Koirakoulu Kitin foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska


Viestien lukumäärä : 18701
Join date : 08.02.2009
Ikä : 53
Paikkakunta : helsinki

Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää Empty
ViestiAihe: Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää   Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää EmptyMaaliskuu 5th 2009, 22:17

Miksi tehdään jääkausi??
Elikkä sillä avataan kanava koiran ja omistajan välillä.Koira joka on ollut perheen pomona eli saanut hallita perhettä mielensä mukaan tiputetaan takaisin maanpinnalle minne se kuuluu eli laumassa alimmaksi.
Koira joka on laumassa ylin se joko kärsii että joutuu hoitamaan johtajan tehtävät tai sitten se nauttii siitä kun saa määrätä ja hallita ihmisiä.Ja tästä tulee lause Minulla on ONGELMAKOIRA mitä koiralle voi tehdä??Kun oikeasti lauseen pitäisi olla näin MINÄ OLEN ONGELMA IHMINEN mitä minä voisin tehdä?
Jääkauden ansiosta,koirien ego tippuua alas ja koirat alkavat kunnioittamaan ihmistä ja ennen kaikkea kuuntelemaan ihmistä joka tilanteessa.
Jääkausi sopii melkein kaikille koirille, eli on rotuja ja yksilöitä joille ei tehdä jääkautta tai siitä ei ole mitään hyötyä vaikka pitäisi.Pentukoirille ei saa ikinä pitää jääkautta

Miten jääkausi pidetään?
Jääkausi on yleensä 3vkon "rumba"
Ensimmäinen viikko on totaalinen huomiomattomuus(kouluttajalta saatte yksilölliset ohjeet)Ja jääkautta puretaan koko ajan viikko viikolta eteenpäin sisällä ja samalla puututaan myös ulkokäytökseen
Muistakaa että pelkkä jääkausi ei ihmettä tee jos ei osaa puuttua itse ongelmien ytimeen ulkona,eli koira ohituksiin ja jos koira karkailee ym.Tämän vuoksi yleensä kannattaa käydä kouluttajan luona joka neuvoo miten kaikki tehdään ulkona ja kertoo miksi ne tehdään.

Kun lauman sisällä on järjestys oikea eli ihminen on laumassa pomona,tällöin koira kuin koira alkaa nauttimaan koiran elämästä.Koiralta tippuu se vastuu kantaa huolta omistajastaan ja koiran ei tarvitse enään kantaa huolta perheen lapsista ym
Muistakaa aina että olipa koira pieni tai iso se on koira ja se tarvitsee myös sen kaltaisen kohtelun,eli koira on pidettävä laumassa alimpana,sinne se kuuluu.Ja siellä koira on aina onnellinen :bounce:
Koulutuksen ideana onkin että koiralla olisi hyvä olla meidän ihmisten laumassa!Huomatkaa että koirat ei ajattele kuten me ja ne joutuvat aika paljon sopeutumaan meidän "tyhmien"ihmisten käytösmalleihin.
Suuri osa ihmisistä ei osaa enään lukea koiraa mutta koira osaa lukea meitä,joten ei aliarvioida koirien ajatusmaailmaa,ne on fiksumpi kun tiedättekään.


Saa jatkaa omia torinoita jos jotain multa unohtui tai yleensäkkin pevi idean juttuja saapi laitella tänne


Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Kesäkuu 11th 2012, 22:37, muokattu 5 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska


Viestien lukumäärä : 18701
Join date : 08.02.2009
Ikä : 53
Paikkakunta : helsinki

Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää Empty
ViestiAihe: Vs: Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää   Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää EmptyMaaliskuu 10th 2009, 15:47

Pennun kasvatusta lyhyesti ja ytimekkäästi eli kyse alle 5kk kakaroista
Mitä teen kun pentu tulee kotiin?
Anna pennun tutustua asuntoon rauhassa,ja jos kodissa on jo vanhempi koira niin ottakaa pentu syliin ja antakaa vanhemman koiran haistella pennun pyllyä(näin vanhempi koira tietää että kyseessä on pentu eikä pidä sitä itselleen uhkana)
Ensimmäinen päivä on ihan vain sitä että kakara saa hengata asunnossa ja tutustua perheeseen.

Kun pentu puree mitä teen?
Sinä "puret"pentua lujemmin koraks eli jos pentu puree sormiasi niin lujaa että sinuun sattuu(mullahan pentu saa purra mutta opetan rajan miten lujaa se saa minua purra)otan pennun huulesta kiinni ja puristan"nipistän"huulesta niin että pentu vingahtaa ja avaa suunsa,tämä toistetaan niin kauan kunnes se oikeasti tajuaa mitä ajetaan takaa,mitä kovapäisempi pentu sen enemmän se kokeilee ja puree lujempaa takaisin.Muista että sinä voitat joka erän ei koira.
Jos on erittäin kovapäinen koira ja heikompi omistaja niin voi ottaa tehokeinoksi esim.pet corrector ilmanpaine suihkeen jolla voi suhauttaa koiraa kohti jos koira ei usko vaan jatkaa täysillä puremista.ja tässä täytyy muistaa AINA sanoa koiralle ensin napakasti esim.ressu EI ja jos se ei kuuntele niin sitten uudestaan EI ja suhauta.
Jos pentu säikähtää suhauksen ääntä anna pennun olla älä reagoi siihen.
Tämä sama suihke käy jos pentu puree lahkeita ym.kiellettyä.Kolinapurkkia en mielellään pennulle käytä,suihke on lempeämpi tapa opetaa ei sana,jos tosiaan ei nipistys tai niskaravistus auta.
Niska ravistuksen pitää myös olla sellainen lyhyt ja napakka kuten emokin tekee omalle pennulleen.

Mitä pennun pitää osata?
Sanat TÄNNE,EI JA ODOTA/paikka

Pentu pelkää ihmisiä ja koiria??
Ensin sinun pitää tietää koiran kieli pelkääkö se oikeasti vaiko onko pentu vain epävarma joka johtuu yleensä siitä ettei pentu luota enään omistajaansa.
Ja jos olet epävarma että onko pelkoa vai epävarmuutta kannattaa mennä suoraan kouluttajan luokse ettet tee enemmän hallaa kuin hyötyä sinun ja koiran väliseen suhteeseen.
Jos pelkää tällöin mennään pentu kohtaisesti asiat eteenpäin.jos epävarma lähdetään kouluttamaan omistajaa lisää
Muista että jos pentu pelkää jotain älä rauhottele pentua se vain lisää pennun pelkoa koska se luulee että myös sinä pelkäät samaa asiaa mitä hänkin pelkää
Paljon näkee pieniä koiran omistajia jotka ottavat pennun syliinsä ku toinen koira tulee vastaan,ja tässä pentu oppii sen että hui äiti pelkää tuota vastaantulevaa koiraa joten minun pitää sitten alkaa mammaa puolustamaan ja tästä saat itsellesi koiran joka haukkuu sylissäsi tai maassa kaikki vastaantulevat koirat.Ja koira on erittäin tyytyäinen kun sai kaikki koirat häädettyä sinun luonta koska sinähän olet se heikko omistaja ketä pennun pitää puolustaa. hiiriks

Pentu haukkuu vastaantuleville koirille??
Tässä sinun pitää myös oppia koiran kieli onko se arkuutta,uhoamista vai omistajasta tulevaa epävarmuutta(eli koira on ottanut jo velvollisuuden lähteä puolustamaan omistajaansa muilta koirilta)jos olet epävarma käy kouluttajan luona niin saat oikeat ohjeet.
Jos uhoamista niin siinä voi ottaa esim.tuon ilmanpainesuihkeen käyttöön.Eli kun pentu alkaa vaanimaan koiraa kiellä jos ei kuuntele kiellä ja suhauta:)


Irtiolosta,luottamisen saamista??

Pidä pentua PALJON irti näin saat heti luotua yhteisen suhteen pentusi kanssa.Pentuhan ei kauas emosta lähde joten hyödynnä tämä sama asia.
Olet varmaan huomannut että pennut haluaa kävellä jaloissa se on sit luottamista ja jos luotto menee alkaa pennulla tulla ongelmakäytöstä kuten räyhäämistä ym.Ja yleisin luotton menettäminen on se että annetaan haistella hihnassa muita koiria!Älä tee sitä et sinäkään varmaan tykkää että sinun nenän eteen tullaan seisomaan kesken lenkin.
Jos irtokoira hyökkää pentusi kimppuun,,eli HÄÄDÄ kaikki vieraat tunkeilijat pentusi luonta suojele sitä se on sinun "lapsi"jota täytyy suojella kaikilta irto koirilta.Jos lapsesi kimppuun hyökkää joku niin varmaan puolustat sitä henkeen ja vereen.

jos pentu karkaa lenkillä,se on normaalia että kun pentu alkaa kasvamaan myös se tulee rohkeammaksi,niin opeta pentu pienestä pitäen että sinun luona kannattaa olla eikä siellä naapurin tontilla
PENNULLE EI SAA TEHDÄ HÄÄTÖÄ (tosin tämä katsotaan aina rotukohtaisesti miten kypsä pentu on ikäisekseen)jos olet epävarma odota yli 5kk asti.
voit opettaa myös niin että kun pentu karkaa, kävelet suoraan pennun luo rauhallisesti.ja kun olet pennun luonna murahdat sille ja olet tosi vihainen kun se karkasi,sitten otat muutaman askeleen pois päin koirasta ja kutsut pennun uudestaan ja sit kehut koiraa kun se tuli luoksesi.
tai voit mennä piiloon ja kun pentu löytää sinut niin oletkin sille tosi vihainen eli tyyliin hitto olen sinua monta minuuttia täällä metässä odotellu missä pirussa oikein viivyit ja sit jatkata vain matkaa. jiuksee

Näillä neuvoilla on jo helppoa aloittaa oikeanlainen pennun kasvattaminen.
Ja muistakaa koiran ei tarvitse osata ensimmäiseen vuoteen mitään temppuja,kasvata koirasi ensin oikein kouluta vasta sitten.
Pidä periaate, että sitten kun koira on täysin vetämättä hihnassa,ei räyhää muille koirille eikä ihmisille ym.eli teillä on luotto täydellinen,sen jälkeen voit lähteä kouluttamaan koiraasi pikku hiljaa tulevaisuutta varten.(tässä ottakaa huomioon tietysti harrastuslajit ja näissä on paras neuvoja kasvattaja joka harrastaa jotain lajia miten lähteä tekemään ja missä iässä)


Pentua täytyy lässyttää ym.kunhan muistatte myös antaa koiralle kurinpalautusta kun siihen on aihetta.
Koiralaumakin antaa pennun hyppiä silmille siihen asti kunnes vanhemmalla koiralla menee hermot ja sitten se myös komentaa pentua sen mukaan miten paljon pentu on sikaillut vanhempaa koiraa kohtaan. loveee

jos olet epävarma pentusi luonteesta tai tuntuu ettei ongelmat lähde ratkeamaan omilla keinoilla,ota ihmeessä yhteyttä kouluttajaan,se on pieni hinta maksaa siitä kun saat neuvot kädestä pitäen ja kouluttajan tuen tarvittaessa.
Itse teen pentukäynneillä pentu testin(mitä nuorempi pentu sen parempi testata)ja samoin tunnilla käydään kaikki ongelmat läpi,hihnakävelystä irtioloon.(tämä irtiolo on koira kohtaista jos suuret vietit tehdään irtiolot muualla kuin meillä)


Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Tammikuu 5th 2012, 22:31, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi
kitiska


Viestien lukumäärä : 18701
Join date : 08.02.2009
Ikä : 53
Paikkakunta : helsinki

Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää Empty
ViestiAihe: Vs: Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää   Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää EmptyMaaliskuu 10th 2009, 23:25

Mitä virheitä omistajat tekevät koiransa kanssa ja miten koira sen käytöksen tulkitsee?(näin käyttäytyy laumassa ylimpänä oleva koira)

Koira makaa lattialla,omistaja menee pylly pitkällä koiran luokse,,
mitä se mamman mussukka,voi sinua pientä raasua,ootappa ku äiti tulee sinun viereen nukkumaan.
--koira ajattelee,,,voi perkele tuota muijaa mitä helvettiä se siinä oikein tunkee persettään mun viereen,menköön muualle siitä pukkimaan,meikä nyt haluaa olla rauhassa en kaipaa noita lässytyksiä nyt, joten ei kai tässä muu taas auta kun vähän murahtaa että se tajuaa ny lähteä helvettiin tuosta lääppimästä...ja sit kuuluu matala murr,,,,,
--Mitä ajattelee omistaja koirastaan...APUA mulla on hullu koira se murisi mulle,apua nyt se on tullu vihaiseksi ei tuollaisen koiran kanssa voi elää.

Omistaja katsoo telkkaria sohvalla--mitä tekee koira???Voi vide eikö se mude ny huomaa ku mie tässä telkun ääressä pompin ku mulla on ny pirun tylsää,,ny on tosi tosi tylsää taidan hakea tuon lelun tuolta laatikosta ja menen sit mutsin luokse lelun kanssa..(tässä koira ottaa lelun menee omistajan nenän eteen tukee lelua omistajan kainaloon ja katse on sellainen pieni ja viaton,,mutsiiii leikkiii mun kaaaa..)
---Mitä tekee omistaja...no voi kamalaa enkä minä sinua rakas rekku ole huomannut tarpeeksi,anteeksi ku kattelin kauniita ja rohkeita,no annappa se pallo sit mulle niin heitellään vähän aikaa ja sit katotaan mitä keksitään seuraavaksi,kyllähän nuo rohkeat kantturat voi kattoa nauhalta myöhemminkin sit ku sinua rekku nukuttaa.
---mitä ajattelee koira?perkele ku mul on tyhymä akka,,joka kerta menee samaan viaton katse lankaan.


Vastaan tulee naapurin murre,,omistaja tietää että koiruli lähtee hippulat vinkuen toisen murren luo mitä tekee omistaja..
AVUVA nyt se murre taas on tulossa vastaan,ei ole totta,odota ny ressu mie otan sinut vähän lyhyemmälle hihnalle ku rykäset kuitenkin,,no niin nyt se on jo noin lähellä ja perkeleen ressu et kyllä ny repäse hihnasta etkä ala haukkumaan,,,KOIRA HAUKKUU ja omistaja huutaa saatanan piskin turpa kiinni ei ei ei ei saa haukkua nyt hiljaa siinä jne....
Mitä tästä kaikesta ajatteli koira..JAHAS tuolta se murre taas tissuttelee taas on häntä niin ylhäällä ja luulee omistavansa koko pohjois haagan,,,ja kuule mulle sie et ala yhtään keskaria näyttämään mie omistajan tämän osan haagaa tuleppa mun ja mutsin luo niin saat turpaan...AI nyt se mamma antoi merkin että anna palaa(hihna kiristyi)ja sit ei muuta ku hammas kalusto näkyviin ja menoksi,kyl tuo murre on näköjään aikas kova jätkä ku mammaki sitä noin paljon pelkää..no ole huoletta mä olen kovempi ja nuorempi kyl mä sua suojelen,,jee jee nyt se on kohdalla ja nyt tämä ihana murina saa alkaa,,murr,,,syön sinut,,hau hau hau mene helvettiin siitä meidän läheltä älä kuule yhtään sinäkään räksytä siinä,,,(koira meni ohi)JEE JEE taas sain tuon retkun pois häädettyä meidän luonta hitto että mä olen tosi kova jätkä ootas ku taas murre tavataan niin otetaan taas miehestä mittaa


Koira vetää hihnassa mitä tekee omistaja??
Mihinkä sulla on noin kamala kiire,älä ny kehtaa vetää,pysähdytään tähän ny hetkeksi kattomaan maisemia,oota nyt vähän täällä on liukasta mie kohta kaadun.Lähetään kohta takasi kotiin jos et nyt usko,no nyt mie käänny takasi ku et kerran tajua lopettaa vetämistä,minä en jaksa enään kädet on jo kipeänä,,tai no mulla on kyllä pari namua taskussa,ressu ei vedä tuleppa tänne(saa namin)hieno poika,,no huh sekuntti vetämättä meneehän tämä näinkin.
Mitäs tästä ajattelee taas koira?
Jee taas viedään mammaa lenkille,kyllä tämä ulkoilu on kivaa ainut vain että hitto ku meinaa tuo happi loppua ku panta on niin kireellä,mut ei se haittaa,mulla on vain niin pirun kiire eteenpäin,,pois vain kodin luonta ja uusille hajuille jee jee..Äh mitä hittoo se taas pysähty,no kattelaan nyt sit jotain puskaa hetki kyl se kohta taas kuitenkin jalat laittaa eteenpäin,no niin nyt taas meno jatkuu jee jee,no mitä nyt taas ei ei ei ei me takas kotia päin lähdetä,meidän piti mennä lenkille mitä sinä nyt touhuat,mulla jäi pissitkin tekemättä,,,hm..se kaivelee taskujaan,,ja ny se kääntykin taas lenkille päin jee saan namia en kyllä tiedä mistä mutta saan nameja,,vedän menen luo saan namin,vedän menen luo saan namin,tämä on muuten pirun kivaa tämä lenkkeily ku annetaan palkkaa siitä kun vedän hetken eteenpäin,,on sillä omistajalla varmaan huono kunto ku joudun sitä raahaamaan perässä(vinkkinä sulle osta mulle sit vetovaljaat ei happi lopu)


Päästät koiran irti ja kutsut tänne mut koira jatkaa matkaansa
No niin ressu juoksehan vähän aikaa irti saan purkaa energiaasi,,,menee muutama minuutti ja omistaja näkee kaukana vieraan koiran,voi perkule tuolla tulee koira ja ressu on irti,,ressuu tänne,,ressu tänne,,,(ääni vain menee pahemmaksi ja pahemmaksi)ressu tänne ny perkele(koira lähti koiran luo)saatanan rakki tule tänne sieltä,ammun sinut tule heti tänne sieltä...menee hetki koira tulee omistajan luo,perkeleen piski ku karkasit ny saat olla viikon hihnassa.
Mitäs taas koiran päässä liikkuu?
Jee mennään pellolle,kohta pääsen irti,nyt se vapaus koitti missä on myyriä,missä on lintuja ihanaa tämä elämä kun saa juosta ja irroitella höyryjä pois...mistähän syystä omistaja huutelee tuolla että tänne??miksi mun ny sinne pitää mennä ku tuolla muualla on kivempaa no en jaksa mie kyttään vielä täällä myyriä hetken,kyllä ku se aikansa huutaa se hakee mut kuitenkin pois täältä..hitsi ny sen volume alkaa mennä jo aika pahaksi kato hitto ilmankos ku tuolla on naapurin koira se on tyttö joten jee käympä sitä täs ny moikkaamassa ensin ennen ku menen omistajan luokse...hilma oota mua mie tulen mie tulen älä lähe karkuun,,ihanaa nähä pitkästä aikaa pusi pusi,,,aha sun omistajalla on kiire no mieki tästä sit lähen tuonne rääkyvän apinan luokse joka karjuu jo niin että näyttää suonet pullistuvan päästä,kohta varmaan saa aivo infarktin.No tulen tulen mitä sinä siinä vielä huudat koko ajan tulen sun luo..no nii ny olen laita kiinni,,no ei tartte enään huutaa mie tulin jo no ei tämä ole mukavaa ku sinä vielä siinä karjut mie tulin jo,,tyhmä akka...en tule enään ikinä sun luokse.
tarinat jatkuu


Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Maaliskuu 14th 2009, 13:34, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Sponsored content





Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää Empty
ViestiAihe: Vs: Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää   Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Jääkaudesta ,pennun kasvatukseta ym.torinaa laitettu lisää
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Pennun osto
» Lisää itsevarmuutta koiralle/ luoton lisääminen
» pennun huomioimattomuus?
» Pennun tärkeimmät taidot?
» Pennun kasvatus

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: