Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vierailija
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyTammikuu 25th 2012, 12:41

Auttaisiko joku aloittelijaa? :) Minulla on tuo karvakasa (ensimmäinen koirani) ollutkin vasta muutaman kuukauden, ja tämä parhaan ruoan etsintä on todellakin vielä vaiheessa, joten moni asia mietityttää...

Muutama kaveri kovasti puhuu barffauksen puolesta, eikä se todellakaan pöllömmältä kuulosta. Ainoa vain että en omista autoa tahi normi vuokra-asunnon pakastinta suurempaa säilytysmahdollisuutta(kämppiksen kanssa asuessa on ihmisruuasta jo aika pinkeänä), joten vähintäänkin olosuhteiden pakosta nappulalla ollaan menty. Ei niin ettenkö tunnusta ihan rehellisesti että uutena koiranomistajana nappula on myös ollut se helpompi vaihtoehto. Paha minä...

Koira tuli minulle lokakuun lopulla piirun alta puolivuotiaana, ja nyt ikää on melkein se 9kk. Aloitettiin Brit Caren Puppy Lamb&Ricella, joka tuolle ahmatille vähemmän yllättäen meni alas ongelmitta. Söisi varmaan itsensä hengiltä jos jättäisi säkin auki lattialle. Nyt jälkeenpäin ajatellessa en osaa ihan satavarmasti arvioida mikä niitä satunnaisia vähän löysempiä tuotoksia aiheutti, oliko ruoka vai vaan yksinkertaisesti alkuvaiheen välillä överiksi mennyt namittaminen. Todennäköisesti jälkimmäinen. Olen syyllinen.

Britiä syötiin muutama säkki ja sekaan sai Mustista ja Mirristä Naturedietin märkäruokaa (http://www.naturediet.co.uk/products2.html). Sitten kuulin erään ystävän kehuvan kovasti Jahti&Vahtia ja J&V Junioria onkin nyt vielä kaapissa säkinpohjallinen jäljellä. Kaverina tälle on edelleen saanut Naturedietiä, Best-Inin härkä- ja kanarisottoa tai sitten Kennelpakasteen lihaseosta. Pari purkkia jotain Pirkan ja Lidlin (puistatus) märkäruokia on hätätilanteessa uponnut myös, mutta ei varmaan tarvinne erikseen mainita että laadun näki heti seuraavilla lenkeillä. Enpä tee tätä halpisruokavirhettä enää ikinä.

Josko pääsisin hiljalleen asiaan... Eli olen tässä miettinyt nyt seuraavaa siirtoa ruokinnan suhteen ennen kuin tuo J&V:n säkin pohja tulee vastaan. J&V on maistunut todella hyvin (mikäpä tuolle jätemyllylle ei alas menisi..) ja kakka on hyvälaatuista, ainoa että olen ollut huomaavinani että kakkaa nyt enemmän kuin ennen. En sitten tiedä mitä se merkitsee vai merkitseekö mitään.

Päässä pyöriviä kysymyksiä on lähinnä se, että missä vaiheessa tuo penturuoka kannattaa vaihtaa "normaaliin"? Samaten olen tässä pohtinut että lieneekö vain tämä talvi ja kuiva ilma joka on saanut pikkumiehen rapsuttamaan itseään enemmän (mitään en turkista ja ihosta löydä, eikä se rapsuttaminen sentään maanista ole), ja onko joku ruoka itsessään parempaa kuivalle turkille kuin nämä mitä nyt ollaan ehditty kokeilla vai pitäisikö minun älytä ottaa mukaan joku ravintolisä tai -öljy?

Ja vielä viimeiseksi se tyhmä kysymys: Onko mitään haittaa, jos ei-barffaavalle koiralle välillä kuitenkin antaisi esim. luita? Lähinnä siis mietin, että onko ei-barffaavalle koiralle mitään vaaraa esim. jostain luunkappaleista, tai sulaako tavara yhtä tehokkaasti tai jotakin. En minä edes tiedä, mutta kaikkea idioottia pitää aina kysyä :D
Takaisin alkuun Siirry alas
JonnaH
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
JonnaH


Viestien lukumäärä : 561
Join date : 09.02.2009

Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyTammikuu 25th 2012, 13:11

Jw on hyvä ruoka. Mie en oo penturuokia oikeestaan ikinä syöttäny ku tahtoo kasvaa niil liian nopeesti. Seka ruokintaa voi käyttää mieki siirryin nyt 90% nappulasta ja 10% raaka ruoasta päin vastaseen. Tosin nappulaa pyrin olemaan syöttämättä ollenkaan mut aion ostaa vara säkin jos unohan ottaa sulamaan lihoja.
Saat varmasti parempiakin ohjeita :)
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyTammikuu 25th 2012, 15:49

Aina kannattaa myös nappulakoiralle olla öljyjä ja tosiaan niinkuin Jonna sanoi niin myös raakaa. Nappuloissakaan ei aina ole mitä tuoteseloste antaa ymmärtää. Kyllähän koira niillä elää, toiset on laadukkaampia kuin toiset ja toi JW on hyvää. Mutta esim lohiöljy, tai nutrolinin öljy ei ole haitaksi. Öljyjäkin voi ja kannattaa vaihdella. Välillä lohiöljyä sit kylmäpuristettua oliiviöljyä. Koira saa niistä hyvin omegoita mikä on myös iholle ja turkille hyväksi. Öljyjen päiväykset on pitkiä ja niitä ei tartte laittaa joka päivä. Jos vaikka joka toinen - kolmas päivä lorauttaa vuorotellen lusikallisen joukkoon niin avot. Mekin tuolle koiralle raksujen kanssa annetaan millon mitäkin : lihaa,rasvaa,kalaa,kanaa,öljyjä ja sitten usein teen kasvissoseita pakkaseen jopa ihan pähkinöistäkin (cashew,auringonkukan kuorittu siemen). Pähkinät sisältää hirmu hyviä rasvoja myös. Tuota kasvis-sosetta laitetaan "kuureina". Eli aina kun otan valmiin satsin pakkasesta, laitan joka aamu 1tl kasvis-sosetta napujen päälle, sit kun loppuu nii pidän tauon.

Tekstistä tuli varmaan aika sekametelisoppa mutta kun nappuloidenkin kanssa antaa lihoja ja öljyjä niin turkkikin voi paremmin. Ja lihat aina raakana.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyTammikuu 25th 2012, 15:51

Joo ja penturuoan voi jättää jo tuon ikäseltä pois. Penturuoka tuppaa kasvattamaan koiraa hurjalla tahdilla ja juurikin myös lihottamaan niin en suosi näitä. Aikuisen ruoka passaa paljon paremmin, koira saa siitä tarvitsemansa kyllä (jos muistaa myös antaa muutakin kuin nappulaa) ja kasvu on hitaampaa (= turvallista). koraks
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyTammikuu 25th 2012, 16:43

Kiitän suuresti, pääsen vähän vähemmällä stressillä ja kysymyksillä rakentamaan seuraavaa kauppalistaa ja kokkailemaan koirallekin :) Ehdottomasti kyllä kokeilen noita öljy- ja sosevinkkejä.

Ja kauhealla keskittymisellä ostamaan seuraavaa jahtinappulasäkkiä etten vanhasta muistista silmäile enää penturuokia.. :D
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 2nd 2012, 18:31

Syötä vaan sitä penturuokaa. Pentu ei kasva koskaan liian nopeasti. Jos se saa liikaa ruokaa, se lihoo. Pennulla kuuluu olla ohut rasvakerros. Liian laiha pentu ei koskaan ole hyvä juttu. Jos Jahtivahti käy, syötä sitä ja penturuokana. Jos kakka on kiinteää, eikä anaalirauhaset vaivaa, niin unohda määrä. Se tuntuu vaan kakkoja kerätessä. Pentu tarvitsee kasvaakseen terveeksi aikuiseksi hyvän laatuista rasvaa ja proteiinia tarpeeksi. Tämän varmistamiseksi ei haittaa vaikka se olisi aavistuksen pyöreä, kunhan ei ole lihava. Pennun kasvu on geenien säätelemä prosessi, siihen ei voi ruokinnalla vaikuttaa.

Pennulle voi antaa luita, lihaa kaikissa muodoissa kypsänä tai raakana, miedosti maustettua kotiruokaa eli tähteitä. Pennulle ei saa antaa avokadoa, suklaata, xylitolia, juureksia raakana, isoina paloina, pähkinöitä tai manteleita tai muuta sellaista kasvinosaa mitä et itse söisi.

Ja siitä rapsuttelusta, lue tää http://www.katiska.info/terveys/tammikuun-kutinat/
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 2nd 2012, 19:02

Minulle jopa eläinlääkäri sanoi että penturuoat on kaiken pahan alku ja juuri. Ennenmuinoin syötettiin pelkkää adulttia koska muuta ei ollut, koirat oli terveempiä ja kasvoi tasaisemmin. Se on tietysti eriasia pienellä ja isolla koiralla. Pienet koirat kasvaa kokoonsa huomattavasti nopeammin kuin isot. Isoille pennuille en antais pentunappulaa itse kun ehkä johkin 5-6kk ikään. Jos siihenkään. jipp2
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 2nd 2012, 20:19

Useimmat penturuuat on samoja kuin perusextraenergiaruuat. Ja aikuisruuat sitten mitä on. Jos koiralle sopii, niin on ihan sama mitä sille syöttää. Kyse on siitä haluaako ruokaa syöttää ihan järjettömästi vai antaako vahvempaa ruokaa vähemmän. Koiran pitää olla normaalipainoinen. Silloin se kasvaa hyvin ja tasaisesti. Ei kukaan mieti lastenkaan kasvun rajoittamista ruokinnan kautta. Kunhan on normaalipainoinen, niin se kasvaa ihan hyvin perusruualla. Mitä ihmeen rakettitiedettä se on koiran kanssa?
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 2nd 2012, 20:37

Itselläni saku kyllä kasvoi todella hirmusta vauhtia vaikka pysyikin hoikkana noilla pentunapuilla. Rungon kehitys hidastui kun vaihdettiin aikuisen raksuun. Lopulta barffille. Eli ei tossa pentunappulassa se lihominen, vaan se rungon liian nopea "venyminen".
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 2nd 2012, 21:02

JEp, mun käsittääkseni esim jättiroduille ei suositella pentunappulaa juuri siksi ettei rupea kasvamaan liian nopeasti jolloin riski kasvuhäiriöihin kasvaa...
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 3rd 2012, 07:25

Täähän meni mielenkiintoseks...koska ite olen tota penturuoka-asiaa ihmetelly, vaikka ei nyt just olekka mitenkään ajankohtanen aihe.
Kun tämä meidän nuorempi oli vielä pennumpi, mulle ell sano ruokinnasta, että aikuisten nappuloissa on fosforit ym väärässä suhteessa kasvavalle koiralle, oli siis pentunappulan puolella. Lisäksi se tosta kasvamisesta sanoi, että ruokinnalla on ihan minimaalinen osuus, geeneissä se on miten kasvaa ja kuinka suoraks. Et ruokinnalla ei juuri voi asiaan vaikuttaa...en tiedä, tästä on tainnu olla keskusteluu täällä aikasemminkin. Ite ehkä barffaisin seuraavan ipanan kanssa...
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 3rd 2012, 12:00

Mäkin olen käsittänyt, että pentunappulaa puoltais juurikin tuo jennin mainitsema kalsium/fosfori -suhteen oikeanlainen tasapaino. Samoinhan esim. raakaruokittaessa pentua on pidettävä erityistä huolta oikeanlaisesta liha-luusuhteesta. Liian ravinneköyhällä ruoalla pentua ei varmastikaan kannata pitää.

Jos pelkää liian nopeata kasvua niin eikös esim. joissakin jättiroduille tarkoitetuissa nappuloissa ole tavallista vähemmän proteiinia, jottei pentu kehittäis itselleen massaa liian nopeasti, mutta kuitenkin muita ravintoaineita riittävästi ja oikeissa suhteissa? Se on sitten taas ihan toinen juttu, kuinka hyvin nuo aineet nappuloista imeytyy. muoks on siis koiralle imeytyvässä muodossa.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija




Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 3rd 2012, 14:46

No mä vaihdoin tanskandoggin pentuni aikoinaan barffille tuon nopean kasvun takia, enkä enää nappulaa syöttäis yhellekkään koiralleni kukselis eli periaatteessa mä en oo minkään nappulan kannalla jippe Barffaamalla tietää mitä koirallensa syöttää ja missäkin suhteessa peukku
Takaisin alkuun Siirry alas
JonnaH
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
JonnaH


Viestien lukumäärä : 561
Join date : 09.02.2009

Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? EmptyHelmikuu 3rd 2012, 15:07

Mie en oo tosiaan pentunappulaa syöttäny ikinä. Ja varmistu mieli tästä ku otettiin samasta pentueesta tutuille ihmisille 4 pentua (nöffi-bernhardilais mix) ja mun koira oli ainut joka kasvo tasasesti ja eli 13 wuotiaaksi. Muut 3 meni monttuun 6-8 kk ikäsenä ku polvet läsähti yhteen ku korkeutta kasvo liian nopeasti ja luut ei ehtiny mukaan. Muut sai hyvä laatusta ruokaa myös eli ei kaupan nappulaa, mutta oli pentu nappulaa ja isoille koirille. Mun koira kasvo niiden muiden korkeuteen 1.5 vuoden ikäsenä... Lisäravinteena sai sit kalsiumia ja söi jonkun verran aitoja luita mitä hirvi ukoilta sai. Tähän asti oon aina koirille syöttäny pääsääntösesti vain nappulaa koko iän. Nyttemmin siirtyny kokonaan barffiin, mutta varmaan ku seuraava ipana tulee niin syötän sekaa alkuun niin kauan ku kasvaa. Mut penturuokia nounou.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty
ViestiAihe: Vs: Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?   Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen? Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Irtoaisiko vinkkejä ruokinnan suhteen?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» koiran hyttysongelma, vinkkejä?
» Saksanpaimenkoirapennun barffaus. Vinkkejä? Mielipiteitä?

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran terveys/sairaus ja ruokinta-
Siirry: