|
| Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vierailija Vierailija
| Aihe: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 1st 2010, 10:09 | |
| Aattelin pistää tänne kyssärin ku oon vähän ihmeissäni ton koiran kassa, jos sais apuja ja neuvoja niin olis hianoa :)
Eli Meillä on borderterrieri-narttu, täyttää tässä kuussa 2vuotta. Kirsillä on käyty vuosi sitten. Ongelmia Kirsille mentäessä oli koirille ja ihmisille ulkona haukkuminen ja veti hihnassa, vapaana myös karkaili toisten koirien luo. Kirsillä käynnin jälkeen välilä menny paremmin ja välillä sit taas sikaillu ihan kunnolla. Paremmin menee kuin ennen käyntiä mut ei toi niin nöyrää oo kun sieltä lähtiessä. Jääkautta meidän ei tarvinnu pitää vaan saatiin ongelmat korjattua muuten.
-Tällä hetkellä ongelmia edelleen toisten koirien ohituksissa. Tuppaa edelleen tuijottelemaan ja jos ei kiellä seuraa aika äänekäs avautuminen. Puolustaa minua? (Jos pääsis hihnasta irti, ei se toisen päälle kävis, alistuu lähes kaikille koirille.) Uskoo enemmän tota rähinäpurkkia kun mun pelkkää kieltosanaa. ELi jos ei lenkillä oo purkkia/paineilmaa mukana, niin äkkiä koira sen huomaa ja kiellot menee kuuroille korville. Kiellosta kyllä korvat laskee mut kohta ne on taas pystyssä ja häntä hipoo taivaita. Eli siis kunnioittaa purkkia mut ei minua.? Ja jos ei kiellä tuijottelusta, varmasti kyllä avautuu tälle vastaantulijalle. Jos saa kieltämällä korvat alas, saattaa silti öristä itsekseen ja haukahtaa pari kertaa.
-Yrittää edelleen välillä vetää hihnassa, siihen auttaa toi ketjupanta. Mutta, mutta... Pieni koira, pieni panta => hihna vetää ketjun kireelle kaulaan => ei kilahdusta kun hihna kiristyy => koira vetää Vaikea tehdä nyppäysta&kieltoa kun ketju kireällä kaulalla. Tavallisessa pannassa/valjaissa vetää edelleen kun hinaaja, puolikurkkarissa yrittää ajoittain vetää mut saa loppumaan, nyppäykset vaikeempia tehdä kun ketju ei kilahda niin herkästi.
-Kotona noi jokapäiväset lenkit menee aika rauhallisesti, koirien kyttäämiset loppuu kiellosta (jos purkki mukana, hehe), harvemmin yrittää vetää hinassa. Mut vieraissa/uusissa paikoissa koira on ihan levoton; ryntäilee, haukkuu, ei meinaa rauhottuu, ei kuule mitään.
Nyt oon täs mietiskelly ett pitäskö tolle pitää jääkautta vai kiristää vaan tota perushuomioimattomuutta vai mitä täs nyt tekis? Vai lenkkeilläänkö vaan seuraavat kymmenen vuotta toi purkki taskussa... |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 1st 2010, 12:56 | |
| ite vierotin ihteeni purkin käytöstä silleen, et jos kielto sana ei menny perille, tömäytin jalal, nakkasin hanskal, avaimil.. jopa kengänkin olen jalasta heittäny... kunhan jollain vaan sain koiran herää, et "haloo"... mielikuvitus vaan rajana kun ei oo purkkia mukana... Kirsi saa tuohon vastata et pitäskö jääkausi tehä jne. eihän se tarkotus ole et loppu elämän kulkee purkki kouras..... hmn.. tuo vetäminen... miul kulkee kaikki koirat puolikurkkaril... ja hyvin saa nyppäyksen tehtyy... onhan panta oikean kokoinen... esim. ronjan nahkanen puol kurkkari venyny, ja siten hieman iso ku ronjal viel lyhyt karva, ni ei oo ihan sama teho... |
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 1st 2010, 16:28 | |
| Kannattaa jatkossa laittaa Kirsille suoraan yksäriä, kun on koirasi nähnyt ja osaa parhaiten neuvoa :) |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 6th 2010, 15:32 | |
| Njoo, ehkä tässä nyt ei vielä mitää jääkautta rueta pitää. Välillä vaan meinaa niin mennä hermo kun koira on ku pieni apina. Mietin vaan ett missä menee se raja miten kauan ja paljon tollasta sikailua viittii kattoo ennenku kannattaa miettii jääkautta yms.. KUn ei aina meinaa sana mennä perille asti... Tosta pannasta, millon se sit on sopivan kokonen? Mun mielestä toi panta on nyt aika hyvä, just korvien takaa mitattuna aika napakka, vois ehkä olla karvan verran isompi. Seuraava koko vaan on sit liian löysä. Kävin sit ostaa uuden puolikurkkarin, toi on paljon parempi ku se entinen. Vanhassa pannassa oli siinä nahkaosassa D-lenkit jonkä läpi se ketju kulki. Ketju jäi niihin lenkkeihin jotenki jumiin eikä kilahtanu. Tossa uudessa pannassa on O-lenkit, nyt onnistuu nyppäys paremmin. Varmaan toi kiellon ja nyppäsyn ajotuski on välillä pielessä ja siks se ei toimi, osin johtuu just tosta ku ketju jää jumiin ja sit se hihna vaan nykäsee ilkeesti. Tai sit mä en vaan osaa Pitkään käytin purkin tilalla paineilmaa mut nyt seki pääs loppuu. Ja oon polkenu jalalla maata ja napauttanu hihnan päällä kenkään ja tehny vaikka mitä. Mut ei se oo niin tehokasta kun jos roiskasee sillä purkilla jalkoihin. Eilen käytiin kaupungissa kävelemässä ja eläinkaupassa pantaostoksilla. Ihan hyvin toi nyt käyttäyty tuolla ihmisten ilmoilla. Maltto haistella ja köpötellä ihan rauhassa. Koira on nyt ollu aika paljon omissa oloissaan ku on ollu kipee, olisko sillä nyt sit vaikutusta kun on huomioitu paljon vähemmän ku normaalisti. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 9th 2010, 15:58 | |
| voithan sie ottaa tiukemman huomiottajakson mut ei totaalista jääkautta ja onko sulla ny täyskuristuspanta vai puolikuristuspanta? teillä on nyt vähän purkkineuroosi koira uskoo vain sitä eikä sinua,purkista pitäis päästä eroon pikku hiljaa eli tehdä itsestä niin"auktoriteettinen"omistaja että ku kerran sanot "perkele"niin koira on sen jälkeen sorry ei ollu aikomuskaan:)joku teillä ny mättää mutta mikä??vaikee sanoo ku pitäis melkein nähdä:) | |
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 11th 2010, 23:01 | |
| Toi koira on ollu nyt viikon tosi vähällä huomiolla normaaliin verrattuna. Eihän sitä nyt oo lässytetty ylenpalttisesti muutenkaa ja vain meidän alotteesta. Pariin viikkoon ei olla päästy edes agiharkkoihin, kun siellähän nyt saa kiitosta ja huomioo aika paljon. Mut täytyy vaan jatkaa vielä tiukkaa linjaa ja yrittää tehdä joku teho-koirien-ohitus-lenkki, kattoo jos se siitä asettus. Nyt huomaa ett se oikein kerjää kotona välillä huomioo, tunkee lelujaan jalkaa vasten. Rupee muutenki koira oleen aika energinen ja hyppii jo seinille kun ei olla päästy harkkoihin ja käyty vaan lyhyillä hihnalenkeillä.
Enimmäkseen on nyt ollu käytössä toi puolikurkkari. Mulla oikeesti meni hermo sen kuristavan ketjupannan kanssa. Hihna paino sen aina kireelle, ei päässy löystyy ja se oli jalan alla ja millon koira väärällä puolella ja taas ei ketju löystyny ja nyppäykset ei onnistunu jaja... Eihän toi nyt vedä ihan nelivedolla mut killuu välillä just siinä hihnanpäässä sen verran ärsyttävästi että melkein vetää. Ja hajujen perään rynnii ihan omissa maailmoissa puskat ryskyen..
Niimpä, joku mättää, heh, varmaan kaikki, mä Oon mokannu jossain... Olipas epäselvä sepustus.. |
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 12th 2010, 14:29 | |
| Tota pakko kysyä et miks lyhyillä hihnalenkeillä Omilla leviää kyllä päät (ainenkii toisella) elleivät saa tarpeeksi liikuntaa ja jos ei pysty/halua/kykene/ehdi tms. viedä mettälenkille, niin tuntipari natsimeininkiä hihnalenkillä saa jopa noi mun torpedot väsyksiin. Mutta siis ite tosiaan teen niin, että päätän todellakin ite tahdin ja koska saavat haistella jne. Jääkausi sitten asia tietty erikseen jos ei saa kieltää, mutta kyllä pitkätkin hihnalenkit sopii tiukennettuun huomioimattomuuteen....ainakin meillä Tai sit oon taas ymmärtänyt jotain väärin ja nuo sun mainitsemat lyhyet hihnalenkit ei liity varsinaisesti mitenkään asiaan (ehkä ollu pulaa ajasta tms.). Et sorppa siinä tapauksessa mun jorinoista |
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? Lokakuu 12th 2010, 17:16 | |
| Joo ei tää oo meille normaalii ett käydään vaan lyhkäsillä hihnalenkeillä. Koira leikattiin reilu pari viikkoo sitten (sterilisaatio). Siks lyhyillä hihnalenkeillä, kun on pitäny ottaa rauhallisesti ja ollu tosi paljon töitäkin eli ei oo hirveesti keretty touhuta koiran kanssa. Siks toi koira on ihan hepuleissa kun lähetään ulos, tosi adhd-tapaus muutenki, sille on ihan tuskaa kun ei pääse juoksemaan ja riehumaan. Normaalisti käydään päivittäin lyhyt hihnalenkki sekä parin tunnin lenkki esim. metsässä jossa saa juosta vapaana. Kyllä olis kämppä remontissa jos ei muuta tehtäs koiran kaa ku köpöteltäs hihnassa, ei tota hihnalenkeillä oikein tahdo saada väsyksiin. |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? | |
| |
| | | | Jääkausi vai kiristetty perushuomioimattomuus? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |