Garminin Astrot on hyviä. Niitä on kaikki kehunu kellä oon sellaisen nähny. Mut sit pitää ilmeisesti ostaa maasto- tai joku muu GPS kans ja siihen kartat, että voi seurata elukan liikkeitä ja löytää sen jos se hukkuu. Garminissa on se hyvä puoli että jos ei tartte karttaa isolta alueelta niin sen kartan on helppo rakentaa itekin. Kokemusta on ja on todella helppoa jos osaa vaan ettiä esim. retkikartta.fi:stä oikean alueen ja osaa käyttää GoogleEarthia sekä seurata yksinkertaisia ohjeita. Sipoonkorven kartan saat multa valmiina jos on tarvista.
Sit on näitä Tracker ja Pointer tyyppisiä. Niissä ostetaan kallis panta ja karttoja kännykkään. Eli kännykästä seurataan elukkaa. Mut nää ei tietääkseni toimi jos ei oo kännykenttää. Muuten kaiketi ihan toimivia.
Sithän noita on iso liuta paljon edullisempia pantoja mitkä lähettää radiosignaalia ja kädessä kuljetetaan vastaanotinta mitä pyörittelemällä eri ilmansuuntiin saa selvän missä suunnassa koira on ja signaalin voimakkuudesta saattaa osaava pystyä päättelemään kuinka kaukana koira on.
Päikkyteksin perusteella nää perushalvat toimis sulla ihan ok. On halvempia ja koira löytyy. Näillä ne on ajokoirat ja villit tutkimuseläimet löytyny jo vuosikymmeniä. Jos haluaa tietää montako kilsaa koira on juossu, lähettää sen juoksureittejä kartalla kaverille, selvittää koiran keskinopeuden ja mitä mieleen juolahtaa niin kannattaa hankkia GPS panta.
Vinkkinä vielä että jos mahdollista niin eti sellanen panta missä on ladattava akku tai käyttää jotakin muuta kuin 1,5 V sormipatteria. Oon huomannu että noi 1,5 V sormipatterit on tajuttoman kalliita, niitä menee pirusti ja mielettömän vaikea löytää. Ite oon hankkinu niitä Lahden Kärkkäiseltä aina ohiajaessa. Voi olla että lähempääkin löytyis jos jaksais ettiä.