Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

verijäljestä

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: verijäljestä   verijäljestä EmptyToukokuu 31st 2011, 11:46

eli muutamia neuvoja jos sais aiheen käytännön toteutukseen..

meille siis opetettiin lansu leirillä ihmisjälki, mutta tolla meidän mummelilla kun on riistaviettiä, se varmastikkin syttyis vielä enemmän verijäljelle. ihmisjälkihän tehtiin niin, että tallusteltiin se jälki ja jäljen varrelle jätettiin esineitä, eli esim mun jäljellä oli esineinä kaks mun käytettyä sukkaa. koira sai palkan, kun se jollain lailla ilmasi sen hajumerkin (=sukan), eli kun nyt oltiin ihan ekaa kertaa, niin riitti, että se jäi edes vähän haistaan sitä sukkaa, niin palkka tuli ja jäljen lopussa oli palkkapurkki, jossa oli sit läjä namia. ja tietty sen jäljen annettiin hetki vanheta, ennenku lähettiin ajamaan.

mutta siis, verijäljelle ei varmaanka jätetä mitään tommosia hajumerkkejä? ja koiran palkka tulee vasta siellä jäljen lopussa? onko verijäljellä käytetty myös tota palkkapurkki systeemiä?

mehän ei siis olla lähössä mettälle tai muutaka, ihan vaan koiran iloks ja mielen virkistykseks tätä tehdään.. ja varmastikki tänki voi tehä monellaki eri tyylillä, lähinnä tota jäin miettimään, et saako se jäljen varrella palkkaa misttä ja jos saa, niin mistä?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyToukokuu 31st 2011, 17:17

Tässä yksi tapa, mut kuten itsekin sanoit niin tapoja on monia ja varmasti koiran mukaan säädetään. Toisaalta jos koira on riistaviettinen niin uskoisin, että ymmärtää yskän aika itsestään. Ainakin kaverin mäykky ajoi ilman opettamistakin verijäljet ihan suorilta. :)

Tarvikkeet: Jotain millä merkkaat missä jälki alkaa (esim. pyykkipoikia joihin sidottu muovikassia), namipurkki/hirvensorkka/yms, veripullo, pieni pesusienen pala johon on sidottu muutama metri narua.

Laita pyykkipoika jonnekin korkealle kiinni. Jäljen alussa potki/tamppaa/ruovi jaloillasi hieman maata ja kaada verta sienelle (anna mennä maahankin). Astu itse niin sivuun mitä käsi antaa myöten ja pidä narun avulla sieni toisella puolellasi "käsivarrenmitan" päässä. Ala "taluttaa" sientä maata pitkin ja yritä olla kävelemättä veren päältä. Jossain vaiheessa ruovi uudelleen läntti, lisää verta sieneen (anna mennä ihan maahankin) ja jatkamatkaa. Kun teen pidempää jälkeä voit tehdä noita "makauksia" useampiakin jos haluat. Viimeiselle makaukselle jätät loppupalkan. Kaveri antaa "makauksilla" taskusta namin toisinaan, mut en tiedä onko se yleinen tapa. Koiran pitäisi jotenkin ilmaista tuo makaus, mutta en tiedä käytännössä miten.. nähtävästi riittää, että käytös muuttuu tai koira pysähtyy. Pyykkipoikia laitat jäljelle sen verran, että pysyt kärryillä missä se alkaa ja loppuu, missä on makaus ja missä esim. 90 asteenkulma tai katkos. Sillä kun olette pidemmällä ja jos annat jälkien vanheta vaikka yönkin yli on yllättävän vaikeaa löytää se uudellen.. :D

Rosta ainakin alkuun pyrki ihmisenjalanjäljille, mutta hoksasi pian, että nyt on eri jälkikyseessä. Sitä verta ei välttämättä näy lainkaan itse sielä maastossa, mutta yllättävää kyllä koirat haistavat sen silti. Tsemppiä ja jännä kuulla miten teillä menee! Täällä on jossain aiheesta vanhempikin ketju, mut en muista millä nimellä. :))
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyToukokuu 31st 2011, 17:39

juu, se huomattiin tossa ihmisjäljessäkin, että se kannattaa merkata suht hyvin... se kun ei vanhene, kun about tunnin ja siltiki oli jo ite ihan pihalla siitä, missä on taaplannu nauru

nella lähti ihan ihmisjäljellekki kylmiltään (ei siis olla reenattu ikinä) ja hyvin se senki ajo, ilman sen kummempaa.. sitä vaan meinas välillä kiinnostaa pupunsonta sun muu enempi, niin sillä lähettäs sille tekeen tosiaan verijälkee, kun tota riistaviettiä löytyy...

mutta suur kiitos tästä, eli toi oli ny uutta tietoo, että tehään niitä veri"lätäköitä" matkalle, jotka on sama suurinpiirtein, kun ne hajumerkit (=sukat) ihmisjäljellä...

saapi laittaa vinkkiä lisääkin, miten muut on tehny, näillä lähetään tekeen ja mie pistän infoo, miten homma etenee
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 16:12

mitenkäs kauan verijäljellä kestää hävitä? eli siis kuinka kauan sen pitää antaa vanheta, ennenku voi samoille huiteille tehä uuden?

yks onnistunu verijälki tehty nauru on se meijän mummeli vaan hyvä, mitä ny (ahne paska) yritti syödä palkan purkkeineen päivineen, ku ukko oli liian hidas... =)

tulee vaan vähä kallis harraste, ku veri maksaa kaupassa 5e/0.5l... auts... onneks syksyllä saadaan iha hirvi kamaa kaverilta, mut piru minkä hintasta toi elintarvike versio... saakohan sitä muualta ostettua, kun ihan kaupan pakastealtaasta? kun eihän sen tohon tarkotukseen tarvis olla elintarvikekelposta... mieti
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 16:54

Kysäse teurastamolta verta? En tiedä myyvätkö (ottaako edes talteen..), mutta eihän se kysyminen maksa...

Mun exän sisko teki villakoiralleen verijälkeä ihan niin, et veti sadekamppeet päälle (ei jä ihmishajua), sitoi narun vyötärölle, siihen narun päähän hirven sorkka, ja sit lampsimaan pitkin kaupunkia. Joskus käytti myös tuota sientä ja verta ja teki jäljen metsään.. Ja koira meni iloisena sit jäljestäen pitkin kaupunkia ja metsää :)
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 17:58

oon yrittäny kysellä, mut ne ei taho vastata mun maileihin =) me tehtiin juuriki tolla siriuksen tyylillä ja metikköön ja hyvinhän se meni tosiaan.. toinen "lätäkkö" jäi merkkaamatta, mut muuten meni upeesti kyl, kun oli tosiaan eka verijälki tolle nyt 9v otukselle nauru
Vierailija
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 18:34

On vähän OT, mut tää minun esimerkki ekasta "jäljestä" jonka tein koiralleni, meni varmaan jonkun sortin oppikirjan mukaan, (muttei ainakaan jälkikoulutus oppikirjan:P :) )

Laitoin koiran kiinni terassiin, sidoin possunkorvan naruun, raahasin sitä pitkin metsiä, jätin jonnekin, palasin eri kautta takaisin ja otin koiran tolpasta. Annoin koiran viedä minne nenä näyttää, ilman eri käskyä..sehän juoksi ja kiskoi kohti possunkorvaa seuraten jälkiä:D Kunnes korva löytyi ja koira söi korvan.

Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 19:26

emil: toihan on ihan perus verijälki =) meille tosiaan ihan "alan asiantuntijat" elikäs ihmiset, jotka ihan tosissaan aihetta reenaa, opetti sen ihmisjäljen ja siitä on vähän ite tosiaan sovellettu toi verijälki, kun se tota semi riistaviettistä tuntuu enempi kiinnostavan... meilläki kun mummeli on ihan seropi ja on kyllä riistaviettiä, mutta ei se nyt mikään yyber viettipatteri ole, niin helpotettiin sitä jälkee noilla "lätäköillä" ja sillä, että kun sen palkkas niistä lätäköitten haistelemisista, se tajus itekki paremmin, mitä siltä halutaan ja mistä se nami tulee... kaveri kun just otti ajokoiran pennun mettäkäyttöön, niin tuskimpa sille niitä lätäköitä tarvii tehä, tai matkalla palkata, silläki se jäljen ajo niin verissä, et varmaan osaa, kuhan jäljelle pääsee =)

mut tohon vielä hinkusin vastausta, et kauanko sen jäljen pitää antaa vanheta, ennenku samalle alueelle voi tehä uuden?
Vierailija
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 19:34

Arvaus: niin että jos se vanha jälki olisi tarpeeksi vanha, niin uusi jälki erottuu vanhasta? Eikös siinä olis se, että koira ei lähtisi seuraamaan sitä vanhaa jälkeä jos se menee ristikkäin uuden kanssa.
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 19:39

sitä juurikin ajoin takaa... eli kauanko kestää, että se hajujälki häviää kokonaan ja voi tehä uuden ilman, että se vanha sotkee siellä alla?
Vierailija
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 19:51

Voisiko sen vaan kokeilla. Eli jos koira lähtee seuraamaan sitä väärää jälkeä, niin ajankohta on liian aikainen ollut? sit enskerralla tietää paremmin..
Tämä tietysti kun itsehän en ole kovin tarkka, eli ei ole sitä että koira voisi oppia jotain "väärin"..
Sit varmaan vaikuttaa esimerkiksi sade tai muut olosuhteet. Kuten tuulikin, ja jos on vaikka ilmavainukoira, niin luulisi että se harhautuu muutenkin jäljeltä helposti ainakin hieman sivuun, eikä löydä kepukoita niin helposti jos on tuuli..
Ja varmaan yleensäkin auttaa, jos tekee verijäljen muutenkin eri kohtaan kun edellisen, koska koirahan voi oppia sen että "tuolla tämän jäljen päässä oli namit" , eikä ota edes huomioon sitä uudempaa jälkeä siksi että oppii vain tietyn reitin, joka oli se missä viimeksi oli namit...
,
toisaalta (siis nää on mun omia loogisia päätelmiä)jos koiralle opetetaan että se tuorein jälki on aina se "paras", niin voiko siitä olla haittaa, että se ei eti sit vanhempia jälkiä jos on tuoreempi elukan jälki vieressä, eli se oppii "tuoreusasteen mukaan" luokittelemaan..
joten sen takia mahdollisimman varma väli ettei ole tosiaan sitä vanhaa jälkeä vieressä..mut mettässähän ei tiiä mitä jälkiä siellä on jo valmiiksi. Mut olen kuullut että monesti suositaan mettiä jossa tiedetään, ettei ole paljon kulkua.just sen takia. Mut löytyisiköhän jostain oppaasta se että mikä väli pitää VÄHINTÄÄN olla..että haju on varmasti kadonnut..mut koiran nenä on niin tarkka että katoaako mikään "ikinä"siis ainakaan viikkoihin:D
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 20:21

juu, ei se meilläkään niin nuukaa ole, kun ei mitään erityis tavotteita ole, kuhan tehään jotain pään virkistykseks... ongelma onkin suurimmaks osaks minä, jonka suunnistus taidot on alle nollan... viimeks eilen hukkasin ite koko hemmetin jäljen, vaikka merkkasin sen punasella teipillä... siks mun tarvis olla varma, että se koira ajaa just sitä oikeeta jälkee, jonka perässä se palkka on, koska mulla itellä ei ole enään parin tunnin vanhettamisen jälkeen pienintäkä hajua, missä olen taaplannu... nauru
Vierailija
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 22:12

Eksymisestä tuli mieleen, Mulla on tuttuja, joiden koira on pelastanut heidät eksymästä esim. marjametsästä sillä, että koira osaa käskyn "autolle"..
Eli vaikka oltais missä, koira menee käskystä auton luokse. Mää en ole ikinä edes ajatellut tälleen..olen jotenki ajatellut, että minun "pitäisi" aina tietää, missä mennään..vaikka en tiedä sitten tiedä kuitenkaan ikinä . :D ja kuitenkin, mikä the Nenä siinä minun edessä olisikaan jos sen kouluttaisi.Tosin vain hätätapauksia varten..itehän se ois SILTI parempi tietää, muuten voi ottaa ohraleipä...

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Kesäkuu 3rd 2011, 22:26, muokattu 1 kertaa
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 22:21

on mummeliki vieny mut kotio mettästä, ku en tienny enää mis oltiin, sanoin vaan, et mennään kotiin SYÖMÄÄN ja tassuttelin sen perässä... nauru (yhtään ei ole ahne paska, se tunnistaa kaikki ruokaan liittyvät sanat ja jopa muutamia erillisiä ruokia)

toi auto homma tarttee vielä kyl opettaa... koska voihan siitäki tehä "leikin", vaatii tietty sitä, ettei ite ole ihan paniikissa... samalla lailla, ku jälelläki ja palkkaa vaan sit, ku on autolla =)

ja niin, kyllähän sitä aikuisen ihmisen PITÄIS aina tietää, missä menee, mut mun suunnistus taidoilla oon onnistunu eksyyn meijän talon takana olevaan metikköön ja olin jopa ehkä 20m himasta pois päin friikki
Vierailija
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 22:28

..no älä, mie kerran eksyin ja oli meinaan paniikki..Sit ku mua tultiin hakemaaan, osoittautu että se on noin joku kilsan matka mihin olen eksynyt..mut pöpelikkö on pöpelikkö..ihminen on näköaistin varassa.
Vieraili
Vierailija

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä EmptyKesäkuu 3rd 2011, 22:42

sehän se.. ja vaikka kuulis autojenki ääniä = tie, ei sitten mitää käsitystä, mistä se ääni tulee...
Sponsored content

verijäljestä Empty
ViestiAihe: Vs: verijäljestä   verijäljestä Empty

verijäljestä
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: