Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

pelastuskoiratoiminta

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija

pelastuskoiratoiminta Empty
ViestiAihe: pelastuskoiratoiminta   pelastuskoiratoiminta EmptyKesäkuu 14th 2010, 17:19

Onko kukaan ollut mukana pelastuskoiratoiminnassa? millaista on ollut? Olen miettinyt tulevan saku pennun kanssa tälläistä uraa ja luin keski-suomen pelastuskoirien sivuilta että heillä on sinne soveltuvuuskokeet ensin ennen kuin hyväksytään koulutukseen. Onkohan ne kovin tiukat ja millaisia koiria sinne haetaan.. olen siihen yhdistykseenkin yhteydessä siinä vaiheessa kun järkkäävät infotilaisuutta (josta sitten voi ilmoittautua soveltuvuuskokeisiin) mutta siihen menee vielä aikaa ja olisi kiva jutskailla jos joillakuilla on tietoa/kokemuksia/arvailuja aiheesta jipp2
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: pelastuskoiratoiminta   pelastuskoiratoiminta EmptyKesäkuu 15th 2010, 08:33

meillä kaikki koirat ovat mukana pelastuskoiratoiminnassa maksi ja ansa koluttautuvat haulla (metsään, raunioille, rakennuksiin) ja rino jäljellä.

pelastuskoira touhu on rennompaa kuin kisaaminen pk-puolella mutta se vaatii koiralta sekä ohjaajalta paljon enemmän. ohjaajan pitää suorittaa myös itse erillaisia kursseja muistaakseni etsintäkurssi ja ensiapu ainakin.
pelastukoira harrastushan tähtää siihen että koiran saisi viranomaisten apukäyttöön ihan oikeassa etsinnässä sitä varten koiralla pitää olla suoritettuna 2 lajia kolmesta.. haku, raunio, jälki.. jälkikoiria tarvitaan oikeastaan eniten.

hälytyksiä meidän porukalle tulee joku 5-7 vuodessa osa peruuntuu ja osaan sitten menään hakemaan. itse en ole koiran kanssa ollut koska niillä ei kellään ole lajeja täynnä. maksilta uupuu bh että päästäs kokeisiin ja paimenet ovat vielä niin alussa..

millainen koira sitten on hyvä pelastuskoira? rohkea, oma alotteinen mutta hyvin kuulolla, pinta varma, ääni varma, helpposti motivoitavissa, hyvä keskittymiskyky, taistekutahtoinen...
pelastuskoiralta vaaditaan enemmän kuin pk-hakukoiralta sen pitää jaksaa pidempiä suorituksia olla oma alotteisempi, maasto voi olla millainen tahansa yms yms..

mutta hieno harrastus kaikenkaikkiaan jeee
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: pelastuskoiratoiminta   pelastuskoiratoiminta EmptyKesäkuu 15th 2010, 12:55

kääk kuulostaa hirveen kivalta carsy oispa ihanaa mutta varmaan rankkaakin tehdä joku oikea hälytystehtävä kun siihen vaiheeseen joskus pääsisi. Olisipa mun pentu tuollainen mitä luettelit...voihan sitä sit muuten vähemmän tosissaan harrastaa vaikka pentu nyt ei oliskaan sellainen, mutta mulla itselläni on vaan tavotteet aina niin korkealla jos tosissaan rupeen jotain tekemään.

Siis ymmärsinkö oikein että ENNEN soveltuvuuskokeisiin menoa pitää olla suoritettuna jälki ja haku esim vai onko niin että soveltuvuuskokeet pidetään jo ennen ku mitään on alettu tekemään? vai onko tässä poikkeuksia alueittain?

eikä haittais yhtään tuo että pitää itsekkin käydä kursseilla. Oon nimittäin hiljaa omassa päässäni kehitellyt ajatusta että haen ensihoitajaksi 2011 keväällä..
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: pelastuskoiratoiminta   pelastuskoiratoiminta EmptyKesäkuu 15th 2010, 23:11

mä nyt ymmärtäsin että soveltuvuus koe meinaa sitä että katotaan onko koirasta siihen hommaan siis just luonnetta yms. koulutettavuutta ja tietysti sitä pitääkö vieraasta niin paljon että viitsisi hakea..

meillä alkeiskurssin vaatimuksina on lähinnä se että koira pitää ruuasta ja ihmisistä ja niillä eväillä pystyy jo harrastamaan ihan hyvin
mutta tosiaan toi pelastupuoli on aika villi kenttä verrattuna palveluspuolen touhuun

maksi on aina ollut hirveen innostunut ihmisistä ja vaikka riistavietti on sillä kova se ei ikinä milloinkaan ole jättänyt hakua elukan hajun takia.. haku on parasta mitä maksi tietää :)
ansa taas ei välitä ihmisistä mutta on hirmu motivoitunut tekemään töitä pallon eteen ja se toimii yhtä hienosti kuin maksikin joka rakastaa ihmisä eli jos joku osa alue koirassa mättää pystyy sitä kuitenkin paikaamaan koulutustavalla yms. jonkin verran :)

rohkeesti mukaan vaan ja varsinkin jos ton suuntaset urahaaveet ni tää laji on ihan sulle tehty ;)
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: pelastuskoiratoiminta   pelastuskoiratoiminta Empty

pelastuskoiratoiminta
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: