|
| VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 14th 2009, 21:32 | |
| MERILEVÄSTÄ Millasta merilevää ootta syöttäny? Meidän koissu tykkäis kuivatuista sushi-merilevämatoista, mutta tulis hiukka kalliiks...
Voiko koiralle antaa kuusenkerkkää? Viime alkukesänä kun itte söin niitä puusta niin koira kattoi mun touhua ja otti sitten mallia, mutta voiko siinä olla jotain koiran elimistöön vaarallista? --dorwest herbillä on hyvä tuo merilevä sitä monet barffarit suosii ite käytän tuota islameria(halvempaa)
PELLAVASIEMENROUHEESTA Kuinka pitkäjaksoisesti annatte koirallenne sitä? Annatteko esim. kuukauden kuureina tms.? Annatteko rouhetta samanaikaisesti pellavansiemenöljyn kanssa tms. öljyn kanssa? -Ite en antas koiralle pellavansiemenrouhetta ollenkaan ellei kyse ole ummetuksesta ja silloinkin liotettuna. Pellavaöljyä voi antaa ihan miten haluaa, ite en oo sitä paljon käyttänyt, sillä kalaöljy on rasvahappokoostumukseltaan omega-3 lähteenä parempi. Pellavansiemenrouhe tuskin sulaa koiran ruuansulatuksessa juurikaan joten sen hienoista rasvahapoista on tuskin koiralle paljon iloa. --Pellavansiemenrouhe on pellavaöljyn puristamisessa jäänyt "sivutuote" eli kuoret.Siihen onkyllä jäänyt pellavaöljyä, muttei ilmeisesti aja öljyn käyttöä.Rouhetta käytetään yleisesti ihmisten ummetusvaivoihin.Olen sitä käyttänyt itsekin ja tehokasta on. kevään 2008 jossain koiramme lehdessä oli juttu korien ylipainosta ja siinä tuli esiin pellavarouhe,voi liottaa ensin ja sitten sekoittaa pellavalima ruokaan niin pitää koiran hieman pidempään kylläisenä.kokeilin sitä,mutta koirani alkoi päästellä niin mahtavia paukkuja etten voinut olla samassa huoneessa:) siinä oli myös grammamäärä mitä voi antaa vuorokaudessa. Pitäisi auttaa myös koiran ummetuksessa,mutta silloin pitää antaa päivittäin niin kuin ihmisellekin. --meille suositeltiin pellavasiemenrouhetta kun koirallani oli suolistotulehdus, kyllä autto rauhoittamaan vatsaa, ja samalla sai toinenkin koira
PENTUNEUSTA Luin koirat.comista jonkun kirjoittamana, että tarvittaisiin ainakin lisäkalkkia, jos pennulle antaa pentuneuta. Onko tosiaan noin? Mä kun oon ymmärtäny, että sen pitäis sisältää kaiken. Onko järkevää ruokkia pentu pelkällä pentuneulla? Mulla vähän hakusessa tuo pennun ruokinta. Oon antanu sille kuivanappulana Hill'siä ja se on mahan ja korvien puolesta sopinu muuten hyvin, mutta kakkakasat on ollu melko suuria. Tuntuu, että tuo pentuneu imeytyy paremmin ja kasat on pienempiä eikä tartte tosi usein pennun kakkia. --joo mie olen kuullu samaa,,ny lopetin pentuneun syöttämisen ku akista tuli yhtä romu ku muistakin sakuista,,,että en tiiä sitten,,silloin en antanu mitään lisäkalkkia kuulin vasta jälkeen päin että olis hyvä ollu antaa..
KANANMUNISTA Olen säästänyt raakojen kananmunienkuoret siinä tarkoituksessa että niitä jauhaisin koiran ruokaan, mutta kauanko ne mahtaa säilyä? siis jos ovat paperipussissa kaapissa niin katoaako niistä kalkki, tai jotain Kun noita on tainnu ainakin puolelta vuodelta kertyä niin kantsiiko niitä enää antaakaan? --Kyllä mä oon niitä käyttäny vaikka taitaavat olla enemmän kuin puoli vuotta. Hengissä tuo koira vielä on ja näyttää voivan ihan hyvin. Ei niistä ainakaan se kalkki mihinkään katoa. Mulla ne tosin on tiiviissä lasipurkissa kun en muuta säilömismenetelmää siihen hätään keksinyt. TOINEN JUTTU
Tuossa Dr.Billinghurstin kasvisnokareissa tai kasvissekoituksessa miten sen nyt haluaa tehdä. Niin siinä käsketään laittaa kokonaiset kananmunat raakana. Mites sitten sen raa-an valkuaisen kans, kun eikös kokonaan raa-at kanamunat kantsis antaa suunnilleen kerran viikossa. Että pitäskö tuohon kasvismössöön laittaa sitten vaan kanamunien keltuaiset jos sitä antaa joka päivä. Eikös raa-assa valkuisessa ollu koiralle jotain haitallista. Ajattelin tehdä tuota mössöä, mutta mietityttää nuo raa-at valkuaiset mössössä, jos sitä antaa joka päivä. --joka päivä kanamunaa on liikaa. itse annan ihan satunnaisesti ja kokonaisen raavan kananmunan rikon kuppiin suoraan. en nyt muista sitä perustelua mikä valkuaisesta mulle eläinlääkäri kertoi se ei ollut niin kuin ihmiset luulee että koirat tyyliin kuolee valkuaiseen kun munia antaa kohduudella niin ei tule ongelmia. --Raaka munanvalkuainen sisältää avidiinia, ilmeisesti tämä oli se aine jota tarkoititte? --jep tuo aine mutta en ny muista miten se meni kun lekuri kertoi ettei se ole niin vaarallista koirille kuin mitä on aina luultu,,ja eipä nuo minunkaan yksikään koira ole "kuollu"vaikka ovat saaneet aina kokonaisen munan ja niin sai myös jo edes menneet koirat --Jos teen tuota mössöä niin taidampa jättää siitä sen kananmunan kokonaan pois ja antaa kokonaisen raa-an kananmunan kerran viikkoon. Minuakin arveluttaa kyllä tuo raaka kananmuna jos sitä saa joka päivä, kun kyseessä on vielä pieni koira. --Kanamunan valkuainen sisältää avidiinia, joka sitoo b-vitamiinia. Kananmunaa voi antaa siksi vain kerran viikossa ja silloin sitä voi antaa ihan reilusti eli vaikkapa useampikin kerralla. Jos raakaa kanamunaa antaa joka päivä niin se kait aiheuttaa b-vitamiinin puutoksen. Eihän ne koiraeläimetkään joka päivä munia syö luonnossakaan ja sillon kun ne syö niin ne syö kaikki munat pesästä.Näin mä olen asian ymmärtänyt. --Yhellä palstalla sanottii, että koiralle vois antaa 1 munan päivässä, mut mä epäilen tätä vahvasti. Meillä menee 2 munaa viikossa, samalla kertaa siis. SAAKO KOIRALLE ANTAA TOMAATTIA Niin, siis saako antaa tomaattia esim. soseena ja jos niin mihin kaikkiin juttuihin se auttaa? --olen mie ainaki joskus antanu tosin meillä syö vain turo kaikkea mitä nenän eteen antaa --Mä oon kuullu, et koisokasveja (tomaatti, paprika...) ei saa antaa koiralle, koska niissä on jotai "myrkkyä". Avokadoakaan ei saanu tän lähteen mukaa antaa. --Voi antaa, järkevissä määrissä, kuten muitakin kasviksia. Ne vihreät osat sitä myrkkyä on.
LUUMUA UMMETUKSEEN Jos aiemmin mun koiralla on vaivannut löysä vatsa niin tällä hetkellä tuntuu, että maha on kuin kiveä. Koira kyllä ulostaa normaalisti lähes joka lenkkikerralla, mut uloste on tosi kovaa ja hyvin kuivaa. Annan koiralleni tällä hetkellä altia ja naudanmahaa 3/4 osaa ja 1/4 osaa yrjölänpuuroa ja yhteensä siis ruokaa noin 480 g päivässä sekä ihan jatkuvana 10 ml lohiöljyä päivässä. Voiko koiralle antaa lisänä myös luumusosetta tai mikä muu olisi hyvää, jos maha on kovalla? --Anna vain se on halpa ja hyvä konsti:) ja jos sulla löytyy niin anna maitohappobakteereita myös se auttaa niin ummetukseen kuin ripuliin.nuo vauvojen piltit on hyviä:)niitä mieki omille välillä annan ja näyttävät tykkäävän ku eivät ole niin happamia ku ihan nuo perussoseet
SAAKO KOIRALLE ANTAA PINAATTIA Mä olen pohdiskellu että voiko pinaattia antaa ihan tuoreena koiralle? Mulle on jäänyt sellainen mielikuva että pinaatti pitäisi aina kypsentää. Oletteko kypsentänyt? --Oon antanu ihan raakana, soseuttanu sen muiden kasvisten kanssa soseeksi. --Pinaatti sisältää paljon oksaalihappoa, joten ryöppäämistä kai suositeltaisiin. Tai jos antaa ryöppäämättä, ei kannata kovin usein antaa.
Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Helmikuu 14th 2009, 21:52, muokattu 4 kertaa | |
| | | kitiska Sekoboltsi
Viestien lukumäärä : 18701 Join date : 08.02.2009 Ikä : 53 Paikkakunta : helsinki
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 14th 2009, 21:33 | |
| PUUROISTA Monessa viestissä on mainittu puuro ruoaksi koiralle.Mitä puuroja te syötätte ja voiko niitä sotkea nappuloitten kanssa? ---Mie olen antanu kaurapuuroa,neljää viljaa ym.ihan perus puurojaa kerran kaksi viikossa.yrjöälää syötin vanhoille koirille päivittäin,se sitten jäi kun sähkölaskut humpsahti aikas ylös hah. --Kun laittaa puuroryynit (kylmään) veteen yöksi likoamaan, niin ei tarvitse keitellä/haudutella uunissa niin kauan. Itse syötin joskus puuroa, johon laitoin hirssiä, tattaria, riisiä ja ohraa + porkkanaa, persiljaa tms.. Keitin kerralla ison satsin 10 litran kattilassa ja kun liotin ryynejä yön, ei tarvinnut keittää kuin ~30min. --Meillä on pennun kanssa ollut kahta sorttia puuroa ruokavalion osana (ei siis ainoana ravintona!). Allaolevista ohjeista tulee aika pienet satsit.
Puuro 1: Kanariisimaissivelli Puuroriisiä, kokojyväriisiä, pakastemaissia, samanverran jokaista. Sitä kiehutellaan n. 30-45min. Samaan aikaan uunissa (175c n 40min) paistetaan uunivuuassa maustamattomia kanankoipia nahkoineen. Kanankoivet perataan, puolet nahoista ja paistaessa valunut liemi säästetään. Lihat+ puolet nahasta+ paistoliemi lisätään riisi-maissi seokseen. Sauvasekoittimella vielä muusataan, koska maissia + kokojyväriisiä koiran on muutoin vaikeaa hyodyntää. Tämä puuro onkin ennemminkin eräänlainen kanavelli. Kanan osuus vellistäon meillä ollut vajaa puolet: tähän on päästy niin, että on laitettu desi puuroriisiä, desi kokojyväriisiä, desi maissia (6dl keitinvettä) ja 3 kunnon kokoista koipireittä.
Puuro2: Ohrapossuporkkanapuuro 2 dl ohraa, kiehuta 30min. Lisää muutama tuore porkkana+1.5dl kaurahiutaleita, hauduta vielä miedolla lämmollä 30min. Tämänkin olen pikaisesti sauvasekoittimella muusannut niin, että porkkanat sotkeentuu tasaisesti pikkupalasina joukkoon. Ihan viimeiseksi soseuttamisen jälkeen olen lisännyt n 500g rasvaista possun jauhelihaa ja antanut sen just ja just kypsyä hautumalla. Joskus laitan vielä vauvanruokaa (tyyliin juureskalkkuna-sose) joukkoon mausteeksi.
Kypsän puuron annan jäähtyä ja pakastan kerta-annoksiksi pakkaseen. Sulattelen aina pussin kerrallaan lämpimässä vedessä. Sulatettuun annokseen lisään usein lusikallisen raejuustoa, raakaa keltuaista ja lorauksen oliivioljyä juuri ennen tarjoilua.
Nappuloita annettiin ainakin meillä puuron joukossa ilman mitään ongelmia.
Näitä voi varmaan aika vapaasti itse muokkailla näitä puuroreseptejä. Meillä ainakin nämä ihan omasta hatusta tempaistut. Ainoana ruokana en kuitenkaan menisi näitä keitoksia hyvällä omallatunnolla syottämään... --Ohjeella by "oma pää": 1dl tattaria 1dl hirssiä En nyt muista miten oli rikottu by K-market, pahviloota 1dl irtonaista tavan riisiä 2 uutta porkkanaa, karkeena raasteena 2 valkosipulinkynttä silputtuna
1. Liotin yön yli ryynejä. 2. Laitoin liotusveden + sopivasti kypsennyksen aikana uutta lisää. 3. Uunissa oli 150C:ssa noin 3 tuntia + jälkilämmöllä jäähtyi. Aika tönkköä tuli, mutta pakastin sen annoksiksi.
Ja koiralla maistui hyvin (tosin kuivamuonan kaverina, en tiedä onko se hyvä?) Ja vatsakin tykkäsi. PS. Aikasemmin koira on nyrpistänyt valkosipulille joka on pilkottu raakana ruokaan. Ja kyllähän sieltä puurouunista hyvä haju tuli Äiskänkin nokkaan Ja vielä, saa vapaasti käyttää ohjetta, jos kelpaa.
Onko kenelläkään kokemuksia tai mielipiteitä sellaisesta puuroseoksesta koirille kuin Ripa - luonnollinen puuroseos koirille? En tiedä onko varsinaisesti uusi, mutta itse törmäsin siihen vasta nyt syksyllä.
Puuroseos on jauhettu ja sisältää:
Kaura, herne, soija, pellavansiemen, aurongonkukansiemen, sipuli, merisuola, soijaproteiini ja kuivatut vihannekset.
Valmistetaan sekoittamalla 1 osa puuroseosta ja 4 osaa vettä ja hauduttamalla hiljaisella lämmöllä 20 minuuttia.
Itseäni hiukan mietityttää tuo suola ja sipuli, mutta tilasin laatikollisen ja hyvin on maistunut koiruudelle. Ollaan kyllä siirtymässä enemmän raakarukointaan, mutta kait tuota voi välillä antaa. Kustantaa 25 € / 15 kg. Valmistetaan Naantalissa. En tiedä voiko tänne laittaa yhteistietoja suoraan, mutta minulta saa ainakin yksärillä yhteystiedot, jos kiinnostaa. Ainakin puuronsyöjille vois olla helppo ja maistuva vaihtoehto.
Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Helmikuu 14th 2009, 22:20, muokattu 1 kertaa | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 14th 2009, 22:01 | |
| HUNAJAA KOIRALLENarttuni siemennetään huomenna tuorespermalla. Minua kiinnostaisi tietää onko hunaja haitallista kantavalle nartulle? Entä pennuille niiden synnyttyä? Olen kuullut, että ihmisvauvoille ei saisi hunajaa antaa... miten on hauvavauvojen suhteen? Syötän koiralleni säännöllisesti aloevera-mehua. Tällä kertaa vuorossa on maustamaton mehu, jonka mausta koira ei oikein tykkää, joten ollaan sekoitettu siihen hunajaa ja vettä. Voinko mahd. tiineyden ja imetyksen aikana jatkaa tätä tsydeemiä? ---Koirista en tiedä, mutta tosiaan ihmisvauvoille hunajaa ei suositella ensimmäisen ikävuoden aikana. Jos haluaa ottaa oikein varman päälle niin voisiko tuota sekoittaa esim. ruokaan? --Itse olen joskus lukenut ettei koirlle pitäisi antaa hunajaa, syytä en moiseen tiedä. Mutta meillä ei ole koirille hunajaa annettu. --Mie olen antanu koirille hunajaa ja ihan myös pentuna ja olen antanut sitä myös omalle lapselle vauvana kun oli flunssa:)laitoin tuttiin hunajaa ja hyvin maistui...eikä ole ikuna tullu mitään ongelmia,,olis tosin kiva tietää miksei saisi antaa alle 1v hunajaa??sehän on puhdas luonnontuote eikä ole silleen varottavissa oleva yrtti kuten esim.valeriaana on. --Tässä linkki, jossa kerrotaan syystöä miksi vauvoille ei tulisi antaa hunajaa http://www.mesimestari.fi/hunajasivut/lapset.htm Itse olen koirilleni antanut noita siitepölyrakeita ja asian varmsitin maahantuojalta että ovat koiralle vaarattomia. Itse siis yritin niitä syödä, mutta meinas laatta lentää muutamaan otteeseen, sen verran ällön makuisia, vaikka mehuun ym. sekoitinkin... --no tuossakin tekstissä oli juttua että on hätävarjelua ja liioittelua:)(Varoitusteksti hunajapurkissa on hätävarjelun liioittelua ja erään halpahunajaa maahantuovan yrityksen aikaansaannos. Yritys toi hunajaa ey:stä ja sen ulkopuolelta eli maista joita ei voi purkissa mainita.) kuten minustakin:)hunajaa on ennen vanhaan annettu joka lähtöön ja ihan vauvoille myös joten nykyaika vain tekee kaiken muka niin "vaaralliseksi"...hunajaa antaisin uudelle vauvalle jos flunssa iskisi.mutta se jää kokematti kun ei enään toista mukulaa tule:) --Olen antanut hunajavettä ihan 1-2 päivän ikäiselle pennullekkin jos on ollut porukan pienin ja ei ole jaksanut tapella tissistä tai on ollut jostain muusta syystä huono imemään.Muutama kerta jokunen milli tuota hunajavettä niin johan piristyy. Samoin synnyttäneelle emolle olen antanut kananmunakeltuaisen+kerma+vähän hunajaa,tämäkin kummasti piristää ja antaa puhtia mammakoiralle. | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 15th 2009, 00:32 | |
| kasvismössöistä juttua Ajattelin, että voisin syksyllä hakee mummolasta salaatteja, kesäkurpitsaa yms., tehdä mössöä ja laittaa pakkaseen, mutta kuinka kauan kasviksissa säilyvät ravinteet.. Entä voinko sekottaa kasvismössöannoksiin lihat jo ennen pakastamista? Laiska kun olen, tuntuisi mukavalta ottaa mahdollisimman valmiita annoksia pakkasesta.. --Kyllä ne 3kk säilyy pakkasessa,salaatti vain muuttuu mustaksi pakkasessa joten sitä en suosittele pakastamaan:)Kaikkein parastahan on antaa tuoreena tai mieluummin kuivata salaatinlehdet näin niissä pysyy paremmin vitamiinit kuin pakasteena. Lihat ja mössö kannattaa antaa erikseen ruokana koska niiden sulamisaika on erilainen.Mutta jos on ihan kamalaa se ruokkiminen ettei koira millään syö pelkkää mössöä voi sekaan laittaa vähän lihaa maun vuoksi ---Miten tuo salaatinlehtien kuivaus onnistuu? En ole koskaan tullut ajatelleeksikaan moista.. ---Ihan samalla tavalla kuin kuivakukatkin kuivataan.otat salaatin ja annat sen kuivua auringonpaisteessa sitten kun se on sellainen kuivakäppyrä sen voi murentaa ja laittaa laatikkoon:) --Mä suunnittelin juuri antavani lihat ja mössöt yhtä aikaa. Osoitteessa www.saunalahti.fi/%7Eniniksi/nelsielinna/barf.htm kerrotaan just että mössöt ja lihat yhtäaikaa. Toinen kysymys kuuluu että mulle kävi semmonen moka että kasvismössöön meni yhden kynnen sijaan koko valkosipuli. Se mössö haisee ihan karmeelle, sen kai kuitenkin uskaltaa koiralle syöttää..? Mössöä oli noin 1,5 litraa. --valkosipulia saa syödä hirveesti että tulis ns.yliannos.Mie olen antanu omille koirille päivässä 1 kynnen silloin kun aina muistan Ja Barffaus tapoja on monia,jokainen etsii se oman tyylin --mun nirsoilija ei suostu syömään valkosipulia. Äijä bongaa sen makupalastakin ja sylkee ulos. Ajattelin, että kokonainen valkosipuli olisi helpompi vaikka työntää kurkkuun ja antaa jotain hyvää päälle tai sitten puolikkaan jemmaisi johonkin, siinä ei olisi niin paljon makua ja hajua kun jos sen murskaa. Kysymys kuuluu, että ehtiikö se imeytyä kun kerran kasviksetkin täytyy pilkkoa, jotta ne ehtisivät imeytyä. Äijällä on allergiaa/ yliherkkyyttä ja aina varpaanväliongelmia, joten mun tarttis saada tuo valkosipulikuuri läpi! --Voiko kasvismössöön laittaa mukaan pienen porkkanan naatteja? Tuossa olisi nyt nippu harvennustuotetta, aika pientä ovat vielä eli noin 10 - 15 cm korkeata kasvustoa. Entäs herneen versoja ja lehtiä? --porkkanat ok.herneitä kannattaa antaa silleen varovasti joillain koirille liika herne alkaa pierettämään --Joku mulle vain joskus väitti ettei porkkanan varret ja lehdet ole syöntikelpoisia. Herneitä noilla on tapana ryövätä suoraan maaltakin jos ei ehdi väliin! --no meillä olis koirat kuollu jo monta kertaa kun ovat syöneet joskus landella porkkanat kokonaisena varsine päivine pellolta:) en tiiä sitten miksi niitä ei saisi syöttää | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 15th 2009, 00:33 | |
| Pihlajanmarjoja mössöön
Onko jollakulla tietoa tai kokemusta voiko pihlajanmarjoja (siis pienissä määrin) antaa koirille raakana kasvosmössön mukana? Niissähän olisi paljon C-vitamiinia kai? --Saa antaa,jotkut koirathan vetelee niitä ihan kokonaisina kun saavat tertun:)(niin teki mun yksi sakemanni hah) ne on tosiaan aika tujua tavaraa joten ihan pieni määrä päivittäin tai kuureina riittää ---Meidän Viivi vetelee myös puskasta pihlajanmarjat, vielä siinäkin vaiheessa kun marjat alkaa mätänemään . Itse en ole kokonaisia marjoja soseeseen laittanut, mutta käytän kyllä C-vitamiinin lähteenä ruusunmarjajauhetta, jota olen ostanut luontaistuotekaupasta. --Voiko pihlajamarjoja kerätä nyt talteen ja pakastaa talven varalle? Kärsiikö niiden c-vitamiini siitä? Vai onko myös siitä haittaa, jos marjat soseuttaa esim. tehosekoittimessa ja sitten pakastaa pikkuisiin pusseihin? Niin, että se riittäisi kerta-annokseksi useammalle koiralle?
Onko koiran c-vitamiinin tarpeesta olemassa ajantasaista tutkimusta? Kun kysyin asiasta eläinlääkäriltä, niin hän vastasi, ettei koira tarvitse lisäravinteena c-vitamiinia, koska koira valmistaa sitä itse. En oikein jaksa uskoa tätä, kun ihminenkin tarvitsee sitä ja nykyajan koirat elävät ja ruokitaan toisin kuin "ennen vanhaan --Jos vain jostain löydät hyviä marjoja kerää ihmeessä talteen joko soseena tai sitten ihan kokonaisena...täällä ainakin on niin rusinoita kuivuuden takia kaikki marjat ettei noita edes kehtaa kerätä kuten on mustikatkin. Jep tuosta asiasta on se kaksi puolta toiset ja varsinkin eläinlääkärit sanoo ettei tartte mutta sitten on osa lekurista jotka tietävät jotain näistä luontaishoidosta kuten meidän oma lääkäri hän taas suosittelee c vitamiini lisän antamista --Kyllä meidän tilalta löytyy ihan kelvollisia pihlajanmarjoja ainakin niistä kohtaa, missä vesisuonet kulkee järveen päin. Kummassakin (sekä pora- että rengas)kaivossa on vesi riittänyt, vaikka 200 metrin päässä asuvalta naapurilta kaivo kuivui. On ollut silloin 1920-luvulla ilmeisen taitava kaivon paikan katsoja --Tein mielenkiintoisen havainnon tässä muutama päivä sitten: ennen Viivi tosiaan söi ihan himona ruusunmarjoja puskasta, mutta nyt kun sai ensimmäisen kerran tilaisuuden siihen tänä kesänä, se otti yhden marjan suuhun, mietti hetken ja sylkäisi sen pois. Tämän perusteella voisin olettaa että se saa nykyisin jotain ravinteita / vitamiineja joita siltä ennen puuttui . Mukavaa oli huomata tällainen muutos --Täytyy tunnustaa olemattomat biologian tietoni ja kysellä tyhmiä. Onko pihlajamarjojen värillä väliä? Kun meidän tilalta löytyy puita, joissa marjat ovat aivan punaisia ja sitten osassa marjat ovat oranssinvärisiä. Nekö ei oo vielä kypsiä ja onko niissä sitten vähemmän c-vitamiinia | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 15th 2009, 00:34 | |
| Juttu mullan syönnistä ja madoista
barf-ruokaileva koirani popsi multaa ja hiekkaa eilisestä alkaen. tämä on uutta. sillä on vajaan kolmen viikon ikäiset pennut. mitäköhän se mahtaa siitä mullasta saada, mitä ruokavaliosta puuttuu? --Homeopaattinen Calcarea Carbonicum C 6. 1 rae kaksi kertaa päivässä 5 päivän ajan. Circlum Farmasiasta saat haettua tai tilattua postitse.
Aine annetaan koiralle PUHTAASEEN suuhun vaikka kahden PUHTAAN teelusikan välissä murskaten, ja sen jälkeen kopistat murut lusikasta koiran suuhun. Itse pyyhin lusikan puhtaaksi vielä koiran huulella. Aine pitää liueta suussa, ei vatsassa. Ei ruokaa eikä juomaa ennen aineen antoa eikä sen jälkeen n. 1/2 tuntiin. Purkista saat kätevästi rakeen annosteltua purkin korkkia hyväksikäyttäen. Itse annan usein illalla viimeksi, kun koirat ovat jo menneet nukkumaan. Älä koske rakeisiin käsin, älä laita mahd. lattialle pudonneita rakeita enää takaisin purkkiin, säilytä rakeet HAJUTTOMASSA paikassa huoneen- lämmössä. Saat apteekista "käyttöohjeen" rakeille, kun pyydät. Älä säilytä lähellä kännykkää ja sähkölaitteita. Rakeet maistuvat hyvälle, aine on ympätty maitosokeripalleroihin.
Jos ohjeessa jotain epäselvää - kysy.
Anna tämän jälkeen 5 päivän päästä tästä kuurista Vogein Urticalsinia 3-4 tabl kaksi kertaa päivässä sama viisi päivää. Luontaistuotekaupasta.
Urticalsinin voit uusia ainakin kerran vielä imetyksen aikana. Koko ajan ei pidä syöttää näitäkään. Samoin pennuille voit antaa 1-2 tabl kerran tai pari päivässä Urticalsinia muutaman päivän ajan pari - kolme kertaa ennen niiden lähtöä uusiin koteihin. Pienille yksi tabl, isommille jo muutama kerralla.
Nartun ruokintaa pitää muuttaa monipuolisemmaksi, ettei tule puutteita. Silakkaa tai muikkua ruotoineen, kanansiipiä, kananmunia kuorineen, maitotuotteita esim. Ab-piimä, kermaviili, raejuusto ym. Rasvaa: voita, eläinperäistä rasvaa ja kuureina muutaman kerran vähän kalanmaksaöljyä. Sisäelimiä pitää myös muistaa antaa jonkin verran. Onhan kasvissössö monipuolista? Pitäisi olla, kiinnitä siihen huomiota. Jos epäilet, ettei ole, käytä valmiita ruokia apuna. Pääasia, että nartulla riittää maito ja pennut kasvavat hyvin. Narttu ei saa mennä huonoon kuntoon imetyksen aikana.
Itse lisäisin jonkin hyvä monivitamiinin/hivenainevalmisteen,jota antaisin kuureina. Tämä oma mielipiteeni, oikeassa barffissa näin ei tehdä. --Itse olen käyttänyt urticalcinia jo ennalta/ja tai koko ajan pitkälle imetyksenkin aikana.
Lähinnä ennakkoon vahvistamaan sikiökalvoja,edistämään kalkin imeytymistä emällä (tärkeää) kuin myös ehkäisemään mahdollisien kalkkikramppien tuloa. Urticalcinin myös oletetaan saattavan auttavan yleensäkin omituisten juttujen popsintaan,varsinkin jos kyse on imeytymishäiriöstä.
Olen myös antanut pennuille säännöllisesti urticalcinia ruuan joukkoon kohtapuolin kiinteälle siirtymisen aikoihin ja sitä jatkettu uudessa kodissa jonkun aikaa,jonka jälkeen pennut saa sitä kuureittain vuoteen asti.
Lea,miksi ei voi antaa "kokoaikaa"? Onko nyt kyse siis barffikoirista pelkästään,vai mikä siis on syy ? Kiinnostaa... --Mielestäni olen nähnyt nokkoskalkin käyttöohjeen aina kuureina. Itse ajattelen sen niin, että koska kalkki on osin homeopaattisin menetelmin valmistettu yhdistelmäkalkki, niin sitä sen takia käytetään vain kuureina. Homeopaattisia aineitahan ei käytetä yleensä pitkiä aikoja - jos näin kuitenkin tehdään väärillä vahvuuksilla, niin ne voivat alkaa toimia jossain tapauksessa ikään kuin"väärinpäin."
Mutta mikä on se käytön oikea pituus missäkin tilanteessa, se onkin sitten jo eri asia....varmaan kroonikoilla on käytössä aivan eri ajat kuin jossain akuutissa tapauksessa.
Onko Sinulla BB kokemuksia jo pentujen kasvuvauhdista, luuston kehityksestä ja lonkkatuloksista oman mallisellasi ruokinnalla? Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla.
Omalla ison rodun pennulla annoin kasvuaikana useamman kuurin Urticalcinia, ja minkäänlaisia kasvukipuja tai muuta vaivaa ei ollut vaikka kasvoikin todella nopeasti. Myöhemmin myös A:n lonkat.
Tällaisen jutun löysin immeispuolen lääkinnästä: " Lääkäri Merja Riska kertoo, että Vogelin Urticalcin ja Vitaforce kuuluvat niihin tuotteisiin, joita hän useimmiten suosittelee potilailleen. Myös hän itse sekä kaikki kolme perheen lasta syövät Urticalcinia ainakin pari parin, kolmen kuukauden mittaista kuuria vuodessa. Merja Riska kertoo tutustuneensa Urticalciniin lapsena.
Jo äitini syötti minulle lapsena Urticalcinia, koska olin äärimmäisen hankalasti allerginen lapsi. Urticalcin sopiikin mielestäni erityisen hyvin perheisiin, joissa on allergiaongelmia. Niinpä suosittelen sitä jo pikkulapsille yhden vuoden iästä lähtien. Annokset ovat näin pienelle lapselle 2 tablettia aamulla. Leikki -iästä, 34 -vuotiaasta kouluikään annos on 24 päivässä ja kouluikäisille 4 tablettia aamuin illoin.
Merja Riskan mielestä Urticalcinia ei tarvitse välttämättä syödä jatkuvasti, muutamien kuukausien pituiset kuurit muutamia kertoja vuodessa tuntuvat sopivan useimmille.
– Usein aloitus on hyvä tehdä tammi-helmikuussa, ainakin, jos kärsitään siitepölyallergioista. Silloin syöntiä voi jatkaa koko keväänkin.
– Urticalcin vahvistaa immunologisesti erityisesti allergioista kärsiviä, mutta muitakin. Sehän parantaa kalsiumin imeytymistä, ja siitä taas on monenlaista hyötyä.
Urticalcinissa oleva nokkonen tunnetaan yleisvahvistavana kasvina kaiken kaikkiaan. Kun kalsium imeytyy paremmin, voidaan hyödyntää kasvikunnan tuotteiden kalsium ja kalsiumvalmisteet paremmin. "... --Tuosta allergian liittyvästä en urticalcinista tiennytkään.Aina sitä uutta oppii
niin ja tarkennan vielä,etten siis koko ajan ole antanut minäkään,muutenkuin noissa "vauvahommissa" on tullut pitempiä putkia siis.
Ja vastaus kysymykseesi.On kokemusta,niin paljon ja niin vakuuttavaa,ettei kovin helposti minun systeemeitä enää muuteta.Pikkufiksailuja saatan tehdä vähän niinkuin omaksi mielenkiinnoksi,mutta pohjatyö on täysin selkeä. Toki olen kiinnostunut kaikesta ruokintaan liittyvästä,vaikkei se samaa olekaan,kuin omani,koska kaikesta voi olla hyötyä,kun on avoimin mielin. Ainoa,mikä ei kiinnosta pätkääkään,on teollinen ruoka.
Tällä hetkellä on työn alla itsellä viittä vaille kuvaukseen menossa erittäin vaikean rodun edustaja,jonka rodun sairasprosentteja edes uskalla mainita.Tämä on ruokittu ja liikutettu samoin,kun nuo edelliset isot,joiden rotu siellä ongelmapään kärjessä myöskin killuu.Siksi odotan ja jännitän mielenkiinnolla noita kuvauksia,niissä se totuus viimekädessä paljastuu.Siinäkin mielessä on mielenkiintoista,että minun systeemit poikkeaa tämän rodun kanssa täysin muitten systeemeistä,joten siksikin on mielenkiintoista.Tähän asti kaikki on mennyt hyvin,joka jo on melko ihmeellistä rodussa...Minkäännäköistä oireilua luustossa ei ole ollut ja jalatkin on harvinaisen suorat.Mutta,viimekädessä kuvaukset sitten kertoo,mikä on tilanne.Ja siinäkin mielessä mielenkiintoista,kun tiedetään,että arvostelu täällä Suomessa ei kovin löysää ole
Tietty täytyy muistaa,että noitten isojen ongelmarotujen kanssa kaikki on suhteellista,mikä sitten on realistisen hyvää,mutta yrittänyttä ei laiteta --Vappu: Itsekin syötän pikkukoirulille kalat aivan pikkuisen keitettynä siis silakat ja muikut, kun muuten ei niitä syö. Lohen voi antaa raakana, mutta muut sintit pitääkin keittää matovaaran takia. Keitinveden voi käyttää myös hyödyksi vaikka juomavetenä.
BB:lle tsemppiä "luonnolliseen" pentukasvatukseen. Laitahan tuloksia tulevaisuudessa. --Kun kalat on käynyt pakasteen kautta ei matovaaraa ole vaikka raakana syöttäisi. Käsittääkseni lohessakin voi olla matoja samalla lailla kuin muissakin kaloissa. --Kyllä "matokaloja" ovat hauki, ahven, kuha, kiiski ja made.
Sama tieto Wikipediasta: "Matoa esiintyy endeemisenä Oulujoen vesistössä ja lähialueilla. Tartunnan voi saada ainoastaan syömällä haukea, ahventa, kuhaa, kiiskeä tai madetta. Kalan kypsentäminen ja pakastaminen tuhoavat toukat, mutta esim. graavisuolaus tai kylmäsavustus eivät riitä tappamaan taudinaiheuttajaa. Lapamato voi olla hengenvaarallinen,ellei se poistu suolistosta ajoissa".
Jos lohikaloista voisi saada matotartunnan, olisi suomalaisilla mahat pullollaan matoja graavilohen ja kylmäsavulohen syömisestä. Suolaaminen ja mieto lämmittäminen kun ei poista matovaaraa.
Pakastaminen on kyllä hyvä konsti matojen tappamiseen - pitää vain pakastin olla tarpeeksi kylmällä ja pakastusaika tarpeeksi pitkä, että varmasti sitten pökertyvät.
Muikkua, silakkaa ja lohta voi siis syötää aivan turvallisesti tuoreena koirille ja kissoille. --Ei kai kukaan suoraan tuoreeltaan kalaa suolaakaan. Meillä on suvussa aina myös graavilohi mennyt pakasteen kautta. Eli kala suolataan vasta kun se on tullut pakastimesta. Näin ei todellakaan ole vaaraa että olisi mahat matoja pullollaan. Mutta hyvä niin jos ei noissa kaloissa todella matoja ole. Itse olen kyllä käsittänyt, että ero lohikaloihin on siinä, että lohikaloilta ei ole tavattu lapamatoja kalan lihasta. Voin toki olla väärässäkin. En ottaisi kyllä itse riskiä tuossa, kun olen oppinut, että lohikalakin pitää aina pakastaa. Eikä siitä pakastamisesta suurta vaivaa ole. --Alkoi itsellä kiinnostaa tämä asia, joten vähän etsin tietoja ja löysin tällaista..
IHMISEN LAPAMATO eli leveä heisimato
TUNNISTUS: 5 - 10 mm:n pituiset toukat lihassa tai sukupuolielimissä, myös muiden sisäelimien pinnassa.
ESIINTYMINEN: hauessa, mateessa, ahvenessa, kiiskessä, lohessa, taimenessa ja nieriässä, lohikaloilta ei ole tavattu lihassa, ei esiinny lahnassa
AIKUINEN LOINEN: 2 - 9 m, jopa 15 m pitkä
TORJUMINEN: älä syö liian vähäsuolaista mätiä, graavisuolaus ei riitä tappamaan toukkia lihasta tai mädistä. Kypsennä kala kunnolla tai pakasta kala. Kalan keittoajan tulee olla vähintään 10 - 15 min, paistoaika pannulla 15 - 20 min, suurten kalojen jopa 40 min. Lapamadon toukka kuolee -10 oC:een lämpötilassa. Pieni kala tai mätierä on turvallista n. 12 tunnin, suuri kala n. 24 tunnin pakastamisen jälkeen.
Lähde: Jukka Ruuhijärvi, Suomen Riista- ja kalantutkimuslaitos, Suomen eläimet, WSOY | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 15th 2009, 00:36 | |
| MITÄ EI SAA KOIRALLE ANTAA SUKLAA
Suklaa sisältää theobromiini-nimistä ainetta, joka on koiralle vaarallista. Tätä ainetta on suklaan lisäksi myös teessä, kahvissa ja cola-juomissa. Suklaassa sitä esiintyy vaihtelevia määriä laadusta riippuen. Maitosuklaa sisältää teobromiinia noin 1-2 mg/g, tumman suklaan teobromiinipitoisuus saattaa olla kymmenkertainen. Tavallisessa taloussuklaalevyssä teobromiinia on eniten, n. 680 mg. Koiralle hengenvaarallinen teobromiiniannos on 100-250 mg / painokilo.
Suklaamyrkytyksen oireet eivät tule välittömästi syönnin jälkeen, vaan teobromiinin imeytyminen elimistöön kestää n. 10 tuntia. Koiralla lievän teobromiinimyrkytyksen oireita ovat janoisuus, levottomuus, yliaktiivisuus ja yliärtyvyys sekä ripuli. Jos annos on suurempi tai jos sitä toistetaan, saadaan rajuja keskushermostoperäisiä oireita: huimaus, tajunnanhäiriöt (pyörtyily), kiihtynyt syke ja hengitys, tärinä. Vakavan myrkytyksen oireita ovat edellämainittujen lisäksi raajojen lihasten hallintakyvyn menetys, tajunnanmenetys, yleinen heikkous, kooma ja kuolema.
Ensiavuksi sopii tavallinen lääkehiili. Jos suklaan syömisestä on kulunut vain vähän aikaa ja määrä on ollut suuri, voi eläinlääkäri tyhjentää mahan. Jos teobromiini on ehtinyt imeytyä, ei tyhjennystä enää kannata tehdä, mutta lääkäri saattaa määrätä lääkitystä esim. sydämen rytmin korjaamiseen tai keskushermoston oireiden hoitoon.
KSYLITOLI
Ksylitoli aiheuttaa koiran veren sokeripitoisuuden nopean laskun ja nostaa insuliiniarvot korkealle. Pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa koiran kuoleman. Kokeissa on todettu, että jo 1 g ksylitolia koiran painokiloa kohden saa aikaan veren seerumimuutoksia. Tilanteeseen vaikuttaa myös se, onko koiran suolistossa ruokaa. Jos on, ruuan glukoosi kompensoi ksylitolin aiheuttamaa sokeriarvon laskua.
Ensiavuksi ksylitolimyrkytykseen voi koiralle antaa sokeria. Sopiva määrä on teelusikallinen koiran painokiloa kohden. Jos kuitenkin koira on tajuton tai kouristelee, se on välittömästi vietävä eläinlääkäriin saamaan suonensisäistä sokerihoitoa.
Huom! mikäli annat koirallesi ihmisille tai muille eläimille kuin koirille tarkoitettuja vitamiinivalmisteita, lue tuoteseloste huolellisesti, sillä tuotteet saattavat sisältää ksylitolia.
MYRKYLLISIÄ HUONE- JA LUONNONKASVEJA
alppiruusu atsalea hyasintti joulutähti kalla kielo kirjovehka kolibrikukka kurjenmiekka marjakuusen marjat ja lehdet muratti narsissi peikonlehti puksipuu sormustinkukka suokorte tuija tulppaani tyräkit ukonhattu (huom! lista ei ole täydellinen. Siihen on kerätty vain joitakin yleisimpiä kasveja.) NIKOTIINI
Koira saattaa saada nikotiinimyrkytyksen tupakkatuotteita pureskelemalla. Aluksi nikotiini kiihottaa keskushermostoa, mutta myöhemmin hermosto lamaantuu. Hengityslihaksiston ja hengityskeskuksen lamaantuminen aiheutta kuoleman. Hengenvaarallinen nikotiiniannos koiralle on 20-100 mg. Huom! Tupakka-askin kyljessä ilmoitetut nikotiinimäärät kertovat saadun nikotiiniannoksen tupakkaa poltettaessa, syötynä nikotiiniannos on huomattavasti suurempi ja siten vaarallisempi.
Oireita ovat kuolaaminen, pahoinvointi, oksentelu, vatsakipu, lihasheikkous, lihaskouristuksen ja –nykäykset, refleksien häviäminen, heikko pulssi sekä raajojen ja korvalehtien kylmyys
Hoitona oksennuttaminen, lääkehiilen antaminen sekä eläinlääkärin antama hoito.
SIPULI
Sipuli sisältää sulfidiyhdisteitä, jotka vahingoittavat koiralla veren punasoluja ja voivat aiheuttaa anemiaa. Myös erilaisia vatsaoireita saattaa esiintyä. Pieninä määrinä (esim. ihmisten ruuissa kohtuudella mausteena käytettynä) sipulin satunnainen nauttiminen ei vaadi mitään toimenpiteitä, mutta suuren sipulimäärän syömisen jälkeen voidaan tarvita oireista riippuen hoitoa ja veriarvojen tarkkailua. Vaikka sipuli ei olekaan koiralle mikään myrkky, se ei silti ole raaka-aine, joka sopii koiran ruokavalioon.
AVOKADO
Avokado on koiralle myrkyllinen, sillä se sisältää ainesosaa (englanniksi persin), joka vahingoittaa sydänlihasta. Kyse ei ole pelkästään lehdistä tai siemenistä, vaan koko hedelmästä. Haitallisen määrän rajaa ei tiedetä.
RUSINAT / VIINIRYPÄLEET
Rusinoiden ja viinirypäleiden on todettu aiheuttavan koirille munuaisvaurioita ja jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä. Tutkimuksissa ei ole selvinnyt, mikä ainesosa aiheuttaa ongelmia eikä myöskään ole tarkkaan määritelty haitallisen määrän rajaa. Tästä aiheesta olen yrittänyt löytää lisää tietoa, koska tiedän joidenkin ihmisten antavan ongelmitta koirilleen rusinoita esim. koulutuspalkkiona, mutta kovin paljoa tietoa en ole löytänyt. Asiasta on kuitenkin varoiteltu muutamissa englanninkielisissä artikkeleissa, mm. ASPCA Animal Poison Control Centerin v. 2002 julkaisemassa raportissa.
Otettu koirakoplan sivuilta...hm...no olen mie kyllä antanu rusinoita ja viinirypäleitä,,,näitä käytetään ihan hoidoissakin...samoin kuin tuo sipuli, | |
| | | kitiska Sekoboltsi
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA Helmikuu 15th 2009, 00:37 | |
| Nivelrikkoisen koiran ruokavalion pääperiaatteet lyhyesti: (ohje kokonaisuudessaan löytyy esim. yahoogroupsin BARFSuomi-listan files-kansioista)
Kaikki ylipaino pois. 1.Ei enää minkäänlaista teollisesti käsiteltyä ruokaa. - Koskee myös makupaloja! 2.Ei enää minkäänlaista keitettyä ruokaa. - Kaiken ruuan tulee olla raakaa. 3.Ei enää mitään viljatuotteita, mukaan lukien riisi. 4.Eläinperäisen ruuan vähentäminen voimakkaasti. - Punainen liha ehdottomasti kielletty. Annettava liha on joko kanaa tai possua, ns. valkoista lihaa, kala on myös hyvä vaihtoehto. Sisäelimien määrän minimoiminen. 5.Ei maitotuotteita vähäkalorista jogurttia lukuunottamatta. 6.Hedelmät ja vihannekset muodostavat 70 - 90 %:a dieetistä. - Nämä tarjotaan soseutettuina. Kiellettyjä vihanneksia nivelvaivaiselle ovat peruna, tomaatti ja munakoiso (ns. nightshades). 7.Lisätään tietyt vitamiinit, mm. c- ja e- vitamiinit ja määrättyjä öljyjä sekä jokin nivelten hyvinvointia tukeva valmiste, esimerkiksi vihersimpukkakapselit. Näitä vaihtoehtoja on useita, hintaa ja laatua kannattaa vertailla tarkasti. Papan tämänhetkinen päiväruoka koostuu 1 -2 kanankoivesta sekävähintään puolesta kilosta soseutettuja vihanneksia tai hedelmiä. Naudan rustoja annan myös mahdollisimman usein. Käytettävä nivelvalmiste on tällä hetkellä reseptillä saatava Arthryl.
Kasvisoseeseen olen käyttänyt mm:
kurkkua kesäkurpitsaa erilaisia salaatteja paprikaa omenaa hunajameloonia banaania porkkanaa
Koira on rottweiler. Nyt on täysin levossa ja siksi vain yksi koipi. Siivet voivat ehkä olla pienemmälle koiralle parempi vaihtoehto. Leikkaan koivesta niin paljon lihaa irti kuin saan ja sekoitan kasvisoseeseen. Kun on syönyt sen, saa jälkelle jääneen lihaisan luun.
Lisäksi syö Cartivetia sekä NeurobionForte nimistä B-vitamiinivalmistetta.
--Miksei punaista lihaa saa antaa nivelrikkoiselle koiralle?? Luulen, että tuo perustuu siihen, että että reumaa sairastavat ihmiset ovat huomanneet punaisen lihan huonontaneen oloa. Jotkut vaihtoehtohoidot " sallivat " lääkäritkin neuvovat kokeilemaan tuon punaisen lihan pois jättämistä. Myös monet fibramyolgiaa sairastavat ovat huomanneet punaisen lihan aiheuttavan selkeästi oireita. Tiedän ihan lähipiiristäkin. Miksei siis tuo pidä paikkaansa, ainakin osalla, myös koirilla nivelrikossa. Itselläni on yksi nivelrikkoinen 10, 6 vuotta ja noin 43 kg nykyisellään, iso koira ( nivelrikko toisessa eturanteessa ja lievä niskassa, jotka on muodostuneet iän myötä paikkoihin, jotka pentuna loukkasi ) jolle en anna punaista lihaa enään. Koira on oireillut noin vajaa vuoden. Koira on aina syönyt kotiruokaa, joten vaihdoin vaan lihan. Riisiä saa kyllä pohjana edelleen, koska en ole mitään siitä huomannut tulevan. Nuo erilaiset lisäravinteet, öljyt ja vitamiinit , kuten täällä on jo mainittukin, ovat hyväksi, ja apua saattaa tosiaan löytyä joillekin myös erilaisista vaihtoehtohoidoista, kuten akupunktiosta. Kannattaa kokeilla. Myös homeopatiasta löytyy lievitystä, mutta koira kannattaisi käyttää ammattilaisella, ellei itse paljoa tiedä, sillä koira voi vaatia tyyppilääkityksen. Meillä käytetään myös nivelrikkoon homeopatiaa, jota on käytetty muihinkin juttuihin tarvittaessa jo noin 10 vuotta. Mummeli painaa vielä melkein päivittäin kolmen vartin - tunnin kuntolenkinkin, ja vauhtikin on niin kova, että täytyy vähän toppuutella tuon nivelrikon takia. Jokaisen kannattaa tutkailla omaa koiruuttaan niin tässä kuin monessa muussakin, kaikkiin ei kaikki samalla lailla vaikuta, mutta siksi kannattaa kokeilla. Ja tällainen palsta on hyväksi, kun voi puhua ja jakaa ennakkoluulottomasti kokemuksia ja vinkkejä samanmielisten kanssa Sen vaan voin todeta, että " luomupuolella " ja vaihtoehtopuolella löytyy uskomattoman paljon tueksi koululääketieteelle, ja osaksi jopa sen tilallekin
--Aloe vera ja luomupersikka on auttanut monelle. Sitä valmistaa Forever Living Products ja sitä saa itsenäisiltä jälleenmyyjiltä ympäri Suomen. --Edelleen perään tota nivelrikon ja punaisen lihan yhteyttä Mulla siis reumaa sairastavat lapset ja kävin tässä viikolla Reumasäätiön sairaalassa olessamme pitkän keskustelun yhden tutkijan kanssa aiheesta -> ei ole mitään näyttöä että punainen liha millään tapaa pahentaisi reumaa sairastavan tilaa (tämän olen kyllä omien lasten kanssa myös todennut) eli oisko tää taas että jollekkin auttaa ja toiselle ei ja johtuu jostain ihan muusta kuin sairaudesta (siis auttaako vai ei) Suola nyt on ihmisellä sellainen mitä pitäs vähentää,mutta sehän on ihan loogista,suolahan kerää nestettä.Vähärasvainen ja paljon kasviksia sisältävä kait sit liittyy lähinnä painonhallintaan,ylipainohan rasittaa niveliä. Eli mihin siis teidän mielestä perusruu toi ei punaista lihaa-juttu? --Taikauskoon. Teoriassa jonkinlainen vaikutus voisi olla sillä, että punaisen lihan pilkkominen ruoansulatuselimistössä on kovempi homma kuin vaalean, mistä seuraa myös se, että kuona-aineita muodostuu enemmän. Kuona-aineet puolestaan vievät elimistöltä huomiota pois tulehdusten käsittelystä, jolloin reuman tulehduksenomaiset vaikutukset, kuten turvotus ja sen aiheuttama kipu, voivat lisääntyä. Mutta jotta tuo olisi mahdollista, täytyisi minun käsittääkseni potilaan olla reuman lisäksi muutenkin sen verran heikossa kunnossa, ettei immuunijärjestelmä toimi normaalisti.
Koirien kohdalla todennäköisyys moiselle on vielä pienempi, kun koiran ruoansulatus kerran on erikoistunut juuri lihan käsittelyyn ja siitä syntyvien kuona-aineiden poistoon. ---Itse kyselin tuolla barffilistalla kasvisten antamisesta ja sain vastaukseksi että liha happamoittaa elimistöä ja se vaikuttaa juuri niveliin. Kasvikset sitten taas tekevät puolestaan elimistöä emäksiseksi. Koiran elimistö on kuitenkin erilainen kuin ihmisen joten asioita ei voida suoraan verrata.
Olkoon minkälaista taikauskoa jonkun mielestä hyvänsä niin oman nivelrikkoisen koirani kanssa muutos oli valtava kun lopetin punaisen lihan antamisen,vähensin lihan määrää muutenkin ja aloin syöttämään sille paljon kasvissosetta. Ja se oli aivan konkreettinen muutos, ei mitään toiveajattelua. Koirasta tuli iloinen, leikkisä ja todella energinen kun se oli siihen saakka lähinnä vain maannut paikallaan sisällä.
Vanhenevan koiran aineenvaihdunta hidastuu, munuaisten toiminta heikkenee ja ruokaa on ihan hyvä keventää kasvisosuuden lisäämisellä. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA | |
| |
| | | | VANHALTA PALSTALTA POIMITTUJA JUTTUJA | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |