| kumotkaa viisaammat seuraava väite. | |
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Vieraili Vierailija
| Aihe: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 12:18 | |
| Joo eli siis ystäväni väittää että me käytetään pakotetta toisten koirien ohituksessa. Eli purkkia. Hänen mielestään ylempi, vertasi koiriin, ei käy omiaan vastaan. Eli hänen mielestään jos alempi arvoinen alottaa räyhäämisen niin ylempi koira lähtee sen kanssa yhteishyökkäykseen eikä nouse vastaan? Mun mielestä tää ei ole niin mutta en osaa sille sitä selittää... Kiitos avusta. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 12:26 | |
| no mä taisinkin linkittää tänne dokumentin susilauman elämästä ja hierarkiasta joskus...siinä oli kohta kun tuli tunkeilija lauman reviirille ja alfa eli johtaja ajoi sen pois räyhäten ja muut alemmat katto vierestä suu kiinni ja antoi alfan hoitaa homman kotiin niin sanotusti :yöt2: |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 12:28 | |
| Siis purkki ei ole pakote vaan tehoste EI sanalle "haloo pahvi""kuulitko mitä sanoin" tyyliin. Ystävälläsi ei taida olla laumaa koiria tai ei ole tainnut nähdä laumaa koiria? Siis kyllä se on nimenomaan se ylempi joka komentaa alenpi arvoista, monille koirillehan tulee juuri tappeluita tälläisissä tilanteissa eli alenpi alkaa räyhää ylenmpi käy alemman päälle ja mylly on valmis. Toki on myös että voi lähteä mukaan räyhäämään/häätämään mutta epäilen että se menisi ennemmin sitten niinpäin että ylempi aloittaa ja alenpi lähtee mukaan... Meillä esim.kävi tilanne jossa lähdin itse häätämään irto koiraa ja omat lähti minun mukaani hommaan. jolloin komensin omiani että "ei tämä on minun tehtäväni ja te ette siihen puutu" tyyliin. Toinen tilanne oli ku nuorimmainen/alimmainen alkoi räyhätä remmissä niin vanhempi ei edes lähtenyt mukaan vaan totteli minua, eli oli nuoremmalle "vähäks oot urpo" tyyliin. sama on ohitus tilanteessa kun kiellät koiria kyttäämästä->räyhäämästä niin toisin sanoen sanot koirillesi että "jos täällä joku räyhää niin se olen minä" |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: selvensi asioita... Maaliskuu 11th 2010, 13:18 | |
| Hauskinta tässä on mun mielestä se että ystävälläni on koiria kaksi kappaletta.Uros ja narttu. Mutta uros karkaa saman tien vapaaksi päästyään mut neiti pysyy pihassa.Ja se on kuulemma normaalia. Narttu tekee omistajalleen juuri niin kun meidänkin koira teki ennen, että kun omistaja kieltää narttua, narttu tulee nuolemaan sitä naamasta.
Toisaalta ymmärrän ihmisiä jotka ei ymmärrä eikä tiedä.
Viimeinen muokkaaja, Amoteus pvm Huhtikuu 25th 2010, 21:19, muokattu 1 kertaa |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 13:22 | |
| Niin kuin Sina jo sanoikin niin purkki on tehoste, ei pakote. Pakote on koulutustermi, mistä koira saa aina palkan. Jos koiran vaikka jätättää seuraamisessa, niin pakotteena voi käyttää pientä hihnasta nyppäsyä, josta tulee palkka eli "hyvä"-sana. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 14:29 | |
| - Lainaus :
- Narttu tekee omistajalleen juuri niin kun meidänkin koira teki ennen, että kun omistaja kieltää narttua, narttu tulee nuolemaan sitä naamasta
. Hei, välikysymys: mitä tämä nuoleminen merkitsee, että kiellon jälkeen tulee naamasta nuolaiseen? Onko se joku pomotus vai mielistelyä, mitä pitää tehdä jos koira tulee nuolemaan tai yrittämään nuolla kiellon jälkee? muoks. sori en ehkä lukenu kunnolla, siis tää ilmeisesti tarkoitti että ihan nuolemalla nuolemaan..sekotin varmaan jotenki asian. |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 22:53 | |
| Mä taas oon kuullut usein seuraavaa: Jos koira esim. murisee ja sitä siitä kielletään (purkilla, mikäli eka ei-sana ei mee jakeluun), niin koira saattaa jättää seuraavalla kerralla "varoittamatta" murinalla ja purra suoraan... Sanokaapa viisaammat mitä tähän vastaisi oikeaoppisesti ja lyhyesti? Siis tämä ihan yleisesti, esim. muilla keskustelupalstoilla oon törmänny tämmöseen väitteeseen, ei siis liity mihinkään tiettyyn tilanteeseen. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 22:56 | |
| Onhan tollaisiakin koiria ja varsinkin niitä jotka ei ole pitäneet jääkautta ja ottavat purkin tuosta vain käyttöön niin koirahan voi tulla päälle,,tyyliin piruako minua siinä heittelet! mut jos koira alkaa ottaa purkista kilareita(se yleensä jo nähdään testissä)niin sit unohdetaan purkki jos se ei toimi tai laukaisee koirassa agression. | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 11th 2010, 23:25 | |
| Siis mä tarkotin sitä, että jos koira esim. murisee vastaantulevalle koiralle tai ihmiselle ja siitä kielletään, niin koirasta voi tulla sellainen että ei enää varoita vaan käy suoraan päälle, ei siis heti purkituksen jälkeen vaan tulevaisuudessa. Ts. saattaa päällisin puolin ohittaa nätisti ilman tarvetta kieltoon ja kohdalla ampaiseekin suoraan päälle, varoittamatta. Jotkut siis väittävät, että murinaa ei sais kieltää tai tulos on arvaamaton koira. Mä selitän jotenkin epäselvästi... |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 01:32 | |
| Toi on joidenkin koirien kans noin. Tiiän yhen koiran, sitä on kielletty murisemasta, nyt käy vaan päälle.. Mut kun koira on laumassa paikallaan, tarkottaa murahdus ja komentaminen sitä et älä tee noin. Ei kyllä johda suoraan puremiseen, koska tottelee auktoriteettia, ei purkkia. Jos purkista tulee pelote, aivan varmasti voi koirasta tulla semmonen et puree varottamatta. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 07:09 | |
| purkki väärin käytettynä voi tehdä tuon.ja samoin kaikille koirille ei se purkki käy kuten edellä kerroin ja käskystä ja purkista voi tulla koiralle tuossa tilanteessa käsky anna palaa kun koiran pää ei tilannetta kestä | |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 07:27 | |
| Selvä pyy! |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 09:28 | |
| Mä kyl mieltäisin purkin pakotteena tässä. Käytännössä pakotteetonta koulutusta (tai ylipäätänsä elämää) koiran kanssa ei oo. Ihan sama asia senkin suhteen, kun että rangaistuksetonta yhteiseloa ei koiran näkökulmasta oo. Miettikääpä vaikka voimakasviettistä metsästyskoiraa ja jänistä... Koira on teillä remmissä (mikä itessään tavallaan on jo lievä pakote koiralle toimii tietyllä tavalla) ja koira näkee jäniksen. Remmin avulla estätte koiraa menemästä jäniksen perään, mikä oikeesti tarpeeks voimakasviettiselle metsästyskoiralle voi olla pahempi rangaistus kun vaikka fyysinen kurinpalautus. En siis nyt usuta ketään fyysisesti ojentaan koiraansa, mut kunhan vertaan... Mut siis joo. Purkin kanssa eikse mee niin (näin oon käsittäny), et koiralle sanotaan ensin "EI", mikä on se pakote ja koiralla on vielä mahdollisuus muuttaa toimintaansa ja valita palkkion/rangaistuksen välillä. Ja kun se "EI" ei mee jakeluun, niin tulee rangaistus eli kova ääni jota koira hätkähtää... Vaihtoehtoisesti jos koira valitsee toivotun toiminnan, niin sitä voi (en tiiä teettekö näin?) palkata. Tyyliin koiralle: valitse purkki tai pallo... Mut kyl mä siis väittäisin kiven kovaan, että purkki on vähintään pakote koiralle, ellei sit jopa rangaistus riippuen siitä miten sitä käytetään. Pakotehan voi olla melkeen mikä vaan, sanallinen, fyysinen, aistinvarainen jne. Se on siis asia joka painostaa/tavallaan pakottaa koiraa tietynlaista toimintoo kohden tai estää siltä tietynlaisen toiminnan. Tai jotain... Emmää tiiä. Mä oon taas niin pitkään ollu erossa koirista et nää koulutusjutut tuntuu hämärtyvän. Nytku sitä pentuettakaan ei tullu mistä meiän piti koira saada... Osaankohan enää kohta kasvattaa tai kouluttaa koiraa ollenkaan :3100: ? No kai se on niin et se minkä nuorena oppii jne. Mut siis se, et ylempi ei käy alempiaan vastaan. Kyl se mun mielestä suoranaisesti on niin. Mut taas toisaalta sit epäsuorasti ohjaa toimintaa, mihin voi liittyy pakotteet ja tietty rangaistukset. En mä koiraani vastaan ikuna ole käynyt, mutta oon kyllä kautta aikojen olettanut ja vaatinut niiden toimivan tietynlailla... Jos tajuutte mitä tarkotan? |
|
| |
Vierailija Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 09:52 | |
| siis koiralle sanotaan ensin EI ja jos ei kuuntele niin YHTÄAIKAA EI ja PURKKI, ei pelkkää purkkia. Eli siinä mielessä mieltäisin tehosteeks, nimenomaan sen EI:n tehosteeksi ja siis en palkkaisi koiraa siitä että se esim ohituksessa hienosti koska se kuuluu normaaliin elämään eikä se ole ns "temppu". ja yleensäkään pelkän EI:n jälkeen en kehu koiraa. |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 10:11 | |
| No mut anyway noin käytettynähän se sit on nimenomaan pakote... tai ehkä oikeemmin rangaistus, eli eka annetaan pakote -> odotetaan tietynlaista käytöstä ja kun ei tuu niin rangaistus. Tietty riippuu siitä, miten koira sen kokee koska eihän rangaistus oo rangaistus jos rangaistavasta se ei tunnu miltään. Tai vaik niin, että mä en tykkää yhtään suklaasta, ja mulle hirvee rangaistus olis pakottaa syömään kokonainen levy putkeen. Ja jollekki toiselle se sit olis palkinto... Mut joo, mä en ikin oo noin kouluttanut. Muutenki tää metodi on mulle ihan uus... Mä oon kyl käyttänyt purkkia tai ketjua ohitustilanteissa jne mut just silleen kun sanoin, eli koiralla on vapaus valita purkin tai pallon välillä. Kyttäämisestä ja keskarin heiluttelusta pasahtaa aika äkisti purkkia, mut vastaavasti sit kontaktista heitetään ohituksen jälkeen palloo. Ei tiettykään aina, mut näin siin vaiheessa kun harjotellaan. Mä oon aina opettanu koirani kutakuinki näin. Alussa vaan ekan koiran kanssa ohjattiin opettaan niin, et pallo on leuan alla ja lentää ohituksen/seuraamisen jälkeen... No eihän se sit suoraa kontaktii ottanu ikin vaan aina tuijotteli vaan mun leukaa... . Mut siis sen jälkeen oon palkannu heittämällä taskusta pallon eteenpäin. Nyt mä taas jatkan koiratonta hiljaiseloo... :vihel: |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 13:04 | |
| Mut toisaalta kun ajatellaan että meidän koiralla oli ennen tapana näykkiä lapsia, korjauksen jälkeen ei enään koska siitä lensi aina suoraan ei ja purkki.(koira myös nykyään varmaan kokee että meistä ihmisistä on kasvattamaan omat pentunsa) Eli toisin sanoen kävinkö minä koiraani vastaan kun sille sanoin että tuollainen ei ole hyväksyttää ikinä? En mä ensin sano ei ja odota et näykkääkö uudestaan jos ei näykkää niin sit heittäisin pallon tai jos näykkää ni heitä purkkia. meemo kirjoitti Mut joo, mä en ikin oo noin kouluttanut. Muutenki tää metodi on mulle ihan uus... Ja tässä musta päästään taas siihen että kun pevi-metodista puhutaan, niin ihmisillä nousee usein karvat pystyyn koska niiden mielestä pevi-metodi on sama asia kuin jääkausi,kolinapurkki ja sitäkin nakellaan välillä vaan huvikseen(kun monet ihmiset ei osaa lukea koiraa) ja se että sen kanssa ei ikinä tehä enää mitään kivaa. Tän asian olen oppinut läheisten ihmisten kanssa koska nekään eivät aluksi ymmärtäneet että jääkausi ja kolinapurkki on VAAN radikaalein keino korjata ihmisten aiheuttama tilanne ja ongelmat. Joka ei jatku ikuisesti.... |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 13:39 | |
| Vielä lisäten purkin käytöstä.
Kun mietitään koira laumaa... Ylempi nukkuu lattialla ja alempi menee sen luokse. Makaava koira murisee toiselle koiralle kertoen et älä tule. Silti toinen koira menee sen luokse jolloin makaava koira näykkää toista nenästä sanoen etkö kuullut mitä sanoin. eli tehostaen. Ei koiralla ole purkkia mitä viskata, toisin kuin meillä.
Mun mielestä kielto ei ole pakote. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 14:37 | |
| JE on kirjoittanut sen mitä pakote sanana tarkoittaa :4100: | |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 14:58 | |
| JE:n esimerkki (hihnapakote) oli vain yksi esimerkki. Pakote tarkoittaa sitä, että koira pakotetaan koulutuksessa tekemään halutulla tavalla, jotta sitä haluttua päästään vahvistamaan (palkkaamalla siis, kun se palkkakin tuli esiin). |
|
| |
Vieraili Vierailija
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 19:57 | |
| Noi mun pohtimiset oli vain ystävällistä vastaväittelyä nimimerkille meemo-80. Yritin selittää asiaa miksi se Ei,eli kielto ei voi olla pakote, en sanan pakote merkitystä. Koska monet käyttää sanaa pakote tuntematta käsitettä muuta kuin sanan kirjaimellista muotoa. |
|
| |
kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. Maaliskuu 12th 2010, 21:45 | |
| ok,,hyvä kun joku jaksaa puurtaa vastaväitteitä :yöt2: :rock: juu siis toi jennin pakote juttu oli yksi esimerkki :byee1: | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: kumotkaa viisaammat seuraava väite. | |
| |
|
| |
| kumotkaa viisaammat seuraava väite. | |
|