|
| Öljyn käytöstä | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: Öljyn käytöstä Syyskuu 17th 2010, 21:11 | |
| Helou! Olen nyt innokkaasti lueskellut tässä foorumin juttuja! Paljon on tietoa, taitoa ja mukavaa luettavaa! Ruokinnasta vaan pistin huolestuneena merkille öljyjen käytön koiran ruokinnassa. Siis öljyä saa ja pitääkin antaa, mutta ei joka päivä, ei joka aterialla vaan noin kolmen päivän välein. Öljyt aiheuttaa koiran ohutsuolen nukan liimaantumista, ja heikentää ravintoaineiden imeytymistä! Siis ruoansulatus kaipaa vuorokauden paussia öljystä, jotta kaikki hivenaineet imeytyy. Käytän itsekin siis öljyjä, kokemuksesta parhaana pidän kylmäpuristettua pellava- ja oliiviöljyä. Lohiöljy on hyvää kans, mut itse syötän kalaakin... Jos koira tarvitsee massaa tai lihotusta, rasva on oikea apu, eui öljy. Siis koiran vatsan mukaan joko sian ihraa, kylkeä, rasvaista piimää, jogurttia, voita, hapankermaa, kermaviiliä, broilerinnahkaa, kalannahkaa jne... Huomioikaa hyvät ihmiset tämä, pliis. Koikeilkaa jos ette muuten usko... r |
| | | Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 18th 2010, 14:16 | |
| Hyvä Rantanen!
Ihan hieno vinkki öljyn käytöstä paitsi tuo sinun pelottelu on ihan puuta heinää. Mä en kaipaa enää yhtään lisää huuhaa väittämiä korjattavaksi uusilta koiranomistajilta muilta foorumeilta. Kasviöljy ei imeydy niin hyvin kuin eläinrasva koirien elimistössä, se on ihan tutkittu fakta. Sekin on tutkittu fakta, että liiallinen rasvan määrä estää osaa kalsiumia imeytymästä. Mutta mistään en oo vielä kuullut että kasviöljy liimais ohutsuolennukkaa, se on keksittyä. Ihan yhtä pätevä kun raaka liha tekee koirasta veren himoisen. |
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 19th 2010, 18:41 | |
| Hei! Myönnän toimineeni ja puhuneeni kuulemani tiedon mukaan, en lukien läpi tieteellisiä kokeita ja testituloksia. Ja olen pahoillani jos olen väärässä. Minulle on useampi kasvattaja ja koiraihminen aina varoitellut jatkuvasta öljyjen käytöstä koiran ruokinnassa. En siis neuvo enään ketään toimimaan niin. Tuntuu kuin maailma olis mennyt ympäri, yleensä melkoisena skeptikkona, olen pitänyt öljy-asiaa niin monesta lähteestä neuvottuna että... Huoh. Kiitos oikaisusta Saija81! Nyt otan ja perehdyn asiaan. Ja se minun olisi pitänyt tehdä jo ennen kuin kirjoitin asiasta. En ole mikään uusi koiranomistaja, en minäkään usko rinnastuukseesi raasta lihasta ja verenhimosta, tai sefferistä pitää hakata luulot pois, tai hirvikoira ei saa syödä peuranlihaa tai vetokoiran pitää vetää, myös hihnassa... Pyydän anteeksi aiheuttamaani hämmennystä, närkästystä ja mielipaahaa. -r |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 19th 2010, 19:54 | |
| Mua muuten kiinnostais tietää, että Saija oletko sinä ihan ammatti-ihminen näissä ravintoasioissa? Siis en kysy mitenkään pahalla vaan mielenkiinnosta, koska sinulla tuntuu olevan aina tietoa kun puhutaan näistä ravintojutskista :) Ja hyvä Rantanen, että laitoit tuollaisenkin näkemyksen... mistä sitä tietää vaikka pitäisikin osittain paikkansa. Eihän sitä Saija tiedä, vaikka et olisi kaikkia tutkimusjuttuja nähnyt. Kiva olisi nähdä, jos on joku tutkimus aiheesta :) |
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 20th 2010, 14:05 | |
| Mä oon ihan samanlainen harrastelija kuin tekin. Tykkään vaan lukea koirakirjoja ja artikkeleita. Mä en tykkää ihmisten pelottelusta millon milläkin verukkeella. Koiraihmisten parissa liikkuu niin paljon kaikkea huuhaata ja väärää tietoa. Ei millään pahalla. Tosin niin liikkuu ihmistenkin ravinnon suhteen, koska tutkimuksiahan tulkitaan myös sen tulkitsijan näkökulmasta. Mä oon ymmärtänyt että öljyä ei saa käyttää liikaa, koska se ekanakin ainakin meidän koirille aiheuttaa ripulin ja jos ei aiheuta niin järettömästä rasvan löträämisestä koira lihoo. Kuivaruoka firmathan kieltää lisäämästä lisäravinteita ruokaan, koska sillon heidän täydellisenä ravinnon lähteenä mainostamasta kuivaruuasta lähtee pohja. Hyvälaatuiseen ruokaanhan ei pitäisi tarvita lisätä mitään. Hyvä ravinto tietopankki löytyy osoitteesta www.jakkelehtonen.fi/katiska ja se ihminen on todellakin asiantuntija. |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 20th 2010, 15:05 | |
| Kuivaruuissa on se huonopuoli että osa niistä vitamiineista ym.tuhoutuu tai määrät pienenee kun ne käsittellään:( ja tosiaan kun lukee ton yhden kirjan niin kyllä sitä miettii aina että mitähän paskaa tähänki nappulaan on laitettu oikeesti että tää täs vuodenki säilyy huoneenlämmössä,,, | |
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 20th 2010, 17:20 | |
| Ainakin kuivaruuan rasva on säilöttävä jollakin tai jotenkin. Tai sitten se härskiintyy ja rupee haisemaan pahalle ja härskiintynyt rasva on oikeasti syöpäriski. Siksi noita pakasteitakaan, etenkin lihaa ja kalaa, ei saisi säilytellä vuosikausia.
Noi vitamiinit tuhoutuu kans varastoinnin aikana. Samoin kuin ruokaa kypsennettäessä. Siksi sinne säkkiin on lisätty vitamiineja. Tosin joidenkin lähteiden (Billinghurst) mukaan kuivaruokien ravinnepitoisuudet olisi koiran hyvinvointiin nähden riittämättömät.
Mä en ainakaan jaksa barf:in vaatimaa ruljanssia. Nuo saa elää kuivaruualla ja lihalla. Lihaa tulee purkkiruuasta, nameista, kaupan jauhelihasta ja koirien pakasteista. Öljyä lisään jos muistan, usein unohdan. |
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 20th 2010, 20:11 | |
| Moron! Kyllä koiranruokinta on nykyään tähtitiedettä! Meillä ei noudateta mitään muuta metodia kun sitä, että koira voi mahdollisimman hyvin. Mä pidän pohjalla aina nappulan, sen lisäksi koira saa paljon muuta. Siis lihaa ja luita raakana, kasviksia, maitotuotteita, kalaa, kypsää ja raakaa pakastetta, kotiruokaa ja tähteitä, kananmunaa, niitä öljyjä... Välillä myös valmista, joko maksalaatikkoa, hauhaun kana-makkaraa tai kotikeittiön lohimureketta. Karviaisia syö pihan puskista, luumuja myös, ja mitä muita kohdalle osuu. Joka päivä nappulaa ei ees kulu, ateriat 2x päivässä tarpeen mukaan ja jos annos ei kelpaa, nostan pois, tarjoon taas ens ateriaksi, syö sen kun on nälkä. Näin on helppo säädellä metsälle tms. ruoan määrä kulutukseen sopivaks. Omituisuutena meil on se, että nami putoo kottiin aina ku se tyhjenee. Ronkeli, aliravittu sakuiskä kun saatiin syömään vain herkkupalkalla. Nykyään yyberhyvän ruoan päälle tuntuu typerältä antaa nami, mut sama metodi toimii myös pahoihin syötäviin, kuten lääkkeisiin! Vähäx oon juoni. Noita nappula-asioita mietin aina. Ja sitä varastopunkkia. Mutta yritän pitää koiran hyvinvoinnista huolen silmien ja nenän avulla. Näin meillä. -r |
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Syyskuu 21st 2010, 12:16 | |
| Hyvä vain, että tulee esille näitä aatoksia! Itse en ainakaan opi mitään uuttakaan jos en testaa päätelmiä ihan ääneen ja joka kerta on tullut opittua uuttakin. Kiehtova aihe joka tapauksessa! Jos jota kuta kiinnostaa kerrata, niin tuolta voi lukea lyhyen kaavan kautta rasvan imeytymisestä elimistössä. Toki ihmisten kohdalla, mutta myös koiralla haima ja sappi hoitavat rasvojen käsittelyn pääsääntöisesti. http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_rasvat_ruoansulatus.shtmlMuutamia mielenkiintoisia mainintoja: - Suuri rasvanmäärä ruuassa hidastaa mahalaukun tyhjenemistä. (voisiko tämä liittyä joillakin oksenteluun..?) - Rasvojen imeytymishäiriö aiheuttaa rasvaripulin, joka voi johtua mm. seuraavista tekijöistä: -- haiman toiminnan tai sapen muodostuksen häiriö -- sappitiehyen tukkiutuminen (esim. sappikivet), jolloin sapen kulku ohutsuoleen estyy -- ohutsuolen nukan vaurioituminen (esim. keliakia) - Pitkäaikainen rasvojen imeytymishäiriö saattaa aiheuttaa rasvaliukoisten vitamiinien, mm. D-vitamiinin puutosta, mikä edelleen heikentää kalsiumin imeytymistä. Hoitamattomassa keliakiassa esiintyy usein rasvaripulia, ja myös luuntiheys saattaa heikentyä. - Imeytymätön rasva (esim. rasvaripulin yhteydessä) voi estää kalsiumin imeytymistä. Sama vaikutus on myös kuiduilla. http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_kivennais_kalsium.shtml------- Itselläni ei ole käsitystä mikä olisi paras öljy/rasva koiralle saatika ihmiselle. Elimistö näyttää käsittelevän niitä melko samallalailla, suurimmanosan rasvojen hyödyntäminen näyttää olevan melko sama joten erot ovat lähinnä imeytymisen nopeudessa ja niiden sisältämissä rasvahapoissa (linkki kappaleen lopussa, tiedoston liitteenä oli taulukko eri rasvojen sisältämistä aineista). Itse syöttäisin kaikkea vähän jatkossakin, sillä en löytänyt äkkiseltään lähdettä jonkun tietyn rasvan haitallisuudestakaan koiralle/ihmiselle (pieninä määrinä annettuna). http://loader.eurorscg.fi/partner/margariini/documents/valttamattomat-rasvahapot.pdfToisaalta maito ja liha sisältävät pieniä määriä CLA:ta jolla saattaa olla (hiirillä) syöpää ehkäisevä vaikutus (olettaen, että määrä on riittävän iso), mutta (ihmisillä) sillä on haitallinen vaikutus sepelvaltimotautiin. (Lähde tutkimuksiin?) Toisaalta (ihmisten) ravitsemustieteessä välttämättöminä pidetään vain LA (linolihappo) ja ALA (alfalinoleenihappo) rasvahappoja jotka muodostavat omega 3 ja 6 happojen rungot. Ylläolevan taulukon mukaan LA:ta on eniten auringonkukkaöljyssä ja ALA:aa eniten Pellavaöljyssä, molempia runsaasta hamppuöljyssä. Myös omega 3 ja 6 määrä oli yllättäen isompi kasviperäisissäöljyissä kuin eläinperäisissä. Eläinperäisistä rasvoista saadaan sen sijaan AA (arakidonihappo) ja EPA (eikosapentaeenihappo) rasvahappoja. Esim. Kissat eivät kykene valmistamaan LA:sta AA:ta joten niille sen saaminen ravinnosta on välttämätöntä, voisiko koirilla olla sama..? Seuraava kysymys on sitten tuo imeytymisen erot ihmisten ja koirien välillä jolle en vielä löytänyt lähdettä. Tähän väliin kyllä pakko ottaa kahvipreikki! :) |
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Lokakuu 6th 2010, 10:49 | |
| mä en nyt jaksanut lukea kaikkien tekstejä läpi, että tietäisin ihan tarkalleen, että mistä keskustellaan, mutta laitanpa tähän oman kokemukseni noihin öljyihin liittyen.
En tiiä tutkimuksista, mutta järki mulla ainakin sanoo, että koiralle parempi on ihan perus läski (ilman mitään käsittelyjä) kuin kasvirasva. Toki molempia varmaan tarvitaan, en tiiä. No, minä jouduin sillon aikanaan pulaamaan superallergisen koiran ruokien kanssa niin, että aloitin riisillä ja kylmäpuristetulla rypsiöljyllä, kun MIKÄÄN muu ei käynyt. Sit lisäsi läskiä, mutta siinäkin oli sitten seassa tietenkin sian lihan proteiineja, jotka aiheuttivat allergiaa, joten sekin jäi. sitten lisäksi pelkkä kalkkuna, joka sopi jotenkuten. Kanan siivet kävi hetken, mutta sit annoin kanan kauloja, joista tuli reaktio heti, niin sen jälkeen ei sit siivetkään enää käyneet....ihan älytöntä siis ja kaikki tuli testattua.... eli riisiä kalkkunaa jä öljyä, että saa edes rasvoja jostain. Riisi nyt oli varmaan turha, mutta kun ei ihan pelkällä öljylläkään voinu alottaa :) Ja eihän se kalkkunakaan oikein kunnolla sopinut, mutta proteiinejakin oli pakko jostain saada. Liiasta öljyllä läträämisestä (n 1dl/vrk koira 75kg) sitten seurasi se, että koiran veri meni ihan litkuksi. Ell kun alkoi verikoetta ottamaan, niin verta valui tosi paljon aina lattioille ym ja ell ihmetteli sitä kovin. Sit kun tuurilla löysin lopulta kuivamuonan (kyseisetä eläinlääkäristä muuten), jossa proteiinit oli pilkottu niin, että ne ei aiheuttaneet allergiaa, niin tää verihomma muuttu takas normaalille mallille. Eli ainut ongelma mitä huomasin tois rusaasta öljujen käytöstä, oli siis toi veren ohentuminen, mutta epäilen, että kukaan nyt ei normaalitilassa anna koiralle desilitraa kasviölyä päivässä :)
Mä oon sitä mieltä, että näissä ravitoasioissa ei ole oikotietä onneen, ei ihmisillä eikä koirilla, joten mikään teollisesti valmistettu "täysipainoinen" ravinto tai yksittäinen rasva tai vitamiini tai mikään ei tee ihmisestä tai koirasta tervettä, vaikka se olis kuinka hyä ja terveellinen juttu. Oma kokemus näin yksittäisenä ihmiskokeena on se, että kun syö kunnollista (teollisesti käsittelemätöntä) ruokaa, jota itsekin keittelee ym käristelee ja kuumentaa mahdollisimman vähän, ja muistaa syödä monipuolisesti, niin saa ne tarvittavat ravintoaineet ihan siitä sapuskasta itsestään. Toki voi öljujä lisäillä ym, mutta en usko, että mikää öljy on ylitse muiden, vaan niitäkin kantsii käyttää muutamaa eri vaihtoehtoa. Mut jos nyt pitäis joku suosikkiöljy vaita, niin hamppuölyä menee meillä eniten :) |
| | | Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Lokakuu 11th 2010, 10:26 | |
| Ei koiran ruokinta ole tähtitiedettä, kotvanen siinä menee kun tutustuu ja kokeilee vaihtoehtoja. Kuivamuona helpointa, todellinen raaka barffaus vaikeinta mutta barfauksestakin löytyy välimalli vaihtoehtoja kuten valmiit raaka setit.
Liika käytöstä tuli mieleeni se kun sain kuulla että A-vitamiinin liika saanti aiheuttaa löysää mahaa koiralle ? onko kukaan muu kuullut samaa. Esim. liikaa maksaa -> mahalöysäksi.
|
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä Lokakuu 14th 2010, 17:15 | |
| A-vitamiinista en tiiä, mutta maksa on jo itessään sellaista mikä pistää herkemmän koiran vatsan sekaisin ja pitää antaa alussa hyvin varovaisesti. Koirahan sietää a-vitamiinin yliannosta ihmistä paremmin. Moni koiranruokasuositus on tullut ihmisten suosituksista. |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Öljyn käytöstä | |
| |
| | | | Öljyn käytöstä | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |