kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Barffaus ja madotus?? Maaliskuu 24th 2009, 21:53 | |
| Hm.juttelin täs illalla kaverin kanssa ja hän sano että madottaa koiransa 4krt vuodes ku syö raakaa lihaa ja varsinkin ku syö hirveä ja peuraa,,onko täs perää??ku uunon oireet alkoi just laskettuna nappiin ku annoin raakaa hirven lihaa ja luita. | |
|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Barffaus ja madotus?? Maaliskuu 24th 2009, 22:05 | |
| Mä oon tehny jotakuinki samoin. Tosin jo muutenki ku tuo syö jälkiaikana pellosta ja landella on aina kaikkee mahollista... Luntakin tuo syö ihan töikseen ihan ku ei vettä sais :roll:
Mut joo, mä oon kuullu toisella foorumilla joskus ihan saman. Eli siis että pitäisi madottaa useammin :D |
|
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Barffaus ja madotus?? Kesäkuu 4th 2009, 13:20 | |
| No enpä tuotakaa oo tullu ajatelleeks, meillä viedään kaikki luut peltoon ja kaivetaan joskus ylös ku on tarpeeks muhinu. Mut ei kyl matoja oo näkyny :shock: |
|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Barffaus ja madotus?? Kesäkuu 6th 2009, 21:43 | |
| Kyllähän niissä loisia voi olla, kuten koirissakin, mutta majailevat monesti sisäelimissä enemmän kun itse lihassa tai luissa. Suurin osa kumminkin kuolee jos/kun pakastetaan. EVIRAn sivuilta saa lisää tietoa niistä (loisista eri lihoissa) jos haluaa :) Ja osoite sinne on siis www.evira.fi |
|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Barffaus ja madotus?? Kesäkuu 6th 2009, 22:01 | |
| Itse olen madottanut vain keväällä ja syksyllä, eikä matoja ole ollut (koira ollut barffilla 5 vuotta) :albino: |
|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Barffaus ja madotus?? Heinäkuu 10th 2009, 01:59 | |
| Kyllä mä ajattelin jatkaa madotusta 2 kertaa vuodessa barffista huolimatta. Nuo matolääkkeet kun on melkoista myrkkyä, ei niitä kannata kamalia kasoja syöttää Kannattaa muistaa näin metsästyskauden alussa, että hirvieläinten keuhkoja ja maksaa ei saa antaa raakana -> ekinokokkoosi riski Tässä ote terveysraportti.fi "Koirille ei saa missään olosuhteissa syöttää mahdollisten väli-isäntien (porojen, hirvien) raakoja teurasjätteitä. Tämä on Suomessa kiellettyä, mutta ei ole tiedossa, kuinka hyvin kieltoa noudatetaan. Erityisesti hirvi- ja peurajahdissa on huolehdittava siitä, ettei keuhkoja syötetä koirille, eikä niitä tule myöskään jättää villieläinten saataville."
"Ihminen ja muutkin väli-isännät saavat tartunnan koiraeläinten ja kissojen ulosteen madonmunien kautta. Ekinokokin munat kestävät hyvin ympäristöolosuhteita ja säilyvät infektiivisinä ainakin parin vuoden ajan -20 °C:ssa. Toisaalta ne kuolevat neljässä tunnissa +43 °C:n lämpötilassa (Lucius ja Bilger 1995)."Ja järvikalaa pitää tietty pakastaa 2vkoa. Tulipas siitä ihan saarna, ei ollut tarkoitus :oops: |
|
Sponsored content
| Aihe: Vs: Barffaus ja madotus?? | |
| |
|