kannattajilla MYÖSKIN hieman vääristynyt kuva Rakkaiden Haukkujen metodista. Nuo ensimmäiset lainaukset kertovat jo aika paljon. Muunmuassa tuo, että jos koira puree omistajaa, omistaja vain hihittelee ja nauraa että "voi mun pieni hömelö, onko tulla ollu huono päivä?". Kyllä hekin asettavat koiralle rajat ja koiralla on oltava säännöt. He vaan tekevät asiat hiukan eri tavalla. Jos heillä on remmirähjäkoira, eivät he anna sen rähjätä samalla miettien: "voi voi, mikäköhän sitä vaivaa, pitää yrittää ymmärtää sitä" ynm, vaan kyllä he pyrkivät ENNAKOIMAAN tilanteen niin, ettei koira ala rähjäämään. Vaikka he nameja (teidän kielellä lahjontaa) käyttävätkin, he kuitenkin pyrkivät saamaan ongelman pois. Pevi-metodissa ymmärtääkseni koiran kanssa vaan mennään vastaantulevan läheltä ilman mitään etäisyyksien ottamisia tms koska ihminen (jääkauden+purkamisen ynm jälkeen kun on johtajaksi koiran silmissä noussut) voi sitten vain sanoa EI tai sanoa EI ja kolistaa purkkia ja jos nuo eivät tehoa, lentää purkki koiran jalkoihin. Ihan turhaa koiran kierroksien lisäämistä minun mielestäni. Rakkaat Haukut eivät vie koiraa niin pitkälle tuossa tilanteessa, että se alkaa rähjäämään. Sitä palkitaan, kun menee nätisti. Vähitellen matkaa voidaan lisätä, kunnes koiralla ei ole syytä rähjätä. Itse olin kyseisellä rähjäämättä hihnassa-kurssilla silloin aikoinaan, ja koirani lopetti rähjäämisen. Vaikka kotitalomme vastapäisestä rapusta tuleekin joskus yllättäen urossakemmani joka rähjää, ei omani toisen rähjäyksestä välitä. Kolme vuotta sitten tilanne oli aivan toinen (muutama kk meni, että koirani rauhoittui, mutta se rauhoittui, koska itse olin rauhallinen ja johdonmukainen) Itse en siis ole ks. firman asiakkaana enää, ja käytän johtajuusmenetelmää koirieni kanssa. Jan Fennel vaan näkee asiat eritavalla kuin Pertti. Jan Fennel ei käytä mitään esineitä (mm. kolinapurkki) koiran hallitsemiseen. Kiinnostuneet voivat lukea Fennelin kirjan Kuuntelen koiraani. Mielestäni paljon loogisempi metodi koiran kannalta kuin Pevi-metodi. Fennelhän soveltaa susilauman johtajan käyttäytymistä koiriinsa, ja tällä tavalla "hallitsee" laumaansa. Meillä tämä metodi on käytössä, ja nykyään kolmen koiran laumani on helppo kuin mikä. Jos koiran irtipitäminen taajamissa olisi sallittua, koirillani ei olisi hihnoja olemassakaan. Olen lukenut myös Pertin kirjan, omistankin sen ja olen sen lukenut muutamaan otteeseen, minusta vaan Fennelin tapa on loogisempi ja siksi "parempi" kuin Pevi-metodi. Koirankorjauskirjan ostin silloin kun en oikein tiennyt millä metodilla lähteä uudelleen kasvattamaan koiraani. Pevistä, rakkaista haukuista ja fennelistä Fennel sai kunnioitukseni. |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 19:48 | |
| - Lainaus :
- 45 min on maximi PERUSHIHNAKÄVELY
Onko sinulla tietoa, miksi näin? Tämä ei siis ole suoraa kyseinalaistamista, olisi vaan kiva kuulla perustelut asialle :) Ja tuosta aiemmasta kommentistani, älä luule, että olen vain ja ainoastaan jonkun metodin kannattaja ;) Käytän kyllä PeVi-metodin piirteitä, mutta myös monia muita, mitä olen tässä koirien kanssa elellessä hyväksi todennut. Myös nameja ja kehuja, mutta en esim tilanteissa joissa koira näyttää aggressiota. Lähinnä ton kommentin takana oli ärsyyntyminen siitä, että nyt joka paikassa siteerataan tota abstraktia, eikä mistään löydy koko tutkimusta metodeineen. JA itse olen siis sitä mieltä, että aggressiivinen käytös tuottaa aggressiivista käytöstä. Olenpa omin silmin tämän nähnyt. Eli siitä ei nyt ollut ollenkaan kysymys. Ite olen sitä mieltä, että hyvä johtaja on tyyni ja rauhallinen, ei koskaan aggressiivinen oman lauman jäsenille. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 20:35 | |
| Jokainenhan etsii omat tavat omien kanssa,mut fennelissä on paljon juttuja jotka ovat vaarallisia kuten tuo takana kulkeminen,,ja mulla on toi uusin fennelin dvd en ole sitä vielä ehtiny kattoa ja olen lukenu kaikki sen kirjat,,se puhuu ihan asiaa ja perttikin tykkää sen tyylistä ajatella,,mutta se ongelma tuleekin siitä että kun nämä kaksi laitetaan päällekkäin,vaikka ne on samaa ajattelu tapaa silti asiat tehdään toisin.. No en kyl usko että asiakkaat ovat valehdelleet näistä alistus jutuista(heillä on ollut todella vaikeita koiria joten ku keinot on namien kanssa loppu niin alista koira) Olin itse menossa ruotsiin fennelin kurssille MUTTA HEH se kaatui siihen että päivän kurssi oli 500e!!joo en kyl raaski maksaa,,elikkä en suhtaudu fenneliin kielteisesti! NYT on sulla väärää tietoo ME EI PÄÄSTETÄ koiraa rähjäämään vaan opetellaan menemään nätisti toisen koiran ohi hihna pitkällä,,sama ennakointi asia kuin namien kanssa on purkin kanssa.Kun koira jo rähjää ei siinä ole enään muuta keinoa ku yrittää tilanteesta pois mahdollisimman pian,purkit ym.on ihan turhia käyttää enään | |
| | | koirarakas Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Viestien lukumäärä : 1172 Join date : 09.02.2009
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 21:20 | |
| Kitiska kirjoitti: jotka ovat vaarallisia kuten tuo takana kulkeminen
itse mietin samaa asiaa kun Endo joskus siirtyi taakse kulkemaan, että voi jee sieltä kun sen tempaisee joko taakse tai oikealle, niin meikäläinen pyörähtää vähemmän ilosena hihnan jatkeena :roll: | |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 21:37 | |
| - Micke kirjoitti:
-
- Lainaus :
- 45 min on maximi PERUSHIHNAKÄVELY
Onko sinulla tietoa, miksi näin? Tämä ei siis ole suoraa kyseinalaistamista, olisi vaan kiva kuulla perustelut asialle :)
Ja tuosta aiemmasta kommentistani, älä luule, että olen vain ja ainoastaan jonkun metodin kannattaja ;) Käytän kyllä PeVi-metodin piirteitä, mutta myös monia muita, mitä olen tässä koirien kanssa elellessä hyväksi todennut. Myös nameja ja kehuja, mutta en esim tilanteissa joissa koira näyttää aggressiota. Lähinnä ton kommentin takana oli ärsyyntyminen siitä, että nyt joka paikassa siteerataan tota abstraktia, eikä mistään löydy koko tutkimusta metodeineen. JA itse olen siis sitä mieltä, että aggressiivinen käytös tuottaa aggressiivista käytöstä. Olenpa omin silmin tämän nähnyt. Eli siitä ei nyt ollut ollenkaan kysymys. Ite olen sitä mieltä, että hyvä johtaja on tyyni ja rauhallinen, ei koskaan aggressiivinen oman lauman jäsenille. Sanovat, että jos hihnakävely ylittää tuon (ei siis mikään tasan ja just, mut suunnilleen) koira menee ylikierroksille. Taisivat perustella enemmänkin, mutta en muista miten, siitä on jo jonkin aikaa kun tuolla kävin. Mutta itse huomasin sen ekan koirani kohdalla siinä, että kun tultiin kotia, koira ei osannut rauhoittua. Se kaivoi lelunsa ja leikki niillä. Jahtasi kissaa ynm. Eli kierrokset jäivät päälle. Kun taas about 30 minuutin hihnalenkki ei saanut tuota jäämään kierroksille. Ja nykyään, kun kuljen metsissä ja pelloilla noiden kolmen kanssa reippaasti joskus 3-4 tuntia ja koirat ovat vapaana koko ajan, ne ovat reporankoja ja tyytyväisiä kotia tullessa. Koska vapaana koira saa itse määritellä etenemistahdin ja askellajin. Se pystyy kunnolla käyttämään kaikkia lihaksiaan. Samalla koirat saavat haistella mielinmäärin ja riehua keskenään. Jos menisin noiden kaikkien kanssa tunnin hihnalenkin, olisivat varmasti aivan kierroksilla kotiin tullessa. Samaa mieltä olen tuosta, että johtaja ei ole aggressiivinen oman lauman jäsenille. Mun mielestä koiraemo on loistava esimerkki siitä kuinka pitkä "pinna" niillä on. Jos pennut höyryää emon ympärillä eikä malta lopettaa, vaikka emo kuinka rauhoittelee, siltikin vaaditaan aika paljon ennen kuin emolta "loppuu pinna". Ja silloinkin pinnan loppuminen on pelkkä irvistys tai erittäin pieni murahdus. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 21:40 | |
| Kyl oikeesti jossain mättää jos koira ei osaa rentoutua hihnassa ku 45min,kyl jäisi monella koiralle lyhyeksi lenkit ku on paljon paikkoja missä ei voi koiria irti päästää kuten keskustassa,,ite käyn koirien kanssa vaikka 3h lenkin ja eikä ne mitään kieppejä tai stressiä siitä ota:)vaan ovat ihan yhtä sippejä ku irtiollessa.(ja mullakin on ollu koiria ja on koira joka kuumuu ja on adhd tapaus) | |
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 21:55 | |
| - kitiska kirjoitti:
- Jokainenhan etsii omat tavat omien kanssa,mut fennelissä on paljon juttuja jotka ovat vaarallisia kuten tuo takana kulkeminen,,ja mulla on toi uusin fennelin dvd en ole sitä vielä ehtiny kattoa ja olen lukenu kaikki sen kirjat,,se puhuu ihan asiaa ja perttikin tykkää sen tyylistä ajatella,,mutta se ongelma tuleekin siitä että kun nämä kaksi laitetaan päällekkäin,vaikka ne on samaa ajattelu tapaa silti asiat tehdään toisin..
No en kyl usko että asiakkaat ovat valehdelleet näistä alistus jutuista(heillä on ollut todella vaikeita koiria joten ku keinot on namien kanssa loppu niin alista koira) Olin itse menossa ruotsiin fennelin kurssille MUTTA HEH se kaatui siihen että päivän kurssi oli 500e!!joo en kyl raaski maksaa,,elikkä en suhtaudu fenneliin kielteisesti! NYT on sulla väärää tietoo ME EI PÄÄSTETÄ koiraa rähjäämään vaan opetellaan menemään nätisti toisen koiran ohi hihna pitkällä,,sama ennakointi asia kuin namien kanssa on purkin kanssa.Kun koira jo rähjää ei siinä ole enään muuta keinoa ku yrittää tilanteesta pois mahdollisimman pian,purkit ym.on ihan turhia käyttää enään Itse en opeta koiriani kulkemaan mun takana. Tuolla yhdessä viestissä jo mainitsinkin, että meillä tässä kohtaa on sama tapa kuin Pevissä. Eli koirat kävelevät puolitoista omaa mittaansa mun edellä. Mä en itseasiassa ennakoinut nameilla, vaan huomiomerkillä. Toki palkkasin namilla, mutta ei-sanan sijaan maiskautin samalla tavalla mitä hevosten kanssa käytetään. Kahden seuraavan koirani kanssa rähjäongelmaa ei edes syntynyt, kun omistaja ja vanha koira osasivat käyttäytyä. Tässäkään tilanteessa me ei mennä jalkakäytävällä parin metrin päästä vastaantulevasta, vaan kaarretaan sen verran, että jos toinen koira pääsee hihnansa päähän, se ei pääse meidän luo. Omani menevät nätisti hihnat löysällä ja ovat haistelevinaan(=kertovat vastaantulevalle ettei meidän laumalla ole pahat mielessä) kun vastaantuleva on lähellä. Koirieni ja vastaantulevan koiran kommunikointihan alkaa jo siitä sekunnista kun näkevät toisensa. Vastaantuleva saa räyhätä niin paljon kuin haluaa, omani haistelevat maata ja saattavat joskus vilkaista, olisko mulla narulelu tai nami. Kun ei ole, jatkavat nuo haistelua. Olis ihan mielenkiintosta kuulla henkilön X nimi, joka on jotakin sun asiakasta käskenyt alistamaan koira. Ja kysyä häneltä itseltään, tietenkään mainitsematta sitä kuka kertoi, miten asia on. Silloin voisi sanoa, että kovin on oman metodinsa vastaista jaella tuollaisia ohjeita muille. Tosin edelleenkään en kyllä usko että Rakkailla Haukuilla on alistamista neuvottu. Voi olla jonkun muun koirakoulun ohjaaja joka yrittää olla "namikouluttaja" ja kun taidot eivät riitä, niin sitten sanotaan "sun koira on liian vaikea tapaus, alista se". Näitä nimittäin on, jopa omassa lähipiirissä :( Olis mielenkiintosta nähdä tuo Fennelin dvd. Mistä hommasit sen? Ja juu, mäkään en tuomitse Pertin menetelmää ;) Siinäkin on juttuja jotka toimii tosin hyvin. Mm. tuo missä kohtaa koiran on käveltävä kun ollaan hihnalenkillä. Ja musta on hienoa, kuinka Pertti korostaa sitä, että koiran on saatava haistella lenkeillä, eikä sitä saa vetää ja kiskoo eteenpäin koko ajan, ei ollenkaan, jos oikein ymmärsin ;) Koiran on saatava lukea muiden koirien jättämiä viestejä, ja kirjoittaa omiaan. Täytyy vielä Rakkaista Haukuista mainita se, että siellä käydessäni muistan kuinka liian monta kertaa kouluttajien piti muistuttaa koirien omistajia: "älä kiristä hihnaa" tai "anna haistella". Kun automaattisesti omistajat meinaavat aina alkaa nyppäillä ja vihjailla koirille, että matkan pitäisi jatkua :roll: - kitiska kirjoitti:
- Kyl oikeesti jossain mättää jos koira ei osaa rentoutua hihnassa ku 45min,kyl jäisi monella koiralle lyhyeksi lenkit ku on paljon paikkoja missä ei voi koiria irti päästää kuten keskustassa,,ite käyn koirien kanssa vaikka 3h lenkin ja eikä ne mitään kieppejä tai stressiä siitä ota:)vaan ovat ihan yhtä sippejä ku irtiollessa.(ja mullakin on ollu koiria ja on koira joka kuumuu ja on adhd tapaus)
Niin no, koirakohtasta se sit kai on. Mun koirassa tuo piti paikkansa, en sit tiiä. |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen Kesäkuu 17th 2009, 22:02 | |
| Aina vaan ei ole tilaisuutta kaartaa varsinkaan keskustassa,,mut kyl miekin kierrän mieluummin nämä koirat jotka on suoraan tulossa päälle hihnassa en yksinkertaisesti jaksa olla häätämässä ketään,sanon vain koirille että tänne reunaan ja sit mennään erikautta. fennellin sivuilta tilasin,,ei ollu hirmu kallis,,siellä oli myös tietoo tuosta ruotsin kurssista,mut joo tosiaan otin yhteyttä tähän järjestäjään ja hinta oli kyl niin iso että se jäi sit haaveeksi,, Kun haluan oppia kaikkea mahdollista koirista ja vähän eri näkökulmista niistä oppii aina itekkin jotain uutta,,mitä sit voi soveltaa jos on tarvista:) niin en mie tarkoittanu että sinä opetat koiran takana kulkemaan vaan siis yleisesti fenneli neuvoo näin. ja mehän pyritään siihen ettei koiralle tartte sanoa mitään ohituksissa(ei ei sanaa eikä muita huomionsaamis sanoja ym..) vaan antaa koiran mennä ja haistella:) | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen | |
| |
| | | | Rakkaat haukut kirjoittaneet jutun animalia lehteen | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |