Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

keskittyminen

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 21st 2010, 12:26

Millä vois koiran keskittymiskykyä hiukkasen parantaa? Tai malttia...jotain semmosta. Me käydään möllitokoilemassa, ja siellä kentällä meinaa tolla elukalla aina alkuun mennä vähän yli, samoin sit loppuvaiheessa kun alkaa tylsistyttää...se ei millään jaksa tuntia keskittyä tekemään. Vikahan joo saattaa olla ohjaajassa wats ,mut vaikka kaikkeni teen mitä keksin alkaa toi lopussa haahuilla omiaaan. Toiset koirat nostaa kierroksia aika reilusti, sen yli kun on päästy ja koira vähä rauhottunu, menee hyvin, sit alkaa kiinnostus lopahtaa. Rotu on olemassaan semmonen, että noi kyllästyy nopeesti saman jankkaamiseen ja motivointi tekemään ei oo helppoo...siis tekemään sitä mitä mä haluan. Paikallaan olo esimerkiks on aika haastavaa...ja nakkeihin sun muihin herkkuihin kyllästyy aika äkkiä, eikä oo mikään herkkuperse muutenka. Lelut on ihan jees, ainoo vaan että se taas sitten nostaa kierroksia kun pitää liikaa innostua tavarasta...Olen käyttäny molempia, kun herkut ei uppoo ni patukka tilalle.

Oisko neuvoja, kai sitte lähinnä siihen, millä teen itestäni kiinnostavamman ja koiran pinnasta pitemmän?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 21st 2010, 13:39

en nyt tiijä, liittyykö tää sun onkelmaan suoranaisesti, kun en rotuakaan tiijä... mutta meille kun on tulossa landseer ja ollaan kasvattajan ja muiden ko. rodun omistajien kanssa jutusteltu koiran koulutuksesta, niin tämä on ainakin semmonen rotu, että sen kanssa on ihan turha edes ruveta tahkoomaan useampaan kertaan peräkkäin samaa asiaa. eli toistoa max pari kertaa ja huomenna uudestaan. lansut kun on kuulemma semmosia, ettei ne vaan viitti jankata samaa. jos niiden kanssa jää tahkoomaan, ne rupiaa juurikki "näytteleen keskaria" ja reenaamisesta ei enää tule mitään. ne oppii suht nopeesti uudet asiat ja sitten ne kyllästyy, jos samaa pitäis tehdä monta kertaa ja sitten se focus rupeaa hiukka karkaileen...

voisko tästä löytyä syytä teidänkin juttuun? (en siis usko, että lansu on ainoo rotu, kellä esiintyy tätä focuksen karkailua jankatessa, mutta en myöskään ole mikään spesialisti, joten en osaa sanoo, millä roduilla tää nyt sitten olis tyypillistä käytöstä)
Vierailija
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 21st 2010, 20:04

Mulla on energinen koira (seisoja) jonka kanssa ollaan kuljettu tokoilemassa porukassa. Sillä meinaa "läikkyä yli" monessakin kohtaa ja sen palkkaamisessa pitää olla melko nopea jotta vahvistaa oikeaa juttua. Toisaalta vaikka pitää itse olla nopea, pitää myös itse yrittää olla hirveän rauhallinen ja selkeä, eli ei lähde siihen hössötykseen mukaan. Muiden koirakoiden touhuista se ei kuitenkaan juuri kiinnostu koska olen selkeästi näyttäny että se ei ole sallittua. Vaikka harrastellessa monesti koira saakin enemmän vapauksia niin kuitenkin sen pitää aina kunnioittaa sinua vähintään tietyissä säännöissä: esim. toisten koirien luo ei mennä ja sinuun pitää kiinnittää huomiota kun sinulla on asiaa.

Eli pähkinänkuoressa:
1) oikea-aikainen palkitseminen
2) ohjaajan rauhallisuus
3) auktoriteetti
4) keskittymiskyvyn kasvattaminen: jos tiedät että esim. lopussa koirasi selkeästi väsyy, lopeta harjoitus ja vie koira autoon kun se vielä jaksaa ja harjoitus onnistuu. Ope varmasti ymmärtää. Uskoisin että koiran keskittymiskykyä voi alkaa "rakentaa" näin pikku hiljaa.

No joo, luin tuon viestisi vielä tarkemmin ja ilmeisesti koirasi on vaikeasti motivoitavissa joten siinä mielessä nämä neuvot ei välttämättä teille toimi.. Onko se itsenäinen koirarotu?
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 09:24

No silleen itsenäinen, että työkoirana on alkujaan tarvinu osata toimia itsenäisestikin. Kyseessä siis hollanninpaimenkoira, ei oo semmonen "perinteinen paimen", vaan työjuhta. Rajaa vartioiva paimen, ei siis minkään lauman liikuttaja. On luokiteltu lammas- ja karjakoiriin, mutta Hollannissa johonki muuhun ryhmään. Ois mielenkiintosta tietää, mihin...On melko alkukantanen rotu.

Tiedä sitten, oisko tossa auktoriteetiosastolla ongelma...jeejee.
Elukka tuntuu sekoovan, kun mennään kentälle. Muutenki kyllä erittäin kiinnostunu ympäristöstä. Toi ohjaajan rauhallisuus on asia, mitä itekki oon miettiny, kun oon itekki aika äkkipikanen. Täytyy keskittyä kasvattamaan siis myös omaa pinnaa...

Muualla koiruus on ihan ok, toreilla ja turuilla vähän sähäköityy mut pysyy ruodussa ku muistuttaa. Jospa se ajan kanssa vähä rauhottus myös, ikää on nyt vuosi. Ja aiotaan jatkaa harjotuksia, periks ei anneta!!

Toi landseer kuulostaa jotensakin vähän samalta...koiran motivointi tekemään on erittäin helppoa, mut kauaa ei tosiaan jaksa. Me ollaan kentällä siirrytty ajoittain sivuun touhuumaan omiamme, ja sit palattu taas riviin. Ei kylläkä nyt viimeks tehty niin, ja paikalla oli vaan kolme koirakkoo, joten tahti oli aika tiukka. Ehkäpä siinä osasyy viimekertaseen haahuiluun...tai jotain. Oon huumorimielellä kuitenki enemmän kun hampaat irvessä reenannu. Huumoria ton kans tosiaan tarvitaan dad1
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 10:27

ei kyl mulle ole ainak tuttu kaveri tuo hollantilainen... mut jos sen tunnistit tosta, mitä mulle on lansuista kerrottu, niin voihan se "ongelma" piillä sieläki, sitäpä vaan on sitte hankalampi lähtee korjaileen, kun kuuluu vähä niinkus koiran luonteeseen.. mut toi huumori auttaa kyl aina carsy
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 10:41

Näitä on aika vähän, harmi silleen kun on vertaistukee vaikee saada ystvä
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 10:45

noh, jos sen luonteessa n edes pikkiriikkisen samaa, ku lansussa, ni jos meidän pentu-shoppailut menee putkeen, ni varmasti saat helmikuusta alkaen jonkun näköstä vertais tukea täältä suunnalta ystvä
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 11:02

Se kelpaa love2 . Toivottavasti teillä suunnitelmat onnistuu!!
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 15:50

Ei tuohon muuta voi sanoa kuin, että tuontyyppinen koira tarvitsee lahjakkaan ja koiransa hallitsevan ohjaajan ylös
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyMarraskuu 22nd 2010, 18:30

No sithän ei oo mitään hätää... pukka jipii. Ei voi ku yrittää..!

Juoksut kylläki loppu just, en kylläkä usko sen vaikuttavan tässä kohtaa paljoakaan. Reenit jatkuu tammikuussa, saas nähä sitten. Täytyy hharjotella itekseen, jossaki muualla kun himassa ja toivoa, että jotaki onnistuu tekemään asian eteen.
Vieraili
Vierailija

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen EmptyHelmikuu 5th 2011, 12:58

Ehkäpä tolle koiralle ryhmän treeniaika on vaan liian pitkä.

Itse treenaan pennun kanssa tosi pitkään ryhmän ulkopuolella. Esim syksyllä (penska oli 4 kk) otin ryhmässä ainostaan ohitusharjoitukset. Ja sitten kerroin ohjaajalle että lapselle riitti. Hän nyökytteli ja oli täysin samaa mieltä.

Yleensäkin mä käyn jossain tunnin ryhmässä vain vähintään 2-vuotiaan koiran kanssa, jonka koulutustaso rupee olemaan BH/toko alo luokkaa.

Sitä varten suosin ryhmiä, joissa koirat treenaavat yksi kerrallaan tai parittain. Kun en halua, että koira oppii tekemään kaikkea epötoivottua, nuuskimaan maata, kyttäämään muita koiria jne.

Sponsored content

keskittyminen Empty
ViestiAihe: Vs: keskittyminen   keskittyminen Empty

keskittyminen
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: